• چهار شنبه 28 ارديبهشت 1401
  • 288
  • کوچینگ

نقش کوچینگ در رشد کسب‌وکارهای کارآفرینان قعر هرم

نقش کوچینگ در رشد کسب‌وکارهای کارآفرینان قعر هرم

مقدمه: امروزه یکی از دلایل پیشرفت کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار استفاده از ظرفیت بیزینس کوچینگ است. از بیزینس کوچینگ می‌توان در کسب‌وکارهای مختلف استفاده کرد تا رشد بیشتری داشته باشد. بیزینس کوچینگ فرآیندی است که به کارآفرینان قعر هرم، برای رشد و موفقیت در مسیر خود کمک می‌کند.

در این فرآیند ابتدا آینده کسب‌وکار را مشخص می‌کنند و فرآیند رشد را نیز در راستای همگام‌سازی اهداف و استراتژی‌های ذهنی به کار می‌گیرند درواقع یک کوچ یا مربی به صاحب کسب‌وکار کمک می‌کند که هدف از رشد کسب‌وکار را برای خود مشخص کند و در قدم بعدی صاحب کسب‌وکار را تشویق می‌کند که ضمن کنترل ریسک‌ها اقداماتی مؤثر در راستای پیشبرد اهداف خود انجام دهد و همچنین در مسیر برنامه‌ریزی، راهکارهای جدید را ارائه و در اجرای آن‌ها صاحبان کسب‌وکار را همراهی می‌کند.

 

تعاریف واژگان:

1. تعریف کوچینگ و انواع آن:

فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) همکاری با مراجعه‌کننده در یک فرآیند تحریک‌کننده فکر و خلاقیت، که باعث الهام بخشیدن به ایشان می‌شود تا توانایی‌های شخصی و حرفه‌ای خود را به حداکثر برسانند.

انواع کوچینگ:

کوچینگ فردی (Personal Coaching)، کوچینگ عملکرد (Performance Coaching)، کوچینگ مهارتی (Skill Coaching)، کوچینگ زندگی (Life Coaching)، کوچینگ کسب‌وکار (Business Coaching)، کوچینگ رابطه (Relationship Coaching)، کوچینگ موفقیت (Success Coaching)، کوچینگ شغلی (Career Coaching)، کوچینگ کسب‌وکار دیجیتال (Digital Business Coaching)، کوچینگ رهبری (Leadership Coaching)، کوچینگ اجرایی (Executive Coaching)

   کوچینگ کسب‌وکار ((Business Coaching

2- کوچینگ کسب‌وکار ((Business Coaching

بیزینس کوچینگ به شیوه‌های مختلف به کارآفرینان، صاحبان کسب‌وکارها و حرفه‌ای‌ها کمک می‌کند تا رشد نمایند.

کوچ‌های کسب‌وکار، کارآفرینان باتجربه‌ای هستند که معمولاً خودشان صاحب کسب‌وکار هستند که این افراد با بهره‌گیری از استعداد و مجموعهٔ تجربیاتشان مسیر موفقیت کسب‌وکارها را طراحی می‌کنند این نوع مربیگری با تعیین اهداف و برنامه‌های عملیاتی مشخص برای دستیابی به آن اهداف، غلبه بر باورهای محدودکننده و شناسایی فرصت‌ها و استراتژی‌های رشد اقتصادی به کارآفرینان، صاحبان کسب‌وکارها و حرفه‌ای‌ها کمک می‌کند تا ارتقا یابند.

 

3- رشد کسب‌وکار

رشد کسب‌وکار دستیابی به بالاترین حد رشد از طریق افزایش فروش محصولات یا درآمد حاصل از خدمات و یا دستیابی به سود عملیاتی با پایین‌ترین حد رشد با به حداقل رساندن هزینه‌ها است.

رشد کسب‌وکار عواملی چون افزایش سهم بازار، افزایش بودجه برای سرمایه‌گذاری، افزایش درآمد، افزایش اشتغال، افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش تعداد مشتریان را در برمی‌گیرد.

 

4- رویکرد قعر هرم

مفهوم قعر هرم اقتصادی برای اولین بار توسط رئیس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا، فرانکلین روزولت در سال 1932 در سخنرانی رادیویی مورداستفاده قرار گرفت.

بااین‌حال، کاربرد عمده این اصطلاح، از حوزهٔ بازاریابی تکامل یافته است.

نخستین بار در این حوزه، پراهالاد و هموند (2002)، اصطلاح قعر هرم (قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه) را برای تشریح بخش‌بندی‌های کم‌درآمد بازار به کار برده‌اند.

زندگی بخش‌های قعر هرم، در اقتصاد بازارهای غیررسمی و برای برآورده ساختن نیازهای اساسی ایشان مانند دسترسی به غذا، انرژی برای روشنایی و پخت‌وپز، آب، بهداشت، سلامت، آموزش، نیازهای مالی، بیمه و مانند آنها سپری می‌گردد.

 

5- کارآفرینان قعر هرم

کارآفرینان قعر هرم افرادی هستند که در جامعه قعر هرم در حال انجام اقدامات نوآورانه هستند و راهکارهای عملی خود را عملی می‌نمایند.

اغلب کارآفرینان قعر هرم دارای آموزش رسمی یا دانش فنی و پیچیده اندکی هستند اما آنها به‌خوبی می‌دانند که چگونه نیازهای خود و جامعه خود را برطرف نمایند.

کارآفرینان قعر هرم، کارآفرینانی خلاق و مقاوم هستند که به‌واسطه انگیزه‌های اجتماعی برانگیخته می‌شوند.

  برخی از وظایف بیزینس کوچینگ در برابر کارآفرینان قعر هرم

• برخی از وظایف بیزینس کوچینگ در برابر کارآفرینان قعر هرم:

  • ارائه مشاوره به مدیران در مورد برنامه‌ها و استراتژی‌های جدید.
  • مسئولیت‌پذیر و باانگیزه نگه‌داشتن.
  • برقراری ارتباط برای درک بهتر چشم‌انداز و اهداف آنها.
  • کمک به مدیران در رشد شرکت، اهداف و توسعه برنامه.
  • ارزیابی نقاط قوت و ضعف و هدایت توسعه کسب‌وکار.
  • کمک به مدیران برای رشد کسب‌وکار خود از ابتدا.
  • کمک به صاحبان مشاغل در استفاده از مهارت‌های شخصی برای بهبود کسب‌وکارشان.
  • راهنمایی در تکمیل وظایف رشد استراتژیک کسب‌وکار.
  • نظارت بر رشد کسب‌وکار و ایجاد روش‌هایی برای بهبود.
  • تجزیه‌وتحلیل برنامه‌های استراتژیک که به موفقیت‌ها و/یا شکست‌های شرکت کمک کرده‌اند.
 

• تأثیر بیزینس کوچینگ در رشد کسب‌وکار کارآفرینان قعر هرم

هدف‌گذاری مشخص و شفاف:

مشکل اصلی بسیاری از کارآفرینان قعر هرم، تعیین هدف صحیح و روشن است.

با برنامهٔ راهبردی و تفکر سیستمی که توسط کوچینگ کسب‌وکار، هدف‌گذاری نیز به شکل دقیق انجام خواهد شد.

افزایش سطح تمرکز

اغلب کارآفرینان قعر هرم به دلیل درگیری با زوایای مختلف کسب‌وکار، متأسفانه برخی از موارد و نکات مهم کسب‌وکار را نادیده می‌گیرند.

با راهنمایی و کمک بیزینس کوچ کارآزموده و متخصص، تمرکز بیشتری بر روی بخش‌های مهم کسب‌وکارتان خواهید داشت.

ایده‌پردازی مؤثر

بیشتر کارآفرینان قعر هرم، شرایط و توانایی نظارت بر تمام بخش‌های مختلف بیزینس خود را ندارند.

در چنین مواقعی، کوچینگ با خلق ایده‌های جدید و جذاب با تکیه‌بر دانش و تجربیاتش، راهکارهای مفید و خلاقانه ارائه می‌دهد.

برنامه‌ریزی اقتصادی هوشمند:

دستیابی به درآمد بالا و چندین برابری، یکی از مهمترین اهداف رشد و پیشرفت کسب‌وکار محسوب می‌شود.

کوچ حرفه‌ای با در نظر گرفتن اهداف و امکانات موجود، استراتژی و راهکاری مشخص خواهد کرد که در مدت‌زمان کوتاه به درآمد بالادست می‌یابند.

   کارایی بیزنس کوچ

کارایی بیزنس کوچ:

• برنامه‌ریزی کلی: کوچ کسب‌وکار، پا به‌پای کارآفرینان قعر هرم حرکت مو همکاری می‌کند تا بتوانید یک برنامه استراتژیکی را برای کسب‌وکار توسعه دهد، برنامه بازاریابی و تبلیغات را اصلاح می‌کند، تا مدیریت بهتری در امور مالی داشته باشد و در مدیریت کلی محیط کار و زندگی فردی، درخشان‌تر از قبل ظاهر شود.

• برنامه‌ریزی برای بازاریابی و تبلیغات: اساساً کسی که وظیفه بیزینس کوچینگ را به عهده می‌گیرد، در طراحی و اجرای برنامه‌های عملیاتی تبلیغاتی و روابط عمومی تخصص دارد و کمک می‌کند تا گام‌های تأثیرگذاری در این حوزه بردارید.

• برنامه‌ریزی مالی: کوچ کسب‌وکار، حسابدار یا مأمور مالیات نیست، ولی استاد این است که آگاهی را در مورد صورت‌های مالی، مدیریت جریان نقدی، استراتژی‌های قیمت‌گذاری و شیوه‌های جبران خدمت کارمندان ارتقا بدهد.

 

مهارت‌هایی که یک بیزینس کوچ

  • مهارت‌های ارتباطی (باید توانایی برقرار کردن ارتباط مؤثر با همه افراد در یک جمع را داشته باشد).
  • مهارت تجزیه‌وتحلیل (باید ذهن تحلیل‌گر و کنجکاوی داشته باشد)
  • مهارت تسهیل گری (توانایی ساده‌سازی و ارائه مطالب به زبان عام را دارا باشد)
  • مهارت حل مسئله (در مواقع بحران استرس نگیرد و به هم نریزد و توانایی این را داشته باشد که با فکر و تأمل عمیق، راه‌حل‌های ممکن برای عبور از آن شرایط بد را بیابد)
  • مهارت‌های تکنولوژی محور (با تکنولوژی روز آشنا باشد و بتواند با ابزارهای دیجیتال مانند رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی کار کند و آنها را بشناسد)
  • گوش شنوا (این مهارت جزء مهارت‌های ضروری و عمومی است، لذا توقع داشتن این مهارت از یک کوچ کسب‌وکار به‌مراتب بالاتر است)
  • پرسش گری صحیح / پرسیدن سؤالات قدرتمند (باید بتواند در موقع مناسب سؤالات قدرتمندی بپرسد تا از دل آن جواب‌ها آگاهی و آگاهی‌های لازم بیرون بیاید)
  • مهارت‌های سازمان‌دهی (وقتی با حجم زیادی از اطلاعات روبرو می‌شود قادر باشد آن اطلاعات را نظم و ساختار دهد و آنها را طبقه‌بندی و سازماندهی کند)
  • مهارت‌های تعاملی (کمی با مهارت‌های ارتباطی متفاوت است. باید بتواند با هر فرد در هر جایگاه اجتماعی، موقعیت شغلی و هر سطح سوادی بتواند برخورد صحیح و به‌جایی داشته باشد و بتواند با آنها ارتباط بگیرد)
  • دانش ساختار کسب‌وکار (از ساختار، سازه و ابعاد مختلف هر کسب‌وکار و یا هر بیزینسی (مانند مدیریتی، رهبری، برندسازی، بازاریابی و فروش و...) مطلع و آگاه باشد، اگر دانش و تجربه کافی در این زمینه‌ها داشته باشد، بی‌شک می‌تواند یک بیزینس کوچ واقعی و قابل‌اعتماد تبدیل شود)
 

نتیجه‌گیری

• نتیجه‌گیری:

دلیل اصلی پایین آمدن موفقیت در کسب‌وکارهای امروزی نداشتن مهارت بیزینس کوچینگ می‌باشد و در اکثر مواقع به دلیل قفل شدن مغز مدیران نمی‌توانند در راستای رشد بیزینس اقدامی کنند این جاست که تمایز بین کسب‌وکار موفق و شکست‌خورده آشکار می‌شود.

حدود ۲۰ درصد کسب‌وکارها در سال اول استارت خوردنشان شکست می‌خورند، حدود ۷۰ درصد کسب‌وکارها در سال دوم، ورشکستگی را تجربه می‌کنند دلیل اصلی این اتفاق این است که کسب‌وکارها از وضعیت فعلی کسب‌وکارشان، خبر ندارند.

دلیل دوم شکست کسب‌وکارها از استراتژی هدفمند نداشتن به وجود می‌آید، دیگر با اطلاعات قدیمی نمی‌توان به موفقیت پایدار رسید پس باید مهارت‌های بروز و آگاهی‌های بروز کسب نمایند اگر کسب‌وکارشان را بروز نکنند رقبا این کار را به‌خوبی انجام می‌دهند.

همه این مشکلات قابل‌حل هستند با یک مهارت، مهارت بیزینس کوچینگ، بیزینس کوچینگ کاربردی‌ترین ابزارها را در اختیار مدیران و کارآفرینان قعر هرم و... قرار می‌دهد، تا با ابزارهای بیزینس کوچینگ کسب‌وکارشان را متحول کنند.

کسب‌وکارها از دو حالت خارج نیست یا تازه می‌خواهند آن را بر پا کنند یا این‌که می‌خواهند آن را توسعه بدهند بنابراین رشد اقتصادی زمانی صورت می‌گیرد که همراه کسب‌وکار یک بیزینس کوچینگ وجود داشته باشد.

چون تجربه‌های چنین فردی در این راستا بسیار زیاد است و به فرد کمک می‌کند تا به آرزوها و اهدافتان بیشتر نزدیک شود.

بهترین‌ها را تنها با یک مربی بیزینس کوچینک می‌توانید به دست بیاورید.

مربی‌گری کسب‌وکار درست در زمانی صورت می‌گیرد که موانعی بر سر راه قرار گرفته است و این افراد برای شناخت بازار و مشتریان هدف، برداشتن موانع و در حالت کلی رفع مشکلات و پیچیدگی‌هایی که در مسیر توسعه و درآمدزایی وجود دارد در نظر گرفتن همه جوانب کار مربی‌های بیزینس کوچ می‌باشد.

ممکن است زمانی برسد که بیزینسی که به‌صورت تنهایی یا گروهی راه‌اندازی شده است با مشکلات انبوهی روبه‌رو شود.

برای حل مسائل مربوط به آن و یا ایجاد یک تحول اساسی در حرفه نیاز است که از یک مربی بیزینس کوچینگ کمک بگیرید.

این فرد با آگاهی و شناخت کاملی که بر روی مسائل دارد تا حد زیادی راه را هموار می‌کند به‌اندازه‌ای که به خواسته‌ها نزدیکتر می‌شوید.

مربیان باسابقه و دارای مهارت‌ها و قدرت خلاقیت بالا تأثیر به سزایی در کسب‌وکارتان می‌گذارند.

بیزینس کوچینگ مزیت‌های بی‌شماری دارد که در بخش‌های قبل برای شما بیان کردیم. بنابراین به‌ضرورت وجود بیزینس کوچینگ تا به الان پی برده‌اید.

نویسنده: سرکار خانم راحله فتحی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)