تماس با ما
18:00 - 09:00
منظور از استراتژی بازاریابی چیست؟
۱۳۹۹-۱۱-۰۹ 0

استراتژی بازاریابی یک برنامه مدون است که شامل مباحث بازاریابی مانند توسعه محصول، تبلیغ، توزیع و رویکرد قیمت‌گذاری است.

اهداف بازاریابی شرکت شمارا مشخص می‌کند. و چگونگی دستیابی شما به این اهداف را توضیح می‌دهد.

استراتژی‌های بازاریابی به شما کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف شرکت و رقبای خود را شناسایی کنید، تا بدانید که تاکتیک‌های بازاریابی خود را کجا هدف قرار دهید.

مؤلفه های مهم استراتژی بازاریابی

اهداف و وظایف

ازآنجاکه استراتژی بازاریابی به معنای یافتن راه‌هایی برای دستیابی به اهداف بازاریابی شماست، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های استراتژی شما بخش اهداف و وظایف است.

اهداف بازاریابی خود را بنویسید تا S.M.A.R.T باشد.

این بدان معنی است که آن‌ها باید “خاص” باشند، زیرا اهداف اجمالی نسبت به اهداف کلی شانس بیشتری برای دستیابی دارند.

“قابل‌اندازه‌گیری”، به این معنی که شما معیارهایی برای سنجش پیشرفت خود تعیین می‌کنید.

“قابل‌دستیابی” بنابراین شما بر مهم‌ترین اهداف تمرکز می‌کنید.

“واقع‌بینانه”، به این معنی که آن‌ها خیلی بلند و دور از دسترس نیستند و “ملموس”، به این معنی که شما می‌توانید اهداف خود را با حواس خود تجربه کنید.

 

آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی

” آمیخته بازاریابی” را “چهار P” بازاریابی نیز می‌نامند: قیمت، مکان، محصول و تبلیغ. این بدان معنی است که استراتژی بازاریابی شما باید محصول یا خدمات شمارا با جزئیات توصیف کند، استراتژی قیمت‌گذاری میزان هزینه شمارا اعلام کند، مکانی را که محصولات یا خدمات خود را در آن تولید و توزیع می‌کنید، توصیف کند و استراتژی‌های تبلیغاتی شرکت شمارا شرح دهد.

تجزیه‌وتحلیل رقابتی

استراتژی بازاریابی همچنین به معنای مقایسه محصول خود با محصولات رقبا برای یافتن مزیت رقابتی است.

با انجام تجزیه‌وتحلیل رقابتی، فرصت‌های بازار کسب‌وکار خود را بررسی کنید.

فهرستی از هر رقیب تهیه کنید که شامل آدرس‌ها، تعداد کل کارمندان، ارقام فروش، بازار هدف، سهم بازار، مزایا و معایب آن باشد.

سپس نحوه کار شرکت خود را در جهت توسعه و حفظ مزیت رقابتی نسبت به هر یک از این رقبا اعلام کنید.

 

حتماً بخوانید!  5 روش برای اصلاح استراتژی بازاریابی ناامیدکننده‌تان

استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی

استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی

استراتژی بازاریابی همچنین به معنای شناسایی واسطه‌های خاص بازاریابی است که از آن‌ها برای موقعیت‌یابی محصول خود در بازار استفاده خواهید کرد.

استراتژی بازاریابی شما به بازار هدف شما بستگی خواهد داشت.

به‌عنوان‌مثال، اگر جوانانی را هدف قرار می‌دهید که وقت زیادی را در اینترنت می‌گذرانند، از یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر اینترنت استفاده کنید.

سپس چند تاکتیک متناسب با این استراتژی مانند بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات موتور جستجو را انتخاب کنید.

اهمیت داشتن استراتژی بازاریابی در کسب‌وکار شما

انتخاب استراتژی‌های بازاریابی مناسب برای شرکت مزایای بزرگی ازجمله:

• افزایش فروش

• ایجاد رشد پایدار برای شرکت

• درک آنچه مشتریان شما می‌خواهند

• شما نیازها را برآورده خواهید کرد و بیش از انتظارات مشتریان خواهید بود

• شما ارتباط با بازار هدف را تقویت خواهید کرد

• شما نام تجاری را در ذهن مصرف‌کننده خواهید ساخت

 

چگونه یک استراتژی بازاریابی مؤثر ایجاد کنیم؟

چگونه یک استراتژی بازاریابی مؤثر ایجاد کنیم؟

برای یک استراتژی بازاریابی مؤثر، لازم است که از رقبای خود آگاهی داشته باشید و بدانید آنچه به مشتریان خود ارائه می‌دهید ارزش‌افزوده‌ای دارد که رقبا آن را ارائه نمی‌دهند؟ تجزیه‌وتحلیل FAB شامل ویژگی‌ها، مزایا و منافع انجام دهید.

سپس ازنظر جمعیتی و روان‌شناختی بازار هدف خود را تعریف کنید، این به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چرا آن‌ها نیاز به خرید محصولات یا خدمات از شما دارند.

روش‌های مختلفی برای اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی وجود دارد، بنابراین شما باید روی مهم‌ترین کانال‌های ارتباطی (رسانه‌های سنتی و مجازی) متمرکز شوید و بتوانید با ردیابی موفقیت‌آمیز اجرای استراتژی‌ها، استراتژی‌ها را پیاده کنید.

اهداف و فرآیند را تعیین کنید:

تجزیه‌وتحلیل موقعیت در بازار: شناسایی مخاطبان هدف، رقابت و آنچه در شرکت اتفاق می‌افتد. همچنین نقاط قوت و مواردی را که برای بهینه‌سازی نیاز دارید، مشخص کنید.

اهداف را تعیین کنید: اهداف تجاری و فروش قابل‌دستیابی ایجاد کنید و برای رسیدن به آن‌ها یک بازه زمانی مشخص تعیین کنید.

تاکتیک‌ها را طراحی کنید: پس از بررسی چشم‌انداز، خطوط عملیاتی را بر اساس استراتژی‌هایی که می‌دانید ایجاد کنید.

استفاده از کنترل‌ها: تعریف کنید که چگونه دستیابی به اهداف را اندازه‌گیری می‌کنید و انتظار دارید که به‌تدریج در کارایی پیشرفت کنید

 

حتماً بخوانید!  استراتژی بازاریابی کوکاکولا

عناصر کلیدی استراتژی بازاریابی

عناصر کلیدی استراتژی بازاریابی

عناصر کلیدی استراتژی بازاریابی به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند:

محیط داخلی (محیطی که شرکت می‌تواند کنترل کند):

شامل مشتریان، شرکت و رقابت است. این‌ها نهادهایی هستند که شرکت می‌تواند کنترل کند و یا اینکه حداقل تحت نفوذ خود قرار دهد.

و سه رأس یک مثلث را تشکیل می‌دهند و هرکدام دیگری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محیط خارجی (محیطی که شرکت نمی‌تواند کنترل کند):

شامل عواملی است که به‌طور مختصر به آن PEST می‌گویند. این محیط بر تصمیم‌گیری محیط داخلی تأثیرگذار است.

بااین‌حال، هر عنصر محیط داخلی نمی‌تواند محیط خارجی را تحت تأثیر قرار دهد.

گرچه مشتریان بیشترین قدرت رادارند، فناوری، جنبه‌های سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی نیز می‌توانند موجب تغییر شوند.

ازاین‌رو، برای گذر از محیط خارجی، محیط داخلی باید بسیار سریع تنظیم شود و یا تطبیق داده شود. البته این به رویکرد استراتژیک شرکت نیز بستگی دارد.

پیام بگذارید

آرشیو