مارکتینگ پلن چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

مارکتینگ پلن چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

شما مدتی است که در تلاش‌های بازاریابی محتوای سازمان خود پیشرو بوده‌اید و عملکرد تیم شما رئیستان متقاعد کرده است که بازاریابی محتوا را به‌طور کامل اتخاذ کند.

هرچند یک مشکل کوچک وجود دارد. رئیستان از شما می‌خواهد که یک برنامه بازاریابی محتوا برای آن‌ها بنویسید و ارائه دهید، اما شما قبلاً چنین کاری را انجام نداده‌اید. شما حتی نمی‌دانید از کجا شروع کنید.

خوشبختانه، در این مقاله ما به شما برای نوشتن بهترین برنامه‌های بازاریابی محتوا مشخص که ریشه در داده‌ها دارد و نتایج واقعی ایجاد می‌کند، کمک می‌کنیم.

در این پست، ما درباره چیستی برنامه بازاریابی و اینکه چگونه برخی از بهترین برنامه‌های بازاریابی استراتژی‌هایی را اجرا می‌کنند که به مشاغل مربوطه خدمت می‌کنند، بحث خواهیم کرد.

 

مارکتنیگ پلن چیست؟

مارکتنیگ پلن یا برنامه بازاریابی یک نقشه راه استراتژیک است که کسب‌وکارها برای سازمان‌دهی، اجرا و پیگیری استراتژی بازاریابی خود در یک دوره زمانی معین استفاده می‌کنند.

برنامه‌های بازاریابی می‌توانند شامل استراتژی‌های بازاریابی جداگانه برای تیم‌های بازاریابی مختلف در سراسر شرکت باشند، اما همه آن‌ها در جهت اهداف تجاری یکسانی عمل می‌کنند.

هدف از یک مارکتنیگ پلن این است که تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود را به‌صورت سازمان‌یافته یادداشت کنید.

این به شما کمک می‌کند تا در مسیر خود قرار بگیرید و موفقیت کمپین‌های خود را اندازه‌گیری کنید.

نوشتن یک مارکتنیگ پلن به شما کمک می‌کند تا به مأموریت هر کمپین، شخصیت‌های خریدار، بودجه، تاکتیک‌ها و موارد قابل تحویل فکر کنید.

با همه این اطلاعات در یک مکان، زمان آسان‌تری برای ماندن در مسیر با یک کمپین، توجه به اینکه چه چیزی مؤثر است و چه چیزی نیست، و میزان موفقیت استراتژی خود را اندازه‌گیری خواهید کرد.

 

انواع مارکتینگ پلن

بسته به شرکتی که در آن کار می‌کنید، ممکن است بخواهید از انواع بیزینس پلن مختلف استفاده کنید. در اینجا فقط چند مورد است:

• برنامه‌های بازاریابی سه‌ماهه یا سالانه: این برنامه‌ها استراتژی‌ها یا کمپین‌هایی را که در یک دوره زمانی معین انجام خواهید داد، برجسته می‌کنند. • برنامه بازاریابی پولی: این طرح می‌تواند استراتژی‌های پولی مانند تبلیغات بومی، PPC یا تبلیغات پولی رسانه‌های اجتماعی را برجسته کند. • برنامه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: این طرح می‌تواند کانال‌ها، تاکتیک‌ها و کمپین‌هایی را که قصد دارید به‌طور خاص در رسانه‌های اجتماعی انجام دهید را برجسته کند. • برنامه بازاریابی محتوا: این طرح می‌تواند استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و کمپین‌های مختلفی را که در آن‌ها از محتوا برای تبلیغ کسب‌وکار یا محصول خود استفاده می‌کنید، برجسته کند. • برنامه بازاریابی راه‌اندازی محصول جدید: این طرح یک نقشه راه برای استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی است که برای تبلیغ یک محصول جدید اجرا می‌کنید.

به خاطر داشته باشید که بین برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی تفاوت وجود دارد.

  استراتژی بازاریابی در مقابل مارکتنیگ پلن

استراتژی بازاریابی در مقابل مارکتنیگ پلن

یک استراتژی بازاریابی توصیف می‌کند که چگونه یک کسب‌وکار یک مأموریت یا هدف خاص را انجام می‌دهد.

این شامل کمپین‌ها، محتوا، کانال‌ها و نرم‌افزار بازاریابی است که برای اجرای آن مأموریت و پیگیری موفقیت آن استفاده می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که یک برنامه یا بخش بزرگ‌تر ممکن است بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را مدیریت کند، شما ممکن است کار خود را در فیس‌بوک به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی فردی در نظر بگیرید.

یک مارکتینگ پلن شامل یک یا چند استراتژی بازاریابی است.

این چارچوبی است که تمام استراتژی‌های بازاریابی شما از آن ایجاد می‌شود و به شما کمک می‌کند تا هر استراتژی را به یک عملیات بازاریابی بزرگ‌تر و هدف تجاری مرتبط کنید.

فرض کنید، برای مثال، شرکت شما در حال راه‌اندازی محصول نرم‌افزاری جدیدی است که می‌خواهد مشتریان در آن ثبت‌نام کنند.

این امر مستلزم آن است که بخش بازاریابی یک برنامه بازاریابی ایجاد کند که به معرفی این محصول به صنعت کمک می‌کند و ثبت‌نام‌های موردنظر را هدایت می‌کند.

این دپارتمان تصمیم می‌گیرد یک وبلاگ اختصاص داده‌شده به این صنعت، یک سری ویدیوی جدید یوتیوب برای ایجاد تخصص و یک حساب کاربری در توییتر برای پیوستن به گفتگو پیرامون این موضوع راه‌اندازی کند، همه این‌ها در خدمت جذب مخاطب و تبدیل این مخاطبان به کاربران نرم‌افزار هستند.

در مثال بالا، مارکتنیگ پلن کسب‌وکار به معرفی یک محصول نرم‌افزاری جدید به بازار و هدایت ثبت‌نام به آن محصول اختصاص دارد.

این کسب‌وکار با سه استراتژی بازاریابی این طرح را اجرا خواهد کرد: یک وبلاگ صنعتی جدید، یک سری ویدیوی YouTube و یک حساب توییتر.

البته، کسب‌وکار ممکن است این سه مورد را یک استراتژی بازاریابی غول‌پیکر در نظر بگیرد که هرکدام استراتژی‌های محتوای خاص خود را دارند.

اینکه می‌خواهید مارکتنیگ پلن شما چقدر دقیق باشد به خودتان بستگی دارد. بااین‌وجود، مجموعه مراحل خاصی وجود دارد که هر مارکتنیگ پلن در ایجاد خود طی می‌کند.

 

چگونه یک مارکتینگ پلن بنویسیم؟

1. مأموریت کسب‌وکار خود را بیان کنید 2. KPI ها را برای این مأموریت تعیین کنید. 3. شخصیت‌های خریدار خود را شناسایی کنید. 4. ابتکارات و استراتژی‌های محتوایی خود را شرح دهید. 5. حذفیات طرح خود را به‌وضوح تعریف کنید. 6. بودجه بازاریابی خود را مشخص کنید. 7. رقابت خود را مشخص کنید. 8. مشارکت‌کنندگان طرح خود و مسئولیت‌های آن‌ها را مشخص کنید.

 

1. مأموریت کسب‌وکار خود را بیان کنید

اولین قدم شما در نوشتن یک مارکتینگ پلن، بیان مأموریتتان است. اگرچه این مأموریت مختص بخش بازاریابی شما است، اما باید بیانیه مأموریت اصلی کسب‌وکار شمارا برآورده کند.

خاص باشید، اما نه خیلی خاص. شما در این مارکتینگ پلن فضای زیادی دارید تا در مورد نحوه جذب مشتریان جدید و انجام این مأموریت توضیح دهید.

به‌عنوان‌مثال، اگر مأموریت کسب‌وکار شما "تبدیل رزرو سفر به یک تجربه لذت‌بخش" است، مأموریت بازاریابی شما ممکن است "جذب مخاطبان مسافران، آموزش آن‌ها در مورد صنعت گردشگری و تبدیل آن‌ها به کاربران پلتفرم" باشد.

  KPI ها را برای این مأموریت تعیین کنید

2. KPI ها را برای این مأموریت تعیین کنید

هر مارکتینگ پلن خوب توضیح می‌دهد که چگونه بخش پیشرفت مأموریت خود را دنبال می‌کند. برای انجام این کار، باید شاخص‌های کلیدی عملکرد خود یا به‌اختصار «KPI» را تعیین کنید.

KPI ها معیارهای فردی هستند که عناصر مختلف یک کمپین بازاریابی را اندازه‌گیری می‌کنند.

این واحدها به شما کمک می‌کنند تا اهداف کوتاه‌مدت را در مأموریت خود تعیین کنید و پیشرفت خود را به رهبران کسب‌وکار در میان بگذارید.

بیایید نمونه مأموریت بازاریابی خود را از مرحله بالا در نظر بگیریم. اگر بخشی از مأموریت ما "جذب مخاطبین مسافران" است، ممکن است بازدید از وب‌سایت‌ها را با استفاده از بازدیدهای ارگانیک صفحه ردیابی کنیم.

در این مورد، "نمایش صفحه ارگانیک" یک KPI است و ما می‌توانیم تعداد بازدیدهای صفحه خود را در طول زمان افزایش دهیم.

 

3. شخصیت‌های خریدار خود را شناسایی کنید

شخصیت خریدار توصیفی است که می‌خواهید چه کسی را جذب کنید. این می‌تواند شامل سن، جنس، مکان، اندازه خانواده، عنوان شغل و موارد دیگر باشد.

هر شخصیت خریدار باید بازتاب مستقیمی از مشتریان و مشتریان بالقوه کسب‌وکار شما باشد.

بنابراین، بسیار مهم است که رهبران کسب‌وکار همگی در مورد شخصیت‌های خریدار شما توافق کنند.

 

4. ابتکارات و استراتژی‌های محتوایی خود را شرح دهید

در اینجا شما نکات اصلی استراتژی بازاریابی و محتوای خود را درج خواهید کرد.

ازآنجایی‌که امروزه لیستی از انواع محتوا و کانال‌ها در دسترس شماست، بسیار مهم است که عاقلانه انتخاب کنید و توضیح دهید که چگونه از محتوا و کانال‌های خود در این بخش از برنامه بازاریابی خود استفاده می‌کنید.

یک استراتژی محتوا باید تصریح کند:

• کدام نوع محتوا را ایجاد خواهید کرد. این‌ها می‌توانند شامل پست‌های وبلاگ، ویدئوهای یوتیوب، اینفوگرافیک‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و غیره باشند. • چقدر از آن را ایجاد خواهید کرد. می‌توانید حجم محتوا را در فواصل روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی فصلی توصیف کنید. همه چیز به گردش کار شما و اهداف کوتاه‌مدتی که برای محتوای خود تعیین می‌کنید بستگی دارد. • اهداف (و KPI) که برای ردیابی هر نوع استفاده خواهید کرد. KPI می‌تواند شامل ترافیک ارگانیک، ترافیک رسانه‌های اجتماعی، ترافیک ایمیل و ترافیک ارجاع باشد. اهداف شما همچنین باید شامل صفحاتی باشد که می‌خواهید آن ترافیک را به سمت چه صفحاتی هدایت کنید، مانند صفحات محصول، صفحات وبلاگ یا صفحات فرود. • کانال‌هایی که این محتوا را در آن‌ها توزیع خواهید کرد. برخی از کانال‌های محبوبی که در اختیار شما هستند عبارت‌اند از فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب، پین‌تر است و اینستاگرام. • هرگونه تبلیغات پولی که در این کانال‌ها انجام می‌شود.

 

5. حذفیات طرح خود را به‌وضوح تعریف کنید

یک مارکتینگ پلن توضیح می‌دهد که تیم بازاریابی قرار است روی چه چیزی تمرکز کند. بااین‌حال، همچنین توضیح می‌دهد که تیم بازاریابی روی چه چیزی تمرکز نمی‌کند.

اگر جنبه‌های دیگری از کسب‌وکار شما وجود دارد که در این طرح خاص به آن‌ها خدمت نمی‌کنید، آن‌ها را در این بخش قرار دهید.

این حذفیات به توجیه مأموریت، شخصیت‌های خریدار، KPI و محتوای شما کمک می‌کند.

شما نمی‌توانید همه را در یک کمپین بازاریابی راضی نگه‌دارید، و اگر تیم شما به دنبال چیزی نیست، باید آن را اعلام کنید.

  بودجه بازاریابی خود را مشخص کنید

6. بودجه بازاریابی خود را مشخص کنید

استراتژی محتوای شما ممکن است از بسیاری از کانال‌ها و پلتفرم‌های رایگان استفاده کند، اما هزینه‌های پنهانی برای یک تیم بازاریابی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

خواه هزینه‌های فریلنسری، حمایت‌های مالی یا استخدام بازاریابی تمام‌وقت جدید باشد، از این هزینه‌ها برای تهیه بودجه بازاریابی و ترسیم هر هزینه در این بخش از برنامه بازاریابی خود استفاده کنید.

 

7. رقابت خود را مشخص کنید

بخشی از بازاریابی این است که بدانید برای چه کسی بازاریابی می‌کنید. در مورد بازیگران کلیدی در صنعت خود تحقیق کنید و هرکدام را در این بخش معرفی کنید.

به خاطر داشته باشید که همه رقبا چالش‌های یکسانی را برای تجارت شما ایجاد نمی‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که ممکن است یک رقیب در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی که می‌خواهید وب‌سایت شما رتبه‌بندی کند، رتبه بالایی داشته باشد، رقیب دیگری ممکن است در شبکه اجتماعی که در آن قصد راه‌اندازی یک حساب کاربری دارید، ردپای سنگینی داشته باشد.

 

8. مشارکت‌کنندگان طرح خود و مسئولیت‌های آن‌ها را مشخص کنید

درحالی‌که برنامه بازاریابی شما کاملاً مشخص شده است، وقت آن است که توضیح دهید چه کسی چه‌کاری انجام می‌دهد.

لازم نیست خیلی عمیق در پروژه‌های روزمره کارمندان خود بگردید، اما باید بدانید که کدام تیم‌ها و رهبران تیم مسئول انواع محتوا، کانال‌ها، KPI ها و موارد دیگر هستند.

منبع: سایت هاب اسپات

 

دیدگاه کاربران (0)