تماس با ما
18:00 - 09:00
اهمیت استراتژی بازاریابی و مهمترین انواع آن
۱۳۹۸-۰۷-۱۱ 0

استراتژی بازاریابی

اهمیت استراتژی بازاریابی و مهمترین انواع آن

چه اطلاعاتی درباره بازاریابی در اختیاردارید؟

آیا چیزی درباره استراتژی بازاریابی می‌دانید؟

اهمیت استراتژی بازاریابی چیست؟

آیا با داشتن استراتژی بازاریابی می‌توان بازار را به‌دست گرفت و از رقبا جلو زد؟

همه این‌ها مواردی است که در ادامه می‌خواهیم به آن بپردازیم و شما را با مفاهیم استراتژی بازاریابی و همچنین اهمیت آن آشنا کنیم تا در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کرده باشید.

بازاریابی چیست؟

طبق تعریفی که سازمان انجمن اساتید بازاریابی در سال ۱۹۳۵ ارائه کرد، تعریف بازاریابی این‌گونه است :

بازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در فضای کسب‌وکار است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند.

این اولین تعریف بازاریابی و ساده‌ترین آن است که به‌ مرور زمان توسط دیگر سازمان‌ها کامل و به‌روز شد.

همان‌طور که از تعریف بازاریابی (Marketing) فهمیدیم، بازاریاب در واقع باید بازاری برای تولیدکننده بیابد و طبق استراتژی بازاریابی، مشتری را متقاعد کند که محصول خود را از تولیدکننده موردنظر تهیه کند.

استراتژی بازاریابی چیست؟

معنی استراتژی چیست؟

استراتژی در بین اساتید مختلف مدیریت، دارای معانی و تعاریف مختلفی است و در واقع تعریف واحدی برای آن تعبیه نشده است.

طبق تعریفی که جانسون و شولز ارائه داده‌اند تعریف استراتژی به این شرح است :

دامنه فعالیت و مسیر حرکت یک سازمان و یا اداره در بلندمدت که با پدید آوردن مزیت‌ها، منابع لازم را برای تأمین نیاز بازار و انتظار صاحب نفع، به دست می‌آورد.

شاید فهمیدن معنی استراتژی کمی سخت باشد، اما طبق این تعریف می‌توان برای استراتژی در بازاریابی تعریفی ارائه کرد که مفهوم آن ساده‌تر باشد.

در بازاریابی، استراتژی یعنی داشتن برنامه و استفاده از ترفندها، تاکتیک ها و تکنیک‌های لازم برای افزایش فروش و رسیدن به هدف نهایی که همان بازاریابی می‌باشد.

البته ممکن است این تعریف به‌قدر کامل و پر مسما نباشد، اما می‌تواند شما را با مفهوم آن در بازاریابی آشنا کند.

استراتژی بازاریابی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند به همین دلیل باید به آن بیشتر بها داده شود.

اهمیت استراتژی بازاریابی

اهمیت استراتژی بازاریابی

بازاریابی نقش مهمی در افزایش فروش و عرضه خدمات ایفا می‌کند، به همین دلیل باید طبق اصول انجام شود تا نتیجه لازم برای رسیدن به هدف، به دست آید.

استراتژی بازاریابی در واقع مجموعه برنامه‌هایی است که شما باید برای بازاریابی و هدف گرفتن بازار موردنظر داشته باشید.

این استراتژی نیز باید اصولی باشد تا روند رسیدن به نتیجه موردنظر تسهیل گردد، چون در واقع داشتن استراتژی مهم‌ترین بخش بازاریابی است.

طبق تجارب و سوابق قبلی بازاریابان، استراتژی بازاریابی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که شما باید چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را در شیوه بازاریابی خود، به کار ببرید.

داشتن استراتژی در بازاریابی به فعالیت شما نظم و برنامه خواهد بخشید.

کسب‌وکارها برای اینکه سهم بیشتری از بازار را به نام خود درآورند، نیازمند این هستند که انواع استراتژی‌های مختلف را برای بازاریابی خود، به کار بگیرند.

هرکدام از این استراتژی‌ها به‌گونه‌ای متفاوت عمل می‌کند و نوع تعامل آن با مشتری، مهم‌ترین نقطه تفاوتشان می‌باشد.

هر استراتژی دارای مزایا و ویژگی‌هایی است که نباید از آن‌ها غافل شد.

استراتژی بازاریابی می‌تواند ارزش اصلی و واقعی کار را برای مشتری نمایان کند، چون می‌تواند بازاریابی را به نتیجه دلخواه با امتحان کردن انواع ترفندها برساند.

شما باید برای اینکه انواع استراتژی‌های بازاریابی را به کار ببرید، نیازمند این هستید که با آن‌ها آشنا شوید.

انواع استراتژی بازاریابی زیاد است به همین دلیل برای شما چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را برگزیدیم تا برای شما توضیح دهیم و با نحوه عملکردشان آشنا شوید.

انواع استراتژی بازاریابی

معرفی انواع استراتژی بازاریابی

انواع استراتژی که مورداستفاده قرار می‌گیرد باید به‌جا باشد.

مثلاً ممکن است استفاده نابجا از برخی استراتژی‌ها، نتیجه عکس بدهد و به‌جای اینکه بازار هدف شما را تحت تأثیر مثبت قرار دهد، بازار را علیه شما منفی کند.

استراتژی بازاریابی در انواع مختلفی چون :

اینترنتی، دهان به‌ دهان، خیریه‌ای، آفلاین، ویروسی، انبوه، مستقیم، نمایشگاهی، چندرسانه‌ای، ترویجی یا تشویقی، ابری، معکوس، تلفنی، چریکی و انواع بسیاری دیگر قابل‌اجرا هستند و توسط کمپانی‌ها و شرکت‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.

ما به معرفی مهم‌ترین آن‌ها در این بخش می‌پردازیم.

استراتژی بازاریابی خیریه‌ای

استراتژی بازاریابی خیریه‌ای

در استراتژی بازاریابی خیریه‌ای شیوه‌ای به کار گرفته می‌شود تا در کنار خرید و سود، مشتری را متقاعد کند که در حال انجام کار با ارزش دیگری نیز هست.

حتماً بخوانید!  5 روش برای اصلاح استراتژی بازاریابی ناامیدکننده‌تان

برخی از شرکت‌ها به‌جای این‌که به مشتری در ازای خرید، هدیه بدهند مثلاً یکی بخر دوتا ببر، ترفند کمک به نیازمندان را در پیش می‌گیرند.

در واقع شما با خرید هر کالا، یک کالا نیز به افراد نیازمند تعلق می‌گردد که شما این‌گونه ترغیب می‌شوید که هم از کالای موردنیاز خود خرید کنید و هم در امر خیر کمک به نیازمندان سهیم باشید.

مثالی که در این زمینه می‌توان بیان کرد، کفش‌های تامز بود که مشتریان با خرید هر جفت از آن‌ها، یک جفت کفش نیز به افراد نیازمند اهدا می‌گردد.

در واقع این نوع استراتژی بازاریابی می‌تواند در مقاطع مختلف باعث افزایش فروش گردد.

استراتژی بازاریابی اینترنتی

استراتژی بازاریابی اینترنتی

این نوع استراتژی با استفاده از فضای وب و اینترنت صورت می‌گیرد.

در واقع بازاریابی اینترنتی در دنیای امروز نقش بسیار مهمی در تبلیغات دارد.

این نوع بازاریابی نیز در دل خود انواع دیگری از بازاریابی همچون محتوا، موبایلی، بهینه‌سازی و ایمیلی را جای‌داده است که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

در واقع هر چیزی که در اینترنت بخواهد شما را متقاعد کند به آدرس جدیدی بروید، جز استراتژی بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود.

• بازاریابی موتور جستجو (SEM)

در این بازاریابی نیز ما دو نوع متفاوت داریم یکی بازاریابی موتور جستجو (SEM) که پولی است و یکی بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) که دارای ترفندهای مخصوص خود است.

در بازاریابی موتور جستجو، شما وقتی مطلبی را در اینترنت سرچ می‌کنید، به برخی از نتایج می‌رسید که در ابتدای آن‌ها کلمه تبلیغ (Ad) دیده می‌شود.

این نوع استراتژی بازاریابی بر اساس افزایش ورودی و ترافیک یک وب‌سایت صورت می‌گیرد.

در بهینه‌سازی موتور جستجو که هزینه معقول‌تری دارد، با استفاده از قوانین و اصول موتورهای جستجو، یک وب‌سایت بهینه‌سازی می‌شود تا هنگامی‌که مخاطب مطلبی را جستجو می‌کند، وب‌سایت در صدر نتایج دیده شود.

• بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

در این نوع بازاریابی، از طریق جمع‌آوری بانک اطلاعاتی ایمیل مخاطبان هدف، به ارسال مطالب جذاب و پیشنهاد تخفیف به مشتری پرداخته می‌شود تا مشتری به وب‌سایت موردنظر بازگشت داشته باشد.

در این نوع استراتژی بازاریابی بانک اطلاعاتی از طریق دریافت اطلاعات مشتری و عضویت آن‌ها در خبرنامه‌ها جمع‌آوری می‌شود.

• بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

نوع دیگری نیز موجود است که می‌تواند تحت بستر اینترنت و یا به‌صورت آفلاین صورت بگیرد.

در واقع طراحی اپلیکیشن های موبایل که آنلاین و آفلاین فعال هستند، در این نوع بازاریابی می‌گنجد.

همچنین ارسال پیام از طریق پاپ آپ و نوتیفیکیشن روی موبایل‌ها از ترفندهای این نوع بازاریابی هستند.

• بازاریابی محتوا (Content Marketing)

در استراتژی بازاریابی محتوا، اصل و اساس آن طبق تعامل با مشتری پایه‌گذاری می‌شود.

در واقع تولید محتوای جذاب و به درد بخور برای مشتری که بتواند اطلاعات و دیتای کاملی از یک موضوع را در اختیارشان قرار دهد، باعث افزایش تعامل و اطمینان به برند موردنظر می‌شود.

استراتژی بازاریابی دهان به‌ دهان

استراتژی بازاریابی دهان به‌ دهان

در این نوع استراتژی بازاریابی که از طریق ارتباط کلامی صورت می‌گیرد، باعث انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر در خصوص برند شما می‌گردد.

مشتری خودبه‌خود برای شما بازاریابی می‌کند و از اینکه برند موردنظر و باکیفیتی پیداکرده است، هیجان‌زده است و دوست دارد اطلاعات خود را در اختیار دیگران نیز قرار دهد.

این نوع بازاریابی بسیار با اهمیت و تأثیرگذار است، چراکه مشتریان به افرادی که تحت دایره نفوذشان باشند، بیشتر اعتماد می‌کنند تا افراد غریبه، به همین دلیل برخی از شرکت‌ها به دنبال پیاده‌سازی این نوع بازاریابی هستند.

استراتژی بازاریابی چریکی

استراتژی بازاریابی چریکی

یکی از مهم‌ترین انواع بازاریابی می‌باشد که با هزینه کم می‌تواند به شما بازتاب بسیار گسترده‌ای بدهد.

هنگامی‌که اسم بازاریابی چریکی به گوشتان بخورد احتمالاً در ذهن شما خشونت و اعمال نامناسب تداعی شوند، درصورتی‌که این استراتژی بازاریابی در دنیای امروز بسیار کاربردی است.

این نوع استراتژی بازاریابی با استفاده از نوآوری و خلاقیت گروه بازاریابی، صورت می‌گیرد و می‌تواند بسیار مفید واقع شود، البته باید طبق اصول انجام شود تا نتیجه لازم به دست بیاید.

بازاریابی چریکی (Guerilla Marketing) دارای دو سو می‌باشد.

یک سوی آن مربوط به مشتریان فعلی و سابق شما است و دیگر سوی آن مربوط به مشتریان آینده شما خواهد بود.

یعنی شما با جمع‌آوری اطلاعات از مشتریان می‌توانید آنچه را که نیاز دارند را تحلیل کنید و بر اساس یک استراتژی بازاریابی چریکی خلاقانه و هوشمند، ترفندی پیاده‌سازی کنید تا سود کلانی از تجارت خود کسب کنید.

حتماً بخوانید!  ۴ استراتژی برای داشتن مشتریان مادام العمر

در واقع هرچقدر بیشتر وارد جزییات این نوع بازاریابی شویم، شما بیشتر متوجه خواهید شد که چرا به این اسم شناخته‌شده است.

کار چریک‌ها این است که با نیرو و هزینه بسیار کم دستاوردی بزرگ در جنگ به دست آورند.

در این نوع بازاریابی هم با هزینه کم و امکانات میانه، به سود بسیار بالایی خواهید رسید.

استراتژی بازاریابی ویروسی

استراتژی بازاریابی ویروسی

این نوع استراتژی با استفاده از ترفند محصول و ایده‌های کسب‌وکار جدید، اجرا می‌شود.

این کار سبب می‌شود که مشتری کالاهای شما را در ذهن خود حفظ کند.

باید کالای شما آن‌قدر خوب و بزرگ باشد که باعث شیوع اطلاعات درباره برند شما در بین مردم گردد.

یک نمونه از این نوع استراتژی بازاریابی، برند فرقه (Cult Brand) می‌باشد که مدام در حال ایجاد ایده‌های کسب و کار جدید هستند که محصولاتشان را در قلب و ذهن مشتریان نگه دارند.

استراتژی بازاریابی مستقیم

استراتژی بازاریابی مستقیم

این نوع بازاریابی دارای قدمت بسیار زیادی است و اکثر مشاغل برای تبلیغ کالای خود به‌صورت مستقیم ممکن است به بازاریابی بپردازند.

این شیوه در واقع نوعی از تبلیغات است که می‌تواند از طریق امکانات ارتباطی ازجمله تماس‌های تلفنی، پیام، ایمیل، کاتالوگ و غیره صورت گیرد.

اگر برای شما پیامک آمد، یا با شما تماس گرفته شد و یا حتی حضوری با شما ارتباط برقرار شد، شما مورد هدف بازاریابی مستقیم قرارگرفته‌اید.

در واقع در استراتژی بازاریابی مستقیم، بدون مقدمه سر اصل مطلب می‌روند.

البته این نوع بازاریابی دارای قوانینی است که نباید در هر زمان و هر مکانی صورت بگیرد.

اغلب این روش برای بسیاری از مشتریان آزاردهنده به‌حساب می‌آید.

اما مزیتی که دارد سبب رشد، بازار شما می‌شود و تعداد زیادی از مشتریان و مصرف‌کننده‌ها به بازار شما می‌آیند.

برای گرفتن نتیجه مطلوب در این نوع بازاریابی باید برنامه‌ریزی و ترفندهای دقیق برای اجرا صورت بگیرد تا مشتری متقاعد شود.

اینکه این نوع استراتژی بازاریابی نتیجه‌بخش هست یا خیر ابتدا باید برآورد هزینه و بازگشت سود سرمایه داشته باشید تا به‌صرفه بودن آن را بررسی کنید.

سپس باید این شیوه را با نوع شغل خود بسنجی و سپس اقدام کنید.

استراتژی بازاریابی انبوه

استراتژی بازاریابی انبوه

در واقع این نوع استراتژی مخصوص شرکت‌هایی است که اقدام به تولید کالاهای مایحتاج و مصرفی مردم می‌کنند.

بازار این نوع بازاریابی در واقع عموم مردم است.

هر محصولی که جامعه آن را طلب می‌کند و نوع کالای مصرفی است، در این حیطه قرار می‌گیرد.

برای مثال نوشابه، دستمال‌کاغذی، آبمیوه، تنقلات، شامپو، صابون و غیره جزئی از این کالا هستند که مشتری چند وقتی یک‌بار به خرید آن‌ها می‌پردازد.

در واقع باید گفت استراتژی بازاریابی انبوه مربوط به کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ است تا بتوانند بازار بزرگی از جامعه را به دست بیاورند.

مهم‌ترین مزیتی که می‌توان برای این شیوه از بازاریابی دانست، این است که دارای ابعاد بزرگ ولی به‌صرفه است.

پیام تبلیغاتی از طریق رسانه‌های ملی و بین‌المللی سبب می‌شود که نام برند و محصولات شما به گوش میلیون‌ها نفر در کسری از ثانیه برسد.

هیچ کاری بدون مشکل و بی‌عیب نیست، برای همین نمی‌توان یک کاری را مطلقاً بی‌عیب دانست، پس باید میزان مزایا و معایب آن را بررسی کرد تا دید آیا اجرای آن به‌صرفه هست یا خیر.

یکی از معایبی که برای این نوع بازاریابی و استراتژی یادشده است، این است که برای تبلیغ و بازاریابی محصولاتی که بازار محدود دارند، مناسب نیست و هدر دادن بیهوده بودجه است.

برای بازارهای محدود و مشخص می‌توان انواع دیگری از بازاریابی کم‌هزینه‌تر را اجرا نمود.

استراتژی بازاریابی نمایشگاهی

استراتژی بازاریابی نمایشگاهی

نمایشگاه‌ها فرصت بسیار خوبی برای تبلیغ تجارت شما هستند.

نمایشگاه‌ها یا به‌صورت عمومی و یا تخصصی برگزار می‌شود.

شما بسته به نوع رسته شغلی که دارید باید در این نوع نمایشگاه‌ها حضور به هم رسانید.

شاید شما به برخی از غرفه‌ها در نمایشگاه‌ها برخورد کرده‌اید که افرادی زیادی در آن جمع هستند و یا اینکه دارای پذیرایی می‌باشند تا شما را برای دقایقی هم که شده به سمت برند خود جذب کنند.

طراحی منحصربه‌فرد برخی غرفه و امکانات و خلاقیت‌ها می‌تواند استراتژی بازاریابی نمایشگاهی باشد.

برای موفقیت در این بازاریابی باید به‌شدت برنامه داشته باشید تا بتوانید در مدت‌زمان کوتاهی که در نمایشگاه خواهید بود، بازار هدف خود را جمع‌آوری کنید و سود سرمایه خود را به جیبتان برگردانید.

استراتژی بازاریابی ابری

استراتژی بازاریابی ابری

بازاریابی ابری (Cloud Marketing) نوعی از بازاریابی است که با استفاده از آن و فضای آنلاین به جذب و حفظ مشتری می‌پردازند و بازار خود را برای فروش و عرضه بیشتر خدمات گسترش می‌دهند.

حتماً بخوانید!  بازاریابی درون‌گرا یا جاذبه ای [Inbound Marketing] چیست؟

عموماً این استراتژی بازاریابی با استفاده از فضای وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و پرتال‌های آنلاین صورت می‌گیرد تا بتواند رند موردنظر را به تبلیغ برساند.

مزایایی که برای این نوع بازاریابی در نظر گرفته‌شده است، کاهش هزینه‌های بازاریابی، سهولت در بازاریابی، افزایش سفارشی‌سازی و تحرک و کارایی بیشتر می‌باشد.

در واقع چون این روش با استفاده از فضای رایگان صورت می‌گیرد بسیار کم‌هزینه اما پرسود و گیرا است.

همچنین به این خاطر که تحت بستر اینترنت صورت می‌گیرد شما محدودیتی در پیدا کردن مخاطبان نخواهید داشت به همین دلیل می‌توانید تحرکات بیشتری داشته باشید.

همچنین همه‌گیر بودن و در دسترس بودن این شبکه‌ها که فقط نیازمند یک دستگاه متصل به اینترنت می‌باشد، سهولت در بازاریابی را برای بازاریابان به ارمغان آورده است.

استراتژی بازاریابی تلفنی

استراتژی بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یکی از شیوه‌های رایجی است که ممکن است چندین بار شما در دام آن افتاده باشید.

در واقع یک بازاریاب با تلفن همراه شما تماس می‌گیرد و با استفاده از روابط عمومی بالا و پیشنهادهای جذاب سعی می‌کند شما را متقاعد کند که کالای موردنیاز خود را از برند مخصوصی تهیه کنید که آن‌ها می‌خواهند.

در واقع این روش از استراتژی بازاریابی مستقیم پیروی می‌کند و وسیله و امکانات آن فقط یک تلفن به همراه یک خط تلفن ثابت می‌باشد که از امکانات مخابراتی بهره می‌گیرد.

استراتژی بازاریابی معکوس

استراتژی بازاریابی معکوس

یکی دیگر از بازاریابی‌هایی که بر اساس اصول صورت می‌گیرد، بازاریابی معکوس است.

در واقع همان‌طور که از اسمش هم پیدا است قرار است عملیاتی معکوس برای انجام بازاریابی صورت بگیرد.

در بازاریابی معکوس، به‌جای اینکه تولیدکننده به دنبال بازار هدف بگردد، مشتری به دنبال تولیدکننده و نیاز خود می‌گردد.

در این مدل شخص را مجبور می‌کنند که خودش به دنبال نیاز برود.

مثل‌اینکه در روانشناسی بخواهیم شخصی را مجبور کنیم که حرفی بزند و یا کاری بکند که ما انتظار خواهیم داشت.

استراتژی بازاریابی معکوس در یک صورت مفید خواهد بود و می‌تواند برای شما بازار جذب کند که شما بتوانید بر اساس یک سری برنامه‌ها و ترفندها و خلاقیت‌های درست پیش برود.

برای مثال یک نمونه از اجرای این استراتژی می‌تواند این باشد که هرگز این کالا را نخرید.

شما کنجکاو خواهید شد که ببینید برای چه نباید این کالا را بخرید.

وقتی وارد جزییات می‌شوید، مشاهده می‌کنید که فروشنده از روش بازاریابی معکوس برای تحمیل کالای خود به شما استفاده کرده است.

در واقع وقتی شما در صورت تعریف ناهنجار از یک کالایی، خودتان کنجکاو شوید کیفیتش را بررسی کنید، قطعاً سبب می‌شود شما جذب این بازار شوید و خودتان به دنبال خرید و فروشنده بگردید.

پس یکی از مؤلفه‌هایی که باید قبل از پیاده‌سازی این نوع بازاریابی به آن توجه داشت، کیفیت محصول هدف است.

استراتژی بازاریابی تشویقی یا ترویجی

استراتژی بازاریابی تشویقی یا ترویجی

در بازاریابی تشویقی و یا ترویجی همان‌طور که از نامش پیداست، شما به خرید یک کالا با تخفیف و مزایا تشویق خواهید شد.

برای مثال می‌توان پیام‌هایی را بیان کرد که با استفاده از این ترفند برای شما ارسال‌شده‌اند.

مثلاً مشتری گرامی شما برند فلان کالا و فلان تخفیف از سایت ما شده‌اید.

این‌یک نوع مثال است که باعث می‌شود شما به خاطر این مزیت و تخفیف تشویق شوید و به خرید کالا روی بیاورید.

نوع دیگری از آن‌که برای بازگشت مشتری به اپلیکیشن و یا یک سایت صورت می‌گیرد این است که شما قبلاً یک‌بار خرید کرده‌اید و بار دیگر برای آن‌که به سایت بازگردید برای شما کوپن تخفیف می‌فرستند.

برای مثال اگر خیلی وقت باشد که شما به یک سایتی سر نزده باشید، شما را با ارسال یک پیام حاوی کد تخفیف برای خرید بعدی، به سایت بازمی‌گردانند.

این نوع بازاریابی خیلی وقت‌ها تأثیرگذار است و ما باید نوعی از کالا را برای تخفیف انتخاب کنید که مشتری حتماً بخواهد برای خرید آن اقدام کند.

اگر کالای خاصی مدنظرتان نیست باید این تخفیف‌ها را بر روی کل محصولات خودتان اعمال کنید.

خب تا اینجا به بررسی انواع استراتژی بازاریابی و اهمیت آن پرداختیم.

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم ، استراتژی‌های بازاریابی بسیار گوناگون هستند و به همین موارد ختم نمی‌شوند.

شما باید بنا بر نیاز خود بتوانید از این استراتژی‌ها استفاده کنید که ما در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها و البته محبوب‌ترین آن‌ها پرداختیم.

پیام بگذارید

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

آرشیو