گوش دادن و سوال پرسیدن در کوچینگ

2
درس
18
فایل
120
دقیقه
6500000 تومان

در این ویدان با مهم‌ترین مهارت در کوچینگ یعنی «گوش دادن و سؤال پرسیدن در کوچینگ» آشنا می‌شوید که زیرمجموعه مهارت‌های ارتباطی است. گوش دادن مؤثر، باعث ایجاد مکالمه خوب می‌شود.

چه تفاوتی بین شنیدن و گوش دادن است؟ بخش اصلی شنیدن در گوش و بخش اصلی گوش دادن در مغز اتفاق می‌افتد. شنیدن یک فرایند فیزیولوژیکی است و به معنای فعال شدن سنسورهای شنوایی ما در اثر امواج صوتی است. گوش دادن مؤثر یک مهارت شناختی در انسان است و عملاً یک فعالیت ذهنی و تحلیلی محسوب می‌شود. گوش دادن، شنیدن به همراه توجه است. وقتی به صحبت‌های طرف مقابل توجه می‌کنیم، یعنی گوش می‌کنیم.

چه زمانی گوش دادن، به گوش دادن مؤثر تبدیل می‌شود؟ زمانی که تمام توجه خود را به‌طرف مقابل بدهیم و بازخورد بدهیم. چیزهایی که درک کردیم را بازگو کنیم.

 مالکوم فوربس، تاجر برسته آمریکا و ناشر مجله Fobres می‌گوید: «هنر مکالمه در گوش کردن است.»

در دوره گوش دادن و سؤال پرسیدن در کوچینگ، دکتر محمدمهدی ربانی در بخش اول درباره گوش دادن مؤثر، قدرت مکث و سکوت، سؤال پرسیدن معنادار، ارائه در جمع، ارائه بازخورد، نحوه ارزیابی و مسترمایند آموزش می‌دهد و در بخش دوم در رابطه با مهارت سؤال پرسیدن در مربیگری، مهارت‌های موردنیاز، به چالش کشیدن تفکرات قدیمی، پرسیدن سؤالات انعکاسی و نحوه درک و شهود و همدلی صحبت می‌کند.

چرا گوش دادن مؤثر برای یک کوچ این‌قدر مهم است؟ وقتی گوش دادن یک کوچ مؤثر است، که بیشترین توجه را به کوچی خود دارد و به یک هم فرکانسی و هم‌وزنی کلامی می‌رسند و آن‌وقت است که کوچ ذوب در کوچی شده و کوچی هم از صحبت‌های سطحی خارج شده و عمق می‌رود و هم‌زمان، کوچ هم به اعماق رفته به‌نحوی‌که با حالاتی که کوچی ناراحت و یا خوشحال هست همنوایی و همدلی می‌کند. و اگر کوچ نتواند به حرف‌های کوچی خود خوب گوش دهد، نمی‌تواند به هدف پشت اهداف دست پیدا کند و لذا امکان طرح سؤالات معنادار را هم نداشته و طرح سؤالات معنادار، پایه و اساس و ابزار یک صنعت کوچینگ است.

با این ویدان همراه باشید و مهارت گوش دادن مؤثر و پرسیدن سؤالات معنادار را در خود افزایش دهید.

 

 

اساتید دوره

محمد مهدی ربانی

او هشت سال پیش وقتی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه اصفهان بود، با سه تن از دوستانش یک پارکینگ در خیابان استاد مطهری اجاره می کنند و با سرمایه صفر مجله پنجره خلاقیت را تاسیس می کنند. او هم اکنون مدیرمسئول مجله است. این مجله هم اکنون یکی از موفق ترین رسانه ها در زمینه کارآفرینی در کشور است. این مجله یکی از اهدافی بوده که مدرس این دوره با استفاده از همین استراتژی ها در جوانی به آن دست یافته است. دکتر ربانی همچنین مدیرمسئول انتشارات نگاه نوین (مالک برند ثروتمندان خودساخته) است که کتاب های منتشر شده توسط این انتشارات جزو پرفروش ترین کتاب های ایران هستند. حتما با کتاب اثر مرکب دارن هاردی آشنا هستید که اولین بار انتشارات ثروتمندان خودساخته آن را به مردم ایران معرفی کرد. محمد مهدی ربانی با اینکه علاقه زیادی به تدریس دارد و مدرس دانشگاه است، عقیده دارد که امروزه به افرادی نیز نیاز داریم که هم دانشگاهی باشند و هم در کف بازار، تجارت کنند تا دانش کاربردی را بتوانند به دیگران آموزش دهند. به همین دلیل او از 18 سالگی به کار ویزیتوری کتاب و دارو در داروخانه ها مشغول شد و هم اینک موسس داروسازی دیموند، یکی از نوآورترین داروسازی های کشور است. شرکت تینو که در زمینه اختصاصی استارتاپ ها مشغول به کار است، یکی دیگر از فعالیت های اجرایی اوست. به اندام دکتر کرمانی، سالم باش و ... استارتاپ هایی هستند که دکتر ربانی مستقیما در به وجودآمدن شان نقش داشته است. دکتر ربانی قبل از 30 سالگی، ده ها برنامه زنده تلویزیونی داشته و خدمت گذار عموم مردم ایران بوده است. ده ها مقاله و کتاب به صورت مکتوب به مخاطب خود ارایه داده است و ماموریت خود را کمک به دیگران برای رسین به اهداف خود می داند. او به صورت مستقیم در دانشگاه های داخلی و خارجی از جمله زوریخ و مادرید درس خوانده است و هم اکنون استاد ارشد آکادمی صادرات آلمان واقع در اشتوتگارت وابسته به دانشگاه اشتاین بایس است. او نماینده انحصاری موسسه آموزش عال سوئیس SSHE در ایران است. دکتر ربانی سالها بدون واسطه از اساتیدی مانند جک کنفیلد، برایان تریسی، جان دمارتینی، مک دونالد و ... تعلیم دیده است و جایزه های متعددی از آن ها دریافت نموده است.

person
mail