در سال 2009 یک ایده در خیابانهای سانفرانسیسکو متولد شد که حملونقل میلیونها آدم را متحول کرد. ماشینهای اوبر وارد خیابانها شدند.
شرکت اوبر تکنولوژی (Uber Technologies Inc) یک شرکت ارائهدهنده خدمات سفری آنلاین است. این شرکت در سال 2009 میلادی توسط تراویس کالانیک (Travis Kalanick) و گرت کمپ (Garrett Camp) بنیانگذاری شده است. در مرکزی این شرکت در شهر سانفرانسیسکو واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا قرار دارد. در ابتدا این برند با نام اوبرکپ (UberCab) فعالیت میکرد، تا اینکه در سال 2011 نام برند به UBER تغییر پیدا کرد. در سال 2017 این برند در 570 شهر در سراسر جهان به کاربران خود سرویس میدهد. در سال 2013 USA Today این برند را بهعنوان برند سال تکنولوژی معرفی کرد. اوبر امروزه یکی از شناختهشدهترین برندها در دنیا است.
تا چند سال قبل، اگر کمی باران شدید میبارید یا حتی برف میآمد، پیدا کردن تاکسی و اتومبیل برای خلاص شدن از شر سرما و رسیدن به مقصد، کار آسانی نبود. امروزه به لطف اینترنت، گوشیهای هوشمند و انواع اپلیکیشنها، بهراحتی میتوانیم از نزدیکترین مسیر و با قیمتی مناسب، سوار اتومبیل شده و با خیال آسوده به مقصد برسیم. بههرحال، در پشت هر یک از این ایدهها که امروز ما از آنها استفاده میکنیم، داستانی شنیدنی وجود دارد.
در مستند داستانی اوبر اولین تاکسی اینترنتی، رشد بیریشهٔ اوبر بررسی میشود، شما متوجه خواهید شد که اوبر چگونه توانسته است در کسبوکار رانندگی انتخاب اول همه باشد و چرا این غول با چنین اختلال فناوری آینده نامشخصی دارد.
شاید تاکنون مفهوم «اقتصاد مشارکتی» به گوشتان خورده باشد. اقتصاد مشارکتی، مفهومی است که در بازارهای جهانی، طوفانی به پا کرد و باعث راهاندازی کسبوکارهای انقلابی شد. درحالیکه شرکتهای زیادی درگیر این روش هستند، پادشاه مسلم اقتصاد مشارکتی، شرکت اوبر (Uber) است. یک شرکت تقسیم مسافر که به هر شخص این امکان را میدهد تا با وسیله نقلیه خود، درآمد کسب کند و افراد نیازمند بهوسیله نقلیه را قادر میسازد تا سریع و مقرونبهصرفه، سوار اتومبیل شده و به مقصد خود برسند. میزان موفقیت اوبر با توجه به عمر آن، بسیار چشمگیر است.
چرا اوبر محبوب شد؟ اوبر بزرگترین مشکل مردم و رانندگان را حل نموده است چراکه این سرویس، خدماتی را به مسافرانی که نیازمند تاکسی با کرایههای مناسب هستند ارائه میکند. میلیونها فرد از این سرویس بهره میبرند و میتوان گفت که اوبر شیوهٔ تاکسیرانی را بهکلی تغییر داده است چراکه به ساختار اصلی حملونقل نظم بخشید و موجب محبوبیت نوع جدیدی از شیوهٔ حملونقل گشت.
بهعلاوه، این سرویس خدماتی خودروهای تمیز و نحوههای پرداخت گوناگون را به مسافران ارائه میکند. با استفاده از اپلیکیشن، مسافران میتوانند حتی کرایه را از طریق کارتهای اعتباریشان از داخل آن خودرو پرداخت نمایند.
فعالیت در این نوع سیستم بهعنوان یک راننده، میتواند درآمدی حدود 500 دلار را در روز برای راننده داشته باشد که در یک هفته مبلغ قابلتوجهی بهحساب میآید. ازاینرو، میتوان اظهار نمود که سرویس اوبر نهتنها موجب رضایت مسافران میشود بلکه فواید بسیاری را به رانندگان میرساند چراکه موجب اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای قشری از جامعه میگردد.
اوبر در حال حاضر نهتنها در سانفرانسیسکو بلکه در بیش از ۳۰۰ شهر در ۸۳ کشور جهان فعالیت دارد. آنها قصد دارند میلیونها شغل ایجاد کنند و رؤیاهایی دارند که مسافران دیگر نیازی به خرید خودرو نداشته باشند، زیرا رانندگی با اوبر بعداً جایگزین ارزانتری خواهد بود.
-
آنچه در این دوره خواهید دید
-
بخش اول
-
بخش دوم
مثل همیشه عالی