هر چه بیشتر اینترنت جای خود را در زندگی روزمره افراد باز کند این فرصت را برای همه افراد فراهم میکند تا با سهولت بیشتر و سرمایهگذاری کمتر نسبت به گذشته صاحب کسبوکارهای کوچک شوند.
بهعنوانمثال، اگر همه دوستانتان به شما بگویند که شما شگفتانگیزترین سس اسپاگتی را درست میکنید
و لازم است که آن را به یک کسبوکار تبدیل کنید، میتوانید بلافاصله کسبوکار آنلاین خود را شروع کنید. حتی قبل از اینکه واقعاً یک شیشه سس تولید کنید.
پس از تصمیم گیری برای راهاندازی کسبوکار آنلاین، یک سؤال باقی میماند.
کدام مدلهای کسبوکار آنلاین برای کسبوکار اینترنتی شما بهترین است؟
ممکن است تصمیم بگیرید که بهتر است محصولی مانند سس اسپاگتی خود را تهیه کنید، بله این یک گزینه است، البته تنها گزینه نیست.
وقت بگذارید و بهترین ایده را برای کسبوکار اینترنتی خود در نظر بگیرید و بهطور چشمگیری شانس موفقیت خود را افزایش دهید.
کدام مدلهای کسبوکار آنلاین مناسب است؟
سه مدل اصلی کسبوکار برای تجارت آنلاین وجود دارد و شما میتوانید یکی از مدلهای متناسب با دیدگاه خود را انتخاب کنید. شما میتوانید:
• یک محصول فیزیکی بفروشید.
• فروش آنلاین خدمات داشته باشید
• فروش آنلاین محصولات آموزشی داشته باشید
اگر نمیخواهید با تولید، ذخیرهسازی یا حملونقل یک کالای فیزیکی سروکار داشته باشید و نمیخواهید خدماتی ارائه دهید،
میتوانید شکل دیگری از تجارت را که بهصورت آنلاین بسیار محبوب شده است، یعنی همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ را، امتحان کنید.
همکاری در فروش مفهومی است برای تبلیغ محصولات دیگران (فیزیکی یا دیجیتالی) یا خدمات و دریافت کارمزد پس از نهایی کردن فروش است.
فروش آنلاین محصولات فیزیکی
اغلب این اولین مدل از مدلهای کسبوکار آنلاین است که بسیاری از افراد به ذهنشان خطور میکند.
یک محصول قابلحمل، فیزیکی تهیه کنید و آن را بهصورت آنلاین به بازار عرضه کنید.
این میتواند از طریق ویترین فروشگاه تجارت الکترونیکی شخصی شما یا یک سایت حراج به فروش برسد،
یا شما میتوانید محصولات خود را در یک سایت شخص ثالث مانند دیجی کالا بفروشید.
بیشتر بخوانید: ۲۲ ایده کسبوکار آنلاین که میتوانید از فردا شروع کنید
مزایای فروش آنلاین محصولات فیزیکی
در مقایسه با فروش از یک مکان فیزیکی، فروش آنلاین کالاهای شما چندین مزیت دارد.
اول از همه، مشتریان میتوانند بدون نیاز به رفتن به مکان فیزیکی شما (اگر حتی کالایی دارید)، محصول شمارا بررسی کنند.
مشتریان میتوانند همه گزینههای شما ازجمله مواردی مانند تجربه مشتری، لیست مواد تشکیلدهنده و دستورالعملها یا موارد استفاده مرتبط را مشاهده کنند.
فیلمها و عکسهای محصول شمارا در حال استفاده و بخشهای سؤالات متداول میتواند به مشتریان اطلاعات بیشتری نسبت به فروشگاههای سنتی بدهد.
سرانجام، هرچه تعداد بیشتری از مصرفکنندگان بهصورت اینترنتی خرید کنند، شما میتوانید با حضور آنلاین به افراد بیشتری دسترسی پیداکرده و فروش خود را افزایش دهید.
معایب فروش آنلاین محصولات فیزیکی
شما درواقع باید چیزی داشته باشید و آن را انبار کنید. سپس آن را حمل کنید.
کالاهای فیزیکی ممکن است خراب شده و تولید، موجودی و تحویل آنها طولانی شود.
و ممکن است مرجوعی کالا داشته باشید. در مورد کالاهای فیزیکی، کنترل موجودی یک چالش است.
اگر بیشازحد تولید کنید و خراب شود، ضرر میکنید.
اگر خیلی کم تولید کنید و موجودی شما تمام شود، فروش بالقوه خود را از دست میدهید و شاید مشتریانی برای تحویل مطمئنتر بهجای دیگری میروند.
نکته: راه دیگر فروش آنلاین محصولات فیزیکی بدون نیاز به ایجاد محصول، رسیدگی به حملونقل و غیره، دراپ شیپینگ است. (Drop shipping یک روش مدیریت زنجیره تأمین است که در آن، خردهفروش اجناس را در انبار نگه نمیدارد بلکه بهجای این کار، تنها سفارش را از مشتری میگیرد و با تولیدکننده و یا عمدهفروش ارتباط برقرار میکند و تولیدکننده جنس را به مصرفکننده نهایی ارسال میکند.)
پیشنهاد عالی: چگونه در ۸ مرحله یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنیم
فروش آنلاین خدمات
خدمات بهطور ایده ال برای فروش آنلاین مناسب هستند. دو روش اصلی برای فروش آنلاین خدمات وجود دارد.
شما میتوانید از یک وبسایت بهعنوان ابزارفروش خود استفاده کنید.
بسیاری از مشاغل آفلاین از وبسایت خود بهعنوان ابزاری برای فروش خدمات ارائهشده بهصورت حضوری استفاده میکنند.
سایت آنها بیشتر بهعنوان یک بروشور شرکت کار میکند تا ویترین.
شما میتوانید یک نجار، دندانپزشک یا ماساژور درمانی را از طریق حضور آنلاین آنها پیدا کنید نکته مشترک آنها این است که شما تمام این خدمات را بهصورت حضوری دریافت میکنید.
این یک روش عالی برای تولید و احراز صلاحیت برای یک تجارت مبتنی بر خدمات است.
همچنین میتوانید خدماتی را که بهصورت آنلاین فروخته میشوند (و تحویل میشوند) انتخاب کنید: ازجمله این خدمات میتوان به بازاریابی وب، مسافرت و سرگرمی اشاره کرد.
تمام این اقلام از طریق رایانه فروشنده فروخته و تحویل میشوند.
مشتریان میتوانند بهجای اینکه منتظر بمانند تا با کسی صحبت کنند یا قرار ملاقات بگذارند، رضایت فوری را با انجام مستقیم خرید آنلاین دریافت کنند.
حتما بخوانید: چگونه کسبوکار آنلاین خود را قانونی کنیم
مزایای فروش آنلاین یک سرویس
هزینه جلب مشتری از طریق یک وبسایت خوشساخت و بازاریابی آن بسیار ارزانتر از روشهای آفلاین سنتی است.
مشتریان اطلاعات زیادی در مورد محصول شما دریافت میکنند و برای بررسی گزینههای خود مجبور به مسافرت نیستند.
سایتهای خوشساخت با محتوای عالی همیشه از رقبای ضعیفتر پیشی میگیرند.
چه از بروشور و چه از یک صفحهنمایش استفاده کنید، استفاده و تنظیم این مدل تجاری، سریعتر و آسانتر از مدل فروش کالاهای فیزیکی است.
معایب فروش آنلاین یک سرویس
رقابت بالایی وجود دارد، مخصوصاً برای کلمات کلیدی خاص. جستجوی معمول Google در مورد کلمات کلیدی بیش از ۲.۵ میلیون نتیجه دارد.
بنابراین، شما باید یک برنامه بازاریابی محتوای تهاجمی را در نظر بگیرید.
ازآنجاکه شما معمولاً فرصتی برای برقراری ارتباط شخصی با مشتری خود ندارید، یک وبلاگ جذاب ویدیویی نقش مهمی در این مدلهای کسبوکار آنلاین دارد.
یکی از موثرثرترین روشهای ارتقا مشاغل مبتنی بر خدمات، استفاده از تبلیغات فیسبوک است.
شما میتوانید مخاطبان خود را با توجه به موقعیت جغرافیایی، اطلاعات جمعیتی و علایق موردنظر هدف قرار دهید.
و خبر خوب این است که در مقایسه با سایر رسانههای تبلیغاتی، فیسبوک هنوز هم برای کسبوکارهای کوچک نسبتاً ارزان و مقرونبهصرفه است.
حتما بدانید: نحوه راهاندازی یک کسبوکار آنلاین
فروش آنلاین محصولات آموزشی یا اطلاعات محور
یکی از مدلهای کسبوکار آنلاین از طریق فروش محصولات آموزشی، مدل تجاری موردنظر برای کارآفرینان سبک زندگی و بازاریابان اینترنتی است.
هنگام فروش محصولات یا خدمات، اغلب مشکل پیش میآید.
صاحبان مشاغل معمولاً به سطحی از فروش دست مییابند که بدون تغییر در شغل خود نمیتوانند رشد کنند.
استخدام کارکنان بیشتر، خرید تجهیزات بیشتر و غیره.
با محصولات آموزشی، مشکلی مانند مشاغل سنتی ازجمله سربار، موجودی کالا، کارمندان، محدود بودن به یک مکان واحد و غیره ندارید.
محصولات تقریباً بهصورت الکترونیکی و اتوماتیک تحویل داده میشوند.
پرداخت ها و صورتحسابها بهطور خودکار توسط سبد خرید و درگاه پرداخت شما پردازش میشوند. میتوانید روزانه یک سفارش را بهراحتی هزار معامله پردازش کنید.
درواقع، شما یکبار محصول را ایجاد میکنید، پسازآن باید فقط به بازاریابی و هدایت ترافیک وبسایت بپردازید. بقیه قسمتهای تجارت کاملاً خودکار است.
فروش محصولات آموزشی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد
موارد قابل بارگیری: متداولترین مطالب قابل بارگیری، کتاب الکترونیکی است.
قیمت آنها از ۳.۹۹ دلار تا ۴۹.۰۰ دلار به بالا است (۳.۹۹ دلار قیمت رایج برای کتاب الکترونیکی در آمازون است درحالیکه کتاب الکترونیکی که مستقیماً در وبسایت شما فروخته میشود و یک موضوع بسیار تخصصی را پوشش میدهد میتواند با قیمت بسیار بالاتر به فروش برسد).
سایر مطالب قابل بارگیری میتوانند شامل صفحات صوتی (MP3)، ویدئویی (MP4) و کاربرگ باشند.
دورههای با قیمت بالاتر اغلب ترکیبی از فایلهای pdf و صوتی / تصویری را شامل میشوند.
ازآنجاکه این محصولات بهصورت دیجیتال تحویل داده میشوند و هیچگونه هزینهای در بر ندارد شما در این نوع محصولات سود بسیار بالایی کسب خواهید کرد.
سایتهای عضویت: این موارد از دسترسی آنلاین به روزنامهها / مجلهها گرفته تا سایتهای آموزش کامل با ویدئو، صدا و انجمنهای تعاملی همه در پشت درگاه عضویت وجود دارد.
اینها اغلب حق عضویت ماهانه یا سالانه را میگیرند.
بعضیاوقات قرار است که آنها در مدتزمان مشخصی مقدار مشخصی از محتوا را به هر عضو جدید مانند دروس دوره بهطور خودکار تحویل دهند.
هدف از این روش “قطرهای” جلوگیری از اشتغال مشترکان جدید با محتوای بیشازحد و نگهداشتن آنها برای مدتزمان طولانی است.
داشتن یک سایت عضویت که در آن ماهانه از اعضا شارژ میشود، راهی خوب برای کسب درآمد پایدار و مکرر در تجارت آنلاین شماست.
بیشتر بخوانید: برندسازی و توسعه برند کسبوکارهای آنلاین
مزایای فروش آنلاین محصولات آموزشی یا اطلاعات محور
بسیاری از این فروشندگان خدمات آنلاین اطلاعات مداوم را ارائه میدهند که به معنی مدل صورتحساب مکرر است.
با صورتحساب ماهانه یا سالانه، برای موفقیت به تعداد بسیار کمتری از مشتری نیاز خواهید داشت.
این مدلهای کسبوکار آنلاین بهمحض ایجاد محصول، به زمان نگهداری بسیار کمی نیاز دارد. به دلیل مدل مقیاسپذیر،
شما میتوانید بهراحتی به تعداد زیادی از مشتریانی که خرید میکنند بدون سختی معمول که در تجارت محصولات و خدمات معمول است، محصولات خود را ارائه دهید.
معایب فروش آنلاین محصولات آموزشی یا اطلاعات محور
ارائهدهندگان اطلاعات برای انتقال ارزش واقعی مطالب خود تلاش میکنند.
با در دسترس قرار دادن اطلاعات رایگان بسیار آنلاین، این یک چالش است که کسی را متقاعد کنید تا برای محتوای شما به شما پول پرداخت کند.
همچنین، محتوای دیجیتال بهراحتی قابل کپی و سرقت است.
شما باید در نظر بگیرید که چگونه از محتوای خود محافظت کنید و چگونه از سرقت آن جلوگیری کنید.
مهارت کلیدی موردنیاز شما برای بازاریابی و فروش محصولات آموزشی، کپی رایتینگ است.
فروش آنلاین اطلاعات
مردم حاضر نیستند فقط برای هرگونه اطلاعات قدیمی، هزینه کنند. در بیشتر مواقع، آنها میخواهند مشکل فعلی یا آتی خود را حل کنند.
اگر میدانید چطور یک کار دشوار یا گیجکننده را انجام دهید، شاید این پایه خوبی برای یک محصول آموزشی باشد.
فکر نکنید که مردم برای اطلاعاتی که به نظر میرسد مانند یک پست معمول وبلاگ است، هزینه میکنند.
اطمینان حاصل کنید که جامع است و یک مشکل واقعی را حل میکند.
رمز واقعی موفقیت در فروش آنلاین محصولات آموزشی، توانایی نوشتن یک متن تبلیغی (کپی) بسیار خوب و جذاب در وبسایت است.
تسلط بر نوشتن متن تبلیغ مهمترین چیز برای امکان فروش آنلاین محصولات اطلاعاتی و آموزشی است (البته کپی رایتینگ میتواند به هر نوع تجارت و بازاریابی کمک کند).
آنچه هر کسبوکار آنلاین نیاز دارد
هر کدام از مدلهای کسبوکار آنلاین را که انتخاب کنید، به یک استراتژی بازاریابی محتوا نیاز خواهید داشت.
بدون داشتن محتوای جامع در سایت خود، شما هرگز ترافیک موتور جستجو را جذب نخواهید کرد
و یا به مشتریان بالقوه خود دلیلی برای بازگشت به وبسایت خود را نخواهید داد. و مشتریان بالقوه اطلاعات لازم برای خرید آگاهانه را نخواهند داشت.
بنابراین احتمالاً بههیچوجه این اطلاعات را نخواهند گرفت.
شما همچنین باید در نظر بگیرید که یک استراتژی بازاریابی از طریق ایمیل را برای تجارت خود در نظر بگیرید تا اطلاعات افرادی را که از وبسایت شما بازدید میکنند و پیگیری آنها را برای افزایش فروش اولیه و تکراری خود به دست آورید.
یکی از فرصتهای ثروت آفرینی جذاب و چشمگیر ایجادشده در عصر تغییرات سریع و وسیع بازار، فرصتهای فناوری دیجیتال است. با نمایان شدن تأثیر ارتباطات سریع و ارزان در فضای مجازی، کسبوکارهای ایران و جهان بهسرعت در حال هدایت مسیر بازاریابی و تبلیغات خود به فضای دیجیتال مارکتینگ هستند. جایی که به کمک ابزارهای فناورانه و اینترنت، هرکس با هر پیشینه و بودجهای میتواند، ارتباط سریع و سادهتری را با مخاطبان خود برقرار کند.
دوره مدلهای درآمدزایی آنلاین، یک دوره فوقالعاده کاربردی است که از صفر تا صد روشهای درآمدزایی از اینترنت را به شما آموزش میدهد. در این دوره انواع روشهای درآمدزایی آنلاین شامل ارائه محصولات اطلاعات محور، همکاری در فروش، وبسایت و اپلیکیشن پربازدید، ارائه نرمافزار خدمت، درآمدزایی از دیجی کالا، مارکت پلیس، تجارت الکترونیک، درآمدزایی از اشتراک و انتخاب بهترین مدلهای کسبوکار آنلاین برای شخص شما میباشد. مفاهیم پیچیده در این دوره، سادهسازی شده است و کاملاً مهم و کاربردی هستند.
نظر بدهید