کوچینگ فردی، مهارتی که هر کسی با آن موفق‌تر عمل خواهد کرد
۱۴۰۱-۰۲-۲۵ 0

اولین قدم در کسب مهارت کوچینگ فردی، آموزش و به دست آوردن اطلاعات در حیطه کوچینگ است.

اما هرگز داشتن اطلاعات به‌تنهایی، از کسی یک کوچ و مربی نمی‌سازد و این مهارت نیز مانند هر مهارت دیگری مستلزم تمرین بسیار است تا وارد ذهن ناخودآگاه ما شود که بتوانیم هرلحظه آماده‌باشیم و مانند یک کوچ واقعی عمل کنیم.

مهارت‌های کوچینگ به‌طورکلی به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به این صورت دانست: مشاهده. تحلیل. مصاحبه (این مهارت به دو بخش سؤال کردن و گوش کردن فعال تقسیم می‌شود) و درنهایت ارائه بازخورد.

سؤال کردن پایه و اساس کوچ را تشکیل می‌دهد که به‌نوعی می‌توان گفت دارایی و همه‌چیز او محسوب می‌شود و آن هم به این معنا نیست که کوچ حرفه‌ای سؤال‌های کمتری می‌پرسد.

آن‌ها نه‌تنها بر سؤالات هوشمندانه واقف هستند، بلکه به لحن و قصد سؤال‌هایشان نیز توجه دارند.

کوچ‌ها از دو نوع سؤال کردن استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات است (با این اطلاعات به مسلط شدن بر مسئله و موقعیت می‌رسند)

و نوع دوم هم سؤال‌هایی است که فراگیر را به تفکر عمیق می‌برد که قدرتمندتر و برانگیزاننده‌تر از نوع اول است.

فراموش نکنید که هدف از مکالمه میان کوچ و مراجعه‌کننده این است که مربی به او فرصت می‌دهد تا پیرامون راه‌حل موردنظر خویش به‌طور عمیق فکر کند.

وقتی کسی صدای خودش را می‌شنود که با کسی در مورد مسئله‌اش صحبت می‌کند و آن شخص فعالانه گوش می‌سپارد و با سؤال‌های خود او را به چالش می‌کشاند و به اجرای راه‌حل نهایی متعهدتر می‌شود.

 

پروسه کوچینگپروسه کوچینگ

برای شروع و پایان مربیگری باید بدانیم که مربیگری از چه مراحلی تشکیل شده است.

درواقع این فرآیند با توضیحات اولیه‌ای شروع می‌شود که مراجعه‌کننده ارائه می‌دهد، یعنی مشکلی را که با آن مواجه است تعریف می‌کند که همان موضوع کوچینگ است.

پس گام اول مطرح کردن موضوع از سوی مراجعه‌کننده است. سپس مکالمه نیز با سؤالی که کوچ طرح می‌کند شروع می‌شود.

اما پایان آن هم تا زمانی ادامه دارد که فراگیر در همین سؤال و جواب‌ها به یک راه‌حل و برنامه اقدام دست یابد که ممکن است در اولین جلسه یا چندین جلسه اتفاق بیفتد.

کوچینگ نوعی مربیگری است- اما به خاطر فرهنگ و جا افتادن کلمات-کلمه مربیگری ذهن افراد را به سمت مربیگری ورزشی و شاید به‌سوی دیگری هم می‌برد و برداشت‌های دیگری را هم منجر می‌شود.

ما هم از خود کلمه کوچینگ استفاده می‌کنیم که اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از آن داشته باشیم- می توانیم بگوییم:{کوچینگ منجر به گشودن قفل استعداد فرد برای به حداکثر رساندن عملکرد او می‌شود}

کوچینگ منجر به گشودن قفل استعداد فرد برای به حداکثر رساندن عملکرد او می‌شود.

کوچینگ پروسه‌ای است که در آن کوچ و مراجعه‌کننده یک تعامل نزدیک دارند که کوچ برای پیشرفت و ارتقای فراگیر وارد عمل می‌شود.

تمرکز کوچ در این پروسه به حال و آینده است و گذشته افراد را کنکاش نمی‌کند و به دنبال افزایش مهارت و درنتیجه افزایش صلاحیت افراد است.

در این جلسات فراگیر دستور کار را صادر و تعیین می‌کند که پیرامون چه موضوعی باید شروع به کار کنند (در این نشست‌ها برخلاف زمانی که فرد نزدیک مشاور-مدرس و…می‌رود – فراگیر زمان و موضوع جلسه را تعیین می‌کند- یعنی مالکیت و مسئولیت نیز بر عهده خودش است)

کوچ‌ها با سؤالات هوشمندانه -گوش کردن فعالانه و به چالش کشیدن تصمیم‌های افراد- به کمک کوچی راه جدیدی برای آن‌ها باز می‌کنند.

درواقع آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا نقشه راه را خودتان تعیین کنید- زیرا آن‌ها باور دارند که خود مراجعه‌کننده می‌تواند مسیر درست را تشخیص دهد.

می‌توانیم این‌گونه نتیجه‌گیری کنیم که کوچینگ – هنر ایجاد محیطی مطمئن و مناسب به‌وسیله مکالمه است و در حقیقت – او حل‌کننده مسئله نیست.

شاید سؤالی که برای شما پیش می‌آید این است که اگر کار او حل مسئله نیست؛ پس کارش چیست؟ فقط گوش دادن است؟

بله کار اصلی او خوب گوش دادن است؛ اما نه به این معنی که او گوش می‌دهد که فقط محتوای حرف‌های فرد را بشنود؛

بلکه می‌خواهد روش فکر کردن آن‌ها؛ اینکه چقدر توجهشان متمرکزشده و نیز چقدر از عوامل کلیدی مسئله تعریف شده است را درک کند.

کوچ از فرد درخواست می‌کند بلندبلند فکر کند تا صدای فرآیند فکر کردن او را بشنود و در این گوش کردن به دور از هر قضاوتی می‌تواند مهم‌ترین عوامل مشکل‌آفرین را شناسایی کند و با طرح سؤالاتی بکر و طراحی‌شده به فراگیر کمک می‌کند تا او خودش به جواب و راه‌حل دست یابد.

 

حتماً بخوانید!  قدرت ذهن آگاهی در کوچینگ

در یک تقسیم‌بندی دیگر کوچینگ به دو مکالمه تقسیم می‌شود

در یک تقسیم‌بندی دیگر کوچینگ به دو مکالمه تقسیم می‌شود

۱. مکالمه برای آگاهی (پیدا کردن واضح‌ترین تصویر ممکن از واقعیت حال حاضر.)

۲. مکالمه برای اعتماد (که در آن فراگیر دسترسی بیشتری به منابع درونی و بیرونی برای حرکت از واقعیت موجود به سمت آینده موردنظر پیدا می‌کند.)

توانایی حرفه‌ای و بالقوه کوچ این است که محیطی ایجاد کند و بسازد که در آن مزاحمت برای شکوفایی توانایی‌ها و استعداد بالقوه فرد به پایین‌ترین حد خودش برسد و بزرگترین مشخصه او این است که بسیار بیشتر ازآنچه فراگیر به خودش اعتماد دارد؛ کوچ به او اعتماد می‌کند.

کوچ در مکالمه‌هایش سعی می‌کند که مراجعه‌کننده از دیدگاهی به مسئله و عملکردهایش بنگرد که به‌احتمال‌زیاد متفاوت از دیدگاهی خواهد بود

اما کوچ فردی است که در فرآیند کوچینگ به کوچی کمک کند؛

تا خود را در نقطه‌ای که در حال حاضر قرار دارد و راه‌های رسیدن به کسی که می‌خواهد به آن تبدیل شود را ملموس‌تر نماید.

فقط با دیدی بازتر با طرح سؤالاتی؛ کوچی را یاری می‌کند که اگر تصمیمات غیرمنطقی اتخاذ کرده؛ یا انجام کاری خارج از توان مالی را در نظر دارد؛

یا هر مسئله دیگری که در مسیر کوچی قرارگرفته و موجب گمراهی او می‌شود را آگاهانه‌تر بررسی کند برای نیل به انتخابی که انجام داده است.

مواقعی نیز پیش می‌آید که ازنظر خود کوچی راهی که برای رسیدن برگزیده عالی است؛

اما کوچ به همراه کوچی به بررسی راه‌های مختلف می‌پردازد تا او تصمیم بهتری اتخاذ کند.

همان‌طور که میدانید ما در جلسه کوچینگ هدف را مشخص می‌کنیم؛

در این مرحله ما روی چگونگی رسیدن به هدف جلسه‌مان را پیش می‌بریم و راه‌های رسیدن را ارزیابی می‌کنیم؛

زیرا به‌احتمال فراوان هر راه انتخاب‌شده ابزار و راه‌حل‌های خود را می‌طلبد که باید هرکدام به‌صورت جداگانه تحلیل و بررسی شوند.

اگر بعد از ارزیابی و بررسی‌های اولیه؛ هدف موردنظر واقعی و مطلوب تشخیص داده شد راه‌های رسیدن به آن را جداگانه بازبینی می‌کنیم؛

مثلاً ازجمله پرسش‌هایی که مطرح می‌شود این است: کوچی ما برای پیمودن این مسیری که انتخاب کرده به چه ابزاری نیاز دارد؟ موانع سر راهش کدامند؟ و سؤالاتی از این قبیل…..

ممکن است برخی از افراد نسبت به این ابزارها و توانمندی‌ها آگاهی‌های مختصری داشته باشند که ما در این مرحله آگاه‌تر می‌کنیم و اگر به بعضی از آن‌ها اشراف و از آن‌ها اطلاع کافی ندارند؛

با تکنیک‌ها و مهارت‌های خودمان آن‌ها را در ضمیر ناخودآگاهشان فعال می‌کنیم تا بتوانند از حداکثر توانایی و ابزارهای خویش بهره‌مند شوند.

مواردی هم پیش می‌آید که مراجعه‌کننده اصلاً هدف مشخصی برای خود یا هدف اصلی متمرکز کنیم.

درواقع کوچ همانند فردی است که در یک فضای تاریک؛ نوری در دست دارد و راه موردنظر را رصد کرده و دیگر راه‌های احتمالی را هم بررسی می‌کند و نشان می‌دهد تا فرد با توجه به توانایی‌های خویش مسیرش را انتخاب کند.

این خود کوچی است که مسیر را طی می‌کند.

کوچی

کوچی

کوچی کسی است که در پروسه زندگی دچار معضل شده است و نمی‌تواند در آن لحظه و موقعیت تصمیم درستی بگیرد؛

زیرا با مسئله درگیر و به‌نوعی یکی شده است. درحالی‌که کوچ از مسئله فراگیر جدا و دیدش هم بازتر است و از بیرون نگاه می‌کند. به همین علت می‌تواند مسلط‌تر به وضعیت عمل کند.

تفاوت یک کوچ با منتور؛ مشاور و مدرس

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کار کوچ با منتور؛ مشاور و مدرس تقریباً یکی است؛ درحالی‌که کار این افراد تفاوت‌های زیادی باهم دارد، بخصوص کاری که یک کوچ انجام می‌دهد.

البته نکته موردتوجه در این قسمت این است که باید به مجموع کار آن‌ها به‌عنوان یک فرآیند نگاه کرد؛ نه فردی که کار را انجام می‌دهد.

هرکدام از این فرآیندها مراحل خاص خودش را دارند، که بعضی از این تفاوت‌ها را به‌اختصار توضیح خواهیم داد.

 

حتماً بخوانید!  تأثیر کواکتیو کوچینگ بر عملکرد سازمان‌ها

منتور

منتور

قبل از توضیح منتور بهتر است که با معانی کلمه منتورینگ آشنا شویم. منتورینگ استفاده از راه‌ها و روش‌ها برای رسیدن به هدف یا رابطه‌ای است که شخص نسبت به موضوع فرد تازه‌وارد مطلع‌تر است و آن را در طی فرآیند منتورینگ به او منتقل می‌کند.

منتور را می‌توان فردی راه‌بلد و باتجربه و دانش در حوزه‌ای خاص معرفی کرد که در اینجا دانش و تجربه نزد منتور است که قصد دارد دانش و مهارتی را به‌صورت علمی به مراجعه‌کننده منتقل کند.

منتور مطالبی را که آموزش می‌دهد در طی سال‌ها کار و تجربه به دست آورده است و ممکن است به روش‌های تدریس کاملاً واقف نباشد، اما ارزش او به خاطر همین تجربیاتش است، نه نوع تدریسش.

سخن غالبش هم این است که من این کار را این‌طور انجام می‌دهم.

 

مشاور

همان‌طور که می‌دانید تخصص مشاوران درزمینهٔ خاصی هستند و برای رفع مشکل، اختلال یا درمان وارد عمل می‌شوند و بیشتر با گذشته افراد کار دارند.

همچنین، آن‌ها به این نکته می‌پردازند که این اتفاق چرا رخ داده است و می‌خواهند به فرد کمک کنند تا به موانع ذهنی خود غلبه کند که نتیجه آن نیز ساختن و رسیدن به خودآگاهی است.

نویسنده: جناب آقای محمدرضا لواسانی از دانش پذیران دوره اول تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۳.۷]

نظر بدهید

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]