چرا ارائه بازخورد در کوچینگ کسب‌وکار بسیار مهم است؟

چرا ارائه بازخورد در کوچینگ کسب‌وکار بسیار مهم است؟

ورود به یک رابطه کوچینگ تجاری با مشتری مستلزم آن است که هر دو طرف انتظارات خود را از ابتدا اعلام کنند.

از این گذشته، شما نمی‌توانید یک نقشه راه ایجاد کنید، مگر اینکه بدانید به کجا می‌روید.

یکی از حیاتی‌ترین عناصر یک برنامه کوچینگ کسب‌وکار، بازخورد خوب است. "خوب" در اینجا به کیفیت بالا اشاره دارد، نه‌فقط بازخورد مثبت.

وقتی بازخورد منفی با درایت و سازنده ارائه شود، می‌تواند به‌اندازه بازخورد مثبت مؤثر باشد.

علاوه بر این، کسانی که تقریباً طبق تعریف خواهان مربیگری کسب‌وکار هستند بازخورد عمیق و سازنده می‌خواهند تا به آن‌ها در تعریف یک برنامه عمل کمک کند.

در این مقاله در مورد اینکه چرا بازخورد در رابطه مربیگری کسب‌وکار بسیار مهم است مطالبی عنوان شده است.

 

بازخورد چه می‌کند؟

بازخورد در کوچینگ به رهبران کمک می‌کند تا بدانند واقعاً چگونه عمل می‌کنند و بتوانند آن را با نحوه عملکرد خود مقایسه کنند.

این به‌ویژه برای مدیران مهم است، زیرا افراد زیادی در بالای نمودار سازمانی وجود ندارند و مدیران ممکن است فرصتی برای بحث در مورد کار خود با دیگران نداشته باشند.

افرادی که مستقیماً به یک رهبر گزارش می‌دهند ممکن است به دلیل عدم تعادل قدرت بین آن‌ها، تمایلی به ارائه بازخورد آشکار و صادقانه نداشته باشند.

بررسی عملکرد رسمی برای مدیران خوب است، اما جایگزینی برای بازخورد مربیگری نیست.

یک رابطه مربیگری کسب‌وکار اطلاعات ارزشمندی را به مدیران می‌دهد که از هیچ‌کس دیگری دریافت نخواهند کرد.

  عناصر بازخورد خوب؟

عناصر بازخورد در کوچینگ خوب؟

لازم نیست همه بازخوردها مثبت باشند، اما برای سازنده بودن، بازخورد مثبت یا منفی باید شامل برخی از اجزای اصلی مطابق ذیل باشد:

• باید ارزش گیرنده بازخورد و میزان احترام او را تقویت کند. • باید شامل گوش دادن فعال باشد که باعث ایجاد اعتماد و بهبود ارتباطات می‌شود. • باید شامل پرسیدن نظر شخصی در مورد حل یک مشکل باشد. • باید صادق باشد و دلیل پشت بازخورد را توضیح دهد. • باید حمایت‌کننده باشد، بدون سلب مسئولیت از گیرنده بازخورد. • یک جلسه بازخورد همچنین باید شامل سؤالات زیادی باشد

یک جلسه بازخورد در کوچینگ کسب‌وکار باید شامل پرسیدن تعدادی سؤال از مدیران اجرایی باشد.

این سؤالات می‌تواند به فرد کمک کند تا مسائل را روشن کند، با شگفتی‌ها روبرو شود و یک برنامه واضح‌تر برای بهبود ایجاد کند.

برخی از سؤالات مهم عبارت‌اند از:

• چه نکات خوب و بدی در وضعیت فعلی شما به‌عنوان یک مدیر اجرایی وجود دارد؟ • چگونه از داده‌های بازخوردی که دریافت می‌کنید استفاده خواهید کرد؟ • آیا هیچ‌یک از بازخوردهایی که دریافت کردید شمارا شگفت‌زده کرد؟ • برخی از موضوعات مثبت در بازخورد شما چه بوده است؟ • بازخورد در مورد فرصت‌های بهبود چه چیزی به شما آموخته است؟ • دوست دارید چه تغییراتی ایجاد کنید؟

 

وقتی بازخورد در کوچینگ رد می‌شود

هنگامی‌که در یک رابطه مربیگری کسب‌وکار با یک مدیر اجرایی هستید، نمی‌توانید فرض کنید که او به‌طور خودکار هر بازخوردی را که داده می‌شود بپذیرد.

اگر مشتری بازخورد در کوچینگ را رد کند، حالت تدافعی بگیرد یا فوراً شروع به توجیه اقدامات کند، راه‌هایی وجود دارد که می‌توان رابطه مربیگری کسب‌وکار را به مسیر خود بازگرداند.

این مهم است که به مشتری یادآوری شود که بازخورد خوب اطلاعات است و بیانیه‌ای در مورد ارزش مشتری به‌عنوان یک شخص یا رهبر نیست.

گاهی اوقات باید به مراجعین یادآوری شود که رد بازخورد عموماً به معنای رد تغییر است.

هنگام کوچینگ یک مدیر، حفظ خونسردی و پرداختن به حالت دفاعی به روشی سازنده ضروری است.

برای مثال می‌توانید بیان کنید که به نظر می‌رسد مشتری بازخورد را مفید نمی‌بیند و از او بپرسید که چگونه می‌خواهد ادامه دهد.

 

مهارت‌هایی که مربیان اجرایی باید داشته باشند

مهارت‌هایی که مربیان اجرایی باید داشته باشند

مربی اجرایی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، افزایش اثربخشی یک مدیر اجرایی، گسترش تفکر او، تعیین اهداف و توسعه یک برنامه عمل برای برآورده کردن آن‌ها به کار گرفته می‌شود.

این امر مستلزم آن است که مربی اجرایی بداند چگونه یک رابطه حرفه‌ای بر اساس صداقت ایجاد کند.

یک مربی همچنین باید آماده کمک به مشتری در شناسایی شکاف‌های مهارتی و تمایز بین عملکرد فعلی و مطلوب باشد.

مربی‌ای که سؤالات کامل و بدون پایان می‌پرسد و سپس واقعاً به پاسخ‌ها گوش می‌دهد به مشتری کمک می‌کند تا راه‌حل‌های ممکن را شناسایی کند.

درنهایت، کوچینگ اجرایی باید حمایت‌کننده و تشویق‌کننده باشد و نتایج شخصی و تجاری خاصی را به همراه داشته باشد.

کوچینگ کسب‌وکار یک سناریوی «یک‌بار انجام‌شده» نیست، بلکه نیازمند آن است که هم مربی و هم مشتری به آینده نگاه کنند، انعطاف‌پذیر باشند، صادقانه فرصت‌های بهبود را شناسایی کنند و برنامه‌های خاصی را برای ایجاد آن‌ها ایجاد کنند.

اینکه بهترین مربی کسب‌وکار باشید، مستلزم تعهد به یادگیری و بهبود مستمر است.

نویسنده: جناب آقای حسین طالشی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)