اولین مهارتی که میتوانید در خودتان پرورش دهید تا رهبر، مدیر و یا دوست بهتری باشید، مهارت گوش دادن است. گوش دادن تأثیرگذار، پلی به سمت موفقیت است. توانایی درک را بالا میبرد و انسان را متعهدتر میکند. قدرت مذاکره و متقاعدسازی را بالا میبرد و روابط شمارا قویتر میکند. بهترین چیز درباره شنونده خوب بودن این است که یک مهارت است و مثل هر مهارت دیگری میتوانید یاد بگیرید و تمرین کنید و در آن پیشرفت کنید.
در دوره مهارت گوش دادن مؤثر، دکتر اریک زکریسون پروفسور و باسابقه 30 سال مشاوره، نشان میدهد که چطور مهارت گوش دادن تأثیرگذار، در موفقیت تیم مؤثر است. همینطور استراتژیهایی برای رد شدن از مشکلات این زمینه را یاد میدهد. مشکلاتی مثل درک کردن حرفهای ناواضح و یا عکسالعملهای احساسی. او به شما یاد میدهد چطور به تیمتان احساس درک شدن بدهید و راههایی برای اینکه به آنها نشان دهید در حال گوش دادن هستید. چون درزمینهٔ گوش دادن، قوای ادراک شما نقش اصلی رادارند. در آخر قوانینی را میگوید تا بتوانید بهسرعت به بهترین شنونده ممکن تبدیل شوید.
گوش دادن مؤثر کلید روابط عالی و درک خوب است. گوش دادن مؤثر راز نجات مشاغل، ازدواجها و خانوادهها از درگیری است. این گوشها را خدا برای چه آفریده است! گوش دادن را خیلی از آدمها در ارتباطاتشان جدی نمیگیرند، درصورتیکه خوب گوش دادن، یکی از مهارتهای ایجاد صمیمیت و ارتباط ماندگار است. در جامعه امروزی، بهتر است باوجود تمام قابلیتهای ارتباطاتی پیشرفته، واقعاً به یکدیگر گوش فرا دهیم.
در دنیای پیشرفته، پرسرعت و پراسترس امروز، ارتباطات از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری پیداکرده، بااینوجود به نظر میرسد که ما هرروز زمان کمتری را به گوش دادن به یکدیگر اختصاص میدهیم. گوش دادن مؤثر یک مهارت است که در ایجاد روابط، حل مشکلات، اطمینان از درک، حل تعارضات و بهبود دقت، کمک میکند. در محل کار، گوش دادن مؤثر به معنای خطاهای کمتر و اتلاف وقت کمتر است.
تحقیقات نشان میدهد که فقط ۱۰ درصد از ما بهطور مؤثر گوش میدهیم. اغلب، ما فقط ازلحاظ فنی گوش میدهیم. ساکت ماندن درحالیکه شخص دیگری صحبت میکند، اما ذهن ما مشغول تفکرات دیگر است. همانطور که استفان آر کاوی در کتاب ۷ عادت مردمان مؤثر میگوید “اکثر مردم بهقصد درک گوش نمیدهند. آنها باهدف پاسخ دادن گوش میدهند.” اکثر ما فکر میکنیم شنوندههای خوبی هستیم، اما تسلط بر این مهارت فریبنده و چالشبرانگیز میتواند کسبوکار شمارا رونق دهد.
مهارت گوش دادن یکی از مهمترین مهارتهایی است که در موفقیت شغلی و کیفیت روابطمان با دیگران تأثیر بسزایی دارد. خیلی از ما چون بهاشتباه فکر میکنیم که یک شنوندهٔ سراپا گوش هستیم، هیچوقت به صرافت یادگیری این مهارت نیفتادهایم.
یادتان باشد، تنها راه برای اینکه این مهارتها به بخشی از تمرینهای مداوم شما تبدیل شوند، این است که آنها را به عادت تبدیل کنید. این کار را با تمرین کردن انجام دهید. از این مهارتها در زندگی روزانهتان و همینطور در رهبری روزانهتان استفاده کنید، هرچه بیشتر بهصورت فعال گوش دهید، برایتان عادیتر میشود و همینطور بقیه راحتتر و صادقتر با شما صحبت خواهند کرد.
-
رهبری به وسیله گوش دادن
-
تقویت قدرت درک دیگران
-
تقویت تعهد کاری در کارمندان
-
افزایش فرصت های توافق
-
تعهد بیشتر
-
چالش های محیطی برای گوش دادن
-
مفاهیم گیج کننده را ساده سازی کنید
-
با ازبین بردن جانب داری ها به خود برتری ببخشید
-
عکس العمل های احساسی
-
استایل های مختلف گوش دادن
-
گوش دادن کاذب را ترک کنید
-
گوش دادن انحصار طلبانه
-
تله های گوش دادن
-
حضور داشته باشید و فضا را آماده کنید
-
از نشانه های غیرکلامی استفاده کنید
-
با پرسیدن سوال به خود برتری ببخشید
-
خلاصه سازی و تفسیر
-
به زمان و مکان توجه کنید
-
پایان دادن به مکالمه
-
قدم های بعدی شما