مدیریت توجه یا تمرکز چیست و چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

مدیریت توجه یا تمرکز چیست و چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

احتمالاً قبلاً با ایده مدیریت توجه آشنا شده‌اید. این عبارت قبل از شروع استفاده از آن وجود داشت. اما در آن زمان در رابطه با بهره‌وری استفاده نمی‌شد.

به‌گونه‌ای استفاده نمی‌شد که مربوط به زندگی روزمره ما باشد یا مهم باشد. و از آن به‌عنوان مهارتی برای آموزش اینکه چگونه در محل کار متمرکز بمانیم استفاده نشد.

همانطور که فناوری ما پیشرفت می‌کند و حواس‌پرتی‌ها افزایش می‌یابد، ما مفهوم مدیریت توجه را در کار خود در زمینهٔ بهره‌وری پذیرفته‌ایم و تعریفی را ایجاد کرده‌ایم که برای این هدف مناسب باشد.

امروزه مدیریت توجه اساس صحبت کردن، آموزش و نوشتن ما در مورد بهره‌وری است. به همین دلیل است که ما احساس می‌کنیم یک تعریف خاص ضروری است.

تعریف ساده ما از مدیریت توجه «عمل کنترل توجه شما» است. اما دقیقاً به چه معنی است؟ و چگونه مدیریت توجه می‌تواند به ما کمک کند در محل کار متمرکز بمانیم؟

 

مدیریت توجه به یک تمرکز واحد نیاز دارد

مدیریت توجه، ضروری‌ترین مهارت بهره‌وری در قرن بیست و یکم است. اما روانشناس و فیلسوف معروف ویلیام جیمز در دهه 1800 به فکر ایده‌های مدیریت توجه بود:

[توجه] عبارت است از تصاحب ذهن، به شکلی واضح و روشن، از چیزی که به نظر می‌رسد چندین شیء ممکن یا رشته فکری به‌طور هم‌زمان.

کلمه کلیدی در اینجا "یک" است. شما نمی‌توانید در یک لحظه به همه چیزهایی که آن را می‌طلبد توجه کنید.

 

چرا مدیریت تمرکز برای شما مهم است؟

بجای اینکه اجازه دهیم خواسته‌های بیرونی برای ما انتخاب شوند، مدیریت توجه به ما این امکان را می‌دهد که بجای واکنش و حواس‌پرتی، زندگی انتخابی داشته باشیم.

به ما این امکان را می‌دهد که فعال‌تر باشیم و به چیزهایی دست پیدا کنیم که برای ما مهم است، بجای واکنش نشان دادن، دستیابی به چیزهایی که فقط برای دیگران مهم است.

تصمیم‌گیری در مورد اینکه توجه ما به کجا می‌رود دفاع ما در برابر آسیبی است که محیط همیشه روشن ما به ذهن، بدن و روح ما وارد می‌کند.

همیشه اطلاعات بیشتری ازآنچه هر یک از ما قادر به پردازش آن بودیم وجود دارد. اما تغییر بزرگ امروز این است که این اطلاعات دیگر منفعل نیستند.

در عوض، به‌طور فعال توجه ما را از طریق هشدارها و هک کردن عادت‌های ما می‌طلبد.

امروزه، با اینترنت و دستگاه‌های تلفن همراه، اغلب غیرممکن به نظر می‌رسد که تمرکز خود را روی یک چیز در یک زمان حفظ کنیم.

دنیای آنلاین زندگی ما را در 25 سال گذشته متحول کرده است.

اکنون از طریق تلفن‌های هوشمند متصل به اینترنت، جهان را طوری در جیب خود حمل می‌کنیم که یک نسل پیش نمی‌توانستیم تصورش را بکنیم.

علاوه بر این، فناوری حوزه‌هایی از زندگی ما را که قبلاً جدا بودند، گرد هم می‌آورد. به نظر می‌رسد که ما دائماً به همه چیزهای مربوط به آن واکنش نشان می‌دهیم.

حواس‌پرتی همه‌جا و همیشه وجود دارد.

 

هزینه تغییر تمرکز

کار ما فکر ما را در خانه مشغول می‌کند و زندگی شخصی ما نیز ما را تا دفتر همراهی می‌کند.

فعالیت‌هایی که زمانی در «مکان‌های» مختلف رخ می‌دادند - مانند خواندن، تماشای تلویزیون و فیلم، معاشرت با دوستان، کار و بازی کردن - اکنون در همان دستگاه‌ها جمع می‌شوند.

به دلیل فناوری، آسان است که به چیزهای دیگر اجازه دهیم تصمیم بگیرند که توجه ما به کجا برود و دائماً تمرکز را تغییر دهیم.

درواقع، محققان هزینه تغییر تمرکز را تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که ما به‌طور متوسط هر 3 دقیقه، 5 ثانیه یک‌بار توجه خود را تغییر می‌دهیم.

و این را در نظر بگیرید: تقریباً نیمی از اوقات، ما درواقع در حال قطع کردن حرف خود هستیم! ما آن‌قدر به حواس‌پرتی عادت کرده‌ایم که حواس‌پرتی به یک عادت تبدیل شده است.

حتی زمانی که هیچ حواس‌پرتی وجود ندارد، ما با انتظار داشتن حواس خودمان را پرت می‌کنیم!

به‌سختی می‌توانیم کاری معنادار انجام دهیم و نبوغ خود را در مدت‌زمانی که باید حواس‌جمع کار کنیم، رها می‌کنیم. جای تعجب نیست که حواس‌پرتی ما را تضعیف می‌کند.

اگر زمانی وجود داشت که نیاز به تمرین مدیریت توجه داشتیم، اکنون است.

  مدیریت توجه راحت‌تر از مدیریت زمان است

مدیریت توجه راحت‌تر از مدیریت زمان است

استراتژی‌های مدیریت زمان، فرمول‌های کاملاً فرسوده‌ای برای کارهایی هستند که باید روزانه در محل کار انجام دهیم.

خیلی وقت پیش بود که استراتژی‌های مدیریت زمان واقعاً به ما کمک کردند. این استراتژی‌ها ما را قادر می‌سازد تا به حجم کارهای خود رسیدگی کنیم و کارهای بیشتری انجام دهیم.

می‌توانیم هر روز صبح شروع کنیم و فهرستی از کارهای مهم برای انجام آن روز تهیه کنیم. ما می‌توانیم اولویت‌های A، B و C خود را تعیین کنیم و مطمئن باشیم که می‌توانیم به همه آنها بپردازیم.

اگر عقب می‌افتادیم، همیشه می‌توانستیم درهای دفترمان را ببندیم تا بتوانیم واقعاً تمرکز کنیم.

اما با تغییر ماهیت کار، استراتژی‌های مدیریت زمان تغییر نکرد.

این روزها، اگر همچنان هر روز صبح لیستی تهیه کنیم، احتمالاً به‌محض اینکه نامه‌های خود را بررسی می‌کنیم، منسوخ می‌شود.

ما با پیام‌ها بمباران شده‌ایم و همه آنها فوری به نظر می‌رسند. این کار باعث می‌شود که وقتمان را بر اساس اولویت‌های واقعی شما صرف کنیم.

و چه کسی این روزها حتی یک در دفتر دارد که ببندد و مانع از حواس‌پرتی شود؟

اگر تابه‌حال از تلاش برای فهمیدن اینکه چگونه در محل کار متمرکز بمانید احساس ناامیدی کرده‌اید، احتمالاً به همین دلیل است.

استراتژی‌های مدیریت زمان تنها ابزارهای بهره‌وری هستند که تاکنون به ما داده شده است. اما آنها دیگر در حد وظیفه نیستند.

 

مدیریت توجه انعطاف‌پذیر است

ما به یک جعبه‌ابزار جدید نیاز داریم تا به ما کمک کند در محل کار مدرن متمرکز بمانیم. و اینجاست که مدیریت توجه وارد می‌شود.

تمرین مدیریت توجه برای پلان طبقه باز امروزی، مبتنی بر فناوری و کار همیشه فعال ساخته شده است. ما را قادر می‌سازد تا با آنچه در حال وقوع است سازگار شویم.

این به ما امکان می‌دهد اولویت‌های خود را در یک روز خاص یا در یک لحظه خاص بگنجانیم.

و این فرصت را برای درگیر کردن بهینه‌ترین حالت مغز برای دستیابی به بهترین نتایج در لحظه ارائه می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال، گاهی اوقات مدیریت توجه به این معناست که به خودمان برای کار متمرکز وقت بدهیم.

در زمان‌های دیگر، به این معنی است که مطمئن شویم به‌طور کامل برای دیگران حضور داریم.

و حتی گاهی به معنای عدم توجه به کار است. در تعطیلات ناهار، تعطیلات، عصرها و آخر هفته‌ها، باید به مغزمان فرصت دهیم تا دوباره شارژ شود.

مدیریت توجه مجموعه‌ای از رفتارها است.

مدیریت توجه را به‌عنوان تمرین جمعی گروهی از رفتارها در نظر بگیرید، ازجمله:

• تمرکز • ذهن آگاهی • حضور • جریان

همانطور که این مجموعه از مهارت‌ها را در طول زمان تمرین می‌کنیم، بیشتر می‌توانیم روی آنچه می‌خواهیم به انجام برسانیم تمرکز کنیم. بهره‌وری خود را افزایش می‌دهیم.

  مدل مدیریت توجه

مدل مدیریت توجه

برای تعیین اینکه چگونه توجه خود را در هر زمان به بهترین نحو مدیریت کنید، می‌توانید از مدل مدیریت توجه زیر استفاده کنید.

این چهار ربع در مدل هستند:

• واکنشی و حواس‌پرت – چندوظیفه‌ای. حالت معمولی اکثر افراد در محل کار. • خیال‌بافی - سرگردانی ذهن. ترمیم‌کننده برای مغز شما • جریان - آن‌قدر جذب می‌شوید که زمان را از دست می‌دهید. اما چیزی نیست که بتوانیم آن را کنترل کنیم. نیاز به زمان در ربع چهارم: • متمرکز و متفکر - کاملاً حاضر است و برای حفظ تمرکز تلاش می‌کند.

در اینجا نحوه استفاده از ربع‌ها برای بهبود بهره‌وری آمده است:

• ربعی که در آن قرار دارید را تشخیص دهید: برای مثال، فرض کنید تمام صبح بین ایمیل‌ها، پیامک‌ها و بازدیدهای ناگهانی گشته‌اید. متوجه می‌شوید که در ربع واکنشی و حواس‌پرت هستید.

• ربع موردنظر خود را مشخص کنید: در مثال ما، تمرکز خود را روی گزارش مهمی که باید تکمیل کنید ازدست‌داده‌اید، زیرا حواس شما بسیار پرت شده است. گزارش همان کاری است که شما به بهترین شکل انجام می‌دهید، اما همچنین نیاز به تفکر عمیق دارد. بنابراین تصمیم می‌گیرید که باید به سمت جریان متمرکز و آگاهانه حرکت کنید و امیدواریم به جریان برسید.

• برای حرکت به ربع موردنظر خود تغییراتی را انجام دهید: برای ایجاد زمینه برای جریان، می‌توانید گام‌های کوچکی برای تنظیم محیط بردارید. به‌عنوان‌مثال، اگر در یک دفتر باز کار می‌کنید، صدای موزیک را در هدفون خود قرار دهید. برای افزایش بیشتر، می‌توانید با خاموش کردن تلفن و خروج از ایمیل خود، وقفه‌ها را محدود کنید.

 

چرا مدیریت توجه برای تیم‌ها مهم است؟

وقتی کل تیم شما مدیریت توجه را درک می‌کند، توافق بر سر سیاست‌های مربوط به ارتباطات، تعطیلات، و تعادل بین کار و زندگی آسان‌تر است.

اگر کل تیم شما برای استفاده از یک سیستم مدیریت گردش کار مبتنی بر مدیریت توجه آموزش دیده باشد، اغلب افزایش تصاعدی در بهره‌وری تیم را تجربه خواهید کرد.

این به این دلیل است که وقتی یک تیم کامل از یک نقشه کار می‌کند، آسان‌تر است که بهره‌وری یکدیگر را برای دستیابی به نتایج فردی و تیمی قابل‌توجهی تقویت کنیم.

 

توانمندسازی بهره‌وری می‌تواند به شما و تیم شما کمک کند

توانمندسازی بهره‌وری سیستم مدیریت گردش کار است. این سیستم منحصربه‌فرد مبتنی بر اصول مدیریت توجه است و برای کمک به تیم شما طراحی شده است که با استرس کمتر و رضایت بیشتر به مهم‌ترین نتایج خود دست یابد.

وقتی یاد می‌گیرید از این سیستم مدیریت گردش کار استفاده کنید، مجموعه‌ای از عادات و رفتارها را ایجاد خواهید کرد که به شما کمک می‌کند تا به صندلی راننده کار و زندگی خود بازگردید! کمتر احساس گیجی و سردرگمی می‌کنید و بیشتر احساس آرامش و بهره‌وری خواهید داشت.

 

دوره «چگونه متمرکز باشیم؟»

دوره «چگونه متمرکز باشیم؟»

آیا تابه‌حال حس کرده‌اید که نمی‌توانید تمرکزتان را حفظ کنید و توجهتان مدام به چیزهای مختلف پرت می‌شود؟ اگر همین‌طور است بدانید که اصلاً تنها نیستید و می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا بتوانید به‌راحتی تمرکزتان را حفظ کنید.

اگر یاد بگیرید که چگونه ذهن خود را کنترل کنید، آنگاه افکار پریشان ذهنتان را مدیریت کرده‌اید و درنتیجه تمرکزتان در کار، درس و تک‌تک لحظات زندگی افزایش می‌یابد، عملکرد بهتری خواهید داشت و به اهداف خود خواهید رسید.

داو کرنشاو متخصص بهره‌وری و نویسنده‌ی موفق، در این دوره به شما می‌آموزد که چگونه اول تمرکز خود را حفظ کرده و بعد آن را بیشتر کنید.

درباره‌ی روش‌های تاکتیکی و قابل‌استفاده‌ی فوری صحبت می‌کند که برای حفظ تمرکز برای مدت طولانی‌تر، اجتناب از حواس‌پرتی‌های دنیای مجازی، بهتر کردن فضای کاری برای کمک به حفظ تمرکز و همین‌طور افزایش کیفیت رابطه‌ی شما با کسانی که بیشتر از دیگران به آن‌ها اهمیت می‌دهید، می‌شود از آن‌ها استفاده کرد. این‌ها مواردی است که در این ویدان راجع به آن‌ها صحبت خواهد شد.

مباحث دوره «چگونه متمرکز باشیم؟» عبارت‌اند از: مدیریت تمرکز چیست؟، فضای دیجیتال شما، فضای فیزیکی شما، ذهن شما، وقت شما، روابط شما

برای تهیه این دوره فوق العاده همین الان اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه کاربران (0)