شاید شما بهعنوان یک کارآفرین و یا صاحب کسبوکار بر این عقیده باشید که نوشتن طرح کسبوکار، فقط برای شرکتهای بزرگ و استارتاپهای بزرگ و موفق است و کسبوکار قدیمی شما و یا استارتاپی که قصد راهاندازی دارید، نیازی به طرح کسبوکار ندارد. اگر اینگونه فکر میکنید، در اشتباهید. متأسفانه پیامدهای مربوط به فقدان برنامهریزی در نرخ بالای شکستی که بسیاری از شرکتهای کوچک تجربه میکنند، کاملاً مشهود است.
برای هر کاری که میخواهیم انجام دهیم، باید برنامهای داشته باشیم، تدبیر کلید پیروزی است. راهاندازی کسبوکار بدون برنامه محکومبه شکست است. آیا با وجود سرعت زیاد تغییرات، نیازی به مدل کسبوکار است؟ بلی نیاز است، کسانی که برنامه ندارند، برنامه شکست خوردن دارند. طرح کسبوکار هنوز دارای اهمیت است، اما روش نوشتن آن و تمرکز آن، امروزه نسبت به گذشته متفاوت است. نگاه امروز نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. طرح کسبوکار را امروزه کوتاهتر، شفافتر، باقابلیت دسترسی بیشتر مینویسیم، طرح کسبوکار امروزه بر روی بازاریابی، فروش و مشتری و بازار هدف متمرکز است.
در دوره طراحی مدل کسبوکار و تدوین طرح کسبوکار توسط محمدمهدی ربانی، یاد میگیرید: طرح کسبوکار چیست؟، مدل کسبوکار چیست؟، بوم کسبوکار چیست؟، بوم ناب چیست؟، طرح کسبوکار آنلاین چگونه است؟، چگونه ارزش پیشنهادی رد نشدنی بنویسید؟، چگونه مشتریان هدف را دستهبندی کنید؟
نوشتن طرح کسبوکار کمک میکند، چشمانداز کسبوکار را ببینید، برای توسعه در آینده آماده شوید، سرمایهگذار جذب کنید، اگر کسبوکارتان قدیمی است، راههای جدیدی برای بازاریابی یا تولید محصول جدید بیابید و درآمد خود را بالا ببرید.
تفاوت طرح کسبوکار و مدل کسبوکار چیست؟ مدل کسبوکار در واقع شروع طرح کسبوکار است. مدل کسبوکار یک اصطلاح نسبتاً جدید محسوب میشود. طرح کسبوکار در حدود دو قرن قدمت دارد، ولی قدمت اصطلاح مدل کسبوکار، تقریباً به دو دهه میرسد. مدل کسبوکار به سه دسته سؤال پاسخ میدهد که عبارتاند از: این کسبوکار چه ارزشی ایجاد میکند و چگونه ایجاد میکند؟، چگونه ارزش را به پول تبدیل میکند؟، چهکار میکند که پایدار بماند و همیشه بتواند بقا داشته باشد؟
با گذراندن این دوره متوجه میشوید، راهاندازی کسبوکار نو و نوآوری در کسبوکارهای موجود، کار سختی نیست. اگر در حال حاضر کسبوکاری دارید که با تغییرات محیطی همخوانی ندارد و قدیمی شده است. با یادگیری مباحث این دوره، که شبیه کارگاه آموزشیست، شما میتوانید قدمبهقدم همراه مربی، بیزینس پلن خود را طراحی کنید، در کسبوکارتان نوآوری ایجاد کنید و شناسنامه کسبوکارتان را استخراجکنید.
-
آنچه در این دوره خواهید دید
-
طرح کسب کار یا بیزینس پلن
-
بوم مدل کسب و کار چیست؟
-
اجزای بوم کسب و کار | بخش مشتریان
-
اجزای بوم کسب و کار | ارزش پیشنهادی (1)
-
اجزای بوم کسب و کار | ارزش پیشنهادی (2)
-
اجزای بوم کسب و کار | کانال های ارتباطی
-
اجزای بوم کسب و کار | ارتباط با مشتریان
-
اجزای بوم کسب و کار | فعالیت های کلیدی
-
اجزای بوم کسب و کار | منابع کلیدی
-
اجزای بوم کسب و کار | شرکای کلیدی
-
اجزای بوم کسب و کار | ساختار هزینه ها
-
اجزای بوم کسب و کار | جریان درآمد
-
طراحی بوم ناب
-
منابع دوره
-
بوم مدل کسب و کار (Canvas)
-
اسلایدهای دوره
-
طرح کسب و کار
-
بوم ناب کسب و کار
-
مدل کسب و کار دیجیتال
-
بوم ارزش پیشنهادی
-
مثال بوم مدل کسب وکار
-
آنچه در جلسه بعدی خواهید آموخت