حتماً اصطلاحات مدیریت استراتژیک، تفکر استراتژیک، مدیریت راهبردی یا برنامه راهبردی به گوشتان خورده است. و شاید به نظرتان رسیده که به درد کسبوکارهای کوچک و متوسط نمیخورد و مخصوص سازمانهای بزرگ است، اگر تا الان اینگونه فکر میکردید، باید بگوییم تفکر شما اشتباه بوده است.
بسیاری از شرکتها بدون برنامههای رسمی، استراتژیک و مدون در بازار حضور دارند. در شرکتهای تازه تأسیس که دوران طفولیت خود را طی میکنند، مدیران چنان سرگرم امور هستند که فرصتی برای برنامهریزی ندارند. در شرکتهای کوچک مدیران میاندیشند که تنها شرکتهای بزرگ به برنامهریزی استراتژیک نیاز دارند و همچنان بر تفکر محصول گرایی تأکید و تمرکز دارند.
استراتژی یعنی راه برنده شدن. وقتی میخواهید موفق شوید، وقتی میخواهید برنده باشید، باید راهی را در نظر بگیرید. راههای رسیدن به هدف میتواند به تعداد زیادی باشد ولی کدام راه مناسب ما است؟ کدام راه برای کسبوکار ما بهتر است؟ انتخاب یکراه از میان راههای مختلف برای رسیدن به هدف را استراتژی گویند.
در دوره استراتژی و برنامهریزی اصولی برای موفقیت در رقابت، محمدمهدی ربانی مدرس دوره درباره استراتژی یا راهبرد صحبت میکند. در این دوره یاد میگیرید مزیت رقابتی چیست؟ چگونه داشتن استراتژی به ما مزیت یا برتری رقابتی میدهد؟ چهکار انجام دهیم که مردم ما را از میان رقبای زیاد انتخاب کنند؟ مراحل برنامهریزی راهبردی چیست؟ چگونه برای زندگی خود یک دورنمای خوب داشته باشید؟ تفکر استراتژیک چگونه است؟ چگونه ذهنی داشته باشیم که موقعیتها را بهدرستی تحلیل کند؟ چگونه ذهن فعالی داشته باشیم که بهصورت سیستماتیک فکر کند؟ در کل، این دوره برنامهریزی برای موفقیت است. این دوره کمک میکند در دنیایی پر از رقابت امروز، در دنیایی که تکنولوژی مرتب تغییر میکند، بقا داشته باشید.
بسیاری از کسبوکارهای کوچک و متوسط کشور ما بهصورت کاملاً سنتی اداره و مدیریت میشوند. این کسبوکارها بعضاً موفق نیز هستند منتها این نکته مهم را در نظر بگیرید که اگر آنها بهصورت صحیح و علمی مدیریت شوند، میتوانند چندین برابر موفق باشند. درواقع کسبوکارهای متوسط و کوچک در کشور ما سقف پیشرفتشان خیلی بلند نیست.
یکی از مهمترین حلقههای مفقوده در مدیریت اینگونه بنگاهها در کشور ما برنامهریزی است. بهویژه برنامهریزی کلان و در سطح بنگاه که بهاصطلاح برنامهریزی راهبردی یا برنامهریزی استراتژیک اتلاق میگردد. یک ضربالمثل مشهور ژاپنی میگوید: هنگامیکه شما از تشنگی میمیرید خیلی دیر است که در مورد حفر چاه فکر کنی. پایه این نوع مدیریت بر اساس میزان درک مدیران از شرکتهای رقیب، بازارها؛ قیمتها، توزیعکنندگان، دولتها و تمام کسانی است که بهنوعی با آن سازمان در ارتباط هستند.
خیلی از کارآفرینهای جوان، بهجای اینکه بهصورت تخصصی برای کسبوکار خودشان یک برنامهریزی دقیق انجام دهند، از نمونههای آماده آن استفاده میکنند. نکتهای که اینجا اهمیت دارد، این است که نمونههای آماده تنها یک سند خارجی هستند که برای سرمایهگذاران و مشاغل بانکی بیشتر مورداستفاده قرار میگیرند. به کمک آموزش تخصصی دوره استراتژی و برنامهریزی اصولی برای موفقیت در رقابت، بهطور مشخص، برنامه استراتژیک کسبوکار خود را فرامیگیرید.
برنامهریزی استراتژیک باعث میشود مدیریت بتواند پیشاپیش بهصورت منظم بیندیشد و شرکت را مجبور کند تا سیاستها و اهداف بلندمدت خود را بهصورت دقیق تعیین نماید. فعالیتهای شرکت را هماهنگ کند و برای کنترل، استانداردهایی را بهصورت دقیق مشخص نماید و درنهایت سازمانها و کسبوکارها با برنامهریزی استراتژیک، آینده کسبوکار خود را کنترل میکنند.
-
آنچه در این دوره خواهید دید
-
مدیران چه میکنند
-
مراحل تدوین استراتژی
-
چگونه یک فهم مشترک ایجاد کنیم؟
-
شش قابلیت رهبری
-
تحقیق و توسعه
-
استراتژی یعنی تصمیمگیری
-
اسلایدهای دوره
-
آنچه در جلسه بعدی خواهید آموخت