فرهنگ سازمانی
پیش گفتار
آنچه در این دوره خواهیددید.
مقدمه
خوش آمدید
تغییر شکل فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمانی چیست
اهمیت فرهنگ سازمانی
اجزای فرهنگ سازمانی
بررسی انواع فرهنگ ها
مدل فرهنگ سنتی
مدل فرهنگ پیشرفته
ایجاد فرهنگ سازمانی
عوامل موثر در ایجاد فرهنگ
فرهنگ در شرکت های نوپا
فرهنگ سازمانی: ابزاری برای موفقیت
تغییر فرهنگ سازمانی
تعیین زمان مناسب برای تغییر
طراحی یک برنامه
نقش فرهنگ
تحلیل نقش رهبران
نقش رهبری در فرهنگ
نتیجه گیری
نتیجه گیری
ممکن است به سازمانی بهعنوان اربابرجوع مراجعه کرده باشید و مشاهده کنید که کارکنان آن سازمان بهدرستی پاسخ اربابرجوع را نمیدهند یا کمکاری میکنند و مدام شمارا به دیگر کارکنان ارجاع میدهند. در یک سازمان ممکن است کارکنان نسبت به کارشان احساس تعلق نکنند، مدام غیبت میکنند، چاپلوسی و تملق فراوان دیده میشود. محافظهکاری وجود دارد، صداقت کافی نیست، کارکنان فقط به فکر منافع شخصی خودشان هستند. هر یک از این علائم نشاندهنده فرهنگسازمانی ضعیف است. لازم به ذکر است که فرهنگسازمانی ضعیف میتواند یکی از مهمترین ضعفها و تهدیدهای سازمان باشد.
استارباکس، گوگل، آی بی ام، شرکت هواپیمایی جنوب غربی آمریکا، حتی اگر آشنایی کمی با این شرکتها داشته باشید. میتوانید بلافاصله با شنیدن نامشان، حس و حال محیط کارشان و سبککارشان، قوانین نانوشته، ارتباط و تعامل و ارزشهایشان را در ذهنتان تصور کنید. فرهنگسازمانی نقش قابلتوجهی در موفقیت سازمان دارد و در همه جای سازمان دیده میشود. اما اغلب به اثرات و نتایجش کمتوجهی میشود.
شاید تصور کنید، فرهنگسازمانی درنتیجه فعالیتهای افراد و فرایندهای یک شرکت به وجود میآید و عنصری غیرقابلکنترل و غیرقابل محاسبه و کمی است. حقیقت این است که فرهنگ چیزی کاملاً قابللمس و عینی است و میتواند آگاهانه و با برنامه ایجاد و به کار گرفته شود. فرهنگسازمانی بر مؤلفههایی مانند روحیه و مشارکت کارکنان تأثیر میگذارد، نرخ ترک شغل را مشخص میکند و بر عملکرد شرکت تأثیر میگذارد و طبق پژوهشها، روی سودآوری تأثیرگذار است. فرهنگسازمانی وجه تمایز شرکتهای بسیار موفق از سایر شرکتهاست و میتواند یک مزیت رقابتی برای سازمانها باشد.
در دوره فرهنگسازمانی، توسط سارا کندی، سخنران و مشاور و متخصص رهبری و مدرس این دوره، با فرهنگسازمانی، اهمیت و اجزای آن آشنا میشوید. مؤلفههای یک فرهنگسازمانی قدرتمند را یاد میگیرید. نحوه ایجاد و پرورش و حتی تغییر فرهنگ را میآموزید. با نقش رهبر در حفظ فرهنگسازمانی آشنا خواهید شد. این دوره به شما بینش میدهد و استراتژیهای عملی در اختیارتان میگذارد.
فرهنگسازمانی باعث تقویت عملکرد کارکنان، مشارکت کارکنان و همینطور افزایش سودآوری میشود. اگر میخواهید یک فرهنگ جدید بسازید، یا میخواهید در فرهنگ موجود تغییر ایجاد کنید. با دیدن دوره فرهنگسازمانی، دانش و ابزارهای لازم برای اثرگذاری مثبت را به دست میآورید. این اصول باعث موفقیت شما بهعنوان رهبر و یا متخصص منابع انسانی میشود.
اگر شما فرهنگ را هدایت نکنید، فرهنگ شمارا هدایت میکند. فرهنگ به معنای ارزشهای مشترک میان افراد یک گروه است. این گروه میتواند یک خانواده، یک سازمان و یا یک کشور باشد. تأثیر فرهنگ در سطح ملی، دیرزمانی است که شناختهشده است. ولی واژه فرهنگسازمانی، واژه بسیار جوانی در ادبیات مدیریت است. نکته قابلتوجه این است که فرهنگ خوب یا بد مفهوم ندارد. مدیران باید هوشیار باشند که فرهنگسازمانی با مأموریت و استراتژیهای سازمان همخوانی داشته باشد. بنابراین ملاک قضاوت در مورد یک فرهنگ، میزان هماهنگی آن با وظایف آن سازمان است. فرهنگسازمانی شمشیری دو لبه است. از یکسو بستری است که دستیابی به اهداف سازمانی را تسهیل میکند. لبه دوم فرهنگسازمانی میتواند سدی باشد بر سر اعمال تغییرات در سازمان. تغییر اصولی و منطقی فرهنگ سازمان (در صورت لازم بودن) تا حد بسیار زیادی درگرو آموزش تیم تغییردهنده است.
وجه تمایز و تفاوت بین سازمانها، فرهنگشان است. اما برندهها همیشه آنهایی هستند که فرهنگ را اولویت خودشان قرار دادهاند. مهم نیست مدیر اجرایی باشید یا مدیر منابع انسانی یا مدیر شرکت، هرکسی در پرورش فرهنگسازمانی نقش دارد.
اساتید دوره

سارا کانادی
سارا کانادی نویسنده، سخنران و متخصص توسعه رهبری است.
سارا به کمپانیها کمک میکند مشارکت رهبرانشان را برای سود نهایی به حداکثر برسانند. سارا به دلیل 15 سال سابقهی کاری که دارد استعداد بینظیری در برقراری ارتباط با مخاطبان دارد، او میتواند به آنها اطمینان ببخشد که با استفاده از استراتژیهای کاربردی، به سوی تغییرات مثبت میروند. و با تقویت مهارتهای رهبری، باعث بهبود روابط کاری و بهبود عملکرد میشوند.
سارا بیش از 20 سال سابقه کار دارد: سِمت مدیر اجرایی ارشد در فروش، عملکرد و توسعه سازمانی در USAA و Texas Mutual. سارا، پس از تاسیس کمپانیاش، تخصصش را در زمینهی توسعه رهبری، برندینگ و هوش عاطفی به دیگران نیز ارائه کرد. دیدگاه او سبب شد صدها تیم و شخص به سوی تغییرات استراتژیک قدم بردارند و نتایج اثرگذاری را خلق کنند.
سارا یکی از اعضای انجمن سخنرانان ملی و فدراسیون سخنرانان جهانی است. او مربی مرکز رهبری خلاق (CCL) است.
سارا در نشریات بسیاری مطرح شده است، معروفترین آنها عبارتند از ، فوربز، هافینگتون پست، Psychology Today، CNBC و American Management Association's Leadership-Wired. سارا نویسندهی کتابِ محبوب تو و افشای آنچه بر شهرت و شغل شما تاثیر میگذارد در زمینه کسب و کار است.