تماس با ما
18:00 - 09:00
بازاریابی چیست و چرا مشاغل نیاز به بازاریابی دارند؟
۱۳۹۸-۰۶-۱۶ 1

بازاریابی

بازاریابی چیست و چرا مشاغل نیاز به بازاریابی دارند؟

آیا خواسته‌های مشتریان خود را می‌دانید؟

آیا تصور می‌کنید مشتریان به محصولات شما اعتماد دارند؟

آخرین باری که مشتری نظر خود را راجع به محصول یا خدمت شما به اشتراک گذاشت چه زمانی بوده است؟

آیا او از محصول تعریف کرده یا از آن شکایت کرده است؟

چطور می‌توانید مطمئن شوید که کسب و کارتان به موفقیت دست یابد؟

جواب تمام این سؤالات در بازاریابی (Marketing) نهفته است.

بازاریابی ابزاری است برای خلق و حفظ تقاضا، شهرت، اعتبار، رقابت و… بدون آن کسب‌وکار شما به دلیل کاهش فروش از رونق خواهد افتاد.

تعریف بازاریابی

تعریف بازاریابی

بازاریابی فرآیند فروش محصولات و خدمات است.

استراتژی بازاریابی شامل شناسایی نیازهای مشتری‌های بالفعل و بالقوه، و سپس مرتفع سازی نیازهای آنان از طریق کانال‌هایی مانند رسانه، تلویزیون، رادیو و.. است.

در تعریفی دیگر بازاریابی فرآیند به‌دست آوردن مشتریان بالقوه و یا مشتریان علاقه‌مند به محصولات و خدمات شرکت است.

واژه مهم در اینجا فرآیند است.

درواقع فرآیند بازاریابی شامل تحقیق، ترویج، فروش و توزیع محصولات و خدمات است.

این امر مستلزم مطالعه بازار و رفتار مشتریان و تحلیل نتایج جهت جذب، حصول و حفظ مشتریان از طریق برطرف کردن نیازها و خواسته‌های آنان است.

بازاریابی جزئی جدانشدنی از فعالیت‌های هر کسب و کار است.

به همین دلیل در ادامه به موضوع بازاریابی و اهمیت آن در کسب‌وکارها می‌پردازیم.

عناصر اصلی بازاریابی (4P)
چهار P بازاریابی | محصول (Product)
چهار P بازاریابی | مکان (Place)
چهار P بازاریابی | قیمت (Price)
چهار P بازاریابی | ترویج (Promotion)

عناصر اصلی بازاریابی

چهار P بازاریابی (4P) فرمول ساده برای شناسایی و کار با مؤلفه های ضروری استراتژی بازاریابی است.

• محصول (Product)

محصول, کلید اصلی تمام فعالیت‌های بازاریابی است.

در این خصوص، محصول همان چیزی است که شرکت به مشتریان خود ارائه می‌دهد تا نیاز آنان را برطرف سازد.

بهترین کار انتخاب محصولی است که هم نیازها و هم انگیزه مشتریان را مرتفع سازد و در عین حال برای آنان سودمند باشد.

• مکان (Place)

مکان در بازاریابی می‌تواند یک فروشگاه آنلاین تا چندین فروشگاه در شهرها و کشورهای مختلف باشد.

هدف, توزیع محصول و در دسترس قرار دادن محصولات و خدمات برای همه مشتریان هدف است و به همین نسبت فراهم آوردن بستری برای تجربه خرید مشتری.

برخی از شرکت‌ها محصولات خود را در سطح محلی، ملی و حتی بین‌المللی ارائه می‌کنند.

• قیمت (Price)

قیمت‌گذاری یکی از عناصر اصلی بسیار مهم در بازاریابی است.

این عامل عوامل دیگر ازجمله موارد زیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد:

– حاشیه سود مدنظر
– بازار هدفی که قصد داریم خود را در آن معرفی کنیم؟ بازار لوکس و یا بازار انبوه؟
– اهداف مالی شرکت
– قیمت‌گذاری در مقابل رقبا و جایگزین‌های احتمالی
– روندها
– افزایش قیمت در برای ایجاد مفهوم کیفیت بهتر محصول

• ترویج (Promotion)

ترویج به کلیه روابط و فعالیت‌های بازاریابی اطلاق می‌شود که در جهت انتشار مزایا و ویژگی‌های محصول به بازار انجام می‌شود.

به این روش می‌توانیم فروش محصولات و خدمات را افزایش دهیم.

ترویج در حقیقت به ارائه اطلاعاتی که شرکت به مشتریان خود ارائه می‌دهد تا نظر آنها را جلب کند گفته می‌شود.

ترویج معمولاً دو هدف را دنبال می‌کند:

تولید مشتریان بالقوه و یا ترغیب به خرید واقعی.

برخی از کمپین‌های ترویج از طریق رسانه، برگزاری نمایشگاه و.. صورت می‌گیرد.

ابزارهای بازاریابی
بازاریابی سنتی
بازاریابی سنتی - روزنامه و مجله
بازاریابی ترویجی
بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing)

ابزارهای بازاریابی

در زیر برخی از ابزارهای بازاریابی و اهمیت آنان در کسب و کار شرح داده می‌شود.

در حقیقت تعداد ابزارهای بازاریابی بسیار زیاد است.

برخی از آنها بسیار خوب و فوق‌العاده به نظر می‌رسند.

بااین‌حال ممکن است تنها به تعداد اندکی از آنها نیاز داشته باشید.

پس در انتخاب آنان دقت کنید.

• بازاریابی سنتی

رسانه‌های سنتی مانند بیلبورد، بنر، روزنامه، مجله، تلویزیون، رادیو و تلفن جز این دسته هستند.

این رویکرد بر فروش یک طرفه کالاها تمرکز دارد و هدف آن دست‌یابی به شمار زیاد مخاطب است. این نوع ابزارها معمولاً هزینه زیادی در بر دارند و به همین دلیل بازگشت سرمایه در آن امری مهم تلقی می‌شود.

• بازاریابی ترویجی

ابزارهای ترویج مانند بروشور، کارت‌های تجاری، وب سایت و ویدئوهای آموزشی، از ابزارهای ملموس هستند.

حتماً بخوانید!  تعریف بازاریابی اجتماعی و مدیریتی

برخی از این ابزارها حاوی اطلاعات جزئی هستند و ویژگی‌های خدمات و محصولات را برجسته می‌کنند.

علاوه برافزایش فروش، این ابزارها می‌توانند باعث آگاهی از برند شوند.

در انتخاب هر یک از این ابزارها عامل هزینه نقش تعیین‌کننده ایفا می‌کند.

• رسانه‌های اجتماعی

کسب‌وکارها از درگاه‌های مختلفی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، و دیگر پورتال‌ها برای تأثیرگذاری بر مشتریان خود استفاده می‌کنند.

بلاگ نویسی، پست گذاری، اشتراک‌گذاری، توییت کردن، بوک مارک، کامنت گذاری و شبکه‌سازی ازجمله ابزارهای معروف رسانه‌های اجتماعی هستند.

این ابزار یکی از ابزارهایی است که می‌تواند حوزه نقش‌آفرینی شرکت‌های کوچک و کارآفرینان مستقل را از طریق هزینه کمتر و بازگشت سرمایه بیشتر بسط دهد.

• بازاریابی اینترنتی

به‌نوعی مارکتینگ که به‌صورت آنلاین صورت می‌گیرد گفته می‌شود.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) و تبلیغات آنلاین نمونه‌ای از بازاریابی اینترنتی هستند.

سئو به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در جهت ارتقای نمایش سایت در صفحه نتایج جستجو انجام می‌گیرد.

ازجمله این اقدامات می‌تواند استفاده از کلمات کلیدی، ارتقا اعتبار دامنه، افزایش نرخ تبدیل و.. باشد.

• نظرسنجی

نظرسنجی می‌تواند نشان دهد چه محصولی باید بیشتر تولید شود و از چه اقداماتی می‌توان برای بهبود و یا ارتقای کالاهای موجود استفاده کرد.

در نظرسنجی می‌توانید محصولات خود را رتبه‌بندی کنید و آن را با رقبای خود مقایسه کنید.

از طرفی رفتار خرید مشتریان خود را بفهمید و نیازهای آنان را شناسایی کنید.

نظرسنجی از راه‌های مختلف مانند مصاحبه رودررو، تلفن و یا به‌صورت آنلاین و … صورت می‌گیرد.

• گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

اگر دارای کسب و کار آنلاین هستید و یک وب سایت دارید گوگل آنالیتیکس می‌تواند ابزار مفیدی برای شما باشد.

به‌وسیله این ابزار می‌توانید گزارشی از بازدیدکنندگان خود و همچنین نحوه عملکرد استراتژی محتوای تولیدشده به‌دست آورید.

• ارسال مستقیم ایمیل (ایمیل مارکتینگ)

ارسال ایمیل یکی دیگر از ابزارهای مفید بازاریابی است که مشتریان هدف را نشانه می‌رود.

هدف ارسال مستقیم ایمیل (ایمیل مارکتینگ) جهت اطلاع‌رسانی از وقایع، نمایشگاه‌ها و یا محصولات جدید و.. است.

انواع بازاریابی | بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
انواع بازاریابی | بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
انواع بازاریابی | بازاریابی محتوا (Content Marketing)
انواع بازاریابی | بازاریابی برند (Brand Marketing)
انواع بازاریابی | بازاریابی فردی : (Account Based Marketing)
انواع بازاریابی | بازاریابی اینترنتی (internet Marketing)
انواع بازاریابی | بازاریابی عملکرد (Performance Marketing)
انواع بازاریابی | بازاریابی آنلاین (Online Marketing)

انواع بازاریابی

در حال حاظر بیش از ۱۸۰ نوع بازاریابی وجود دارد که بسته به نوع برند، خدمات، محصولات، اهداف، مخاطب و در نهایت دستیابی به بهترین فروش از یک و یا ترکیب چند روش و ایجاد یک کمپین بازاریابی قوی و منسجم استفاده می شود.

از کسب و کارهای بزرگ و کوچک تا یک فروشنده خانگی همه و همه باید از انواع بازاریابی اطلاع داشته باشند تا با استفاده از تکنیک ها و تاکتیک های بازاریابی و ایجاد یک استراتژی بازاریابی مناسب به موفقیت دست یابند.

معرفی انواع بازاریابی

 

 

ما در اینجا فقط ۴۰ نوع از ۱۸۰ نوع بازاریابی را معرفی کرده ایم برای اطلاع از ۱۸۰ نوع بازاریابی می توانید مقاله انواع بازاریابی: با ۱۸۰ نوع بازاریابی آشنا شوید. را مطالعه کنید.

اهمیت بازاریابی

اهمیت بازاریابی

– بازاریابی به ایجاد رابطه بین مشتریان و یک کسب‌وکار کمک می‌کند.

تحقیقات بازاریابی بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناسی، روان‌شناسی و رفتار مشتری قرار دارد.

بخش‌بندی بازار کمک می‌کند تا نیازهای مشتریان شناسایی‌شده و در جهت رفع آن محصولات و خدمات ارائه شود.

در این صورت اعتماد مشتری به محصول و خدمت جلب می‌شود.

تیم محصول نیز اطمینان می‌یابد خدمات و محصولات در اسرع وقت به مشتری تحویل داده شود.

چنین اقداماتی باعث وفاداری مشتری به برند می‌شود.

مشتریان وفادار نیز با اطمینان از محصولات دیگر شما خرید می‌کنند.

درواقع میتوان گفت مشتریان وفادار به مشتریان مادام العمر تبدیل می شوند.

اعتماد و درکی که بین مشتری و یک برند ایجاد می‌شود باعث رونق بیشتر کسب‌وکار خواهد بود.

What Is Marketing And Why Do Businesses Need Marketing 15

– بازاریابی یک کانال ارتباطی برای اطلاع‌رسانی به مشتری است.

بازاریابی اطلاعات لازم در خصوص محصولات و خدمات را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

از طریق کانال بازاریابی مشتری به ارزش و کارایی هر محصول پی می‌برد و اطلاعات جانبی در مورد آن به دست می‌آورد.

این روش باعث آگاهی از برند و درنتیجه پابرجایی کسب‌وکار می‌شود.

رقابت در بازار شدید است.

به همین دلیل شما نیاز دارید صدای خود را رساتر و بلندتر به گوش همگان برسانید.

در این راه می‌توانید از ترفندهایی نظیر تخفیف و.. برای بردن گوی رقابت استفاده کنید.

به کمک ارتباطات، بازاریابی به شما کمک می‌کند تا به رهبر قدرتمند در بازار تبدیل شوید و مزیت رقابتی را در دستان خود نگه‌دارید.

افزایش فروش با بازاریابی

– بازاریابی به افزایش فروش کمک می‌کند.

بازاریابی از روش‌های مختلف سعی در ترویج محصولات و خدمات شما دارد.

زمانی که محصولی در رادار تبلیغات قرار گیرد شانس فروش بیشتری به‌دست می‌آورد.

مشتریان نیز اغوا شده تا آن محصول را امتحان کنند و تصمیم به خرید بگیرند.

زمانی که مشتری از خرید خود راضی بود آنان به سفیران برند شما تبدیل می‌شوند بدون آنکه حتی شما از آن آگاه باشید.

آنان محصولات و خدمات شمارا به دیگران معرفی می‌کنند و به همین نسبت فروش شما افزایش می‌یابد.

در این میان محصولات باکیفیت تولید کنید تا تلاش‌های شما به ثمر برسد.

بازاریابی و حفظ مشتری

– بازاریابی روشی مؤثر برای مشغول نگه‌داشتن مشتری است.

کسب و کار شما به حفظ مشتریانش نیاز دارد.

بازاریابی ابزاری است که مراودات بین خریدار و فروشنده را زنده نگه می‌دارد.

مشغول نگه‌داشتن مشتری شامل ارائه اطلاعات مرتبط به محصول به مشتریان است.

به مشتریان خود بگویید از چه ویژگی محصول آگاهی ندارند، کدام جنبه از محصول برایشان می‌تواند جالب باشد و ارزش آن در چیست.

تمام این فرآیند شامل تولید محتوای دست‌اول و به‌روز به مشتری است تا او را همواره درگیر و مشغول محصولات و خدمات شما کند.

یکی از بهترین روش‌های مشغول نگه‌داشتن مشتریان استفاده از رسانه‌های اجتماعی است.

برخی از شرکت‌ها از ویدئوهای کوتاه و ترفندهای جالب برای مشغول نگه‌داشتن مشتریان استفاده می‌کنند.

با مشغول نگه‌داشتن مشتریان، آنان حس تعلق به برند را به‌دست می‌آورند.

بازاریابی برای حفظ اعتبار شرکت

– به حفظ اعتبار شرکت کمک می‌کند.

رشد و چرخه عمر کسب‌وکار یک شرکت به شهرت آن وابسته است.

می‌توان گفت که شهرت یک شرکت اعتبار برند آن را رقم می زند.

بسیاری از فعالیت‌های شرکت‌ها در راستای ایجاد اعتبار برند قرار دارند.

شهرت یک شرکت از طریق رفع نیازهای مشتریانش حاصل می‌شود.

چنین شرکتی به‌عنوان یک عضو مسئول و وظیفه‌شناس در قبال جامعه تلقی می‌شود.

در چنین حالتی، مشتریان از اینکه با محصولات شما در ارتباط هستند احساس افتخار می‌کنند.

بازاریاب ها از روش‌هایی همچون ارتباطات، برند سازی و استراتژی‌های CSR و PR برای حفظ اعتبار شرکت استفاده می‌کنند.

استراتژی بازاریابی

– کمک می‌کند تا در مورد کسب‌وکار خود بینش کافی به‌دست آورید.

هر بازاریابی، لزوم هدف‌گیری مخاطب درست را می‌داند.

بااین‌حال، باید آگاه باشید چه محتوایی با مخاطب خود به اشتراک می‌گذارید.

استراتژی بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیام‌ها را به گونه‌ای مخابره کنید که بتواند مخاطب خاص را متقاعد کند.

در این نقطه، شما باید پیام‌های مختلفی را امتحان کنید تا بفهمید کدام عمل می‌کند.

بعدازاینکه پیام‌های مختلفی به مخاطب هدف خود ارسال کردید می‌توانید بفهمید چه خط مبنایی برای تلاش‌های مارکتینگ خود یافته‌اید.

این کار مانند یک راهنما عمل می‌کند و بینش لازم برای جلوگیری از حدس و گمانه‌زنی‌ها را از میان‌برمی دارد.

بازاریابی برای ماندن در ذهن مشتری

– کمک می‌کند در ذهن مشتری باقی بمانید.

هر بازاریاب لزوم تغییر عقیده مشتری به سمت محصولات و خدمات شرکت را می‌داند.

بسیاری از کسب‌وکارها تصور می‌کنند همیشه برند موردعلاقه مشتری باقی می‌مانند زیرا مشتری هرگز شکایتی نکرده است.

این تصور اشتباه است.

شما باید کاری کنید تا در بالاترین جایگاه ذهن مشتری باقی بمانید. هر رابطه‌ای نیاز به استحکام دارد.

بازاریابی به شما کمک می‌کند تا رابطه خوبی با مشتریان خود برقرار کنید.

هرگز به دنبال مشتریان جدید نباشید، تا زمانی که نیازهای مشتریان کنونی خود را برآورده نکرده‌اید.

فرایند بازاریابی

– به تیم مدیریت کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه اتخاذ کند.

هر کسب و کاری با مشکلاتی رو به رو است: مثلاً اینکه چه چیز، برای چه کسی و چه مقدار تولید کند.

درگذشته بیشتر مشکلات بر دوش بازارهای محلی بود.

در آن زمان ارتباط مستقیمی بین مشتری و تولیدکننده وجود داشت.

اما اکنون بازاریابی فرایندی پیچیده است و به یک حوزه تخصصی در کنار تولید تبدیل‌شده است.

به همین خاطر تولیدکنندگان بیشتر به مارکتینگ وابسته شده‌اند تا بدانند چه چیز و به چه اندازه تولید کنند.

به کمک آن مدیران می‌توانند تولیدات خود را برنامه‌ریزی کنند.

بازاریابی منبع درآمد

– بازاریابی منبع درآمد و سود است.

عملکرد بازاریابی بسیار مهم است، زیرا تنها راهی است که از طریق آن می‌توان مزایا و منافع شرکت را تولید کرد.

درواقع هر نوع عملی که با درآمدسازی در ارتباط باشد می‌تواند فعالیت بازاریابی تلقی شود.

بااین‌حال کسی باید به طور واقعی وارد بازار شود تا بتواند پول‌ها را جمع‌آوری کند و بدین‌صورت شرکت به بقای خود ادامه دهد.

بازاریابی از طریق تسهیل فرآیند خریدوفروش، ایجاد زمان، مکان و امکانات باعث ایجاد ثروت و درآمد می‌شود.

بازاریابی و کیفیت زندگی

– بازاریابی کیفیت زندگی مردم جامعه را ارتقا می‌بخشد.

بازاریابی در تعریفی به معنی ایجاد و ارائه استانداردهای زندگی به جامعه است.

بازاریابی با ارائه و عرضه بی‌وقفه کالا و خدمات به مشتری باقیمت مناسب، می‌تواند نقش مهمی در بالا بردن کیفیت زندگی مردم بازی کند.

در دنیای مدرن امروزی، ظهور تکنیک‌های بازاریابی باعث شده تا حتی فقیرترین اقشار جامعه نیز بتوانند به سطح مناسبی از استاندارد زندگی دست یابند.

این امر اساساً به خاطر افزایش سطح تولید و کاهش قیمت کالا و خدمات رخ‌داده است.

در حقیقت، مارکتینگ توانسته کیفیت زندگی مردم امروزی را متحول سازد.

بازاریابی و اشتغال

– بازاریابی باعث اشتغال می‌شود.

بازاریابی روندی پیچیده است و افراد زیادی را وارد این چرخه می‌کند.

فعالیت‌های بازاریابی، خرید، فروش، انتقال، انبار، استانداردسازی و رسیدگی به امور مالی است.

در هر مرحله، افراد و گروه‌های زیادی دخیل هستند.

به همین دلیل مارکتینگ باعث ایجاد اشتغال در جامعه می‌شود.

تخمین زده‌شده است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم حدود ۴۰% از مردم جامعه در امر بازاریابی دخیل هستند.

در دنیای امروزی که حجم تولیدات افزایش می‌یابد، نقش بازاریابی نیز گسترش‌یافته است.

بازاریابی باعث رونق اقتصاد

– باعث رونق اقتصاد می‌شود

هیچ اتفاقی در یک اقتصاد کشور نمی‌افتد مگر اینکه چیزی برای فروش عرضه شود.

بازاریابی حلقه‌ای است که اقتصاد یک کشور به دور آن می‌چرخد.

سازمان‌های بازاریابی اقتصاد یک کشور را قوی و پایدار نگه می‌دارند. هر چه فشار از روی فعالیت‌های مارکتینگ برداشته شود اقتصاد قوی‌تر خواهد بود.

مارکتینگ پل ارتباطی بین مشتری و خریدار است و شکاف بین این دو را از میان‌برمی دارد و بین تولید و مصرف تعادل برقرار می‌کند.

در این مقاله سعی شد تا در مورد Marketing ، تعاریف آن و سپس عناصر اصلی بازاریابی (Marketing) و اهمیت آن در کسب و کارها مطلب جامعی ارائه شود.

امیدواریم که این مقاله بتواند بینش شمارا از اهمیت و نقش Marketing در جهت بهبود و رونق کسب‌وکارتان افزایش دهد.

این مقاله همواره به روز رسانی خواهد شد.

پیام بگذارید

نظرات

  1. از مطالعه مطالب خوب شما لذت بردم و امیدوارم بتوانم از آنها استفاده کنم موفق باشید