متاورس و آینده پیش روی کسب‌وکارها

متاورس و آینده پیش روی کسب‌وکارها

سرعت پیشرفت در دنیای کنونی به حدی است که هر روزه اتفاقات و دستاوردهای جدیدی درزمینهٔ تکنولوژی به‌سرعت در حال رقم خوردن می‌باشد.

آینده دنیا و موفقیت از آن کسانی است که خودشان را با این موج پیشرفت همراه ساخته و برای آن برنامه مشخصی داشته باشند.

بدین معنی که جای ماندن از این جریان پیشرفت یا شنا کردن خلاف جریان آن موجب جا ماندن از سرمایه‌های بشری خواهد شد.

هرروزه اطلاعات جدید و اصطلاحات جدیدی را می‌شنویم که همگی قصد دارند تا جلوه دیگری از تکنولوژی را به ما نشان دهند.

دراین‌بین، مفهوم "متاورس، Metaverse " می‌خواهد نهایت این پیشرفت را محقق کند که در ادامه به بررسی مفاهیم، اظهارنظرها، پیش‌نمایش‌ها، ویژگی‌ها و دیگر رویکردهای مربوط به این مفهوم می‌پردازیم.

مفهوم متاورس

این اصطلاح درواقع از دو عبارت متا Meta به معنای فراتر و یونیورس Universe به معنای جهان می‌باشد.

بااین‌حال می‌توان این عبارت را به معنای "فراتر از دنیا" یا "فرا جهان" دانست.

چیزی که از تعاریف برمی‌آید این است که، متاورس قصد ایجاد فضایی تخیلی و ترکیب آن با اتفاقات فضای فیزیکی دنیای اطراف ما و ایجاد تجربه‌ای جدید در دنیای واقعیت را دارد.

در تعریف امروزی، متاورس همه چیز را از جلسات کاری گرفته تا ارتباطات، پخش زنده، بازی و بسیاری از انواع تعاملات اجتماعی بین کاربران پوشش می‌دهد.

هرکدام از تعاریف و اصطلاحات در دسترس که از متاورس موجود می‌باشد، به نحوی از منظر متفاوتی این تکنولوژی را تصویر کرده‌اند، اما در یک قاعده به‌صورت کلی می‌توان جهانی ماورایی و پویاتر از قبل را تجربه نمود.

جهانی که از ویژگی‌های بارز و با اهمیت آن دسترسی به هر اطلاعاتی که کاربران می‌خواهند در کسری از ثانیه می‌باشد.

درواقع در متاورس همه‌چیز در هر زمان و در هر مکانی ممکن است.

متاورس یک دنیای جدید با قوانین جدید می‌باشد.

یک دنیای جدید مجازی با امکاناتی بی‌نهایت که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در آن هر کاری انجام دهید و هرگونه که دوست دارید زندگی کنید.

این دنیای جدید می‌تواند با دیگران به اشتراک گذاشته شود و بدون شک بستر مناسبی برای کسب‌وکارهای آینده و رشد آن‌ها خواهد شد.

متاورس می‌تواند شکل جدیدی از ارتباط، تعامل و همکاری باشد. مکانی که به معنای واقعی کلمه هر چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد البته به‌شرط اینکه رمزگذاری شده باشد.

 

ریشه تاریخی

همگرایی چندین فناوری رفته‌رفته منجر به ظهور چیزی شده است که نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی بارها در گذشته پیش‌بینی کرده‌اند.

واژه‌ای که اولین بار در سال 1992 در رمانی با نام Snow Crash توسط نویسنده معروف نیل استیفنسون مطرح نمود.

تجربه متاورس، ایده‌ای ناب در ذهن انسان بوده است که همانند بسیاری از اختراعات و خلاقیت‌ها، مدت‌ها قبل از عملی شدن آن در ذهن بشر مرور شده است.

این فضا نیز با توجه به ساخت فیلم‌هایی در ژانرهای لایو اکشن، ملموس بود تا زمانی که در اکتبر سال 2021 شرکت فیس‌بوک نام خود را به متا تغییر داد و این موضوع را به‌صورت جدی‌تری در جهان تکنولوژی و پیشرفت مطرح نمود.

 

حوزه‌های کاربردی متاورس

حوزه‌های کاربردی آن

پس از پیاده‌سازی این فضا، متوجه خواهیم شد که گویی تابه‌حال درک درستی از دنیای دیجیتال نداشته‌ایم و تابه‌حال وارد فضای دنیای دیجیتال نشده‌ایم و حقیقت اصلی دنیای دیجیتال، پس‌ازاین محقق خواهد شد.

ازجمله کاربردهای مهم متاورس در فضاهای آموزشی، موسیقی، کنفرانس‌ها، خرید، بازی و ... می‌باشد. پیاده‌سازی فضای متاورس، موضوع ساده و قابل‌دسترسی نیست.

زیرا نیازمند زیرساخت‌های ویژه‌ای می‌باشد اما از این موضوع که چه زمانی دسترسی کامل به متاورس صورت خواهد گرفت، پاسخ روشنی نمی‌توان ارائه داد.

متاورس پیشرفت مهم بعدی در ارتباطات جهانی است و عجیب بودن و جدید بودن این قابلیت دیجیتال یقیناً باعث سردرگمی خواهد شد.

نکته قابل‌توجه در متاورس، نقل‌وانتقال پول با ارزهای دیجیتال می‌باشد که این موضوع حاکی از آن است که اقتصاد آینده دنیا درگیر کریپتو کارنسی ها خواهد بود که با هدف جایگزینی ارزهای دیجیتال به‌عنوان ارز رایج در دنیا مطرح‌شده‌اند.

این موضوع با تجسم فعلی اینترنت که در آن کاربر باید آگاهانه برای دسترسی به آن انتخاب کند متفاوت خواهد بود.

در عوض، متاورس همگرایی قلمرو فیزیکی با قلمرو مجازی را برای ایجاد یک فضای مجازی مشترک در برمی‌گیرد.

این فضا از طریق تعامل بین اینترنت، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ایجاد خواهد شد.

بدیهی است که این دنیای جدید با مجموعه‌ای از فرصت‌های تجاری نوبنیان و پیشرفته همراه خواهد بود.

  متاورس و آینده کسب‌وکارها

متاورس و آینده کسب‌وکارها

حال با توجه به مباحث یادشده از فضای پیش رو در خصوص متاورس، به ارتباط آن و کاربردهایش در خصوص آینده کسب‌وکارها و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

با توجه به ویژگی‌های متاورس، به نظر می‌رسد آینده روشنی در خصوص فضای کسب‌وکار، بازاریابی، فروش و موضوعات تخصصی اقتصادی خواهیم داشت.

تمایل به تعامل یکی دیگر از جنبه‌های مهم از متاورس و چرایی اهمیت آن برای کسب‌وکارها است.

اگر کاربر بخواهد آنجا باشد، بازاری با فرصت بسیار عالی برای تعامل خواهد بود - ازجمله در بخش فروش و بازاریابی.

ساختن متاورس سه‌بعدی و همه‌جانبه‌تر، حداقل در ابتدا، آن را بیشتر به دنیای ما متصل می‌کند البته درصورتی‌که کاربران بتوانند آن را درک کنند.

چیزی که از آینده تجاری و حوزه اقتصادی و کاربردهای متاورس در آن بر می‌آید، رویارویی با تجربه‌ای جدید از خریدوفروش و اقتصاد جهانی چه درزمینهٔ عرضه محصولات و خدمات بر مبنای تکنولوژی جدید و فضای جدیدی فرای تصورات فیزیکی بشر و چه در زمینه‌های کاربردی آن در اصل کسب‌وکارها؛

برای شرکت‌ها، متاورس‌ها احتمالاً وسیله‌ای عالی برای تبلیغ محصولات خود خواهند بود نه‌فقط به روش سنتی (از طریق تبلیغات بومی یا تبلیغات بنر و ویدیوهایی بسیار خسته‌کننده) بلکه با راه‌اندازی نسخه‌های مجازی از زندگی واقعی خود.

از اینکه چه زمانی همه فرصت‌های هیجان‌انگیز متاورس، بخصوص درزمینهٔ کسب‌وکار رونمایی خواهد شد و به عرصه اقتصادی به‌صورت جدی قدم می‌گذارد، اطلاعات دقیقی در دسترس نبوده و قابل پیش‌بینی هم نیست اما کارشناسان این حوزه، با سرعت هرچه تمام در حال اقدام هستند.

آنچه اکنون در برگزاری جلسات ما را شادمان می‌کند، حضور در جلسات آنلاین در حالیست که پنجاه نفر همدیگر را روی یک صفحه از طریق زوم تماشا می‌کنند.

و این در حالیست که در متاورس همه در یک اتاق جلسه مجازی هستند و می‌توانیم به یاد بیاوریم که چه کسی در سمت راست، چپ یا روبروی ما نشسته است، و شاید به یاد بیاوریم که چه کسی چه گفته است.

در تجربه جدیدی که متاورس، بازارهای اقتصادی را متحول خواهد نمود، نیازی به فروشنده مستقیم نیست.

یک طراح مکانی را طراحی می‌کند تا جذابیت یک برند یا یک محصول را به نمایش بگذارد، سپس به کاربران اجازه می‌دهد هر طور که می‌خواهند سرگردان باشند و با هم تعامل داشته باشند.

برای روشن بودن حقیقت متاورس، فضا را بایستی یک جزء حیاتی بدانیم.

به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران در حال حاضر به دنبال خرید و اجاره فضای مجازی هستند.  ساختن متاورس سه‌بعدی و همه‌جانبه‌تر، حداقل در ابتدا، آن را بیشتر به دنیای ما متصل می‌کند.

اینکه یک شرکت کجاست و برند آن در این فضای دیجیتال چگونه به نظر می‌رسد اهمیت دارد.

برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال محصولات جدید برای خرید هستند، مهم است و از نظر نحوه نگاه رقبا به تصویر یک برند مهم است.

ظرفیت متفاوتی که جایگزین هزینه‌های میلیون‌ها دلاری که برخی از شرکت‌ها برای دفاتر مرکز شهر هزینه می‌کنند.

جایی که کاربر می‌تواند با حرکت به یک دنیای آنلاین فعال ارتباط برقرار کند، تجارت کند، کار کند و در رویدادها شرکت کند.

  نظرات افراد مشهور در خصوص متاورس

نظرات افراد مشهور در خصوص متاورس

مارک زاکربرگ «Mark Zuckerberg» در سخنرانی خود برای تغییر نام فیس‌بوک، برخی از ویژگی‌های مهمی که می‌توان از متاورس انتظار داشت را فاش کرد.

ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به "حضور"، "آواتارها"، "فضای خانه"، "انتقال از راه دور"، "قابلیت همکاری"، "حریم خصوصی و ایمنی"، "کالاهای مجازی" و "رابط‌های طبیعی" اشاره کرد

به گفته مارک زاکربرگ، متاورس یک اینترنت تجسم‌یافته (اینترنت +) است که در آن ما نه‌تنها محتوا را مصرف می‌کنیم، بلکه دقیقاً در وسط آن هستیم.

این به ما کمک می‌کند تا از خیره شدن به صفحه‌های گوشی دور شویم و دوباره زمان بیشتری را با یکدیگر بگذرانیم.

اما این بار این آواتار ما است که همه این کارها را انجام می‌دهد، همه چیز می‌تواند دوباره سه‌بعدی شود.

در متاورس، ما امکان این را داریم که شبیه به یک آواتار، در فضایی که می‌خواهیم یک نسخه شبیه‌سازی‌شده از خودمان را در آن فضا در کنار سایر افراد و فضاهای موردنیاز و موردعلاقه خود تجربه کنیم.

متیو بال مدیر سابق آمازون و سرمایه‌دار مشهور، خالق متاورس پرایمر در این حوزه این‌گونه نظر خود را بیان می‌کند که "متاورس شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه‌سازهای پایدار است که به‌صورت لحظه‌ای پردازش می‌شوند.

در متاروس، «هویت اشخاص»، «اشیای فیزیکی»، «تاریخ بشر» و حتی «سیستم‌های اقتصادی» پیوستگی خودشان را حفظ خواهند کرد.

این مجموعه می‌تواند هم‌زمان جامعه گسترده‌ای از افراد را پوشش دهد؛ بدون اینکه لازم باشد این افراد در یک مکان فیزیکی کنار هم قرار داشته باشند" به‌عبارت‌دیگر، متاورس «واقعیت تعاملی کامل، بافت پیونددهنده بین بشریت» است."

 

ویژگی‌های متاورس

متاورس به‌عنوان جانشین طبیعی اینترنت، زمین بازی را هموار خواهد کرد و به پلتفرم بزرگ بعدی نیروی کار تبدیل خواهد شد.

افراد مشتاق قادر خواهند بود بدون توجه به موقعیت جغرافیایی یا پیشینه اجتماعی-اقتصادی خود به فرا جهان دسترسی داشته باشند و از این طریق به اقتصاد پرارزش نیروی کار مجازی دست یابند.

با عملکرد، فرصت و دسترسی بیشتر، متاورس احتمالاً به یک پلتفرم محتوای بسیار سودآور و غیرمتمرکز تبدیل خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های مهم متاورس این است که افراد در محیط‌های مجازی می‌توانند ارزش اقتصادی ایجاد کنند بدون اینکه هیچ فشاری بر منابع واقعی سیاره زمین وارد کنند.

هر چه واقعیت مجازی پیچیده‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشد که متاورس ایجاد می‌کند، انسان‌ها درواقع قادر خواهند بود کالاها و خدمات جدیدی را در آن واقعیت نوآوری کنند.

همه این‌ها احتمالاً به منابع فیزیکی کمتری نسبت به انرژی‌هایی است که در حال حاضر صرف زندگی انسان‌ها می‌شود تا امرارمعاش داشته باشند.

درزمینهٔ عملکرد اقتصادی نیز، افراد و کسب‌وکارها به‌طور یکسان توانایی ایجاد، مالکیت، سرمایه‌گذاری یا فروش کالاها و خدماتی را خواهند داشت که برای دیگران ارزشمند است.

در کنار سایر ویژگی‌ها، ویژگی مشارکت نیز مطرح می‌باشد. فرا جهان پر از محتوا و تجربیات ایجادشده توسط طیف وسیعی از مشارکت‌کنندگان است.

این مشارکت‌کنندگان از افراد گرفته تا گروه‌های غیررسمی سازمان‌دهی شده تا سازمان‌های تجاری بزرگ را شامل می‌شود.

 

جمع‌بندی

بنابراین بعد از همه این تفاسیر، متاورس چیست؟ به زبان ساده، تکامل بعدی در اینترنت است.

یا یک پلتفرم جدید برای همه‌چیز از تعامل اجتماعی گرفته تا فروش در نقطه خرید است.

متاورس منطقه‌ای با رشد و سرمایه‌گذاری فوق‌العاده است که نشان‌دهنده آینده روشن و متفاوت است.

آنچه در سال‌های آینده تغییر خواهد کرد سطح غوطه‌وری، میزان پیچیدگی و تنوع عملیات انجام‌شده در این فضا است که موضوع مهم این است که کسب‌وکارها باید از متاورس آگاه باشند، زیرا به‌احتمال‌قوی روزی در آن فضا بایستی تجارت کنند.

نویسنده: جناب آقای سیدمحمد حسینی یزدی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)