دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی چیست؟
حتماً تابهحال عنوان دیجیتال مارکتینگ را بارها و بارها در فضاهای مجازی و رسانهها و یا حتی در مواجهه با افراد مختلف شنیدهاید و
همانطور که میدانید روزبهروز به اهمیت دیجیتال مارکتینگ افزوده میشود.
امروزه با فراگیر شدن استفاده از تلفنهای همراه هوشمند و استفاده وسیع افراد از شبکههای اجتماعی مجازی نظیر: تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک ، توییتر و…،
نحوه بازاریابی و تبلیغات نیز رنگ و شکل دیگری به خود گرفته و باعث شده حتی کوچکترین امور روزمره در زندگی مردم، از یک خرید ساده تا کارهای اداری زمانبر،
بهسرعت و در کمترین زمان ممکن انجام شود.
بنابراین هرکدام از ما که در این جامعه زندگی میکنیم، برای انجام راحتتر و سریعتر کارهایمان و همگام شدن با دنیای مدرن تکنولوژی، لازم است که با کاراییها
و ملزومات استفاده از دیجیتال مارکتینگ “Digital Marketing” آشنا شویم.
دیجیتال مارکتینگ چه مفهومی دارد؟
قطعاً این سؤال برایتان به وجود آمده که مفهوم دیجیتال مارکتینگ و علت اهمیت آن برای افرادی که بهنوعی با بازار کار درگیر هستند چیست؟
در حقیقت باید بگوییم که در دنیای امروز که همهچیز به سمت دیجیتالی شدن میرود و تلاش برای همگام شدن با سرعت سرسامآور پیشرفت تکنولوژی،
لزوم پی بردن به مفهوم دیجیتال مارکتینگ را برای ما مشخص میکند.
دیجیتال مارکتینگ ابزار و روش جدیدی نیست و درواقع همان مارکتینگ یا بازاریابی ساده است که با استفاده از کانالها و رسانههای دیجیتالی انجام میشود.
دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی اینترنتی به زبان ساده به مجموعه فعالیتهای بازاریابی با استفاده از دستگاههای الکترونیکی و اینترنت
و شبکههای اجتماعی مجازی گفته میشود که جهت تبلیغ خدمات، محصولات، کالاها و تولیدات مختلف برای برقراری ارتباط مؤثر با مشتری به کار گرفته میشوند.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ
تاریخچه بازاریابی اینترنتی در حقیقت با پیدایش کامپیوتر آغاز شد و با ابداع ایمیل، اولین اقدامات برای تبلیغات دیجیتالی انجام شد که بهصورت ارسال ایمیل به مخاطبان صورت میگرفت.
اما مهمترین نقطه شروع برای دیجیتال مارکتینگ در سال ۱۹۸۰ میلادی هست که شرکت تبلیغاتی SoftAD برای یک کمپین تبلیغات فروش اتومبیل برای ارائه تبلیغاتش از فلاپی دیسک
استفاده نمود و در آن به معرفی تولیدات شرکت خودروسازی پرداخت.
اما واژه دیجیتال مارکتینگ بهصورت رسمی در سال 1990 میلادی در پی به وجود آمدن اولین موتورهای جستجوگر استفاده شد و سه سال بعد یعنی در سال 1993 میلادی اولین
بنر قابل کلیک تبلیغاتی ایجاد شد که ۴۴ درصد از مخاطبان روی آن کلیک کرده بودند.
در سال ۱۹۹۵ میلادی اولین شبکه تبلیغاتی راهاندازی شد این در حالی بود که دیجیتال مارکتینگ در جوامع مختلف هنوز چندان شناختهشده نبود اما با ایجاد شبکههای تبلیغاتی
گامهای مهمی در شروع گسترش بازاریابی اینترنتی برداشته شد.
اما تأسیس گوگل در سال ۱۹۹۸ میلادی باعث شد تا تحول شگرفی در حوزه دیجیتال مارکتینگ ایجاد شود از این حیث که افراد جامعه بهصورت فراگیر نسبت به گذشته،
به تکنولوژیهای کامپیوتری و اینترنت روی آوردند.
توسعه دیجیتال مارکتینگ در سالهای اخیر
از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد با پیدایش تلفنهای همراه و همچنین معرفی AdWords به بازار توسط گوگل و در سالهای بعد ابداع شبکههای اجتماعی مجازی ازجمله
توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و… روزبهروز در گسترش دیجیتال مارکتینگ تأثیرگذار بودهاند.

بازاریابی اینترنتی چه تفاوتهایی با بازاریابی سنتی دارد؟
در اصل دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی هدفهای یکسانی را در پیدارند و آن ارتباط آسان و مؤثر با مخاطبان و مشتریان هست.
اما این دو ازنظر روشهای اجرایی و نحوه عملکرد تفاوتهای بسیاری دارند که به طبع آن تأثیرگذاریهای متفاوتی در جامعه و بر مشتریان خواهند داشت.
بازاریابی سنتی همانطور که میدانید روشهای مشخصی دارد که امروزه در سطح جامعه میتوان بهوفور آن را مشاهده کرد.
ازجمله این روشها شامل: تبلیغات تلویزیونی، فعالیت ویزیتورها، تبلیغات از طریق مجلات و روزنامهها و بیلبوردهای تبلیغاتی هست.
اما دیجیتال مارکتینگ روشهای متفاوتی برای ارائه تبلیغات دارد که ازجمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ارسال ایمیل، بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات در سایتهای خبری، تولید محتوای ویدئویی و متنی.
درگذشته که استفاده از اینترنت چندان در جوامع رایج نبود شاید استفاده از بازاریابی سنتی بهصرفهتر بود اما اکنون با پیشرفت سریع تکنولوژی
و دسترسی عموم مردم به تلفنهای همراه هوشمند و اینترنت، استفاده از دیجیتال مارکتینگ، روشی سریعتر، آسانتر و دارای بازخورد بیشتر و بهتری هست.
انواع دیجیتال مارکتینگ
همانطور که قبلاً هم ذکر شد، دیجیتال مارکتینگ اغلب در فضای اینترنت صورت میگیرد و بسته به نوع تبلیغات و خدمات موردنظر،
از انواع مختلف دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغ میتوان بهره برد.
شناخت این روشها و راههای مختلف بازاریابی اینترنتی به شما کمک میکند که در این بازار داغ تبلیغات و رقابت بین ارائه بهتر خدمات
و همچنین معرفی مؤثرتر و دقیقتر از تولیدات و محصولات شرکتهای مختلف، بهترین روش را انتخاب کنید و با رعایت اصول درست
دیجیتال مارکتینگ، شانس بیشتری برای جذب مخاطب و معرفی درست و مؤثرتری از خدماتی که میخواهید ارائه دهید داشته باشید.
از انواع دیجیتال مارکتینگ میتوان به:
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو سئو “SEO”
بازاریابی ایمیلی “imail marketing”
بازاریابی ویروسی
بازاریابی موبایلی
بازاریابی شبکههای اجتماعی
ریپورتاژ آگهی
بازاریابی تأثیرگذار
و تبلیغات موتور جستجو اشاره کرد.

۱. سئو (SEO)
سئو(SEO) به معنی “بهینهسازی صفحات برای موتور جستجوگر (Search Engine Optimization) ” هست و کمک میکند تا مخاطبان راحتتر تبلیغات شما را پیدا کنند
و در حقیقت راه مناسبی است تا تبلیغات شما در سایت شانس بسیار بیشتری برای دیده شدن داشته باشد.
سئو روشی است که باعث میشود میزان بازدید از سایت شما در موتورهای جستجو، بدون پرداخت هیچگونه هزینهای بالا برود.
در این نوع دیجیتال مارکتینگ، شما محتوای موردنظر خود را که میخواهید در وبسایت اعمال کنید، برای موتورهای جستجو بهینه
مینمایید که در این صورت با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط، سایت شما در جایگاههای نخست جستجوی کاربران قرار میگیرد.
نحوه بهینهسازی موتور جستجو را میتوان به دودسته کلی تقسیمبندی کرد:
سئوی داخلی و سئوی خارجی
-
سئوی داخلی
سئوی داخلی شامل تغییراتی است که در درون وبسایت خود اعمال میکنید تا مناسب با الگوریتمهای موتور جستجو باشد.
-
سئوی خارجی
بهتمامی اقداماتی که در خارج از فضای وبسایت برای بهینهسازی آن انجام شود سئوی خارجی گفته میشود.

۲. بازاریابی ایمیلی
دیجیتال مارکتینگ از طریق ایمیل، یکی از اولین روشهای دیجیتال مارکتینگ است که اگر بهدرستی به آن توجه کنید و ایمیلهای تبلیغاتی
مختصر و تأثیرگذار و درعینحال جذاب و مناسب برای مخاطبان موردنظرتان ارسال کنید قطعاً به نتایج بسیار خوبی دست مییابید.
ایمیلهای تبلیغاتی فرصت مناسبی را برای شما فراهم میکنند تا بتوانید نظر و اعتماد مشتریان خاص را به خود جلب کنید،
در ایمیل میتوانید اطلاعات کلیدی مثل معرفی کالاها و محصولات و یا تخفیفهایی که بهتازگی در محصولاتتان اعمال کردهاید
یا جدیدترین تولیداتتان را برای مشتری شرح دهید اما دقت کنید که متن ارسالی شما باید تا حد امکان کوتاه و مفید باشد تا مخاطب در کمترین زمان ممکن ایمیل را مطالعه کند.

۳. بازاریابی ویروسی
در بازاریابی ویروسی یا viral marketing شاید تولید محتوا، یکی از سختترین کارها باشد زیرا محتوایی که باید تولید کنید باید در عین جذابیت،
بهنوعی عجیب، طنز یا متفاوت باشد که بتواند در همان ابتدای کار نظر مخاطب را جلب کند.
بهطور حتم ایجاد چنین محتوایی به خلاقیت زیاد و ریسک بالایی نیاز دارد چرا که باید بتواند نظر مثبت مخاطب را جلب کند،
اما در صورت موفقیت میتواند تأثیر بسیار خوبی در سوددهی و تبلیغات شما داشته باشد.

۴. بازاریابی موبایلی
بازاریابی موبایلی روشی است که به انواع تبلیغات دیجیتالی پاسخ میدهد و با گسترش استفاده از گوشیهای هوشمند، میتوان روشهای گوناگونی برای تبلیغات موبایلی به کار برد.
یکی از مهمترین روشهای بازاریابی موبایلی، تبلیغات پیامکی است که اکثر ما با آن آشنا هستیم و معمولاً شرکتهای زیادی از این روش استفاده میکنند.
چرا که میتوان گفت یکی از سریعترین و آسانترین روشهای تبلیغات است و شانس دیده شدن تبلیغ در این روش بسیار بالاست
البته درصورتیکه بهطور صحیح انجام شود و بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند.

۵. بازاریابی شبکههای اجتماعی
دیجیتال مارکتینگ از طریق شبکههای اجتماعی روشی است که در سالهای اخیر به دنبال فراگیر شدن شبکههای اجتماعی مجازی،
مورداستفاده قرار میگیرد و بازخوردها و نتایج مثبتی نیز در پی داشته است.
در اصل استفاده از شبکههای اجتماعی این شانس را به شما میدهد که با طیف گستردهای از مردم جامعه ارتباط داشته باشید و بدون اینکه بخواهید
هزینهای پرداخت کنید بهراحتی به تبلیغ کارها و خدماتتان بپردازید و ازنظرت مهم مشتریهایتان بهرهمند شوید و مهمتر از آن تشخیص سلیقه مشتری
از طریق تعداد لایک یا نظرات ثبتشده است که به هرچه بهتر شدن نحوه تبلیغات و کیفیت محصولاتتان بسیار کمک میکند.
شبکههای اجتماعی زیادی برای بازاریابی شبکههای اجتماعی وجود دارد که تعداد زیادی از افراد جامعه به آنها دسترسی دارند و این به معنای
دسترسی هر چه بیشتر شما به مشتری است. ازجمله این شبکههای اجتماعی میتوان به: توییتر، یوتیوب، اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، فیسبوک و… اشاره کرد.

۶. ریپورتاژ آگهی
ریپورتاژ آگهی در حالت کلی همانند یک مقاله عادی است که به معرفی مزایا و معایب یک محصول یا خدمات پرداخته است.
چنین مقالههایی در بازاریابی اینترنتی، در وهله اول باهدف جلب اعتماد مشتری نگاشته میشود.
بدینصورت که مقاله حالت تبلیغاتی نداشته و صرفاً با لحن کاملاً بیطرف نوشتهشده است اما در حقیقت ریپورتاژ آگهی این امکان را فراهم میکند
تا با معرفی ویژگیهای محصول و تولیدات خودتان بهنوعی برند سازی کنید و چون ریپورتاژ بهصورت نوعی گزارش بیطرف است پس مخاطبان تصور میکنند.
اینیک آگهی تبلیغاتی نیست ولی در اصل شما با ارائه اطلاعات خاصی از یک محصول بهنوعی نام و برند آن محصول را در ذهن مخاطب تثبیت کرده و
گاهی با چندین کلمه کلیدی به سایت موردنظر لینک داده میشود تا مخاطب در عین اعتماد به گزارشی که میخواند بهصورت غیرمستقیم به استفاده از آن محصول یا خدمات تشویق گردد.

۷. بازاریابی تأثیرگذار
بازاریابی تأثیرگذار یا در اصطلاح اینفلوئنسر امروزه در دنیایی که شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر و تلگرام بهطور گستردهای توسط عموم مردم مورداستفاده قرار میگیرد،
یکی از مطرحترین روشهای دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود که بسیاری از برندها، تولیدکنندگان و حتی افرادی که به تجارتهای کوچکی مشغول هستند برای رونق
کسبوکار خود از این روش دیجیتال مارکتینگ بهره میبرند.
همانطور که میدانید در دنیای مجازی افراد مشهور و محبوبی فعالیت میکنند که دارای دنبال کنندههای زیادی هستند و طیف وسیعی از مردم، پستها یا ویدیوهایی که افراد مشهور
منتشر میکنند مشاهده میکنند و در موارد زیادی سعی میکنند از نحوه پوشش، وسایل مورداستفاده و در کل، سبک زندگی آنها الگوبرداری کنند.
پس چنین شرایطی میتواند موقعیت مناسبی برای صاحبان کسبوکار باشد تا بتوانند با پرداخت هزینهای، از اینفلوئنسرها بخواهند تا کالاها و خدمات موردنظرشان را تبلیغ کنند.
این روش از دیجیتال مارکتینگ امروزه بسیار مورد توجه است و بازخوردهای مثبت زیادی نیز در پی دارد.

۸. تبلیغات موتور جستجو
تبلیغات موتور جستجو یا تبلیغات گوگل(Google ads) که با نام تبلیغات کلیکی نیز شناخته میشود یکی از بهترین گزینهها برای تبلیغات سایت است.
اگر شما سایتی دارید که میخواهید کسبوکار خودتان را در آن معرفی کنید یا محصولاتتان را در آن سایت به فروش بگذارید،
اولین مطلبی که باید به آن توجه کنید این است که سایت شما دیده شود و در اصل بازدید زیادی داشته باشد،
و این در صورتی امکانپذیر است که سایت شما در گزینههای نخست جستجوی گوگل یا موتورهای جستجو قرار بگیرد.
همانطور که قبلاً ذکر کردیم یکی از راهها برای این کار میتواند استفاده از سئو باشد، اما اینکه بتوانید تغییراتی ایجاد کنید که سایت شما سئوی مناسب
با الگوریتم گوگل داشته باشد، کاری مشکل و زمانبر است و در انتها حتی ممکن است سایت شما بازهم جزء گزینههای اول جستجو نباشد.
اما تبلیغات موتور جستجو روشی است که در آن گوگل، بنر تبلیغاتی سایت شما را جزء گزینههای اول جستجو برای کاربران نمایش میدهد
و به ازای هر کلیکی که روی بنر شما انجام میشود گوگل مبلغ از پیش تعیینشدهای را از حسابتان برداشت میکند.

تبلیغات آفلاین
تبلیغات آفلاین درواقع نوعی دیجیتال مارکتینگ است اما بدون استفاده از اینترنت.
به تعبیر دیگر میتوانیم بگوییم که تبلیغات آفلاین همان تبلیغات سنتی است اما با این تفاوت که در تبلیغات آفلاین از ابزارهای دیجیتال و تکنولوژی روز نیز بهره گرفته میشود.
همهی ما تابهحال با تعداد زیادی از تبلیغات آفلاین مواجه بودهایم و یا حتی تحت تأثیر چنین تبلیغاتی کالای خاصی را خریداری کردهایم، از شاخصترین تبلیغات آفلاین میتوان
به آگهیهای رادیو و تلویزیون اشاره کرد که گستردهترین روش تبلیغاتی هستند و بهنوعی معرف دیجیتال مارکتینگ بدون اینترنت میباشند.
شاید در نگاه اول چنین به نظر میرسد که تبلیغات تلویزیونی و رادیویی چون با تعداد زیادی از مردم در ارتباط هستند میتواند روش مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ باشد اما اینگونه نیست،
چرا که در این مورد بهخصوص دیجیتال مارکتینگ آنلاین ، بسیار بهصرفهتر و سریعتر عمل میکند و نتایج بهتری در پی دارد، چون از طرفی با مخاطبان میتواند ارتباط دوطرفه برقرار کرده
و با مشتری تبادلنظر کند و همچنین امکان خرید آسان و سریع بهصورت آنلاین برای متقاضیان فراهم میکند.
اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اگر قصد دارید با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به کسبوکار خود رونق دهید حتماً نیاز دارید که بدانید اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ چیست
و برای شروع باید به چه موضوعاتی توجه کنیم و چه مطالبی را یاد بگیریم؟
همانطور که گفتیم دیجیتال مارکتینگ روشهای گوناگونی دارد و شما هر روشی را که بخواهید اتخاذ کنید بهتناسب آن، نیاز دارید تا علم و اطلاعات مختصری
در رابطه با آن پیدا کنید و آموزشهایی را یاد بگیرید تا بتوانید باکیفیت بهتری کار خود را ارائه دهید.
گاهی هم وقت زیادی برای یادگیری ندارید و ترجیح میدهید افرادی که درزمینهٔ بازاریابی فعالیت دارند این کار را برایتان انجام دهند.
درهرصورت شما باید قبل از هر اقدامی نکات مهمی را در نظر بگیرید تا متحمل ضرر و زیان نشوید و برعکس بتوانید به سود و بازدهی دلخواهتان دست پیدا کنید.
اصول متفاوت و زیادی برای شروع دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که ما در ادامه به چند مورد مهم اشاره میکنیم:
۱. شناخت مشتری
۲. اتخاذ روش مناسب برای دیجیتال مارکتینگ
۳. تولید محتوای باکیفیت
۴. نظم و ثبات در ارائه تبلیغات

شناخت مشتری در دیجیتال مارکتینگ
شناخت مشتری به این معنی نیست که شما باید اطلاعات تکتک مشتریان و افرادی را که احتمال دارد از شما خرید بکنند داشته باشید!
بلکه منظور از شناخت مشتری در بازاریابی این است که شما با توجه به نیازسنجی از افراد جامعه بدانید که چه قشر خاصی از جامعه به تولیدات
و خدمات شما بیشتر احتیاج دارند و ممکن است به آن توجه نشان دهند.
با دانستن این موضوع میتوانید محتواهای تأثیرگذارتری خطاب به یک قشر خاص و یا با اشاره به مزیتهای محصولاتتان برای آن قشر، تولید کنید.
بهعنوانمثال اگر محصول شما کتاب یا لوازمالتحریراست، با دانستن اینکه چه کسانی بهجز معلمان و دانش آموزان به محصولات شما نیاز مبرم دارند
و به تبلیغات شما واکنش نشان میدهند، میتوانید از مزیتها و کیفیت تولیداتتان برای آن قشر خاص تعریف کرده و محتوا تولید کنید.
اتخاذ روش مناسب برای دیجیتال مارکتینگ
با توجه به توضیحات فوق، دانستیم که روشهای زیادی برای ارائه تبلیغات از طریق دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که میتوان بهدلخواه و بر اساس هزینه
و زمانی که در اختیاردارید از هرکدام استفاده کنید.
اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که بدانید کدام روش بازاریابی علاوه بر بهصرفهتر بودن، برای نوع خدمات شما مناسب است؟!
مثلاً ممکن است محصولاتی که میخواهید آن را تبلیغ کنید مناسب برای قشری از جامعه باشد که دسترسی به ایمیل ندارند و قطعاً در چنین مواردی،
بازاریابی از طریق ایمیل، روش چندان مؤثری به نظر نمیرسد.
و در اصل میتوان گفت در صورت داشتن هزینه لازم و توانایی مدیریت مداوم، استفاده از چندین روش برای تبلیغات میتواند مطلوب باشد.

تولید محتوای باکیفیت
تهیه و تولید یک محتوای جذاب و باکیفیت که بتواند در نگاه اولنظر مخاطب را جلب کند و اطلاعات درست و مفیدی به او بدهد یک اصل مهم است که کل تبلیغاتتان بهنوعی به آن بستگی دارد.
میتوانید از افراد باتجربه و فعال در این زمینه برای تولید محتوا استفاده کنید و متن، ویدیو و هر محتوای خاصی که در نظر دارید بهطور اصولی برای دیجیتال مارکتینگ تهیه کنید.
نظم و ثبات در ارائه تبلیغات
یکی دیگر از موارد مهم و مؤثر که باید در دیجیتال مارکتینگ رعایت کنید داشتن نظم و استمرار در ارائه تبلیغات است.
اگر بخواهید برند شما، سایت یا هر خدمات دیگری که قصد بازاریابی در آن زمینه را دارید در ذهن مردم بماند و تعداد افراد بیشتری با آن آشنا شوند
و بهاصطلاح بیشتر دیده شوید، باید بهطور مستمر تبلیغاتتان را ارائه دهید و سعی کنید هرچند وقت یکبار مطالب سایت یا تبلیغاتتان را بهطور منظم
بهروزرسانی کنید و محصولات جدیدتان را معرفی کنید.
کلام آخر
در دنیایی که تکنولوژی و زندگی دیجیتال حرف اول را میزند و صاحبان کسبوکار در رقابت تنگاتنگ ارائه تولیداتشان از بهروزترین روشها استفاده میکنند،
آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی و استفاده از آن برای صاحبان مشاغل و سایتها بدیهی و مؤثر به نظر میرسد. چرا که لازمه سرپا ماندن
در تجارت امروزی، بهروز بودن نحوه تبلیغات هست.
پیام بگذارید