در هر مرحله از ارتباطات در چرخه کسبوکار، مهارت مذاکره یک تکنیک ضروری است که مدیران باید داشته باشند.
بعضیاوقات، کلمه مذاکره میتواند شمارا به یاد گفتگوهای داغ با مشتریان در آنسوی میز هیئتمدیره بیندازد.
مواردی مانند برقراری ارتباط، پرسیدن سؤالات صحیح و استفاده از زبان بدن به نفع شما، همه جزئی از روش مناسب مذاکره است.
اگر تجربه مذاکره موفق داشتهاید یا میخواهید هنگام مذاکره، یک مزیت کسب کنید، خوششانس خواهید بود.
در این مقاله اهمیت و ارزش یادگیری مهارت مذاکره بیان میشود.
همچنین روشهایی را میآموزید که نیاز به مذاکره ندارید یا میتوانید بسیار امیدوارکننده، مذاکره کنید.
چرا صاحبان مشاغل به مهارت مذاکره نیاز دارند؟
۱- برای مذاکره صحیح باید ذهنیت صحیح نسبت به مذاکره داشته باشید.
مهارتهای مذاکره قوی، فقط در اتاق هیئتمدیره کاربرد ندارد، و در خارج از اتاق هیئتمدیره نیز برایتان سودآور است.
بهعنوانمثال، زمانهایی را در نظر بگیرید که برای به دست آوردن قیمت بهتر کالاهای عمده، نیاز به ملاقات با تأمینکنندگان دارید یا در هنگام واگذاری مسئولیت به کارمند جدید در حین استخدام، مذاکره میکنید.
مهارت مذاکره قوی، در هنگام معامله با مشتریان نیز مفید است.
بهجای اینکه محصول یا خدمات خود را با قیمت کم بفروشید، میتوانید به توافقی برسید که مناسب هردوی شما باشد.
روش آرام و نگرش حرفهای، حرف زیادی برای مشتری خواهد زد.
۲- برایتان موقعیتهای برد-برد ایجاد میکند
اگرچه برخی معتقدند که مذاکره فقط برای یکطرف، نتیجه مثبت دارد، اما اگر بهدرستی انجام شود میتواند به نفع همه افراد درگیر در مذاکره باشد.
بهترین مذاکرهکنندگان، کسانی هستند که میتوانند در پایان معامله موقعیتهای برد-برد ایجاد کنند.
ممکن است دشوار باشد، اما گزینه دیگر را در نظر بگیرید: یک پیروزی بیشازحد قاطعانه، حسن نیت یک رویکرد واقعبینانهتر را از بین میبرد.
۳- سود و زیان را تقویت میکند
هدف از مذاکرات دستیابی به بهترین معامله ممکن، برای شما و سازمان شما است.
تأثیر غیرمستقیم آن، بهبود نتیجه است.
بهعنوانمثال، اگر میتوانید از طریق مذاکره، ۱۰ درصد هزینهها را کاهش دهید، پس میتوانید پول پسانداز شده را مستقیماً به حاشیه سود خود منتقل کنید.
۴- اعتمادبهنفس ایجاد میکند
قسمت اعظم مذاکره آن است که با اعتمادبهنفس، بر روی نکات حائز اهمیت، بدون نگرانی از طرف مقابل تمرکز کنیم.
بدون اعتمادبهنفس، شما در توافقنامهای که به نفع دیگران است، نمیتوانید از حق خود دفاع کنید و در مذاکره شکست میخورید.
سخنرانی کردن، ارائه پیشنهادها و مقابله با پیشنهادها، در دستیابی به نتایج بهتر کمک میکند.
اطمینان حاصل کنید که در حین مذاکره بعدی خونسرد و مطمئن هستید.
۵- احترام ایجاد میکند
مهارت صحیح مذاکره شامل رفتار محترمانه با کارمندان، مشتریان و اربابرجوع است.
احساسی که شما بعد از مذاکره برای دیگران ایجاد میکنید، مهم است و تأثیر ماندگاری در جلسات آینده و اعتبار شما در صنعت، دارد.
مزیت مهم ایجاد یک برداشت مثبت، احترام متقابل است که بهطورکلی منجر به مذاکره بیشتر در آینده خواهد شد.
چگونه میتوانید مهارت مذاکره خود را توسعه دهید؟
البته شما برای اینکه بتوانید مهارتهای خود را در مذاکره افزایش دهید ، می توانید از تجارب دیگران هم استفاده کنید.
یکی از این راه ها خواندن مقاله ” چگونه مهارتهای مذاکره را افزایش دهیم ” هست.
۱- مخاطبان خود را بشناسید و پاسخ خود را تنظیم کنید
کسی که میخواهید با او صحبت کنید، سؤالاتی را که میخواهید بپرسید و اینکه شما از مخاطب چه میخواهید بدانید را، از قبل مشخص کنید.
اولویتهای طرف مقابل، یک نیروی محرکه اصلی، در درک شما خواهد بود،
بنابراین از قبل تحقیق کنید که طرف مقابل مذاکره شما چه جور آدمی است و پاسخها و زبان خود را با آنچه آنها میگویند، همسو کنید.
اگر با افرادی سروکار دارید که تحلیلی و دقیق هستند، بر ارائه اطلاعات کمی به آنها، تمرکز کنید.
از طرف دیگر، افرادی که خواستار و شهودی هستند،
فقط به حداقل اطلاعات احتیاج دارند. اهمیت درک نوع شخصیت آنها و سازگاری با شخصیت آنها، نباید نادیده گرفته شود.
۲- با دقت گوش کنید
هرچقدر بیشتر وقتتان را صرف صحبت کنید، باید برای رسیدن به نتیجه دلخواه، بیشتر وقت بگذارید.
نیت خود را پنهان نگهدارید و ساکت بمانید. بهجای اینکه فکر کنید، بعداً چه جوابی دهید، خویشتنداری کنید،
به آنچه گفته میشود خوب گوش دهید و بر اساس موضوع صحبت آنها، پاسخ دهید.
۳- برداشت شخصی نکنید
پیگیری موضوعات جانبی، که ارتباطی به معامله ندارند، اغلب منجر به شکست مذاکرات میشود.
یک مذاکرهکننده موفق بر حل مشکلات بهگونهای تمرکز دارد که احترام هر دو طرف را فراهم کند.
تمرکز بر عوامل خارجی، میتواند موانعی را به دنبال داشته باشد.
در صورت مواجهه یا بیادبی یا رفتار سختگیرانه کسی، به رفتار خود نگاه کنید و از شخصی گرفتن مسائل خودداری کنید.
۴- همیشه در عوض چیزی به دست آورید
موافقت با ارائه تخفیف یا کمکهزینه در حین مذاکرات، اجتنابناپذیر است.
اگر مجبورید چیزی را بدهید، مطمئن شوید که در عوض چیزی دریافت میکنید.
اگر طرف مقابل خود را موظف به پس دادن لطف نمیکنید، احتمالاً به آنها این حق را میدهید که تخفیف بیشتر بخواهند.
۵- خود را برای اشتباهات آماده کنید
در آموزش رسمی مذاکره، شرکتکنندگان در نقشهای شبیهسازیشده، برای نشان دادن نواقص در تفکراتشان و عملکرد ظاهر میشوند.
بااینحال، توجه به این نکته مهم است که اشتباهات برجسته، لزوماً نشاندهنده کاستیهای شخصی شما نیستند.
بلکه برای شناسایی و یادگیری جایی که اشتباه میکنید، استفاده میشوند.
ممکن است از اشتباهات تکراری خجالت بکشید، اما این بخشی از روند آموزش مهارت مذاکره است.
۶- با تمرین استاد شوید
قبل از اینکه مذاکره به یک تکنیک طبیعی تبدیل شود، ایدههای جدید باید به استراتژیهایی تبدیل شوند که به زمان و تمرین اختصاصیافته، نیاز دارند.
روند یادگیری هرگز متوقف نمیشود. مهارت مذاکره که بهتازگی یاد گرفتهاید، هم در محل کار و هم در خانه، باید فعالانه تمرین شوند.
این راهکارها را با دوستان و خانواده امتحان کنید، جایی که اشتباهات، بهاندازه آزمایش آنها در محل کار، هزینهبر نخواهد بود.
استفاده مکرر از این استراتژیها بهآرامی ماهیت دوم پیدا میکند و جایگزین تکنیکهایی میشود که قبلاً استفاده میکردید.
نظر بدهید