قدرت بازی در محل کار

قدرت بازی در محل کار

برخی از رهبران معتقدند محل کار صرفاً یک محل کار است و شما آنجا هستید تا کار خود را انجام دهید و نه خیلی بیشتر و هیچ موضوعی به نام بازی در محل کار وجود ندارد؛ اما برای دیگران محل کار خیلی بیشتر از این‌هاست.

مطمئناً، دلیل اصلی شما برای حضور در آنجا انجام کار است، اما آیا وجود تفریح و سرگرمی در محیطی که مشغول به کار هستید چیز بدی هست؟

مزایای یک محیط کار مثبت، در تعامل، رفاه و بهره‌وری به‌خوبی شناخته شده است، بااین‌حال ما هنوز با مفهوم سرگرمی در محل کار کمی ناراحت هستیم.

این یک تصور رایج است که بازی و سرگرمی چیزی است که خارج از ساعات کاری اتفاق می‌افتد و به‌طور بالقوه می‌تواند تمرکز و دقت ما را کاهش دهد و زمانی را از وظایف کاری روزانه ما بگیرد.

درنتیجه، مدیران اغلب سعی می‌کنند سرگرمی را به‌صورت خرد مدیریت کنند یا آن را به‌گونه‌ای محدود کنند که باعث می‌شود اصلاً سرگرمی نباشد.

باور کنید یا نه، ترویج سرگرمی در محل کار درواقع می‌تواند تأثیر مثبتی بر بهره‌وری و مشارکت داشته باشد.

وقتی بچه بودیم، بازی راهی بود که یاد بگیریم. ما یاد گرفتیم که ایده‌ها را ابداع و اجرا کنیم. ما در مورد کار گروهی و چگونگی کنار آمدن با دیگران یاد گرفتیم.

ما یاد گرفتیم که مشکل را حل کنیم و کارها را انجام دهیم و خلاق باشیم، درک و انجام همه این موارد درحالی‌که سرگرم هستیم (مدل اول).

بیشتر کودکان متوجه یادگیری ناخودآگاهشان در حین سرگرمی نیستند.

ما در طول سال‌ها در مدارس سنتی آموزش دیدیم و به‌تدریج از «یادگیری در حین بازی» که در دوران کودکی تجربه می‌کردیم کنار گذاشته شدیم و سرگرمی جای خود را به یک مدل یادگیری جدید و جدی‌تر متشکل از خواندن، نوشتن، مطالعه، به خاطر سپردن و آزمایش داد (مدل دوم)

مدل دوم یادگیری، انعکاس دقیق‌تری از محیط کار مدرن است. درحالی‌که این مدل لزوماً اشتباه نیست، چون همه ما باید خواندن و نوشتن را یاد بگیریم و کارها را انجام دهیم.

اما سؤالی که اکنون بسیاری از ما می‌پرسند این است که آیا این مدل نزدیک‌ترین مزایایی که بازی برای یادگیری ما به ارمغان می‌آورد را پذیرفته است؟

بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند گوگل، لینکدین، نتفلیکس و آیدائو در حال تغییر این پارادایم هستند.

به‌جای اینکه بازی در محل کار را به‌عنوان یک حواس‌پرتی نامناسب و اتلاف وقت (به‌دوراز کار "واقعی") در نظر بگیرند، آنچه را که بازی در محل کار می‌آورد را تصدیق کرده و پذیرا می‌شوند.

  تعریف «بازی» چیست؟

تعریف «بازی» چیست؟

بازی طبق تعریف، سرگرم کردن، شادی و پرانرژی بودن است. آیا عالی نیست اگر همه کارمندان در حین کار سرگرم باشند؟ آیا کارکنان شاد و پرانرژی نیز مؤثرتر و سازنده‌تر نیستند؟

استوارت براون، نویسنده و روان‌پزشک، در کتاب خود، بازی را با اکسیژن مقایسه می‌کند:

اکسیژن در اطراف ما وجود دارد، اما زمانی که ناپدید شود، بیشتر موردتوجه یا قدردانی قرار می‌گیرد.

بازی چگونه در زندگی شما ظاهر می‌شود؟ بازی، هنر، کتاب، ورزش، فیلم، موسیقی، فعالیت‌های خلاقانه؟ مهم‌تر از همه، وقتی در این فعالیت‌ها شرکت می‌کنید چه احساسی دارید؟

فکر می‌کنم خلاق‌تر، زنده‌تر، شادتر، پرانرژی‌تر، مرتبط‌تر و بدون استرس. من همچنین به این فکر می‌کنم که وقتی شما سرگرم می‌شوید، در حال یادگیری هستید.

Claire Pczyetelc، محقق و کاندیدای دکترا در دانشکده مدیریت تحقیقات، دانشگاه ملی استرالیا، شواهدی یافته است که نشان می‌دهد بازی در محل کار با خستگی، کسالت، استرس و فرسودگی کمتر در کارکنان مرتبط است.

بازی همچنین با رضایت شغلی، احساس شایستگی و خلاقیت ارتباط مثبتی دارد. مطالعات او همچنین نشان می‌دهد که وقتی یک شرکت‌کننده وظیفه‌ای را دریافت می‌کند که به شکل بازیگوشانه ارائه می‌شود، بیشتر درگیر آن می‌شود و زمان بیشتری را صرف آن کار می‌کند.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که جنبه‌های مثبت بازی فراتر از فرد است. تیم‌های کارکنان می‌توانند از طریق افزایش اعتماد، پیوند و تعامل اجتماعی، احساس همبستگی و کاهش حس سلسله‌مراتب از بازی سود ببرند.

علاوه بر این، بازی در محل کار می‌تواند با ایجاد فضای کاری دوستانه‌تر، تعهد بالاتر کارکنان به کار، تصمیم‌گیری انعطاف‌پذیرتر در سطح سازمان و افزایش خلاقیت سازمانی به نفع کل سازمان باشد.

 

آوردن زندگی خوب به کار

هنوز متقاعد نشده‌اید؟ جاناتان فیلدز، خالق پروژه زندگی خوب و تهیه‌کننده «پادکست بازاریابی نوار داکت» معتقد است که هر کسب‌وکار و هر کارمندی می‌تواند با افزودن هدفمند عناصر بازی به روال‌های روزمره و فرآیند سازمانی سود ببرد. فیلدز در مورد مزایای بازی می‌گوید.

بازی یک راه عالی برای ارتباط است

مردم به سمت بازیگوشی کشیده می‌شوند. کتاب‌های راهنما، ایمیل‌ها و خط‌مشی‌های بازیگوشانه به مردم کمک می‌کند تا احساس خوبی نسبت به این چیزی که ما کار می‌نامیم داشته باشند.

بازی در محل کار یک غذای فوق‌العاده برای خلاقیت است

خلاقیت خون حیات هر کسب و کار پرجنب‌وجوشی است و بیشتر کارهایی که درنهایت انجام می‌دهیم به‌مرورزمان منجر به مسدود شدن خلاقیت می‌شود، بازی را اضافه کنید و ببینید که چگونه خلاقیت دوباره شروع به جریان افتادن و حرکت می‌کند.

  بازی باعث ایجاد کار تیمی می‌شود

بازی باعث ایجاد کار تیمی می‌شود

چارچوب اصلی اکثر بازی‌ها به همکاری هم تیمی‌ها، در قالب مجموعه‌ای از قوانین، برای رسیدن به یک هدف مشترک بستگی دارد. این تعریف محیط کار سالم است.

بازی در محل کار استرس را کاهش می‌دهد

کار گاهی اوقات می‌تواند کاملاً استرس‌زا باشد و بازی راهی برای کاهش آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از استرس را فراهم می‌کند.

بازی به نظر کار نمی‌رسد

وقتی درگیر یک بازی هستید، وارد چیزی می‌شوید که روان‌پزشک و نویسنده میهالی سیکسزنت به عنوان یک "جریان" توصیف می‌کند. تبدیل اهداف به بازی می‌تواند کار را سرگرم‌کننده نگه دارد.

بازی را وارد عمل کنید

پارادایم قدیمی را دور بریزید. چه می‌شد اگر به‌جای اتلاف وقت و جلوگیری از انجام کارهای «واقعی»، بازی به خلاقیت، بهره‌وری، کار گروهی، استرس کمتر و فرهنگ مشارکت پذیر کمک می‌کرد. آیا ارزش امتحان کردن را ندارد؟

 

چند راه برای افزایش لذت و جریان در سازمان با بازی در محل کار:

1- جشن بگیرید

جشن گرفتن برای موفقیت‌های شرکت و موفقیت‌های فردی راهی عالی برای گرد هم آوردن تیم در یک تجربه مشترک هست.

همه نسبت به این موفقیت‌ها احساس خوبی دارند و انجام کاری سرگرم‌کننده مثل جشن گرفتن باعث ایجاد انگیزه شده و ارتباط مثبتی با کار ایجاد می‌کند.

2- تشویق به تفریح

دفتر خود را به مکانی تبدیل کنید که در آن سرگرمی اتفاق می‌افتد. با سفارش ناهار یا با شروع روز با قهوه و شیرینی در آشپزخانه همه را غافلگیر کنید.

فضایی ایجاد کنید که در آن خنده مورد استقبال قرار گیرد (و به اشتراک گذاشته شود). چند بازی رومیزی برای اتاق ناهار خود بخرید.

استراحت‌های تعیین‌شده برای بازی داشته باشید. سرگرمی را بخشی از برنامه روزانه همه قرار دهید.

  بازی باعث ایجاد کار تیمی می‌شود

3- رقابت سالم ایجاد کنید

مسابقاتی را برای فعالیت‌های کاری و غیر کاری برگزار کنید. مسابقه‌ای را به‌عنوان ایده برتر برای کاهش تنش در دفتر یا ایده برتر برای افزایش کارایی در یک منطقه خاص در نظر بگیرید.

شما ممکن است یک رقابت سالم را شروع کنید که در آن کارکنان با یکدیگر یا به‌صورت تیمی و یا انفرادی به رقابت می‌پردازند.

4- رویدادهای اجتماعی تیمی را سازمان‌دهی کنید

کارکنان از گرد هم آمدن در بیرون از سازمان برای معاشرت سود می‌برند: بازی بیس‌بال، باربیکیو تابستانی، بولینگ، مینی گلف.

افراد علاوه بر انجام یک کار سرگرم‌کننده، جنبه‌های مختلف یکدیگر را نیز می‌بینند.

همچنین با افرادی (مثلاً در بخش‌های مختلف) که نمی‌توانند هر روز آن‌ها را ببینند، انسجام بیشتری در شرکت ایجاد می‌کنند.

5- روزهای خلاقانه را اجرا کنید

یک یا دو روز در سال را اختصاص دهید تا به زمانی برای تمرکز بر روی چیزی خلاقانه خارج از نقش‌های مسئولیتی معمول خودشان کار کنند.

آن‌ها را جابجا کنید تا با افرادی که معمولاً با آن‌ها کار نمی‌کنند کار کنند.

این می‌تواند در مورد برنامه‌ریزی برای آینده یا پیرامون یک موضوع خاص از کسب و کار شما (مثلاً راه‌اندازی یک محصول جدید) باشد.

کجا می‌توانید از خلاقیت جمعی تیم خود برای پیشبرد چیزی یا نوآوری برای آینده بهره‌مند شوید؟ روز را با یک جشن به پایان برسانید، شام بیاورید و باهم یک غذا بخورید.

6- حمایت از روز ملی سرگرمی در محل کار

بله، چنین چیزی وجود دارد. 8 بهمن (28 ژانویه) روز سرگرمی در محل کار است. اکنون کمیته‌ای تشکیل دهید تا برنامه‌ریزی کنید که برای جشن گرفتن در 8 بهمن چه کاری انجام دهید.

7- پخش آن به جلو می‌پردازد

شواهد بسیار زیاد است، کارمندانی که در دفتر سرگرمی می‌کنند به‌احتمال‌زیاد در شغل خود احساس رضایت می‌کنند و کار بهتری انجام می‌دهند.

برای آوردن سرگرمی به محل کار، نیازی به شکستن بانک نیست.

تنها قدم زدن با هم در میانه روز، برگزاری یک مهمانی بداهه در دفتر یا لذت بردن از یک خوراکی شیرین با هم می‌تواند برای گرد هم آوردن همکاران و شادتر کردن روز کاری کافی باشد..

پس دست‌به‌کار شوید. به بازی به‌عنوان راهی برای بهره‌وری بیشتر نگاه کنید، نه کمتر.

بازی را در کجای زندگی خود پیدا می‌کنید و چگونه می‌توانید آن را وارد محل کار کنید؟ از تیم خود ایده بخواهید. آن‌ها ممکن است شما را شگفت‌زده کنند.

مری پاپینز شاید بهترین گفته را داشته باشد. "در هر کاری که باید انجام شود یک عنصر سرگرمی وجود دارد." چگونه آن را در محل کار خود محقق خواهید کرد؟

نویسنده: جناب آقای میلاد خوشحال از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان

دیدگاه کاربران (0)