پرسونال برندینگ | اهمیت و مزایای آن در اعتبار کسب‌وکار
۱۳۹۸-۰۷-۲۲ 0

برند سازی شخصی | پرسونال برندینگ

پرسونال برندینگ | اهمیت و مزایای برند سازی شخصی در اعتبار کسب‌وکار

مفهوم پرسونال برندینگ (Personal Branding)

برند سازی شخصی یکی از انواع برند سازی است که برای یک شخص صورت می‌گیرد.

ما در این مقاله ابتدا به تفهیم موضوع برند شخصی می‌پردازیم و سپس شما را با مزایا و فواید آن آشنا خواهیم کرد.

قبل از اینکه به پرسونال برندینگ بپردازیم، بهتر است شما را با مفهوم برند سازی یا برندینگ آشنا کنیم

و سپس مفهوم و بحث اصلی داستان ما که برند سازی شخصی هست را توضیح خواهیم داد.

اما شما چقدر با مفهوم برندینگ آشنا هستید؟

آیا از فواید و اهمیت‌های برند سازی خبردار هستید؟

آیا تابه‌حال به فکر ساخت برند خودتان بوده‌اید؟

برند در واقع یک نوع نشان، علامت و یا شعاری است که هویت مجموعه شما را به دیگر افراد نمایان می‌کند.

در واقع یک برند همانند یک پرچم رنگی و جذابی است که در بین انبوهی از جمعیت برافراشته می‌شود. مردم برندتان را می‌بینند و به آن جذب می‌شوند.

اما قطعاً طراحی و ساخت یک برند در فعالیت شما تأثیر نخواهد گذاشت،

مگر اینکه با تبلیغات و برنامه‌ریزی هوشمندانه برای معرفی برند به مردم و بازار هدف اقدام نمایید، که به آن برند سازی گفته می‌شود.

مفهوم برند سازی شخصی

مفهوم برند سازی شخصی

مفهوم برند سازی شخصی، از برندینگ مشتق می‌شود.

یعنی یکی از انواع برندینگ به‌حساب می‌آید که به‌جای یک مجموعه برای یک فرد حقیقی یا حقوقی برند سازی صورت می‌گیرد.

در واقع برند سازی می‌تواند برند شما را در بین مردم محبوب و پرطرفدار کند، به همین دلیل قطعاً در فروش شما تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وقتی شما یکی از برندهای معتبر در مجموعه خود باشید، مردم برای اینکه به کالاهای شما دست پیدا کنند، حاضرند مدت‌ها صف بکشند.

برای مثال می‌توانیم اپل را نام ببریم که برای خود برندی ساخت، اما به‌تنهایی نمی‌شد به فروش کمک کند.

پس یک برند سازی ماهرانه روی آن صورت گرفت و توانست کاری کند که مردم حاضر باشند برای خرید جدیدترین محصولات آن، ساعت‌ها در صف فروش منتظر بمانند.

پرسونال برندینگ هم در واقع شاخه‌ای از همین برند سازی‌ها است که در ادامه به توضیح درباره آن و مزایایی که در برمی‌گیرد، می‌پردازیم.

یک شخص برای اینکه زندگی موفقی داشته باشد، باید یک کار و یک شخصیت موفق نیز داشته باشد.

یکی از راه‌هایی که می‌توان به ارتقای آن فرد کمک کرد، برند سازی شخصی هست که توصیه می‌کنیم در ادامه با آن آشنا شوید.

آشنایی با برند سازی شخصی

آشنایی با پرسونال برندینگ

همان‌طور که در بندهای قبل اشاره کردیم، یکی از انواع برند سازی، برندسازی شخصی (Personal branding) است.

این برند سازی برای یک فرد حقیقی دارای اهمیت بسیار زیادی است و باید برای آن برنامه داشته باشد.

اما به‌راستی چرا پرسونال برندینگ دارای اهمیت است؟

آیا هزینه کردن برای این کار عاقلانه است؟

این نوع برند سازی چه سودی به شخص می‌رساند؟

برند سازی در واقع باعث ایجاد تمایز می‌گردد، حال فرقی ندارد که یک مجموعه باشد یا یک شخص.

البته این دو مورد باهم تفاوت بسیاری دارند، اما در برند سازی، هدف نهایی ایجاد تمایز برای صاحب برند است.

داشتن برند به‌تنهایی برای یک شخص، فواید آن‌چنان و تأثیرات چشمگیری بر فعالیت و ادامه راه نخواهد داشت.

برای اینکه یک شخص تحت برند خودش موفق باشد، باید برند سازی موفقی نیز بر روی آن صورت بگیرد.

برند سازی شخصی در واقع یک نوع قدرت نرم به شما می‌بخشد.

این نوع برند سازی همانند انواع دیگر مثل شرکتی و محصول بسیار مهم است.

قطعاً داشتن مدرک تحصیلی و شخصیت اجتماعی خوب است اما به‌تنهایی نمی‌تواند شما را در پیدا کردن کسب‌وکار موفق، کمک کند.

پرسونال برندینگ می‌تواند علاوه بر اینکه در زندگی مادی شما تأثیر بگذارد، در بعد خلقی و شخصیتی شما تأثیر بسزایی داشته باشد.

برند سازی شخصی چیست ؟

پرسونال برندینگ چیست ؟

پرسونال برندینگ در واقع دنبال کردن مجموعه اهدافی حرفه‌ای است که با برنامه مدون شده صورت می‌گیرد.

این اهداف به شما قدرت می‌دهد که بتوانید فعالیت‌های محکمی در زمینه علمی، کاری و حقوقی داشته باشید.

تعریف این نوع برند سازی باشهرت دارای تفاوت است.

برندینگ شخصی، ظاهری از شما است که در آن رزومه، توانایی‌ها و مهارت‌های تخصصی را نمایان می‌کند.

اما شهرت باعث قضاوت شما توسط دیگران می‌شود، یعنی شهرت آن چیزی است که دیگران درباره شما بیان می‌کنند.

در حقیقت انتهای یک پرسونال برندینگ این است که شما بتوانید وارد یک مجموعه بزرگ‌تر از اهداف شوید و آن‌ها را دنبال کنید.

این مجموعه اهداف می‌تواند درنهایت باعث موفقیت شما گردد.

برند سازی شخصی، بیشتر روی شخصیت شما تأثیرگذار خواهد بود، تا پرستیژ کاری حرفه‌ای داشته باشید و بتوانید در مصاحبه‌های شغلی سربلند و موفق بیرون بیایید.

این برند سازی آن‌قدر برای شما مهم است که پیشنهاد‌های متنوع با مزایای مختلف برای شروع پروژه‌های جدید به شما خواهد رسید.

به نظر می‌رسد که تا حدودی به اهمیت این موضوع پی برده باشید که چرا باید برندینگ شخصی داشته باشید.

در ادامه به استراتژی‌هایی که در این زمینه به شما کمک می‌کند تا شما به موفقیت برسید، را ذکر می‌کنیم تا بتوانید نتایج مثبتی از این نوع برند سازی در کارتان دریافت کنید.

استراتژی برند سازی شخصی

استراتژی برند سازی شخصی

برای اینکه هر کاری را به نحو احسن انجام دهید باید یک برنامه داشته باشید و بر اساس این برنامه بتوانید اهداف خود را پیش ببرید.

برند سازی شخصی نیز دارای اهمیت بسیاری است و برای اینکه شما در این زمینه به نتیجه برسید، نیازمند این هستید که از استراتژی‌های مشخص استفاده ببرید.

استراتژی سبب می‌شود که بدانید می‌خواهید چه‌کار کنید و تاکتیک‌های پیشبرد اهدافتان را تعیین می‌کند.

به همین دلیل ما چند مورد از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید تا پرسونال برندینگ قوی داشته باشید.

 

دوره غیرحضوری و حرفه‌ای پرسونال برندینگ - Personal Baner

 دوره غیرحضوری و حرفه‌ای پرسونال برندینگ (برندسازی شخصی)

خود را برند کنید و به یک اینفلوئنسر در صنعت خود تبدیل شوید!

برند سازی شخصی

• تعیین اهداف یا ویژن‌ها

ویژن در واقع اهداف بلندمدتی است که شما برای رسیدن به آن برنامه می‌چینید.

حال باید ویژن‌ها و اهداف خود را در برند سازی شخصی مشخص نمایید.

تعیین اهداف نیازمند این است که شما باید درک درستی از خودتان و ویژگی‌هایتان داشته باشید.

حال که شناختید باید شخصیت هدف خود ( یعنی شخصیتی که در آینده قرار است باشید ) را نیز تعیین کنید.

اهداف به سه دسته‌کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند.

برای اینکه تغییرات را در خود احساس کنید، اهدافتان را بر این اساس تنظیم کنید.

این عمل باعث می‌شود که شما در مسیرتان ناامید نشوید و بعد از رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و آسان، برای رسیدن به اهداف میان‌مدت و بلندمدت، روحیه بگیرید.

همه چشم‌انداز خود را برای رسیدن به برند سازی شخصی قوی روی کاغذ پیاده کنید.

تمام اهداف وقتی روی کاغذ نوشته شوند، می‌توانند به شما انرژی بدهند تا آن‌ها را انجام دهید.

• انتخاب وجه تمایز

اگر می‌خواهید در برند سازی شخصی موفق باشید، باید در بین بقیه متمایز باشید.

بله، هدف برند سازی در هر مجموعه‌ای این است که شما باید بتوانید نسبت به دیگران متمایز باشید.

در واقع شما نمی‌توانید با ایده‌های کپی شده، به موفقیت آن‌چنانی در برندینگ شخصی برسید.

پس باید خلاقیت به خرج دهید و بتوانید از عنصر برای موفقیت خودتان استفاده لازم را ببرید.

هر شخصی دارای ویژگی‌هایی است که درون خودش یکتا است، پس سعی نداشته باشید از شخصی یا مجموعه‌ای تقلید نمایید.

سعی بر این باشد که بتوانید در نوع خود کامل‌ترین باشید.

• تمرکز بر فرصت‌ها و نقاط قوت

شما باید نقاط قوت خودتان را بشناسید.

این امر نیازمند این است که شما یک روانکاوی خوب شده باشید.

بخشی از این نقاط قوت را خودتآن‌هم می‌توانید بفهمید، اما بخش عمده آن باید توسط یک روانشناس صورت بگیرد.

برند سازی شخصی موفق، استفاده درست از فرصت‌ها با توجه به نقاط قوت شما است.

باید بتوانید از فرصت‌هایی که برایتان پیش می‌آید به نحو احسن استفاده کنید تا بتوانید به اهدافی که تعیین نموده‌اید، برسید.

پرسونال برندینگ

• شناسایی نقاط ضعف و تهدیدها

هر انسانی دارای نقاط ضعفی است که اگر آن را برطرف نکند، می‌تواند از این‌جانب ضربه سختی بخورد.

شناسایی نقاط ضعف هم نیازمند یک مشاوره روان‌شناسانه است.

تهدیدها، فرصت‌های منفی هستند که ممکن است شما را به زیر بکشند.

پس باید به‌خوبی فرصت‌ها و تهدیدها را از یکدیگر تمایز نمایید تا به موفقیت در پرسونال برندینگ برسید.

• شخصیت شناسی

شما باید شخصیت خود را بشناسید و با استفاده از نقاط قوتی که دارید، به یک جنتلمن تبدیل شوید.

در واقع ویژگی‌های شخصی شما می‌تواند تأثیر بسیاری بر مخاطب شما بگذارد.

سعی کنید خودتان باشید اما ویژگی‌های رفتاری خودتان را ارتقا ببخشید.

هیچ‌کس نمی‌تواند نقش بازی کند و در این راه موفق باشد، چون غیرطبیعی بودن شما دیر یا زود آشکار می‌گردد.

• محافظت از برند سازی شخصی

شما باید در عرصه‌های مختلف فعال باشید تا بتوانید در هنگام ایجاد تهدیدها پاسخ مناسب را از زبان خودتان مخابره نمایید.

مثلاً حضور در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود بتوانید شایعه‌ها و اکاذیب در مورد خودتان را تکذیب نمایید، آن‌هم به‌وسیله صفحه شخصی خودتان.

وقتی برند سازی شخصی به یک مرحله‌ای برسد، نیازمند این هست که شما از شخصیتی که ساخته‌اید در برابر هجمه‌های دیگران، مراقبت نمایید.

صفحات وب، مطالب منتشرشده با نام شما، صفحات شبکه‌های اجتماعی و غیره می‌توانند شما را مورد هجمه قرار دهند.

استراتژی‌هایی که به آن اشاره نمودیم تنها بخشی از تاکتیک‌هایی است که می‌تواند به برند سازی شخصی شما جهت بدهد.

پس به چند مورد بسنده نکنید و مطالعه خود را در منابع فارسی و انگلیسی افزایش دهید تا نتیجه مطلوب و نهایی را کسب نمایید.

اما به بحث اصلی خودمان قرار است برسیم که بررسی مزایای برند سازی شخصی است.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم تا شما از دلایل داشتن برند شخصی قانع شوید.

مزایای پرسونال برندینگ

مزایای پرسونال برندینگ

غیرازاینکه باید از اهمیت این موضوع برای خودتان آگاه باشید، باید این را بدانید که همه در دنیای امروزه و در بین صاحبان کسب‌وکار از برندینگ شخصی استفاده می‌کنند و شما درصورتی‌که از این موضوع غافل شوید، از رقبای خود در دنیای کسب‌وکار عقب خواهید افتاد.

• دیده شدن بهتر

برند سازی شخصی (Personal Branding) به دیده شدن بهتر شما بسیار کمک می‌کند.

در واقع هر برندی برای دیده شدن باید هزینه کند.

برندینگ از نوع شخصی، نیز نیازمند هزینه است تا بتواند به مردم و دیگران معرفی گردد.

اگر شما برای پرسونال برندینگ وقت بگذارید، اتلاف نیست و اگر برای این امر هزینه‌ای انجام دهید، در واقع سرمایه‌گذاری کرده‌اید و صرفاً هزینه نبوده است.

با این سرمایه‌گذاری به ارتقای جایگاه اجتماعی خود در بین جامعه کمک شایانی کرده‌اید.

این‌گونه می‌توانید در بین جامعه دیده شوید.

در واقع برند سازی شخصی به شما این پتانسیل و ویژگی را می‌دهد که بتوانید بهتر دیده شوید و توانایی‌ها و مهارت‌های خودتان را به چشم بیاورید.

• افزایش اعتبار و قدرت شما

وقتی‌که به برند سازی شخصی برسید، برند شما رشد خواهد نمود.

به این صورت که افراد بیشتری از جامعه با برندتان آشنا خواهند شد و در نتیجه شما بیشتر دیده می‌شوید.

وقتی‌که بیشتر دیده شوید، باعث می‌شود که اعتبار کسب نمایید.

اعتبار سبب می‌شود که مردم به شما بیشتر اعتماد کنند و برای کارها، حرف‌ها و پروژه‌های شما ارزش بیشتری قائل شوند، در نتیجه شما از این اعتماد می‌توانید استفاده مفید برده و جایگاه خود را ارتقا دهید.

قطعاً پروژه‌ها و میزان پیشنهاد‌های به شما افزایش پیدا خواهد کرد و این‌گونه است که برند سازی شخصی به موفقیت خواهد رسید.

وقتی شما دارای چند پیشنهاد باشید، قدرتتان به‌قدری افزایش پیدا می‌کند که می‌توانید خواسته‌های مالی خود را بر کارفرمایان یا مشتریان خود تحمیل کنید.

با افزایش پروژه‌هایی که در دست خواهید داشت، قطعاً قدرت شما در برند سازی شخصی بیش‌ازپیش افزایش پیدا خواهد کرد.

Personal Branding

• افزایش گستره‌ی مشتریان

وقتی اعتبار برند سازی شخصی شما افزایش یافت، در خواهید یافت مشتریان جدیدی به شما اضافه می‌شوند که تابه‌حال از آن‌ها هیچ شناختی نداشته‌اید.

در واقع تلاش شما در برند سازی باعث محبوبیت شما در بین مشتریان قبلی و قدیمی شده است.

این مشتریان قبلی، با خود مشتریان جدیدی را به همراه می‌آورند که برای شما نام آشنا نخواهند بود.

در واقع با پرسونال برندینگ توانسته‌اید شبکه‌ای از مشتریان ایجاد نمایید، بدون اینکه هزینه بازاریابی افزوده‌ای پرداخت کرده باشید.

قطعاً این مشتریان جدید هم در آینده برای شما مشتریانی خواهند آورد که جدید خواهند بود و به مشتریان اصلی شما تبدیل می‌گردند.

به‌این‌ترتیب روزبه‌روز شبکه مشتریان شما افزایش پیدا خواهد کرد.

• ارزش افزون نزد مشتریان

وقتی شما یک برندینگ شخصی بسیار قدرتمندی داشته باشید، اعتبار شما در نزد مشتریان افزایش پیدا خواهد کرد.

وقتی اعتبار شما افزایش پیدا کند، قطعاً ارزش شما و فعالیت‌های شما هم در بین آن‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت.

• افزایش جذب مشتری

وقتی پروژه‌های مختلف را جذب نمایید، این امر باعث می‌شود که شما بیشتر دیده شوید.

وقتی بیشتر دیده شوید می‌توانید مشتریان بیشتر نیز از این طریق جذب نمایید.

یعنی وقتی با برند سازی شخصی بیشتر دیده شوید، مشتری خودش به سمت شما جذب می‌شود، بدون اینکه زحمتی به خودتان بدهید.

نکات مهم پرسونال برندینگ

• افزایش مهارت و تجربه

وقتی برند سازی شخصی شما به‌صورت حرفه‌ای پیشرفت کند، سبب می‌شود شما بتوانید فعالیت‌های زیادی انجام دهید.

این فعالیت‌ها باعث می‌شود که شما در حوزه فعالیت خود تجربه داشته باشید.

وقتی تجربه افزایش پیدا کند، می‌توانید برای رسیدن به تخصص در این امر هم تلاش کنید.

یعنی شما به افراد مرتبط در حوزه فعالیت خودتان لینک خواهید شد و از این طریق می‌توانید از تجربیات آن‌ها در خصوص اعتلای مهارت و تخصصتان کمک بگیرید.

چند نکته مهم در پرسونال برندینگ که باید رعایت کنید

برای موفقیت در برند سازی شخصی باید از نکات ریز اخلاقی و رفتاری، هنگام تعامل با افراد حتی نزدیکانتان، بهره ببرید که ما به چند مورد از این موارد اشاره‌ای خواهیم داشت .

۱ – اولین نکته در برند سازی شخصی موفقیت‌آمیز، صدای شما است.

صدای شما بستگی به نوع فعالیتتان خواهد داشت.

اگر یک مدیر هستید، باید صدای منعطفی داشته باشید،

اگر نویسنده هستید، صدای شما متن روی کاغذ است که باید جذاب باشد، اگر نوازنده هستید، صدای خوب شما نواختن ساز شما است.

در واقع کار کردن روی صدای خودتان بسیار اثرگذار در جذب مشتری خواهد بود.

۲ – دومین نکته طرز لباس پوشیدن و استایل شما است.

این هم‌ بسته به فعالیتتان خواهد داشت که باید چگونه لباس بپوشید تا بتوانید در مخاطب تأثیر بگذارید.

داشتن یک عطر با بوی ملایم هم می‌تواند به شما کمک کند.

۳ – سومین نکته در برند سازی شخصی زبان بدن شما است.

شما باید آن‌قدر اصول آداب و معاشرت را بدانید که بتوانید با استفاده از زبان بدن، با مشتری ارتباط برقرار کنید.

در واقع برای این کار باید زبان بدن مشتری را هم تشخیص دهید.

۴ – نکته چهارم اخلاق و منش شما است.

شما باید در هنگام تعامل با دیگران رفتار و اخلاقیات خودتان را بروز دهید، البته از نوع ارتقا یافته.

در واقع باید خود خوبتان باشید هم ازنظر رفتار و هم ازنظر اخلاق.

۵ – نکته پنجم و نهایی ثبات شما در تصمیم‌ها و جهت‌گیری‌هایتان است.

در برند سازی شخصی شما این نکته را باید بدانید که با همان افکاری که داشته‌اید، توانسته‌اید مشتری جذب نمایید.

پس هرگز این افکار را تغییر ندهید و ثبات از خودتان نشان دهید.

دوره غیرحضوری و حرفه‌ای پرسونال برندینگ - Personal Baner

به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً در دوره‌ی غیرحضوری و حرفه‌ای پرسونال برندینگ در ویدان ثبت‌نام کنید.

دوره غیرحضوری پرسونال برندینگ تضمین برگشت وجه هم دارد.

شما تا پانزده روز از زمان شروع دوره فرصت دارید درس‌های دوره پرسونال برندینگ را بیاموزید و آن‌ها را اجرا کنید.

اگر احساس کردید مطالب مفید و کاربردی نیست، می‌توانید از ادامه دوره انصراف دهید و کل مبلغ خود را پس بگیرید. 

بنابراین هیچ جای نگرانی نیست و با خیالی راحت ثبت نام کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نظر بدهید