بوم مدل کسبوکار یک ابزار کارآفرینی و نوآوری است که توسط الکسی آستروالدر و ایوز پینیور ابداعشده است. آنها مؤلفین کتاب پرفروش Business Model Generation هستند. این کتاب یک راهنمای عملی و الهامبخش برای هرکسی است که میخواهد مدل کسبوکارش را بهبود ببخشد یا مدل جدیدی بسازد. آنها این کتاب را به کمک 470 مجری بوم مدل کسبوکار از 45 کشور نوشتهاند. ابزار بوم مدل کسبوکار توسط محققین دانشگاهی تأییدشده و توسط نوآوران و کارآفرینان بهطور عملی آزمایششده است. بوم مدل کسبوکار به شما کمک میکند یک ایده جدید را به یک واقعیت سودآور جدید تبدیل کنید.
بوم مدل کسبوکار (Business Model Canvas)، همان طرحی است، که بهصورت واضح بیان میکند، قرار است یک شرکت یا استارتاپ چطور محصولاتش را تولید کند و به دست مشتری برساند، تا به درآمدزایی برسد. بوم مدل کسبوکار درواقع نقشه یک کسبوکار برای رسیدن به موفقیت است. بدون نقشه، رسیدن به مقصد و هدف دشوار و چه بسی ناممکن است. بوم مدل کسبوکار تمام فعالیتهای یک شرکت را توصیف میکند. از 9 بخش اصلی تشکیل میشود، که در هر بخش عناصری توصیف میشوند و با دیگر بخشها در ارتباط هستند. اینکه قرار است از چه طریقی محصولات و خدمات به دست مشتری برسد، چطور درآمدزایی شود و ... همگی در این مدل بهخوبی شرح داده میشود.
دن استاتز مدرس دوره بوم مدل کسبوکار، کارآفرین و عضو هیئتعلمی دانشگاه ایالتی کنساو است و بیش از 30 سال تجربه دورههای مدیریت و رهبری و کارآفرینی دارد. در بخش اول درباره 9 بلوک سازنده بوم مدل کسبوکار صحبت میکند. خواهید دید که بوم مدل کسبوکار نقش اساسی در تبدیل یک ایده جدید به یک واقعیت سودآور بازی میکند. سپس تکتک این بلوکها شامل بخشهای مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانالها و ارتباط با مشتریان، جریانهای درآمدی و منابع اصلی، فعالیتهای اصلی و شرکای اصلی، ساختار هزینه و درنهایت ارائه مدل کسبوکار است، توضیح داده میشود.
زمانی، رقابت و عملکرد شرکتها بر پایه کالا، خدمات، تکنولوژی و قیمت بود. ولی امروز، با توجه به تغییرات پرسرعت بازار، کسبوکارها نمیتوانند ریسک پیروی از مدلهای قدیمی را داشته باشند. شرکتها و کسبوکارهایی که امروز از چالشهای اقتصادی و فرهنگی گذشتهاند و بهعنوان کسبوکارهای پایدار یا موفق شناخته میشوند، یک ویژگی منحصربهفرد و مشترک یعنی یک بیزینس مدل موفق دارند.
افراد بسیاری تصور میکنند بهترین ایده را برای کارآفرینی و درآمدزایی دارند، اما بدون داشتن یک نقشه همهجانبه و راهنمای مسیر، این کار بسیار دشوار یا نشدنی است. بوم مدل کسبوکار همان نقشه راهی است که هر کسبوکاری بدان نیاز دارد. این مدل به هر کسبوکاری کمک میکند تا مسیر پیشرفت و درآمدزاییاش را مشخص کند، همچنین همه عوامل دخیل بر آن را زیر نظر داشته باشد. با چنین طرحهای جامعی میتوان سادهتر بر روند اجرای پروژههای بزرگ نظارت داشت و میزان سود و زیان را سنجید.
با کشیدن مدل کسبوکار خود درواقع ابزار مدیریتی خود، برای رسیدن به موفقیت را ترسیم میکنید. اینکه تا چه اندازه این ابزار دقیق باشند، بسته به سؤالاتی است که در هر بخش مطرح و به آنها پاسخ میدهید. اینکه تا چه اندازه همه اجزا به هم مرتبط باشند و یک چرخه یکپارچه را تشکیل دهند، میزان دقیق بودن بوم مدل کسبوکار را مشخص میکند. شما به کمک این دوره میتوانید بوم مدل کسبوکار خود را دقیق و کاربردی طراحی کنید.
-
مقدمه و آشنایی با مدرس دوره
-
انیمیشن اایده کسب و کار تا مدل کسب و کار
-
مروری بر بوم مدل کسب و کار
-
انیمیشن تجسم مدل
-
ارائه بخش های مشتری
-
انیمیشن ساخت نمونه اولیه
-
ارائه ارزش پیشنهادی
-
انیمیشن مسیریابی در محیط
-
کانال ها و ارتباط با مشتریان
-
انیمیشن اثباتش کنید
-
جریان های درآمدی و منابع اصلی
-
انیمیشن روایت داستان
-
فعالیت های اصلی و شرکای اصلی
-
مدل کسب و کار نسپرسو
-
ارائه ساختار هزینه ها
-
ارائه داستان
سلام این مطلب فوق العاده بود . همه چیز واضح.تمرینات به شدت عملی و جلوبرنده. ممنونم بابت این ویدئو ارزشمند
خیلیع-عالی
خیلی مفید و کاربردی
عالی ممنونم