اولین قدم‌ها برای ورود به دنیای رمز ارزها و بررسی چند حوزه مهم

اولین قدم‌ها برای ورود به دنیای رمز ارزها و بررسی چند حوزه مهم

مقدمه برای هر نوع اقدامی در جهت ورود به یک حوزه جدید باید اقداماتی انجام شود که اولین آن‌ها کسب اطلاعات اولیه است. دنیای رمز ارز یک جهان نوظهور و به‌شدت در حال گسترش و پیشرفت است که در آینده نزدیک زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در این مقاله سعی شده است اولین اقداماتی لازم است تا فرد بتواند وارد حوزه کریپتوکارنسی شود توضیح داد شود. همچنین برخی حوزه‌های مهم در دنیای ارزهای دیجیتال مختصراً توضیح داده شده‌اند.

 

گام اول

قدم اول برای ورود به دنیای رمز ارز و ارزهای دیجیتال فارغ از هر هدفی ایجاد یک کیف پول یا وَلت می‌باشد. ولت‌ها یک بستر امن برای نگه‌داری و انتقال رمز ارزها می‌باشند بلکه هویت دیجیتال هم به‌حساب می‌آیند.

در جهان متاورس و پروتکل‌های دیفای که وظیفه امور مالی ازجمله وام‌دهی و سوددهی را بر عهده دارند شناسایی هویت با ولت صورت می‌پذیرد.

برای ایجاد ولت می‌تواند از انواع ولت‌های ساده نرم‌افزاری رایگان مثل: Atomic، Trust، Exodus یا از ولت‌های سخت‌افزاری که امنیت به نسبت بالاتری دارند. ولی مستلزم پرداخت هزینه هستند استفاده کرد.

 

گام دوم

برسی هدف شما است که در کدام حوزه، با چه میزان سرمایه‌ای، با چه مقدار ریسک‌پذیری، به‌صورت فعال یا غیرفعال می‌خواهید فعالیت کنید.

حوزه‌های مختلف رمز ارز مثل: متاورس، ترید، دیفای و سایر حوزه‌های دیگر هرکدام به تخصص‌های خاصی نیاز دارند که در این مقاله سعی می‌شود برخی از این حوزه‌ها تا حدودی بررسی شوند.

  ترید و رمز ارزها

ترید

خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا اصطلاحاً ترید نیاز به دانش و تجربه بالایی در تحلیل تکنیکال دارد که کسانی که می‌خواهند تریدر شوند باید به یک یا چند نوع از انواع سبک‌های تحلیل تکنیکال مثل: پرایس اکشن، ایچیموکو، الیوت مسلط باشد که پیشنهاد نویسنده برای کسانی که می‌خواهند تریدر شوند این است که حداقل به پرایس اکشن مسلط باشند.

همچنین تریدرها باید به مدیریت سرمایه، روانشناسی معامله‌گری و نحوه کنترل احساسات مسلط باشند.

 

دیفای

Decentralize finance که به‌صورت اختصاری Defi گفته می‌شود به‌صورت کلی به‌تمامی فعالیت‌های مالی که در کریپتوکارنسی رخ می‌دهد می‌گویند.

پروتکل‌های وام‌دهی و سوددهی، صرافی‌های غیرمتمرکز پلتفرم‌های بیمه و سرمایه‌گذاری تنها بخشی از دیفای می‌باشند.

برای فعالیت در حوزه دیفای باید دانش خوبی در اقتصاد کاربردی، تحلیل بنیادی داشته باشید.

 

تحلیل بنیادی

یکی از روش‌های تحلیل که برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بسیار مناسب است قطعاً تحلیل بنیادی یا فاندامنتال می‌باشد.

کسی که تحلیل بنیادی بلد باشد می‌تواند به یک کوچ و مشاور سرمایه‌گذاری درجه یک تبدیل شود.

برای تبدیل‌شدن به یک تحلیل‌گر بنیادی باید اقتصاد خرد، کلان و کاربردی بلد بود و علاوه بر این‌ها باید توکنومیکس، تحلیل رودمپ، تحلیل مارکت کپ هم بلد باشد.

  استخراج

استخراج

یکی از اولین راه‌هایی که افراد از کریپتوکارنسی درآمد داشتند استخراج بیت کوین بود و تا به امروز هم یکی از راه‌های درآمد با ریسک نسبتاً پایینی است.

در این روش استخراج‌کننده با استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر خود به امنیت شبکه بیت‌کوین و برخی از انواع رمز ارز کمک می‌کند و شبکه در عوض به فرد پاداش می‌دهد.

در ابتدا افراد با کامپیوترهای شخصی خود دست به استخراج می‌زنند ولی امروزه استخراج با کامپیوترهای شخصی به‌صرفه نیست و با دستگاه‌های مخصوصی استخراج می‌شود.

از معایب این روش می‌توان به هزینه اولیه بسیار بالا اشاره نمود. البته این نکته هم قابل ذکر است که اکثریت رمز ارزها قابلیت استخراج ندارند.

 

توکن‌های غیر مثلی

Non fungible tokens که به‌اختصار NFT گفته می‌شوند که بسیار از هنرمندان را به خود جذب کرده است. این حوزه بیشتر به کالاهایی می‌پردازد که مثل و مانندی ندارند مثلاً یک اثر هنری.

به کاربرد این توکن‌ها می‌توان در حوزه برندینگ، هنر، هنر دیجیتال حتی سند زمین و ملک هم اشاره کرد.

اگر به برخی از مفاهیم اولیه ارز دیجیتال آشنا باشید می‌توانید به‌راحتی به این حوزه ورود کنید ولی برای فعالیت تخصصی باید تخصص‌های لازم را بلد باشید.

  متاورس و رمز ارز

متاورس Metaverse

که به معنی فراتر از دنیا است در حقیقت یک دنیای مجازی است که NFT نقش اسناد و Defi نقش سیستم مالی را ایفا می‌کند.

برای ورود به دنیای متاورس دانستن مفاهیم اولیه کافی است ولی برای فعالیت حرفه‌ای، باید برنامه‌نویسی یا اقتصاد یا بازاریابی و فروش و... بلد بود.

بسته به اینکه در کجای متاورس می‌خواهید فعالیت کنید مهارت خاصی لازم است مثلاً برای ساخت‌وساز در متاورس باید نرم‌افزارهایی مثل: سالیدیتی یا فایتون یا سری دی مکس بلد بود.

یا فرض کنید شما صاحب فروشگاه لباس در متاورس هستید که باید مهارت‌های بازاریابی و فروش را در این دنیا یاد بگیرید.

شغل‌های زیادی در متاورس وجود دارند و در آینده شغل‌های بیشتری ایجاد خواهد شد که نسبت به آن شغل فرد باید تخصص مربوط به آن را هم یاد بگیرد.

 

نتیجه‌گیری

بنا بر گفته آینده پژوه آقای علی میزانی اسکوئی: ((انسان در حال مهاجرت تدریجی از جهان واقعی به جهان مجازی است)).

بنابراین ما به‌عنوان کسی که در این جهان مجازی زندگی خواهیم کرد باید خودمان را برای این تغییرات بنیادی آماده کنیم و این آماده‌سازی با آموزش دیدن مهارت‌های جدید امکان‌پذیر است.

نویسنده: جناب آقای پوریا رسولی اسکوئی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)