راههای بسیاری برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد و ورود اینترنت باعث ایجاد تحول زیادی در بسیاری از کسب و کارها شده است. کارآفرینی آسان نیست، نیاز به کار سخت دارد بهخصوص در آغاز کار، حتی به عنوان کارآفرین آنلاین.
اما ما در عصری زندگی میکنیم که هر شخصی که به لپتاپ، تبلت و گوشی هوشمند دسترسی دارد ابزار کارآفرینی در دست اوست.
ما در عصری زندگی میکنیم که ساختن محصولات آسانتر و ارزانتر از همیشه است.
ما در عصری زندگی میکنیم که حتی لازم نیست محصولات از مواد ساخته شده باشند، بلکه بهصورت دیجیتالی قابل ساختن و ارائه هستند. این موضوع بسیار عالی است.
2 مسئله وجود دارد که امروز را به بزرگترین اثر کارآفرینی تبدیل میکند
1. هیچگاه مانند امروز به آموزش دسترسی نداشتهایم. 2. میتوانید تجارت خود را از خانه آغاز کنید درحالیکه همچنان شغل بیرون خود را دارید.
برای کارآفرین آنلاین شدن باید مسئولیت خودساختگی را بپذیرید. چون این سفر شماست و به سختکوشی شما نیاز دارد. شما باید در ابتدا روحیه کارآفرینی را در خودتان ایجاد کنید.
گام اول پذیرش این مسئولیت است که باید از سرزنش دیگران و جهان دست برداریم و بپذیریم که فرصت در همهجا هست، همیشه وجود دارد و در زمان سختی از بین نمیرود و بیشتر هم میشود.
ازآنجاکه جهان مشکلات بیشتری را برای حل شدن پیش پای شما قرار میدهد، شخصی که دارای توانایی، دانش و خلاقیت حل مسائل باشد بیشتر از همه فرصت خواهد داشت.
فرصتها همهجا وجود دارد و از طریق لپتاپ، تبلت و گوشیهای هوشمند میتوان روی این فرصتها سرمایهگذاری کرد.
تمام چیزی که نیاز دارید یک ایده است. یک ایده و اشتیاق عمل کردن بر اساس آن.
اینکه برای موفق شدن تنها باید به خود متکی باشید و روی شخص دیگری حساب باز نکنید، ممکن است ترسناک به نظر بیاید اما برای کارآفرینی چارهای جز پذیرش مسئولیت ندارید.
جهان در حال تغییر است. اینترنت آنقدر سریع اطلاعات را در دسترس قرار میدهد که هر زمان هر چیزی را میتوانید بیاموزید.
اینترنت به شما قدرت میدهد کارآفرین شوید. اینترنت سیستمهای کسب و کار شما را ایجاد میکند، به شما توانایی ارتباط و فروش از طریق رسانههای اجتماعی را میدهد.
یک کارآفرین آنلاین باید بینش رهبری و ذهنیت کارآفرینی داشته باشد.
یک کارآفرین آنلاین اکنون میتواند تجارت کوچکی را از خانه راهاندازی کرده و آن را گسترش داده و درحالیکه کسب و کارش در حال شکوفه زدن است، همچنان بهاندازه کافی بخوابد و درصورتیکه شاغل است همچنان شغل دیگر خود را نیز حفظ کند.
کارآفرین آنلاین کارآفرینی است که میخواهد در خانه کار کند و میتواند از قدرت اینترنت استفاده کند. شناخت انواع فرصت کارآفرینی یکی از اصول موفقیت هر کارآفرین است.
مسیر تبدیلشدن به کارآفرین آنلاین سخت نیست ولی به زمان و تعهد نیاز دارد. همچنین دیدن و مشاهده آموزش کارآفرینی یکی از قواعد اصلی موفقیت در این سبک شروع است.
این فرآیند به این صورت خواهد بود:
1. تعیین اینکه کدام محصولات یا خدمات بهتر و پرسودتر فروخته میشود.
2. یافتن تأمینکننده قابلاعتماد درصورتیکه خودتان تولیدکننده نیستید.
3. برند خود را از لوگو تا فلسفه خدمت به مشتری طراحی کنید.
4. فروشگاه خود را بسازید.
5. محصول/خدمت خود را در فروشگاه قرار دهید.
6. بفروشید.
7. خدمات عالی به مشتری بدهید.
8. فروش و محصول/خدمت خود را بررسی کنید.
9. تکرار مراحل 5 تا 8
انتخاب محصول/خدمت
به دنبال محصولات/خدمات پر فروشی باشید که افراد زیادی آن را دنبال میکنند.
این چیزی است که باید دنبالش بگردید.
فاصله بزرگی را شناسایی کنید که باید کسی آن را پر کند.
هزاران محصول/خدمات وجود دارد که میتوان از بین آنها انتخاب کرد.
به قیمت آنها نگاهی بیندازید. محصولی را انتخاب کنید که سود داشته باشد و حجم فروش آن زیاد باشد.
درواقع باید تقاضا برای محصولات شما وجود داشته باشد، سودآور باشد و شما هم از فروش آن لذت ببرید.
پرفروشترین محصولات اینترنتی در ایران و رقبا را بررسی کنید تا ببینید از چه نوع طرحی استفاده میکنند.
فهمیدن اینکه چه چیزی را بهصورت آنلاین بفروشیم و چه کسی را هدف قرار دهیم تصمیمی است که نباید بهراحتی از آن گذشت.
به همین دلیل انجام تحقیقات دقیق درباره محصول و بازار از اهمیت بسیاری برخوردار است.
1. نیچ مارکت و یا بازار خاص را انتخاب کنید
متفکر برجسته بازاریابی، ست گودین در یکی از پستهای شخصی خود در وبلاگ میگوید: “کوچکترین بازاری را که میتوانید تصور کنید را برای شروع کسب و کارتان در نظر بگیرید.”
این بهترین راه برای موفق شدن است. دیده شدن در یک نیچ مارکت با مقیاس کوچکتر راحتتر از مارکت بزرگتر است.
2. مخاطب هدف خود را مشخص کنید
جمعیتشناسی اولیه:
جمعیتشناسی مشخصات آماری یک جمعیت یا مخاطب خاص است، مانند سن، جنسیت، قومیت، وضعیت استخدام و غیره.
روانشناسی:
روانشناسی بر علایق، فعالیتها، شخصیتها و موارد دیگر تمرکز میکند.
حساسیت قیمت:
هنگام ایجاد مشخصات مشتری، تا آنجا که میتوانید سؤالات خود را بهصورت شفاف پاسخ دهید.
3. با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کنید
در خبرنامهها عضو شوید، در کنفرانسها و رویدادها شرکت کنید. در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید. به مشکلات مشتری گوش دهید.
برای علاقهمندان به بازارهای تخصصی داشتن شناخت کامل از سبک زندگی برای برقراری ارتباط با مخاطبان کاملاً مهم است.
4. علائق مخاطبان خود را پیدا کنید
وقتی مصرفکنندگان علاقه خاصی به تجارت یا محصولی خاص دارند، معمولاً تمایل بیشتری به سرمایهگذاری دارند.
5. با اشتیاق شخصی خود پیش بروید
استفاده از دانش فنی شما برای ایجاد و موقعیتیابی یک محصول منحصربهفرد میتواند بسیار سودآور باشد. تناسب بودن علاقه و محصول شما در بازار مهم است.
6. تجربه حرفهای خود را در نظر بگیرید
شاید شما مهارت یا مجموعه خاصی از تجربیات را داشته باشید که باعث میشود شما نسبت به یک فرد معمولی در یک موضوع خاص آگاهی بیشتری داشته باشید.
تبدیل تخصص شما به تجارت آنلاین خود روشی هوشمندانه برای انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی و ورود سریع به بازار است که نسخهبرداری یا کپیبرداری از آن برای دیگران آسان نیست.
7. ترند ها را بررسی کنید
ترند چیزی است که نیاز موجود را به روشی جدید برآورده میکند. تشخیصترند ها میتواند یک پیروزی چشمگیر برای یک تجارت جدید باشد.
زیرا به شما این امکان را میدهد اتفاقات مهمی را در بازار رقم بزنید و قبل از اینکه دیگران فرصتی برای خود پیدا کنند، خود را به عنوان یک رهبر معرفی کنید.
8. نظرات مشتریان درباره محصولات موجود را بخوانید
آیا دیدگاهها و یا بازخوردهای جالبی وجود دارد که بتوانید از آنها برای الهام گرفتن برای توسعه محصول بعدی خود استفاده کنید؟ توجه ویژهای به کاستیها و شکایات داشته باشید.
9. رقیبان را بررسی کنید
برای شروع انتخاب محصول برای فروشگاه آنلاین تجزیهوتحلیل رقبا، این روشها را امتحان کنید:
با این کار میتوانید ببینید که آنها چه تبلیغاتی را انجام میدهند و بر روی کدام محصولات متمرکز هستند.
10. کلمات کلیدی مختلف را برای محصولات را بررسی کنید
جستجوی فرصتهای کلمات کلیدی به معنای جستجوی استراتژیک یک محصول بر اساس سؤالات افراد، تعداد جستجوها در ماه و رقابت کلی است.
11. آنچه در بازارهای آنلاین رایج است را بررسی کنید
با بررسی آنچه در بازارهای دیگر محبوب و پرطرفدار است، میتوانید الهام بگیرید.
سایتهایی مانند دیجی کالا را بررسی کنید و دستههایی که تقاضای فعلی مشتری را به نمایش میگذارند، بررسی کنید.
محصولات پرفروش در اینترنت و سایر فروشگاهها منبع الهام بالقوهای میباشند.
یافتن تأمینکننده
سازندگان هر محصول را میتوانید جستجو کنید. میتوانید شرکتهایی را بیابید که با برند شما محصول تولید کنند.
موضوعی که در رابطه با محصول باید موردتوجه قرار گیرد برند است. موفقیت شما به خاطر ساختن برند است. برند شخصی زدن به محصول آسان است.
شرکتهای زیادی وجود دارد که آماده ساخت محصول برای شما یا ارائه یک محصول موجود و برندسازی آن با نام برند خود شما هستند.
با انجام این کار نهتنها مالک این دارایی خواهید شد، بلکه محصولی برای فروش خواهید داشت که شخص دیگری ندارد.
به یاد داشته باشید برند شما صرفاً یک لوگو روی محصول نیست. وعده خدمات و ارزش مشتری است. اینها از شما ریشه میگیرد نه از محصول شما.
ساخت برند
بازاریابی یعنی برند سازی.
افرادی که بلندمدت فکر میکنند به فکر برند هستند. اگر میخواهید موفق شوید باید یک برنامهریزی قوی برای ساختن برند داشته باشید.
برای برندسازی باید یکسری کارهایی انجام دهیم که در ذهن و مغز مخاطب بمانیم.
مانند سخنرانی، نوشتن کتاب، مقاله، مصاحبه، تأییدیه، حضور فعال در شبکههای اجتماعی، تبلیغات دهانبهدهان و…
چرا بهعنوان یک کارآفرین آنلاین باید برند خودتان را بسازید؟
● حضور خودتان را بهصورت آنلاین تثبیت کنید. ● در یک زمینه خاص اعتبار خوبی به دست بیاورید. ● افراد از کسانی خرید میکنند که میشناسند، اگر شما یک محصول را به خانواده یا دوستان خود معرفی کنید، احتمال خرید آنها بیشتر است چون شما را میشناسند.
سؤالاتی که باید از خود بپرسید:
● چرا افراد باید شما را یک برند معتبر بدانند؟ ● آیا در موضوع خاصی مدرکی دارید؟ ● آیا در زمینه خاصی دنبال کننده دارید؟ ● چرا باید به پیشنهاد شما اعتماد کنند؟
1. باید مطمئن شوید که از طریق شبکههای اجتماعی و روشهای دیگر حضور آنلاین خودتان را تثبیت میکنید.
2. مطمئن شوید که در این پلتفرمها محتوای باارزش، مفید یا سرگرمکننده منتشر میکنید.
3. اگر دارید یک لیست ایمیل میسازید این یک راه فوقالعاده است برای اینکه مشتریان بالقوهای را که هنوز شما را نمیشناسند با خودتان آشنا کنید.
4. باید با برندهای دیگر نیز همکاری کنید تا به افزایش اعتبار شما کمک کند.
5. همچنین مهم است که روی طبقهبندی نیچ خاصی تمرکز کنید.
چرا نیچ مهم است؟
● کمک میکند تمرکز داشته باشید. ● سخت است که بخواهید برای همهکس همهچیز باشید. ● اجازه میدهد با مخاطبین تعامل بیشتری داشته باشید.
قرار دادن محصول در فروشگاه
● تصاویر محصول خود را قرار دارید. ● محصولات خود را نامگذاری کنید. ● توضیح زیبایی در مورد محصول خود بنویسید.
تصاویر عالی از محصول
ازآنجاکه مصرفکننده نمیتواند از حس خود استفاده کند تا ببیند آیا به محصول شما علاقه دارد یا خیر، فروختن محصولات آنلاین با عکسهای باکیفیت بسیار آسانتر است.
در صورت استفاده توسط افراد یا در موقعیتهای مشخص محصول چگونه به نظر میرسد؟
بهعنوان فروشنده این مسئله بر عهده شماست که محصول خود را با تعداد عکسهایی که برای استفاده دارید با بهترین حالت ممکن به مشتری خود نشان دهید.
بهبود کیفیت عکس محصولات در فروش محصول به شما کمک کرده به مصرفکننده این تجربه را میدهد که به هنگام خرید، شکل محصول را بهصورت آنلاین ببیند.
محصول خود را با یک یا دو عکس محدود نکنید. به مشتری احتمالی خود کمک کنید با دیدن عکسهای زیبای حرفهای نسبت به آنچه میخواهد بخرد حس پیدا کند.
نامگذاری محصول
یک اسم جالب و بهیادماندنی بسازید.
موتور جستجو همه چیز را تغییر داده است. کلید هر نوع نام ساده یا پیچیده، انتزاعی یا توصیفی، جلبتوجه و بهیادماندنی بودن است.
نامی را انتخاب کنید که داستان برند شما را بگوید. با گذشت زمان، میتوانید معنای نام خود را گسترش داده و لایههای عمیقی را اضافه کنید تا آن را حتی قویتر کنید - هویت بصری، رنگ، صدا.
هرچه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، کار بیشتری برای شما انجام خواهد داد.
توضیحات محصول که باعث فروش میشوند
مطمئن شوید که بهترین توضیحات را مینویسید. روی شناسایی مشکلی که مصرفکننده با آن روبرو میشود تمرکز کنید و سپس به چگونگی حل مسئله بپردازید.
قابلیتهای کلیدی و مزایای محصول را به مصرفکنندهها بیاموزید.
ببینید چرا این محصول منحصربهفرد است و به داشتن آن نیاز دارند؟
همیشه مطمئن شوید که بهترین تضمین ممکن را همراه با پیشنهادی با زمان محدود به آنها بدهید که اگر بهسرعت عمل نکنند منقضی خواهد شد:
این فروش خواص است و قیمت بهزودی افزایش خواهد یافت.
در صورت امکان نظر مشتری واقعی در مورد محصول را با دیگران به اشتراک بگذارید.
همچنین برای زیباتر شدن ظاهر توضیحات بهجای اینکه بهصورت پاراگرافی و درهموبرهم بنویسید از کمی کد html استفاده کنید.
بازاریابی و فروش
شغل اصلی یک کارآفرین آنلاین فروش هست و در این صورت می توانیم او را به عنوان کارآفرین عاشق انتخاب کنیم. فروش گردش نقدی ایجاد میکند که جریان خون هر شرکتی است. همه ازجمله خود شما همیشه در حال فروش هستید.
شما همیشه خود را در معرض فروش قرار میدهید. شما همیشه نقطهنظر خود را میفروشید. در هر زمان مکالمهای وجود دارد که در آن نقطه نظری را میخرید یا میفروشید.
هنگامیکه چیزی از فردی درخواست میکنید و آن شخص دلیلی به شما میدهد که چرا نمیتواند درخواست شما را اجابت کند و شما آن دلیل را میپذیرید، آنگاه آن شخص نظر خود را به شما فروخته است.
هنگامیکه فروختن را آموختید، باید بیاموزد چگونه بازاریابی کنید.
علاوه بر فروش باید در بازاریابی هم مهارت کسب کنید.
فروش کاری است که بهصورت شخصی انجام میدهید.
بازاریابی یعنی فروش از طریق یک سیستم.
باید چگونگی فروش از طریق یک سیستم را بیاموزید که بازاریابی نام دارد.
برای ساختن بنیان قوی ارتباطات با دو مهارت فروش و سخنرانی در یک گروه آغاز کنید. با دقت مراقب نتایج بوده و به بازخوردها گوش دهید.
با این دو مهارت خواهید دید که مهارتهای بنیادین و هر روزه شما بهبود مییابد.
هنگامیکه تمامی این مهارتها بهبود یافتن میبینید که گردش نقدی شما نیز افزایش خواهد یافت.
تأثیرگذاری خوب اولیه امری حیاتی است. تلاشهای بازاریابی و فروش شما اغلب نخستین تأثیری است که کسب و کار شما بر مشتری احتمالی میگذارد.
هر اثر منتشرشدهای که تولید یا توزیع میکنید نیز مهم است. بدینصورت کسب و کار خود را بهصورت عمومی نمایش میدهید.
بازاریابی به معنای فروش از طریق یک سیستم است. همیشه مطمئن شوید که مخاطب خود را میشناسید و اینکه ابزار بازاریابی شما برای آن مخاطب طراحی شده است.
هر بازاریابی و تلاش به فروش شامل این سه عنصر کلیدی است:
شناسایی یک نیاز
ارائه یک راهحل
با یک پیشنهاد خاص پاسخ این پرسش مشتری را بدهید:
چه سودی برای من دارد؟
یکی از قدرتمندترین ابزارهای ارتباطی که بر کسب و کار اثر میگذارد ابزاری است که کنترل کمی روی آن دارید:
"ارتباط از مشتری موجود تا مشتریان احتمالی شما"
قدرت این تبلیغات دهانبهدهان غیرقابل سنجش است این شکل از تبلیغات میتواند بهسرعت شرکتی را به موفقیت یا شکست برساند.
به همین دلیل ارائه خدمات به مشتری روش ارتباطی حیاتی برای هر شرکت است.
ارتباط برقرار کردن با مشتری مسئولیت شماست.
از نظر مشتریان در مورد محصول برای ایجاد رابطه با مشتری استفاده کنید.
مشتریان را تشویق کنید تا برای کمک به ارزیابی کیفیت محصول فروخته شده نظر صادقانه و بدون جانبداری خود را ارائه کنند.
بدینصورت آنچه مشتریان در مورد محصولات شما میگویند ارزشمند میشود. بهخصوص در خرید آنلاین که محصول را نمیتوان پیش از خرید ارزیابی کرد.
مشتریان میتوانند با استفاده از نظرات مثبت و منفی تصمیم بگیرد آیا میخواهند محصول را خریداری کنند یا محصول دیگر را امتحان کنند.
البته بازخورد مثبت میتواند فروش شما را بیشتر کند. اما بازخورد منفی نیز میتواند برای تجارت شما سازنده باشد.
به هر صورت راز آن مکالمه با مشتریان بهوسیله پاسخ دادن به تمام بازخوردها بدون توجه به مثبت و منفی بودن آنهاست.
اگر مشتری نظر مثبتی برای شما گذاشت شخصاً از او سپاسگزاری کنید که زمان گذاشته و بازخورد مثبتی برای شما نوشته است.
در مورد آن بخش از محصول که موردتوجه آنها بوده نظر بدهید و به آنها اطمینان دهید که در صورت نیاز به کمکهای آتی در دسترسشان هستید. میتوانید بگویید چقدر شخصاً از آنها سپاسگزار هستید.
زیرا شما شرکت کوچکی هستید که میخواهید تفاوت ایجاد کنید و این نظر دهیها هستند که به خدمت بیشتر کمک میکنند.
اگر مشتری نظر منفی برای شما نوشت فرصت دارید که با نظر دادن، هر چه در توان دارید به کار بگیرید تا نظر منفی خریدار را به نظر مثبت تبدیل کنید.
نخست همیشه از آنها تشکر کنید که زمان گذاشته و نظر دادهاند و بابت مواردی که موجب ناراحتی آنها شده عذرخواهی کنید.
مشکل را بر عهده بگیرید حتی اگر بهطور واضح مشکل از شما یا خطای شرکت نیست.
برای عذرخواهی میتوانید تعویض محصول یا بازگشت کامل پول را پیشنهاد دهید.
انجام دادن این کار باعث میشود افراد منفی به بهترین و وفادارترین مشتریان تبدیل شوند.
بهعلاوه تمام افرادی که نظرات شما و شرکت شما را دیدهاند تمایل خواهند داشت از شما خرید کنند.
زیرا هیچ فروشندهای با مشتریان خود اینگونه رفتار نکرده و اغلب خواهند دید که در شرکت شما مشتری در درجه اول قرار دارد.
خدمات عالی به مشتری بدهید
ارتباط بخشی از خدمات به مشتری است. خدمات به مشتری شکلی از بازاریابی است. خدمات به مشتری تبلیغات دهانبهدهان میسازد و بر فروش شما اثر میگذارد.
بهترین تجربه خرید ممکن را برای مشتریان فراهم آورید تا اعتماد آنها به محصولات فروختهشده در سایت شما بیشتر شده و بارها و بارها برای خرید بیشتر بازگردند.
برای پشتیبانی عالی از مشتری کارهای زیادی میتوانید انجام دهید
میتوانید ایمیلهای پشتیبانی بنویسید که بهصورت خودکار برای خریداران فرستاده میشود و مزایای بیشتر، امتیازهای اعلام نشده و اطلاعات دیگر را در اختیار آنها میگذارد تا مشتری تجربه کاملتری از خرید داشته باشد
مهم است که همیشه از طریق شماره تلفن رایگان، ایمیل و سایر پشتیبانیهای آنلاین مانند چت زدن و تیکت پشتیبانی از مشتریان خود پشتیبانی کنید.
چگونگی ثبتنام برای گارانتی محصول و امتیازات دیگری مانند کتابچه الکترونیکی دانلودی، دسترسی به سایت عضویت و یا گزینه پیوستن به لیست مشتریان VIP برای دریافت تخفیفها و فروش ویژه نکته بسیار مهمی است.
میتوانید با مشتریان خود تماس بگیرید و از آنها بپرسید چگونه از محصول شما لذت میبرند. ببینید آیا مسئلهای هست که بتوانید به آنها کمک کنید. از آنها بازخورد بگیرید و با گرفتن ایمیل یا شماره تماس برای لیست مشتریان Vip به آنها پیشنهاد و تخفیف در خریدهای آتی بدهید.
خلاصه
کارآفرینی آنلاین فرایندی است که با استفاده از نوآوری و ابتکار عمل، پتانسیلهای اینترنت را برای حل مشکلی بکار میگیرد، بهطوریکه افراد جامعه برای این راهحل حاضر به هزینه کردن باشند.
اگر محصول خاص و منحصربهفردی دارید که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، میتوانید با معرفی آن محصول در سایت خود، دیگران را از وجود آن مطلع کنید و از این طریق به اهداف خود دست یابید.
زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکندهاند و این امر میتواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمیشود.
مشتریان شما میتوانند بهصورت 24 ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند.
شما میتوانید کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهید. در این صورت، مشتریان بالقوهٔ شما میتوانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانهروز، سفارش خرید دهند.
فرد کارآفرین در کارآفرینی آنلاین ملزم است مهارتهای فردی، عمومی، فنی و مدیریتی خود را همواره تقویت کرده، پرورش دهد، تا بتواند در کسب و کار اینترنتی خود موفق شود.
نویسنده: جناب آقای مهدی صیاد از دانش پذیران دوره کوچینگ راهاندازی کسب و کار اینترنتی