عوامل موفقیت در فروش به وسیله شبکه‌های اجتماعی

عوامل موفقیت در فروش به وسیله شبکه‌های اجتماعی

در کنفرانس جهانی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابان از 49 کشور جهان‌گرد هم آمدند تا از یکدیگر در مورد بهترین شیوه‌ها جهت استفاده از رسانه‌های اجتماعی، بیاموزند. در این کنفرانس به نکات، ابزار و تکنیک‌های جدیدی برای ارائه کسب‌وکار در مورد فروش با شبکه‌های اجتماعی اشاره شد.

عوامل تاثیرگذار موفقیت در فروش با شبکه‌های اجتماعی

دنیای رسانه‌های اجتماعی به‌سرعت در حال تکامل و تغییر است. ما از این کنفرانس و نکات مطرح شده در آن، هفت عامل کلیدی موفقیت جهت استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تجارت را شناسایی کردیم:

1.     محتوا قطب اصلی کار شماست

این محتوای قانع‌کننده شماست که مخاطبانتان را درگیر می‌کند و باعث می‌شود که آنها با کسب‌وکار یا برند شما تعامل داشته باشند.

مخاطبان برای دانش و تخصص شما هزینه پرداخت می‌کنند، اگر شما آن را طوری چارچوب‌بندی و به‌گونه‌ای توزیع کنید که بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.

ممکن است این محتوا یک محصول، یا یک خدمت یا قالب دیگری باشد. اگر محتوایی دارید که به یک پرسش، پاسخ می‌دهد یا مشکلی را برای دیگران حل می‌کند، یعنی شما یک مرکز دانش برای رشد کسب‌وکار خود دارید.

فقط به تبلیغ محصول یا خدمات خود در شبکه‌های اجتماعی فکر نکنید. به‌طورکلی در مورد محتوای خود فکر کنید.

چگونه می‌توانید به مردم کمک کنید؟ چگونه می‌توانید به سؤالات آنها پاسخ دهید؟ چگونه می‌توانید به آنها در صرفه‌جویی در زمان، مؤثرتر بودن، کاهش هزینه‌ها، تفریح بیشتر و غیره کمک کنید؟

2.     محتوای خود را در چندین پلتفرم توزیع کنید

زمانی که محتوای قانع‌کننده‌ای تولید کنید، می‌توانید آن را به روش‌های متعددی به مردم ارائه دهید، یعنی مجدداً آن را هدف‌گذاری و قالب‌بندی نمایید.

ممکن است از محتوای جذاب خود برای ایجاد مشتری برای یک محصول یا خدمات استفاده کنید، یا ممکن است مشاوری باشید که دانش خود را می‌فروشد.

پیام اصلی خود را بشناسید و به مردم اجازه دهید آن را به طرق مختلف تجربه کنند. می‌توانید از آن برای رویدادهای زنده و یا برای ویدئوها و وبینارها استفاده کنید.

می‌توانید از آن برای پست‌های وبلاگ استفاده کنید. می‌توانید بخش‌هایی از آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

می‌توانید آن را مجدداً در تعاملات گفتاری خود به کار ببرید. می‌توانید یک کتاب الکترونیکی بنویسید. می‌توانید یک راهنما یا دستورالعمل ایجاد کنید. می‌توانید یک پادکست ضبط کنید.

این کار پیشنهاد منحصربه‌فرد فروش نیست؛ بلکه به افراد کمک می‌کند تا به یک سؤال پاسخ دهند یا مشکلی را حل کنند، یا به‌گونه‌ای سرگرم شوند که بخواهند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

به این فکر کنید که چگونه می‌توانید به مشتریان هدف خود در قالب‌های مختلف در پلتفرم‌های متفاوت دسترسی پیدا کنید.

چکگونگی فروش موفق با شبکه اجتماعی

3.     از فیلم‌ها و عکس‌ها استفاده کنید

محتوای بصری در پلتفرم‌های پرجمعیت رسانه‌های اجتماعی موردتوجه قرار می‌گیرد. داده‌ها نشان می‌دهند که در حال حاضر، جذاب‌ترین پست‌های فیس‌بوک، ویدئوها هستند.

محتوای بصری نه‌تنها چشم‌نوازند، بلکه یک عکس واقعاً به‌اندازه هزار کلمه ارزشمند است. مردم به دنبال استفاده سریع و آسان اطلاعات هستند.

گاهی اوقات دیدن یک عکس یا تماشای یک ویدئوی کوتاه یا گو‌ دادن به یک پادکست در حین سفر یا رانندگی، آن‌ها را درگیر خواهد کرد.

4.     در شبکه‌های اجتماعی نباشید، اجتماعی باشید

احتمالاً در سال‌های اخیر توجه زیادی به افزایش تعداد دنبال‌کنندگان یا طرفدارانتان کرده‌اید. این کار لزوماً برای تجارت شما نتایج خوبی به همراه ندارد.

اگرچه می‌خواهید تعداد مشتریان بالقوه‌ای را که با آن‌ها در تعامل هستید افزایش دهید، اما عامل مهم موفقیت درگیرکردن مخاطبان با تجارت و برند شماست.

اجتماعی بودن کسب‌وکار شما را شخصی می‌کند. مردم با افراد که می‌توانند به آنها کمک کنند تجارت می‌کنند. وقتی مخاطبان شما با شما تعامل داشته باشند، با احتمال بیشتری پست‌های شما را به‌صورت طبیعی خواهند دید.

همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهند محتوای جذاب شما را با دوستان و فالوورهای خود به اشتراک بگذارند تا دسترسی شما را افزایش دهند.

5.     مشارکت داشته‌باشید و از مخاطبان دیگران استفاده‌کنید

فراتر از اجتماعی بودن در صفحه مجازی خود، میزبانی یا شرکت در گروه‌های رسانه‌های اجتماعی. تخصص، مهربانی و شوخ‌طبعی خود را نشان دهید. شهرت و توانایی‌های شما برای مخاطبان سایر میزبانان گروه قابل‌مشاهده است.

6.     ایمیل هنوز هم مؤثرترین و شخصی‌ترین است

رسانه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب و گسترش دسترسی شما عالی هستند.

اما افرادی که به‌احتمال زیاد مشتری شما خواهند شد، کسانی هستند که به‌اندازه کافی به محتوای شما علاقه‌مند هستند تا با شما همکاری کنند و آدرس ایمیل خود را به شما بدهند.

ایمیل هنوز شخصی‌ترین نوع بازاریابی است. احتمال اینکه مردم ایمیل شما را ببینند و آن را بخوانند بیشتر از دیدن توییت‌ها یا پست‌های فیس‌بوک شما است.

یکی از نکات در دنیای بازاریابی شبکه اجتماعی این است که «محتوا پادشاه و رسانه اجتماعی ملکه است». شاید باید اضافه کنیم، «و ایمیل هنوز هم بهترین است».

از محتوای قانع‌کننده و رسانه‌های اجتماعی خود برای گسترش دسترسی‌تان و نیز برای دادن آدرس ایمیل توسط مخاطبان به خود، استفاده کنید.

7.     تصور نکنید مردم اقدام خواهند کرد

در کنفرانس جهانی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، شخصی گفت  که یک کانال یوتیوب را اداره می‌کند.

در ابتدا تصور می‌کرد اگر مخاطبان به برنامه‌هایش توجه کنند و آنها را دوست داشته باشند و چیزی بیاموزند، در کانال او عضو می‌شوند.

اما این اتفاق نمی‌افتاد، بنابراین او یک فراخوان صریح برای اقدام اضافه نمود و از بینندگانش خواست که در کانال او عضو شوند. بلافاصله تعداد مشترکین افزایش یافت.

مردم اقدامی نمی‌کنند مگر اینکه شما از آنها بخواهید! همیشه یک سؤال، مرحله دیگر و یا یک فراخوان برای اقدام از جانب مخاطبان داشته باشید.

سخن آخر

اگر شخصی به‌تازگی شما را در توییتر دنبال کرده است، یا صفحه فیس‌بوک شما را لایک و یا در لینکدین با شما ارتباط برقرار کرده، فوراً برای او تبلیغ ارسال نکنید یا سعی نکنید چیزی به او بفروشید.

اگر شخصی تازه شروع به تعامل با شما در رسانه‌های اجتماعی کرده است، به این معنی نیست که آماده است فوراً چیزی از شما بخرد.

این بدان معناست که مقداری علاقه به یادگیری بیشتر و درک اینکه شما چگونه می‌خواهید به آنها کمک کنید، وجود دارد.

این یک نکته کلیدی برای بسیاری از مشاغل و بازاریابان در مورد موفقیت در کار فروش با شبکه‌های اجتماعی است؛ هدف رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌وکار فروش مستقیم نیست.

منبع

دیدگاه کاربران (0)