تماس با ما
18:00 - 09:00
بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ) چیست و چه تأثیری در کسب‌وکار دارد؟
۱۳۹۹-۰۴-۲۹ 0

بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ) چیست و چه تأثیری در کسب‌وکار دارد؟

بازاریابی ویروسی، روشی است که از آن به نام استراتژی کسب‌وکار نام می‌برند. این شیوه در کسب‌وکار به افراد کمک می‌کند که پیام یا محتوای خود را به کمک مخاطبان خود، به سایر افراد انتقال دهند.

این روش شباهت بسیار زیادی با شیوه‌ی انتقال ویروس دارد و موجب انتقال محتوای پیام بازاریابی به دیگران می‌شود. بهترین روش بازاریابی ویروسی در دنیای مدرن، توسط اینترنت ایجاد می‌شود.

و همان‌طور که ویروس از طریق دهان منتقل می‌شود، ابزار انتقال این نوع بازاریابی، فضای مجازی می‌باشد.

محتوای بازاریابی ویروسی می‌تواند یک عکس، فیلم، متن، مقاله و یا آهنگ باشد؛ اما نکته‌ی مهم این است که افراد خود تشویق می‌شوند آن محتوا را با دیگران به اشتراک بگذارند.

لازم به ذکر است که هر محتوایی ویروسی نیست و تنها محتواهایی که عنصر خلاقیت، جذابیت، ارزشمند و مفید باشد، مخاطبان را به خود جذب کرده و آن‌ها را تشویق می‌کند که مطالب را با دوستان و خانواده‌ی خود به اشتراک بگذارند. وایرال مارکتینگ برای موفقیت در کسب‌وکار اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای اثبات این مطلب و چگونگی تأثیر بازاریابی ویروسی بر کسب کار موفق، به مثالی از شرکت کوکاکولا توجه کنید؛ این شرکت با انتشار یک فیلم جذاب در مورد محصول خود، که سراسر خوش‌حالی و احساسات مثبت در آن وجود داشت، تماشاگران و بازدیدکنندگان فیلم خود را به انتشار آن فیلم تشویق کرد.

نکته‌ی بسیار مهم در مورد بازاریابی ویروسی این است که در محتوا، حتماً باید یک مطلب مفید، جالب و ارزشمند وجود داشته باشد که ارزش به اشتراک گذاشتن توسط افراد را داشته باشد.

حتماً بخوانید!  انتخاب یک نیچ (گوشه‌ای از بازار) برای تجارت آنلاین

به‌طوری‌که اگر یک محتوای ویروسی صرفاً جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشد، (مانند تبلیغات تلویزیونی که بسیاری از تماشاگران از دیدن آن اجتناب می‌کنند) بازاریابی ویروسی صورت نمی‌گیرد و افراد برای انتشار آن ترغیب نمی‌شوند.

در مورد اثبات تأثیر بازاریابی ویروسی بر کسب‌وکار جالب است بدانید موقعیت‌های زیادی پیش‌آمده که قبل از انتشار یک محصول به‌صورت رسمی، افراد بسیاری راجع به آن صحبت می‌کنند و به دلیل جذابیت آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ)

تأثیر بازاریابی ویروسی بر روی مشتریان یا مخاطبان

برای توضیح اینکه بازاریابی ویروسی در افزایش فروش یک محصول و چگونگی تأثیر آن بر مشتریان به چند نکته اشاره می‌کنیم. حتماً تابه‌حال پیش‌آمده است که با دیدن واژه‌ی رایگان جذب آن مطلب و یا محتوا می‌شوید. این مسئله‌یکی از مهم‌ترین تأثیرات بازاریابی ویروسی بر مخاطبان است.

به‌عنوان‌مثال کلمات مشاوره‌ی رایگان یا محصول رایگان حتی برای خود شما هم جذابیت دارد. یکی از تکنیک‌های افزایش فروش و جذب مشتریان، دادن هدیه یا یک بخش رایگان به آن‌ها می‌باشد.

یکی دیگر از تأثیرات بازاریابی ویروسی بر مخاطبان، تحریک احساسات انسانی آن‌ها و نشر آن محتوا با میل و اراده است؛ به‌عنوان‌مثال تمامی انسان‌ها از احساسات مشترکی چون مهربانی، کمک به هم نوعان، همدلی و درک متقابل، خوشحالی و خندیدن برخوردارند.

در این روش با تحریک احساسات مشترک انسانی، کاری می‌کنیم که مخاطبان خود محتوای کسب‌وکار را به دیگران انتشار دهند و در نهایت موجب افزایش فروش و سود حاصل از محصول می‌شود.

شایان‌ذکر است که تأثیری که بازاریابی ویروسی بر مخاطبان می‌گذارد، به‌مراتب بیشتر از تبلیغات تلویزیونی، بنرها، عکس‌ها و کارت‌های تبلیغاتی است. به‌طوری‌که در این روش مخاطبان با محتوایی فراتر از تبلیغات روبرو می‌شوند که برای آن‌ها ارزشمند و مفید است.

حتماً بخوانید!  چگونه بین بازاریابی و فروش پل بزنیم؟

در بازاریابی ویروسی باید مخاطبان خود را به‌خوبی بشناسید؛ به‌عنوان‌مثال اگر محصول شما یک محصولی است که مخاطبان شما در گروه سنی جوانان می‌باشد، باید یک محتوایی تولید کنید که برای آن‌ها جذاب و تأثیرگذار باشد.

به‌عنوان‌مثال در بازاریابی ویروسی بهره‌گیری از عنصر تفاوت تأثیر زیادی بر مخاطبان دارد؛ محتوایی که به بقیه‌ی محتواها شباهت داشته باشد، مخاطبان زیادی را به خود جذب نمی‌کند؛ تمامی مشتریان جذب یک محتوای متفاوت و خلاقانه می‌شوند؛ چون نوین بودن و جدید بودن برای همه‌ی انسان‌ها جذاب است.

به‌عنوان‌مثال یکی از شرکت‌های موفق درزمینه‌ی تولید فیلم ترسناک، از بازاریابی ویروسی استفاده کرد و میزان فروش فیلم خود را تا چندین برابر افزایش داد.

این شرکت با شناخت دقیق مخاطبان خود، در آن‌ها این باور را ایجاد کرد که تمام اتفاقات فیلم واقعیت دارند؛ در واقع این تفاوت آن شرکت و شرکت‌های دیگر فیلم‌سازی بود.

بازاریابی ویروسی (وایرال مارکتینگ)

مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی ویروسی

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی ویروسی، استفاده از واژگان جذاب می‌باشد؛ همان‌طور که می‌دانید تمامی واژگان وزن دارند و هر کلمه احساس متفاوتی در انسان ایجاد می‌کند؛ مثلاً بین سه کلمه‌ی ارزان، مقرون‌به‌صرفه و رایگان، علی رقم اینکه هر سه واژه معنای تقریباً یکسانی دارند، اما در بازاریابی ویروسی، از واژه‌ی رایگان استفاده می‌شود.

زیرا تأثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان دارد و احساس خوشایندی در آن‌ها ایجاد می‌کند. به همین دلیل یکی از تکنیک‌هایی که در محتوای ویروسی استفاده می‌شود، استفاده از واژگان جذاب است.

یکی دیگر از تکنیک‌های بازاریابی ویروسی، انتخاب رسانه است؛ در این مورد باید گفت مخاطبان با رسانه‌ای که با آن راحت‌تر باشند و بیشتر آن را مورداستفاده قرار دهند، مطالب بیشتری را به اشتراک می‌گذارند.

حتماً بخوانید!  4 مرحله برای داشتن یک کسب‌وکار کوچک آماده

به همین دلیل یکی از تکنیک‌های این روش انتخاب رسانه‌هایی مانند واتس‌آپ و تلگرام است؛ زیرا در این رسانه‌ها، افراد مطالب را به‌راحتی برای دیگران به اشتراک می‌گذارند و از نظر جمعیت، کاربران زیادی دارد.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تکنیک‌های بازاریابی ویروسی، توجه به علاقه و نیاز افراد می‌باشد. به‌عنوان‌مثال افراد محتواهایی را که دوست داشته باشند و یا جزء نیازهای آن‌ها باشد، بیشتر برای دوستانشان ارسال می‌کنند.

از دیگر مواردی که باید در بازاریابی ویروسی به آن توجه کرد، نوع مخاطبان و جامعه‌ی هدف است. مسئله‌ی بسیار مهم این است که باید افرادی را به‌عنوان مخاطب انتخاب کنیم که با تعداد بیشتری از انسان‌ها در ارتباط باشند و یا فالوورها و پیروان زیادی داشته باشند.

انتخاب افرادی که محتوای ویروسی را انتشار دهند، بسیار مهم است و باید با شناخت دقیق نسبت به آن‌ها صورت گیرد.

پیام بگذارید

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

آرشیو