بازار امروز ایران درگیر رکود و کسادی و بحران است، اما دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد. حال که در شرایط بحرانی و رکود و کسادی هستیم، چه راهکارهایی، چه نکاتی و چه هشدارهایی را باید در نظر بگیریم؟
شیوع گسترده ویروس کرونا و مختل شدن اقتصاد جهان، سبب گردیده است که بسیاری از استارتاپها و کسبوکارهای نوپا دست به تعدیل نیرو و بعضاً، تعطیلی کسبوکار خود بزنند. اما در این میان نیز، استارتاپهایی هستند که تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و نهتنها سایه شکست و تعطیلی را از کسبوکار خود دور نموده، بلکه با اتخاذ استراتژیهای مناسب توسعه کسبوکار در شرایط بحرانی، رشدی قابلتوجه را نیز تجربه خواهند نمود.
حضرت علی (ع) میفرمایند: " شتاب پیش از توانا شدن، و درنگ پس از فرصت یافتن، نشانه ضعف است." مصداق این فرمایش حضرت علی (ع) چه بسیار در زندگی شخصی و حرفهای و کسبوکارها دیده میشود. گاهی اوقات بدون بررسی و ارزیابی و شناخت و آگاهی در رابطه با رکود و کسادی و بحران با شتاب و عجله کارهایی انجام میدهیم که بعدها متوجه اشتباهمان میشویم. گاهی اوقات نیز با وجود آمادگی و داشتن فرصت، بهقدری فرصت سوزی و درنگ میکنیم که دیگر راهکارها کاربردی نخواهند داشت. بنابراین برای تحول و برونرفت از شرایط بحرانی، هم باید شناخت مناسب داشته باشیم و هم باید از فرصتهای پیش رو بهخوبی استفاده کنیم.
باید توجه داشت که استراتژی راهبری کسبوکار در شرایط بحرانی، کاملاً متفاوت از شرایط عادی بوده و شما میبایست حساسیت ویژهای روی جریانهای نقدی کسبوکار و شاخصهای کلیدی عملکرد خود داشته باشید. در دوره راهکارهای برونرفت از شرایط بحرانی، احمد روستا، پدر علم بازاریابی در ایران، 5 استراتژی که باید آنها را بازنگری و بررسی مجدد نمایید و تغییراتی اعمال کنید را بهصورت کاملاً کاربردی به شما آموزش میدهد. قاعدتاً در شرایط بحرانی برنامههای قبلی کارایی لازم را نخواهند داشت و لازم است تا بهصورت اساسی بازنگری شوند. در هنگام بحران، توجه به برخی از نکات درزمینهٔ بازاریابی بسیار حائز اهمیت میشود. بنابراین تسلط بر اصول بازاریابی بسیار مهمتر از قبل است.
بحران پیشامدی است که بهصورت ناگهانی و گاهی فزاینده، در اثر رخدادها و عملکردهای طبیعی و یا انسانی رخ میدهد و وضعیتی خطرناک و ناپایدار برای فرد، گروه یا جامعه ایجاد میکند. بحران باعث به وجود آمدن شرایطی میشود که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوقالعاده است. بحرانها برحسب نوع و شدت متفاوتاند. بحران همچنان که نشانگر یک مانع، آسیب، ضایعه یا تهدید است، میتواند نشانگر فرصت برای رشد یا افول نیز باشد. مدیریت بحران نیز به معنای سوق دادن هدفمند جریانِ پیشرفتِ امور به روالی قابلکنترل و انتظار بازگشت امور در اَسرع وقت به شرایط قبل از بحران است.
بااینکه شیوع ویروس کرونا این روزها، تأثیرات مخربی روی استارتاپها و کسبوکارهای مختلف گذاشته است، اما یک نکته را باید یادتان باشد که خیلی از شرکتهای بزرگ و موفقی که امروز میشناسیم، مثل واتساپ، پینترست، اوبر و … هم کار خودشان رو در دورههای بحران مالی و رکود اقتصادی (سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی) شروع کردهاند.
گاهی اوقات قرار گرفتن در شرایط دشوار و بحرانی، باعث میشود که خلاقیت و نوآوری افراد به بیشترین میزان خودش برسد، چراکه در این شرایط آنها نهفقط برای رسیدن به موفقیت و رشد بیشتر، بلکه برای حفظ بقای خود تلاش میکنند. بنابراین شما هم در این شرایط باید نیمهپر لیوان را ببینید و هر کاری که فکر میکنید برای بقای کسبوکارتان لازم است را انجام دهید تا قویتر از همیشه از این شرایط بحرانی بیرون بیایید.
-
استراتژی های بازاریابی
-
استراتژی های محصول
-
استراتژی های قیمت
-
استراتژی های توزیع
-
استراتژی های ترویج
عالیهستید
ممنون از دکتر ربانی عزیز بابت دوره های خوبی که در ودان ارائه میده
سلام خیلی لذت بردم دمت گرم آقای روستا
سلام خیلی لذت بردم فکر نمیکردم یه فایل رایگان اینقدر عالی باشه دوره ای که حداقل 10تا 20میلیون ارزش داشته باشه مردی جدی اما دقیق آقای دکتر روستا دمت گرم لذت بردم مرد
عالی