بهمنظور راهاندازی یک استارتاپ، نیازی به یک مدرک دانشگاهی، سرمایه کلان یا حتی سالها تجربه در تجارت نیست. بااینحال اگر میخواهید یک استارتاپ راهاندازی کنید، باید مهارتهای موردنیاز خود را پروش دهید و بر هدفی معین تمرکز کنید تا به موفقیت در کسبوکارتان دستیابید.
راهاندازی یک استارتاپ بسیار هیجانانگیز است، اما همزمان میتواند بسیار استرسزا هم باشد. کارآفرینان اغلب در کار غرق میشوند، دلیل این موضوع نه حجم زیاد کار، که عدم اولویتبندی وظایف و برنامهریزی کارهاست. هیجان راهاندازی یک استارتاپ نباید چشمان مؤسسین آن را بر روی خطرات و مشکلات پیش رو ببندد. مدیریت درست هزینهها، مدیریت زمان و مدیریت منابع به همراه استفاده از تجربه دیگران در این مسیر میتواند باعث نجات استارتاپ شما از مرگ شود.
محمدمهدی ربانی در دوره مدیریت پروژه استارتاپی که آخرین جلسه، از دوره جامع صفر تا 100 راهاندازی کسبوکار آنلاین است، در رابطه با نکات اجرایی استارتاپ ها صحبت میکند. در این دوره روی بلوک اول کسبوکار شما صحبت میشود،اینکه چه اقدامی انجام دهیم تا کارمان را شروع کنیم؟ همچنین درباره تفاوت استارتاپ ها و کسبوکارهای سنتی صحبت میشود.
چرا استارتاپ ها متفاوت هستند؟ استارتاپ ها با چه چالشهایی روبرو هستند؟ چرا استارتاپ ها شکست میخورند؟ 3 مرحله یا 3 فاز انجام یک پروژه چیست؟ کنترل پروژه چگونه است؟ این دوره حاوی آموزشهای بسیار مفید و کاربردی است.
تفاوت پروژه و استارتاپ چیست؟ استارتاپ به پروژههایی گفته میشود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول میانجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم میشود. درواقع، استارتاپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی میکند و تمامی مراحل را بهصورت آزمونوخطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام میدهد. حال ممکن است شروع مفهوم استارتاپ بهصورت یک کار علمی خیلی پیچیده مانند یک اختراع سخت در حوزه نرمافزاری باشد، یا یک گروه بازاری تصمیم به تغییر در یک محصول خیلی ساده بگیرند و زمینه ورود آن به بازار بهعنوان یک محصول جدید را فراهم کنند. استارتاپ تاریخ تمام شدن ندارد، پایانی ندارد. اما پروژه چیزی است که شروع و پایان دارد. قسمت اول راهاندازی کسبوکار را بهعنوان پروژه باید نگاه کرد. مثال: راهاندازی وبسایت، این راهاندازی در قالب یک پروژه است، ولی خود کسبوکار یک پروسه است و همیشگی است.
کسبوکارهای نوپا (استارتاپها) همواره در مسیر و رشد تعالی خود با چالشهای متعددی روبرو هستند. چالشهایی که میتوانند درنهایت منجر به فروپاشیدن کسبوکارهای آنها در بلندمدت شوند. ازاینرو آموزش، شناسایی و درک این چالشها پیش و حین راهاندازی کسبوکار آنلاین اهمیت بسیاری دارد تا بتوانیم با ریشهیابی و شناسایی علل ایجاد آن، برای حل این موانع و چالشها راهحلی پیداکرده و از این چالشها عبور کنیم و به اهداف خود برسیم.
مهم نیست چه نقشی بر عهدهدارید، بههرحال باید در مقاطعی از کارتان یک پروژه را مدیریت کرده یا نقش فعالی در آن ایفا کنید. برای انجام درست این کار، مهارتهای زیادی لازم است، اما بدانید زمانی که صرف کسب مهارتهای مدیریت پروژه میکنید، تا حد زیادی جبران خواهد شد. وقتی بدانید چطور باید با چند نفر، وظیفه، مهلت تحویل، و مسئولیت سروکله بزنید، اعتبارتان را تقویت نموده و چشماندازهای ارتقای شغلی خود را بهبود خواهید داد. شما با انجام پروژهها در زمان معین و با بودجه مشخص، به تأمین اهداف سازمان کمک میکنید. این مسئله میتواند نتایج مشهودی را در کسبوکار به بار آورده و اعتبار شمارا افزایش دهد. بهعلاوه، زمانی که میدانید چطور باید کارها را سازماندهی، زمانبندی و تفویض کنید، استرس خودتان و اعضای تیمتان کاهش خواهد یافت.
-
آنچه در این دوره خواهید دید
-
چرا استارتاپ ها متفاوت هستند؟
-
چرا استارتاپ ها شکست می خورند؟
-
مراحل انجام پروژه
-
فاز صفر | مفهوم پروژه
-
فاز 1 | برنامه و طرح پروژه
-
فاز 2 | توسعه پروژه
-
نکات پایانی مهم
-
اسلاید های دوره
-
این موارد را فراموش نکنید