راهنمای کامل درباره اصول سرمایه‌گذاری فرشته

راهنمای کامل درباره اصول سرمایه‌گذاری فرشته

ما در این محتوا تلاش داریم تا برای شما در رابطه با یک روش سرمایه‌گذاری صحبت کنیم. فردی که در این روش سرمایه‌گذاری می‌کند، با نام سرمایه‌گذار فرشته شناخته می‌شود.

این نوع سرمایه‌گذاری همان‌طور که از نام آن پیداست یک راه نجات است و تا حد بسیار زیادی به نفع کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها است زیرا صفر تا صد هزینه‌ها را در برمی‌گیرد و بدون هیچ‌گونه مشکل و دغدغه‌ای می‌تواند به کمک کارآفرینان جوان بیاید.

استارتاپ ها در دنیای امروز بسیار پرطرفدار شده‌اند و در زمینه‌های متعدد و گوناگونی شروع به خدمات‌رسانی کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری یکی از ارکان اصلی استارتاپ هاست و بدون آن تقریباً هیچ استارت آپی نمی‌تواند به موفقیت برسد.

روش‌های گوناگون و متفاوت زیادی وجود دارند که می‌توانند درنهایت به‌عنوان یک روش مناسب سرمایه‌گذاری شناخته شوند.

سرمایه‌گذار فرشته فردی است که درواقع توانایی مالی بسیار زیادی دارد و می‌تواند چندین و چند کسب و کار جدید و استارتاپ نوپا را پشتیبانی کند.

توجه نمایید که شما می‌توانید از میان دوستان و آشنایان خودتان یک سرمایه‌گذار فرشته پیدا کنید تا بتوانید بیزینس تان را گسترش دهید.

ذکر این موضوع هم خالی از لطف نیست که روش‌های گوناگون و متنوعی وجود دارند که می‌توانند شما را به این نوع سرمایه‌گذاران وصل کنند؛

اما کسب و کار شما باید آن‌قدر مناسب و سود ده باشد تا این افراد قانع شوند روی پروژه شما سرمایه‌گذاری نمایند و هزینه‌های شما را بر دوش بکشند تا کسب و کارتان به پیشرفت مطلوبی برسد.

سرمایه‌گذار فرشته کیست؟

سرمایه‌گذار فرشته، فردی بسیار پولدار است که از دارایی‌هایش برای کمک به استارت آپ ها بهره می‌برد.

سرمایه‌گذار فرشته مانند یک فرشته نجات می‌تواند کسب و کارها را از شکست مصون نگه دارد و سرمایه اولیه برای شروع یک کسب و کار را تأمین کند.

این فرد معمولاً درآمد نسبتاً بالایی دارد و از دارایی‌هایش برای حمایت یک یا چند کارآفرین استفاده می‌کند.

در ازای در اختیار قرار دادن پول، سرمایه‌گذار فرشته درواقع به‌عنوان سهامدار یک استارتاپ شناخته می‌شود و بخشی از دارایی استارتاپ را از آن خود می‌کند.

توجه کنید که در اکثر موارد این دسته از سرمایه‌گذاران تنها در مراحل اولیه به کمک استارتاپ ها و کسب و کارها می‌آیند تا باعث شوند استارتاپ موردنظر روی روند پیشرفت راحت‌تر قدم بردارند.

هنگامی‌که آن‌ها پیشرفت نسبتاً مناسبی داشته باشند، سرمایه‌گذار فرشته از آن پروژه خارج می‌شود و روی پروژه دیگری تمرکز می‌کند.

البته در بسیاری از موارد نیز ممکن است سرمایه‌گذاری ادامه‌دار باشد، اما به‌صورت عام سرمایه‌گذار فرشته تنها به کسب و کارهای نوپا کمک می‌کند تا جان بگیرند.

سرمایه‌گذار فرشته یا آنجل اینوستر فردی است که منابع مالی بسیار زیادی در دسترس دارد و می‌تواند چندین و چند کسب و کار نوپا و استارتاپ را از لحاظ مالی پشتیبانی کند.

همچنین به‌عنوان سرمایه‌گذار خصوصی و یا سرمایه‌گذار نیک‌اندیش نیز شناخته می‌شود. در اغلب موارد شما می‌توانید سرمایه‌گذار را در میان خانواده و یا دوستان خود پیدا کنید.

سرمایه‌گذار فرشته روش‌های متفاوتی را برای حمایت مالی از استارتاپ ها دارد.

به‌طورمعمول منابع مالی که سرمایه‌گذاران فرشته برای استارتاپ ها یا کسب و کارهای نوپا فراهم می‌کنند؛

ممکن است به شیوه یک سرمایه‌گذاری یک باره برای کمک به کسب وکار در مراحل اولیه باشد و یا سرمایه موردنیاز کسب وکار به‌صورت مداوم و با هدف پشت سر گذاشتن دشواری‌ها و سختی‌های مراحل مختلف به کسب و کار مزبور تزریق شود.

البته سرمایه‌گذار فرشته بیشتر به دنبال آن است که تأمین مالی استارتاپ را در مراحل اولیه به عهده بگیرد. این دسته از سرمایه‌گذاری‌ها اغلب همراه با ریسک است.

به همین خاطر، سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ، بیشتر از 10 درصد سبد سرمایه‌گذار را تشکیل نمی‌دهد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که سرمایه‌گذاران فرشته دارای منابع مالی در دسترس هستند و به دنبال پروژه و یا کسب و کارهایی می‌گردند که نرخ بازدهی بالاتری نسبت به فرصت سرمایه‌گذاری سنتی دارند.

بررسی ویژگی‌های سرمایه‌گذار فرشته

 

بررسی ویژگی‌های سرمایه‌گذار فرشته

سرمایه‌گذار فرشته دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مشخصی است که او را از سرمایه‌گذاران دیگر جدا می‌کند.

توجه کنید که سرمایه‌گذار فرشته یک گروه نیست؛ درواقع شخصی است که سرمایه خوبی دارد و تلاش می‌کند تا از طریق سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای نوپا هم به این کسب و کارها کمک کند و همچنین سرمایه خودش را افزایش دهد.

توجه کنید که این سرمایه‌گذارها معمولاً به روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری مانند خرید ملک و املاک و سرمایه‌گذاری در بورس علاقه‌مند نیستند و تلاش می‌کنند تا از طریق روش‌های دیگر، سرمایه خودشان را چندین برابر کنند.

چگونه استارتاپ ها را ارزش‌گذاری کنیم؟

از طرف دیگر این سرمایه‌گذاران معمولاً توقع آن‌چنانی در رابطه با بازگشت سرمایه خویش ندارند؛

اما تلاش می‌کنند روی ایده‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که مطمئن هستند آن ایده به موفقیت خواهد رسید و کارآفرین از بنیه و توانایی لازم برای انجام کار برخوردار است و می‌تواند ایده خودش را به مرحله نهایی و موفقیت برساند.

سرمایه‌گذار فرشته در مراحل اولیه معمولاً تمام هزینه‌های پیشرفت یک کسب و کار را پرداخت می‌کند و درواقع وظیفه فراهم آوردن خواسته‌های کارآفرین را بر عهده دارد.

این سرمایه‌گذارها با هدف رشد خلاقیت و اقتصاد اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و هدفشان پیشرفت اقتصادی کشور است.

توجه نمایید که این نوع سرمایه‌گذاری، جزء سرمایه‌گذاری‌های پرخطر به‌حساب می‌آید، زیرا ممکن است که در عین حمایت کردن، ایده توانایی به پیشرفت رسیدن را نداشته باشد و در همان مراحل اولیه از بین برود و از رقابت‌های میان استارتاپ ها حذف شود.

به‌طورکلی این سرمایه‌گذار درواقع به‌عنوان یک فرد خیر شناخته می‌شود، اما درعین‌حال بدش نمی‌آید که سرمایه‌اش چندین برابر شود.

بررسی مزایای استفاده از خدمات سرمایه‌گذار فرشته

توجه نمایید که سرمایه‌گذار فرشته تا حد بسیار زیادی برای کسب و کارهای نوپا مناسب است؛ اما در ادامه به‌صورت جزئی‌تر مزایای یک سرمایه‌گذار فرشته را بررسی کرده‌ایم.

همه چیز درباره اصول سرمایه‌گذاری موفق

همه چیز درباره اصول سرمایه‌گذاری موفق

در دسترس بودن سرمایه

مورد اولی که می‌تواند در دستهٔ مزایای این سرمایه‌گذار قرار بگیرد، در دسترس بودن همیشگی سرمایه است.

شما می‌توانید در هر زمانی که می‌خواهید توضیحاتی را به سرمایه‌گذار فرشته بدهید و از او بخواهید که مبلغی را برای انجام فعالیت‌های گوناگون به شما اهدا کند.

بهتر است که شما به‌صورت شفاف و واضح برای سرمایه‌گذار مشخص کنید که می‌خواهید هزینه‌ها را در چه زمینه‌ای خرج کنید تا ابهامات به‌طور کامل برطرف شود.

انعطاف‌پذیری بسیار بالا

سرمایه‌گذار فرشته مالکیت تمام دارایی‌هایی را که دارد؛ قرار است به پروژه‌تان کمک کند تا رشد به بهترین نحو ممکن رشد نماید.

به همین دلیل انعطاف‌پذیری بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد؛ زیرا شما نیازی ندارید که افراد گوناگون را متقاعد سازید که پروژه شما به پیشرفت خواهد رسید.

اما ممکن است که در صورت استفاده از وام‌های گوناگون نیاز داشته باشید تا افراد بسیار زیادی را در بانک‌ها متقاعد کنید که به چه مقدار هزینه نیاز دارید.

همین موضوع باعث می‌شود که استفاده از خدمات سرمایه‌گذار فرشته برای شما مناسب‌تر و مفیدتر باشد.

استفاده از تخصص این فرد

سرمایه‌گذار فرشته معمولاً فردی است که در زمینه سرمایه‌گذاری تخصص زیادی دارد.

بی‌دلیل نیست که یک فرد توانسته توانایی مالی بسیار زیادی داشته باشد و به سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای دیگر بپردازد.

شما می‌توانید برای این‌که شانس موفقیت خود را بالاتر ببرید و از تخصص این افراد بهره ببرید تا متوجه شوید که استفاده از سرمایه در چه زمینه‌ای برای شما سود ده تر و مناسب‌تر خواهد بود.

دسترسی به موفقیت در سریع‌ترین زمان ممکن

سرمایه‌گذار فرشته می‌تواند بعد از قطعی شدن تصمیمش، سرمایه را مستقیماً در اختیار شما قرار دهد و به شما کمک کند تا به‌سرعت روند پیشرفت را طی کنید.

اما استفاده از خدمات دیگری مانند وام‌های بانکی ممکن است زمان بسیار زیادی را از شما بگیرد.

پس اگر شما به دنبال پیشرفت سریع هستید، استفاده از خدمات سرمایه‌گذار فرشته برای شما مناسب‌تر و مفیدتر خواهد بود.

علاوه بر این موضوع، اگر بتوانید در مراحل اولیه گسترش کسب و کار خود به پیشرفت برسید، شانس سرپا ماندن کسب و کارتان بیشتر خواهد بود.

اگر شما درجا بزنید و نتوانید کسب و کار خود را به پیشرفت برسانید، ممکن است که زیر کسب و کارهای موفق دیگر شکست بخورید و نتوانید خودتان را به موفقیتی که مدنظرتان است، برسانید.

مزایای سرمایه‌گذاری فرشته چیست؟

مزایای سرمایه‌گذاری فرشته چیست؟

1 ) سرمایه‌گذاران فرشته ریسک‌پذیری بالایی دارند؛ لذا سرمایه‌گذار فرشته گزینه مناسبی برای صاحبین استارتاپ های نوپا و کارآفرینان جوان است.

2 ) سرمایه‌گذار فرشته برخلاف سایر سرمایه‌گذاران، سرمایه را قرض نمی‌دهند و در حقیقت او سرمایه خود را در ازای دریافت بخشی از سهام به استارتاپ تزریق می‌کند. درصورتی‌که در سایر روش‌های جذب سرمایه، صاحبان کسب و کار موظف به پرداخت سرمایه به سرمایه‌گذار، در هر شرایطی هستند.

بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده توسط پژوهشگران Harvard Business School استارتاپ هایی که کار خود را با همکاری سرمایه‌گذار فرشته شروع می‌کنند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

آیا استفاده از خدمات سرمایه‌گذار فرشته برای ما محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند؟

هر فردی که به‌عنوان سرمایه‌گذار فرشته شناخته می‌شود، در عین شبیه بودن به یک فرشته نجات، انتظاراتی دارد و شما باید به‌طور کامل از این انتظارات آگاه باشید و تلاش کنید تا آن‌ها را برآورده سازید.

توجه داشته باشید که درست است که این سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تا مبلغ اولیه برای گسترش کسب و کارها در اختیار شما قرار دهند، اما از شما انتظار دارند که سرمایه‌شان چندین برابر شود و با سود کلان به دست آنان برگردد.

با توجه به این موضوع، ممکن است که در برخی موارد انتظارات سرمایه‌گذار به‌طور کامل برطرف نشود و همین شرایط می‌تواند مشکلاتی را میان شما و سرمایه‌گذار به وجود بیاورد.

از دست دادن کنترل کسب و کار

شما به‌عنوان یک فرد کارآفرین تا حد بسیار زیادی کنترل کسب و کار خود را بر عهده دارید، اما باوجود یک سرمایه‌گذار فرشته که تمام هزینه‌های شما را پرداخت می‌کند ممکن است که تا حدی کنترل برخی کارها را از دست دهید و نیاز داشته باشید که مطابق با سلیقه سرمایه‌گذار خود رفتار کنید.

این موضوع نیز یکی دیگر از معایب سرمایه‌گذار فرشته بوده و تا حد نسبتاً زیادی منطقی است؛ زیرا یک سرمایه‌گذار اگر بفهمد زمینه سرمایه‌گذاری‌اش سود ده نخواهد بود، قطعاً سرمایه خودش را نجات می‌دهد.

پس در شرایطی ممکن است که شما نیاز داشته باشید تا انعطاف‌پذیری خود را بالاتر ببرید و به سرمایه‌گذار فرشته نیز قدرت تصمیم‌گیری دهید و تا خیالش راحت شود که روند کار مناسب‌تر و منطقی‌تر در حال پیشرفت است.

معایب سرمایه‌گذاری فرشته چیست؟

معایب سرمایه‌گذاری فرشته چیست؟

همان‌طور که می‌دانید سرمایه‌گذار فرشته ریسک زیادی را می‌پذیرد؛ لذا در مقابل این ریسک، سطح انتظارات بالایی هم دارد.

آن‌ها از صاحبان کسب و کار بازگشت مستقیم و اقساطی سرمایه را درخواست نمی‌کنند. بلکه انتظار دارند تا بخشی از مالکیت کسب و کار در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

هرچقدر که سرمایه‌گذار فرشته مبلغ بیشتری را به کسب و کار تزریق کند، نفوذ او در مدیریت افزایش یافته و سهم بیشتری از مالکیت را طلب می‌کند؛ لذا این موضوع می‌تواند برای کارآفرینان مشکل‌ساز شود.

چگونه می‌توانم یک سرمایه‌گذار فرشته پیدا کنم؟

توجه نمایید که سرمایه‌گذار فرشته می‌تواند از طریق روش‌های گوناگونی در دسترس شما قرار گیرد.

برای مثال در قدم اول شما به سراغ دوستان و آشنایان خودتان بروید و با استفاده از انواع گوناگون طرح‌های توجیهی تلاش کنید تا به آن‌ها بفهمانید کسب و کار شما در آینده سوددهی نسبتاً زیادی خواهد داشت.

در این شرایط ممکن است که افرادی پیدا شوند تا علاقه‌مند باشند روی کسب و کار شما سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه خودشان را چندین برابر نمایند.

علاوه بر این موضوع شما می‌توانید به سراغ کسب و کارهای دیگر بروید و با پرس‌وجو از آن‌ها متوجه شوید که آیا سرمایه‌گذار فرشته‌ای را می‌شناسند یا خیر.

جست‌وجو در شبکه‌های مجازی و صحبت با افراد ثروتمند نیز در این زمینه می‌تواند به شما کمک‌کننده باشد.

اما به این موضوع دقت و توجه داشته باشید که جذب سرمایه‌گذار فرشته این‌طور نیست که شما به سراغ سرمایه‌گذار بروید و از او بخواهید که روی پروژه شما سرمایه‌گذاری کند و آن فرد نیز با آغوش باز پیشنهاد شما را قبول کند!

شما برای جذب سرمایه‌گذار فرشته، به یک طرح توجیهی نسبتاً مناسب نیاز دارید تا بتوانید با استفاده از این طرح توجیهی باعث شوید تا افراد به سمت شما جذب گردند و علاقه‌مند شوند تا روی پروژه شما سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر یا سرمایه‌گذار خطرپذیر چیست؟

سرمایه‌گذار خطرپذیر (venture capital) که به‌اختصار با اصطلاح VC نمایش داده می‌شود، روشی برای جذب سرمایه برای شروع یا رشد کسب وکارهای کوچک و استارتاپ های نوپا است.

به این دلیل به آن سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر یا خطرپذیر می‌گویند که در معرض ریسک بالایی قرار دارد. سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نوعی قرارداد برای مشارکت در سرمایه‌گذاری است.

در این نوع سرمایه‌گذاری، منابع مالی از شرکت‌ها و گروه‌هایی تشکیل می‌شود که با کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها کار می‌کنند.

این گروه‌ها با جمع‌آوری اطلاعات دست به سرمایه‌گذاری در استارتاپ هایی می‌زنند که آینده امیدوارکننده‌ای دارند و اغلب این کار را زمانی انجام می‌دهند.

که کسب و کار در مراحل اولیه و ابتدایی قرار دارند و پروژه هنوز اعلام عمومی نشده است.

این گروه‌ها در ازای دریافت سهام از استارتاپ یا شرکت تازه تأسیس دست به این نوع سرمایه‌گذاری می‌زنند. از ویژگی‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر می‌توان به محقق بودن آن‌ها اشاره کرد.

به‌عبارت‌دیگر این شرکت‌ها و گروه‌ها با استفاده از تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات به مواردی همچون اندازه شرکت، آینده محصول یا خدمت موردنظر شرکت، آینده توسعه و افزایش خدمات شرکت پی می‌برند و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری در آن کسب و کار می‌کنند.

در حقیقت، سرمایه‌گذاران خطرپذیر اغلب به سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه تأسیس استارتاپ علاقه‌مند هستند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر اغلب از افراد ثروتمند، مؤسسات مالی و بانک‌های خواهان سرمایه‌گذاری در این بخش تشکیل شده‌اند.

توجه داشته باشید که این سرمایه‌گذاران اغلب خواهان صندلی و جایگاه در هیئت‌مدیره شرکت هستند و به سبب تجربه و دانشی که در این حوزه دارند، می‌توانند مشاوران خوبی برای فعالیت‌ها و هدف‌گذاری‌های آتی شرکت باشند.

تفاوت سرمایه‌گذار فرشته با سرمایه‌گذار خطرپذیر به شرح زیر است:

تفاوت سرمایه‌گذار فرشته با سرمایه‌گذار خطرپذیر به شرح زیر است:

1. تفاوت در منبع مالی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سرمایه‌گذار فرشته با سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، تفاوت در منبع منابع مالی آن‌ها است.

به‌طورمعمول سرمایه‌گذاران فرشته از محل منابع مالی خود برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند درحالی‌که سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر با جمع‌آوری منابع مالی مردم، دست به سرمایه‌گذاری سنگین و پر ریسک می‌زنند.

به‌طورکلی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر نسبت به سرمایه‌گذاران فرشته مقدار بیشتری سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند.

به همین دلیل است که استارتاپ هایی که به دنبال منابع مالی محدود برای شروع کسب وکار خود هستند، سرمایه‌گذار فرشته را گزینه مناسب‌تری برای همکاری می‌دانند.

ازآنجاکه سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر با پول تعداد زیادی سرمایه‌گذار سرمایه‌گذاری می‌کنند، اغلب به دنبال کسب و کارهایی می‌گردند که نیاز به حجم و منابع مالی بزرگ دارند.

2. تفاوت در مقادیر مختلف سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذار فرشته به دلیل اینکه از منابع مالی خود برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند مقادیر کمتری در پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

سرمایه‌گذاران فرشته معمولاً حداکثر 100000 دلار از پول خود را برای سرمایه‌گذاری هزینه می‌کنند، هرچند مقدار ذکرشده بسته به شرایط می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.

این در حالی است که سرمایه‌گذاران خطرپذیر به‌طور میانگین تا حدود ۷ میلیون دلار می‌توانند در یک شرکت و یا استارتاپ نوپا سرمایه‌گذاری کنند؛

لذا از دیگر تفاوت سرمایه‌گذار فرشته با سرمایه‌گذار خطرپذیر می‌توان به تفاوت در مقادیر سرمایه‌گذاری آن‌ها اشاره کرد.

3. تفاوت در میزان مشارکت و اهداف

وظیفه اصلی سرمایه‌گذار فرشته حمایت مالی و اقتصادی از پروژه و اهداف شرکت نوپا است. اما به‌طورکلی این افراد نسبت به درخواست مشاوره و صحبت در مورد استراتژی‌های استارتاپ نیز بی‌تفاوت نخواهند بود.

همان‌طور که می‌دانید این دسته از سرمایه‌گذاران اجباری برای انجام فعالیت‌هایی ازجمله مشاوره ندارند و سطح مشارکت آن‌ها بستگی به خواسته‌های شرکت و تمایلات خودشان دارد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای این خدمات مشاوره‌ای و تبیین استراتژی‌های شرکت، هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.

این در حالی است که یک سرمایه‌گذار خطرپذیر به دلیل اینکه با سرمایه افراد زیادی سروکار دارد، باید به دنبال محصول یا خدماتی بگردد که دارای مزیت رقابتی قوی، هیئت‌مدیره متخصص و باتجربه، یک بازار بالقوه وسیع و جامعه هدفی که پذیرای این نوع محصول یا خدمت باشد.

همچنین، سرمایه‌گذار خطرپذیر در دسترس مدیران و رهبران شرکت برای مشاوره و تبیین استراتژی‌های پروژه قرار دارد و در تحقق اهداف پروژه که همان افزایش سطح محصولات و یا خدمات و همچنین افزایش دامنه مشتریان است، نقش پررنگی ایفا می‌کند.

4. طول مدت سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاران فرشته اغلب در مراحل اولیه تأسیس استارتاپ و یا شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند. درواقع در زمان راه‌اندازی شرکت، منابع مالی که سرمایه‌گذار فرشته فراهم می‌کند به راه‌اندازی شرکت و اجرای طرح اولیه کمک خواهد کرد.

اما سرمایه‌گذار خطرپذیر طبق توافقات و قراردادی که با کارفرما می‌بندد در مراحل توسعه و برندینگ و افزایش محصولات و یا خدمات شرکت نوپا نیز به حمایت مالی می‌پردازد.

5. تفاوت نگرش در شیوه مدیریت

سرمایه‌گذاران خطرپذیر به دلیل اینکه با افراد بیشتری در ارتباط هستند اغلب اوقات تمایل دارند تا گروه مدیریتی خود را در کسب و کار و پروژه شما جای دهند و نسبت به سرمایه‌گذار فرشته باید میزان بیشتری از کنترل اوضاع کسب و کار خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

6. مقادیر متفاوت تعهد

با نگاهی به آمارهای اعلامی استارتاپ ها و شرکت‌های نوپا، مشخص می‌شود که سرمایه‌گذار فرشته تعهد و مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به شرکت و پروژه‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده است، دارد.

درواقع فرشتگان می‌خواهند با سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند، به افزایش درآمد و منابع مالی خود کمک کنند و توقع دارند نرخ بازدهی سرمایه آن‌ها به‌طور مداوم بالا بماند.

پس این افراد از هیچ تلاشی برای توسعه کسب و کار و افزایش محصولات و یا خدمات و درنتیجه افزایش درآمد شرکت که ماحصل آن افزایش درآمد سرمایه‌گذاران است، چشم‌پوشی نمی‌کنند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی اجمالی سرمایه‌گذار فرشته، معرفی سرمایه‌گذاری فرسته، وظایف این سرمایه‌گذار و همچنین تفاوت‌های آن با سرمایه‌گذار خطرپذیر پرداختیم.

سعی ما بر این بوده است که شما یک دید کلی نسبت به این نوع سرمایه‌گذاری و معایب و مزایای آن به دست بیاورید و بتوانید با یک دید بازتر برای استارتاپ خود سرمایه‌گذار پیدا کنید.

به‌طورکلی سرمایه‌گذار فرشته گزینه بسیار مناسبی است برای استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپایی که در مراحل اولیه راه‌اندازی قرار دارند و می‌خواهند با آسودگی خاطر بیشتر و آزادی عمل بیشتری به پیشبرد اهداف موردنظر خود در استارتاپ شان بپردازند.

این نوع از سرمایه‌گذاری می‌تواند شما را هر چه بیشتر در مسیر درست و موفق یاری کند. همچنین، موانع پیش رویتان را از میان برمی‌دارد.

فرشتگان سرمایه‌گذار در کشورهای توسعه‌یافته، از مهم‌ترین گروه‌های غیررسمی حامی نوآوری و توسعه ایده‌ها در مراحل اولیه رشد شرکت‌ها می‌باشند.

در مراحل رشد شرکت‌ها، مرحله تأمین مالی از سوی فرشتگان، اصطلاحاً به دره مرگ معروف است که در آن بسیاری از شرکت‌های نوپا به دلیل عدم دستیابی به منابع متعالی لازم، از ادامه مسیر بازمی‌مانند لذا بررسی رفتار این گروه سرمایه‌گذاران، می‌تواند حائز اطلاعات مهمی برای اقتصاد و جامعه باشد.

نویسنده: سرکار خانم معصومه شهرآشوب از دانش پذیران دوره چهارم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب و کار ویدان

دیدگاه کاربران (0)