روابط عمومی یکی از سریعترین صنعتهای رو به رشد است، یعنی بهعنوان صاحب کسبوکار، کارآفرین یا متخصص روابط عمومی، شما همیشه باید در حیطه کاریتان، خوب باشید و اگر بدانید که از چه چیزی پرهیز کنید، شما همینجوری یکقدم جلوتر هستید. استفاده درست از روابط عمومی در کسبوکار میتواند واقعاً تأثیرگذار باشد، اما در صورت استفاده نادرست میتواند زیانآور باشد. چه صاحب کسبوکار، متخصص روابط عمومی یا نماینده برند تجاری هستید، شما انسان هستید و ممکن است در حیطه روابط عمومی از مسئلهای آگاه نباشید.
صنعت استارتاپ در ایران یک صنعت تقریباً نوپاست و در چند سال اخیر هم استارتاپهای زیادی در گوشه و کنار کشور و با هر هدفی ایجاد شدن که البته فقط تعداد انگشتشماری از آنها توانستند خودشان را بهعنوان یک کسبوکار موفق مطرح کنند. شاید این سؤال خیلیها باشد که چرا این استارتاپها شکست میخورند؟ تجربه میگوید که یکچیز بین استارتاپهای شکستخورده مشترک است و آن ضعف در روابط عمومی است. این مشکل فقط به استارتاپها مربوط نمیشود و حتی سازمانهای دولتی و خصوصی بزرگ کشور هم اصولاً درک درستی در مورد روابط عمومی ندارند. بعد از راهاندازی کسبوکار باید همه را از ارزش کاری که انجام دادید و یا مشغول به انجامش هستید آگاه کنید. و این کار فقط و فقط از طریق روابط عمومی ممکن است.
داشتن ارتباط درست و اصولی کسبوکارها با مشتریان مختلف، تأثیر زیادی در روند برند سازی دارد. متأسفانه بسیاری از کسبوکارها اهمیت زیادی به این موضوع نمیدهند. در بسیاری از مواقع اشتباهات روابط عمومی و خطاهایی که در این زمینه وجود دارد، شرکت شمارا در انزوا قرار میدهد. حتی ممکن است اعتبار برندتان را در مقایسه با رقبا کاهش دهد.
در دوره جلوگیری از اشتباهات روابط عمومی، آندریا هالند متخصص روابط عمومی تجاری و مدرس دوره، طبق تجربه کاریاش، 17 اشتباه در روابط عمومی که باید از آنها پرهیز کرد و شما هم مایل به انجامش نیستید، آموزش میدهد. همچنین چند جایگزین برای جلوگیری از این اشتباهات را بیان میکند. اگر میخواهید کمپین موفق روابط عمومی خودتان را شروع کنید، این دوره را مشاهده کنید.
روابط عمومی یکی از نبضهای حیاتی هر سازمانی است. مسئول این جایگاه به دلیل تنوع وظایف، امکان انجام اشتباهات بسیاری را دارد. اما خبر خوب این است که اغلب اشتباهات روابط عمومی تکراری هستند. اگر در حال ایجاد یک استارتاپ هستید بهتر است در همین ابتدا از اشتباهات دیگران درس بگیرید و اگر مسئولیت روابط عمومی یک سازمان نسبتاً قدیمی را به عهدهدارید، برگردید و به پشت سر نگاهی بیندازید تا ببینید که راه پیشین شما در مسیر رشد سازمان بوده و یا تنها وظایف و برنامههای روتین و راکد را پوشش میدهد.
در روابط عمومی هم مانند هر شغل دیگری امکان اشتباه وجود دارد. نکتهٔ مهم یادگیری از این اشتباهات و تکرار نکردن آنهاست. بعضی از اشتباهات کوچک را میتوان از طریق آگاهی از بهترین شیوههای روابط عمومی بهسادگی از بین برد.
این دوره قصد دارد به بررسی اشتباهات رایج کسبوکارها در روابط عمومی بپردازد. در انتها میتوانید روابط عمومی شرکت یا کسبوکار خود را با این موارد مقایسه کرده و در صورت داشتن یکی از این مشکلات، آن را برطرف کنید.
-
آنچه در این دوره خواهید دید
-
اشتباه گرفتن اسامی خبرنگاران
-
استفاده از اصطلاح "غیر رسمی"
-
از بحران سواستفاده نکنید
-
انبوه ارسال ایمیل های تبلیغاتی
-
نوشتن یک بیانیه تبلیغاتی طولانی
-
درخواست تصحیح داستان از خبرنگار
-
پاسخ دادن بی هدف
-
حمله به رقیب
-
پاسخ با "نظری ندارم"
-
درک نادرست از روابط رسانه ای
-
استفاده از قدرت زمان بندی
-
درک ارزش خبری
-
استفاده از روابط عمومی در هنگام آماده نبودن
-
انتخاب نادرست نشریه برای بیانیه تبلیغاتی
-
بازارگرمی مقابل چند خبرنگار در یک زمان
-
استفاده از کانال ارتباطی نادرست
-
استفاده از شعار های بی هدف برای اثبات حرف
-
شروع در مسیر درست