
مدیریت محصول و برند
هرسال چند محصول خوب عرضه میشوند؟ اگر جوابتان 33 هزار محصول بود، درست حدس زدهاید. هرسال چند محصول خوب شکست میخورند؟ فکر میکنید چرا محصولات خوب شکست میخورند؟ یک دلیل آن ناتوانی شرکت در پشتیبانی از رشد است. یعنی محصول در بازار بسیار موفق است، اما شرکت قادر به پشتیبانی از تقاضا نیست. دلیل دیگر این است که نمیتواند وعده برند را عملی کند مثل ویندوز ویستا که از بازار خارج شد. دلیل سوم این است که محصول در یک نوع برزخ باشد، چون مصرفکننده به مزایای اصلی آن علاقهای ندارد. دلیل چهارم این است که مصرفکننده محصول را نمیفهمد، اینکه چطور از آن استفاده کند یا هدفش چیست. دلایل دیگر شکست محصولات خوب در بازار، در دوره مدیریت محصول و برند گفته میشود.
در دوره مدیریت محصول و برند، لوئیز رودریگز باپتیستا مدرس دوره، متخصص محصول و برندینگ است. این دوره مشتمل بر 6 بخش است. بخش اول این دوره درباره رسیدن از ایده به محصول، عرضه محصولات جدید و مدیریت چرخه عمر است. بخش دوم درباره توسعه یک برند قوی برای محصول است. برای الهام بخشیدن به ذینفعان و بهبود تراز مالی میباشد. بخش سوم درباره این است که بدانید چگونه پیشنهادتان را ارائه کنید. معماری برند و نامگذاری توضیح داده میشود. بخش چهارم ساختن رزومه برای برند را آموزش میدهد. بخش پنجم درباره تبدیل برند به یک تجربه خوب مشتری است. بخش ششم درباره مشارکت حداکثری کارکنان است. این دوره بخشی از مجموعه تخصصی ترکیب بازاریابی است.
مدیر محصول مسئولیت موفقیت محصول در طی تمام چرخه عمر آن را بر عهده دارد. مدیر محصول بیش از چه بر چگونگی تمرکز دارد، به این معنا که کار وی در نظر گرفتن چشمانداز بلندمدت و تصمیمگیری در مورد جهت رشد محصول بر اساس نیازهای تکمیلی مشتری است. مدیر محصول باید پاسخگوی سؤالاتی باشد از قبیل: محصول یا خدمت چه مشکلی را برای مشتریان حل میکند؟ بازار هدف محصول یا خدمت چیست؟ استراتژی تولید کالا یا ارائه خدمت به چه شکلی است؟ استراتژی بازاریابی به چه صورت است؟ پارادایمهای مالی چگونه باشد؟
