دادههای جمعآوریشده موجود در سازمانها روزانه در حال افزایش است و انتظاری که سازمانها از شما بهعنوان یک مشاور دارند، این است که یافتهها و توصیههایتان بر پایه مدارک اثباتشده باشد. به علم و دانشی که از تحلیل این دادهها به دست میآید، هوش تجاری گفته میشود. اگر به نحو احسن پیادهسازی شود، به مشتریانتان کمک میکند تا به کارشان رونق ببخشند.
هوش تجاری، Business Intelligence یا بهاختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل دادههاست. این فرآیند درنهایت به مدیران، صاحبان کسبوکار و تمام تصمیمگیرندههای اساسی یک کسبوکار، اطلاعاتی عملی میدهد. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل دادهها به صورتهای مختلفی ارائه میشود؛ مثلاً گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و دادههای خام را در قالبهای بصری و قابلاستفاده به نمایش درآورند.
جاشوا ریچین مدیر شرکت اکسیوم سولوشن، است که در طی 15 سال اخیر به بیش از 40 شرکت مختلف برای رسیدن به اهدافشان کمک کرده است. در دوره هوش تجاری به شما آموزش میدهد که با استفاده درست از هوش تجاری به مراجعین خود در راستای کسب تجربه کمک کنید. در این دوره یاد میگیرید که هوش تجاری چیست. چگونه نیازهای تجاری را جمعآوری کنید. چگونه کسبوکارتان را معرفی کنید. چگونه دادهها را ارزیابی کنید. چگونه نتایج را جدولبندی کنید. چگونه گزارش نهایی را آماده کنید.
فرض کنید شما یک فروشگاه بزرگ اینترنتی و محصولات زیادی برای فروش دارید. قطعاً ذهن هیچ مدیری یارای نگهداری تمام اعداد و ارقام مربوط به خریدوفروش را ندارد و البته که واقعاً نیاز به حفظ تمام این اعداد و ارقام نیست. در فرآیند پیادهسازی هوش تجاری طبق یک عملیات پیچیده همهٔ دادههای سازمان در یک دیتابیس (ِ Data Base) جمع میشود (اینکه اطلاعات روزانه جمعآوری شود یا ماهانه یا هفتگی دست خودتان است). در حقیقت این دستابیس حاوی تمام اطلاعات شرکت و تکتک فروشها و خریدهای انجامشده توسط سازمان است. در اصطلاح تخصصی به این دیتابیس، انبارهٔ داده یا data warehouse میگویند و نقطهٔ شروع و صفر مرزی پروژههای هوش تجاری است.
امروزه دادهها همهجا هستند و به نظر میرسد که رشد تصاعدی داشته باشند که این هم چالشبرانگیز است و هم فرصتهای جدیدی را برای درک هرچه عمیقتر عوامل پیش برنده کاری و بازار فراهم میکند. اگر از هوش تجاری به نحو احسن استفاده کنید، میتوانید از طریق درک صحیح دادهها، بینشهای مفیدی را به مشتریانتان ارائه دهید. این بینشها میتوانند یک کسبوکار را از سود ده به رهبر بازار تغییر دهند. این دوره به شما کمک میکند تا به یک نمونه بارز در میان همکارانتان تبدیل شوید.
هوش تجاری به شما بهعنوان یک مدیر کمک میکند، بفهمید که چه عواملی در موفقیت یا شکست پروژههایتان مؤثر است. همین باعث میشود که بتوانید بفهمید چه عواملی سود بیشتر برای شما رقم میزنند و چه عواملی سود کمتری برای شما به همراه دارند.
طیف وسیعی از برنامههای BI به بسیاری از شرکتها کمک میکنند تا ارقام فراوانی از نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنند. از هوش تجاری برای پیدا کردن راهحلهایی جهت کاهش هزینهها، آشکار کردن فرصتهای شغلی جدید، تبدیل اطلاعات حاصل از فروش مستقیم به گزارشهای قابلدسترسی، پاسخ سریع به تقاضاهای خریدِ جزئی و بهینهسازی قیمتها استفاده میشود.
-
آنچه در این دوره خواهید دید
-
هوش تجاری چیست؟
-
جمعآوری نیازهای تجاری
-
معرفی کسب و کار
-
ارزیابی منابع دادهها
-
جزئیات دادهها
-
ارتباط داده
-
ایدههای دادهمحور
-
شرح نتایج
-
آمادهسازی گزارش نهایی
-
قدمهای بعدی