هرسال چند محصول خوب عرضه میشوند؟ اگر جوابتان 33 هزار محصول بود، درست حدس زدهاید. هرسال چند محصول خوب شکست میخورند؟ فکر میکنید چرا محصولات خوب شکست میخورند؟ یک دلیل آن ناتوانی شرکت در پشتیبانی از رشد است. یعنی محصول در بازار بسیار موفق است، اما شرکت قادر به پشتیبانی از تقاضا نیست. دلیل دیگر این است که نمیتواند وعده برند را عملی کند مثل ویندوز ویستا که از بازار خارج شد. دلیل سوم این است که محصول در یک نوع برزخ باشد، چون مصرفکننده به مزایای اصلی آن علاقهای ندارد. دلیل چهارم این است که مصرفکننده محصول را نمیفهمد، اینکه چطور از آن استفاده کند یا هدفش چیست. دلایل دیگر شکست محصولات خوب در بازار، در دوره مدیریت محصول و برند گفته میشود.
در دوره مدیریت محصول و برند، لوئیز رودریگز باپتیستا مدرس دوره، متخصص محصول و برندینگ است. این دوره مشتمل بر 6 بخش است. بخش اول این دوره درباره رسیدن از ایده به محصول، عرضه محصولات جدید و مدیریت چرخه عمر است. بخش دوم درباره توسعه یک برند قوی برای محصول است. برای الهام بخشیدن به ذینفعان و بهبود تراز مالی میباشد. بخش سوم درباره این است که بدانید چگونه پیشنهادتان را ارائه کنید. معماری برند و نامگذاری توضیح داده میشود. بخش چهارم ساختن رزومه برای برند را آموزش میدهد. بخش پنجم درباره تبدیل برند به یک تجربه خوب مشتری است. بخش ششم درباره مشارکت حداکثری کارکنان است. این دوره بخشی از مجموعه تخصصی ترکیب بازاریابی است.
مدیر محصول مسئولیت موفقیت محصول در طی تمام چرخه عمر آن را بر عهده دارد. مدیر محصول بیش از چه بر چگونگی تمرکز دارد، به این معنا که کار وی در نظر گرفتن چشمانداز بلندمدت و تصمیمگیری در مورد جهت رشد محصول بر اساس نیازهای تکمیلی مشتری است. مدیر محصول باید پاسخگوی سؤالاتی باشد از قبیل: محصول یا خدمت چه مشکلی را برای مشتریان حل میکند؟ بازار هدف محصول یا خدمت چیست؟ استراتژی تولید کالا یا ارائه خدمت به چه شکلی است؟ استراتژی بازاریابی به چه صورت است؟ پارادایمهای مالی چگونه باشد؟
امروزه بیشتر سازمانها ضرورت برخورداری از فرایند بهینه توسعه محصول جدید را بهخوبی احساس کردهاند و برای داشتن چنین فرایند موفقی تلاشهای زیادی را انجام دادهاند و هزینههای هنگفتی را متقبل شدهاند. در این سازمانها، افراد متخصص و باتجربه به کار گرفته میشوند، از فناوریهای پیشرفت استفاده میشود و درعینحال ممکن است معرفی محصولات جدید آنها با شکست مواجه شود. مدیران اینگونه سازمانها غالباً نمیتوانند علت این شکستها را درک کنند.
تحقیقات در مورد اینگونه سازمانها نشان داده است که مشکل عمده، در نحوه مدیریت محصول و برند است. دوره مدیریت محصول و برند میتواند به سازمانها و مدیران کمک کند، علت شکست توسعه محصولات خود را بشناسند و برای رفع این مشکلات اقدامات درستی انجام دهند و یا اگر قصد توسعه محصول و برند دارند، به کمک آموزش این دوره از شکست پروژه خود جلوگیری کنند.
مدیریت، در توسعه محصولات جدید نقشی اساسی ایفا میکند و با ایجاد فضای مناسب برای خلاقیت و رشد استعدادهای بالقوه و بهکارگیری روشهای مناسب مدیریتی، زمینه را برای توسعه موفق مهیا میکند. از طرفی مدیریت برند یک فرآیند بلندمدت برای ارتقای سطح رضایت مشتریان از عملکرد شرکت شماست تا از این طریق در رقابت با دیگر رقبایتان بتوانید سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهید. در جهان امروز مصرفکنندگان بهسرعت در حال تغییر رفتار هستند و گاها در کسری از ثانیه برای خرید از شرکتی خاص تصمیم میگیرند. بنابراین یادگیری مدیریت برند به شما کمک میکند که همواره برند شما در انظار عموم قرار بگیرد و از این طریق یک برداشت مثبت در ذهن مخاطبان ایجاد شود. ازنظر روانی مدیریت برند بهاندازه افزایش کیفیت محصولات و خدمات شما در میزان فروش نهایی تأثیر دارد. بنابراین این دوره باارزش را بههیچوجه از دست ندهید.
-
آنچه در این دوره خواهید دید
-
محصولات جدید را چگونه طبقه بندی کنید
-
چرخه عمر محصول چیست؟
-
گسترش پیشنهادات
-
محاسبه تقاضای محصول
-
چگونگی توسعه و انتشار محصول جدید
-
فرایند توسعه محصولات بعدی
-
برند چیست و چرا به برند نیاز دارید
-
ورودی های فرایند توسعه برند
-
تحلیل رقبا
-
تعریف مدل برند
-
جوهره برند چیست و چرا اهمیت دارد
-
ارزشهای برند چیست و چرا به آن نیاز دارید
-
اتصال تقاط -ترجمه برند به یک بیانیه
-
ارزیابی استراتژی برند
-
معماری برند چیست و چرا به آن نیاز دارید
-
ارزش برند و اهمیت آن در کسب و کار
-
مدل های مختلف معماری برند
-
برند یکپارچه و نحوه استفاده از آن
-
مجموعه برند و نحوه استفاده از آن
-
مدل ترکیبی و نحوه استفاده از آن
-
توسعه معماری برند - بخش اول
-
توسعه معماری برند - بخش دوم
-
پنج شاخص برتر فرصتها یا مشکلات در معماری برند
-
ملاحظات نامگذاری برند
-
مجموعه برند و محصول چیست و چرا باید آن را تعریف کرد
-
رابطه بین مجموعه برند و معماری برند
-
توسعه مجموعه برند - بخش اول
-
توسعه مجموعه برند - بخش دوم
-
مدیریت مجموعه برند (1)
-
مدیریت مجموعه برند (2)
-
تجربه مشتری
-
قیف خرید چیست
-
مفهوم نقاط اتصال
-
شناسایی نقاط اتصال
-
اولویت بندی نقاط اتصال کلیدی
-
تعریف نقش نقاط اتصال
-
پیاده سازی برند در نقاط کلیدی
-
مشارکت برند چیست و چرا به آن نیاز دارید
-
تعریف ارتباطات درون سازمانی و برنامه آموزش
-
توسعه برند در سرتاسر سازمان
-
سنجش و رهگیری رفتار مطابق با برند
-
عوامل موفقیت کلیدی برنامه مشارکت برند
-
سخنان پایانی