روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و همچنین زمینه‌سازی برای دریافت انتظارات و خواسته‌های مخاطبان برای حرکت در مسیر آن است.

به‌عبارت‌دیگر روابط عمومی هنر مردم‌داری است، زیرا تمام تلاش خود را معطوف تنظیم روابط سازمان و مردم می‌کند، هوشمندانه سعی می‌نماید اهداف و برنامهٔ سازمان با اتکا به اصول اخلاقی و رسالت حرفه‌ای در قالب کار در جهت تحقق و حفظ منافع سازمان و مردم بکار ببندد.

 

روابط عمومی چه‌کاری انجام می‌دهد؟

روابط عمومی چه‌کاری انجام می‌دهد؟

در مدل بازاریابی PESO، چهار ستون پرداختی، اکتسابی، اشتراکی و رسانه تحت مالکیت با هم در نظر گرفته می‌شود.

روابط عمومی بر رسانه اکتسابی متمرکز است که خالص‌ترین شکل رسانه است و سخت‌ترین شکل دستیابی به آن است.

زیرا شما نمی‌توانید هزینه آن را پرداخت کنید، شما باید آن را به دست آورید.

روابط عمومی مناسب با این سؤال آغاز می‌شود "چرا باید مردم بدانند؟"

فعالیت‌های روابط عمومی با ایجاد شهرت، موقعیت‌یابی و کمک به یک شرکت در یافتن جایگاه خود به‌عنوان یک مرجع معتبر در صنعت است.

بدین منظور، کسب اعتبار به روش‌های مرسوم و با کمک خبرنگاران بسیار اهمیت دارد.

وقتی شرکت اسمی برای خود انتخاب می‌کند، موردتوجه خبرنگاران قرار می‌گیرد که اخبار و اطلاعیه‌ها را منتشر می‌کنند.

همچنین روابط عمومی به شرکت‌ها در شرایط بحرانی کمک می‌کند، بنابراین شرکت شهرت و اعتباری را که برای به دست آوردن آن تلاش کرده، حفظ می‌کند.

بسیاری از مردم به‌اشتباه تصور می‌کنند که روابط عمومی واکنش‌پذیر است، فقط وقتی فعالیت شرکت شروع می‌شود که خبری اعلام شود و بخواهد به بحران واکنش نشان دهد.

این مسائل بسیار مهم و روابط عمومی بسیار فعال است.

چه چیزی در روابط عمومی افراد عالی را از خوب متمایز می‌کند؟

افراد عالی افراد فعالی هستند و همیشه سعی می‌کنند با انتشار اخبار به‌موقع، برند شرکت سر زبان مردم باشد، بدین ترتیب که مدام وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کنند.

یکی از بهترین روش‌هایی که روابط عمومی می‌تواند آن را به‌منظور حفظ شهرت و اعتبار برند حفظ کند، پست‌ها و مقالات نشریات مرتبط است که دانش تیم را نشان می‌دهد.

اعضای تیم خود در شناخته شدن برند نقش اصلی را ایفا می‌کنند و اخبار و اطلاعیه‌ها را منتشر می‌کنند.

در مقابل روابط عمومی خوب مثل یک چرخه عمل می‌کند، به‌طوری‌که اعتبار برند باعث می‌شود در مطبوعات بیشتر دیده شوند و دیده شدن باعث افزایش برند می‌شود.

وارن بافت می‌گوید: "بیست سال طول می‌کشد اعتبار کسب کنید ولی در عرض 5 دقیقه نابود می‌شود."

روابط عمومی مثل یک بازی طولانی است. سال‌ها زمان می‌برد تا اعتبار و شهرت خوبی کسب کنید و در صنعت خود شناخته شوید.

وقتی روابط عمومی بد عمل کند، خیلی سریع متوجه می‌شوید. وقتی خطایی از آن سر می‌زند، تیتر خبری مطبوعات و رسانه‌ها می‌شود، اما روابط عمومی خوب جلب‌توجه نمی‌کند.

در حقیقت وقتی روابط عمومی خوب و صحیح عمل می‌کند متوجه نمی‌شوید و تنها اعتبار و شهرت شرکت را می‌بینید که نتیجه تلاش‌های روابط عمومی است.

  وظایف روابط عمومی عبارتند از

وظایف روابط عمومی عبارتند از:

• برقراری ارتباط صحیح، منطقی و اصولی با مخاطبان. • اطلاع‌رسانی شفاف و روشن. • دریافت انتظارات و خواسته‌های مخاطبان با به‌کارگیری روش و فنون مختلف. • ایجاد اعتماد، همگرایی و جلب مشارکت مخاطبان. • برگزاری سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها. • مصاحبه و مدیریت پوشش خبری. • ارتباط با مطبوعات. • برگزاری مراسم و رویدادها. • استفاده از شبکه‌های مجازی و ارتباطی تحت وب. • کنترل و مدیریت راهبردی بحران‌های مرتبط با روابط عمومی. • پوشش تبلیغات رسانه‌ای و پاسخگویی به نظرات مثبت و منفی خارج سازمان. روابط عمومی با انجام این وظایف، نقش مؤثری در توسعه و جایگاه سازمان ایفا می‌کند.

  تفاوت تبلیغات با روابط عمومی

تفاوت تبلیغات با روابط عمومی

روابط عمومی و تبلیغات برای ساختن برند و ارتباط با مخاطبین احتمالی کاربرد دارند و تفاوت اصلی آنها در پولی بودن تبلیغات است درحالی‌که روابط عمومی اصولاً نباید پولی به رسانه‌ها پرداخت کند.

 

تفاوت‌های دیگر تبلیغات و روابط عمومی ازاین‌قرارند:

• جامعه هدف در تبلیغات کوچک‌تر است و با دقت بیشتری انتخاب می‌شود تا به فروش منجر شود. • هدف روابط عمومی افزایش آشنایی مخاطبین با برند و بعد ایجاد اعتماد است، اما هدف تبلیغات افزایش فروش است. • در تبلیغات شما روی تمام مراحل و محتوا کنترل دارید، اما در روابط عمومی شروع کار از سمت شماست. اما کنترل نتیجه و محتوای منتشرشده در اختیار رسانه‌ها قرار دارد. • نگاه روابط عمومی بلندمدت و استراتژیک تر از تبلیغات است. • محتوای تبلیغات همیشه قابل‌باور نیست و اعتماد مخاطبان به آن کمتراست. اعتماد به رسانه‌ها و محتوایی که در اثر فعالیت‌های روابط عمومی منتشر می‌شود، بیشتر است.

نویسنده: سرکار خانم اعظم ملک پور دهکردی از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)