اصول راهاندازی کسب و کار آنلاین
مقدمه
خوش آمدید
شراکت
آیا شرکت تاسیس کنیم یا خیر؟
آیا شریک داشته باشیم یا خیر؟
آیا افراد کلیدی فنی را سهامدار کنیم یا خیر؟
معیار های اصلی برای شراکت
چه تعداد شریک داشته باشیم؟
ارزش های خود را معامله نکنید
درصد شراکت
انواع شراکت (1)
انواع شراکت (2)
شراکت نامه
از کجا شریک پیدا کنیم؟
یک تیم موفق
شرکت
انواع شرکت
نام گذاری شرکت
بعد از ثبت شرکت چه کنیم؟
منابع تکمیلی
فرم خام شراکت نامه
نمونه شراکت نامه
جزوه
خلاصه دوره اصول راه اندازی کسب و کار آنلاین
قدم بعدی
آنچه در جلسه بعدی خواهید آموخت
در اکثر مواقع افرادی که اقدام به راهاندازی یک کسبوکار جدید میکنند، خصوصاً وقتیکه چند نفر باهم شریک میشوند و کاری را شروع میکنند، مسائل حقوقی را چندان جدی نمیگیرند و همین مسئله باعث میشود در ادامه با مشکلات جدی حقوقی روبرو شوند. اگر نگاهی به دادگاهها بیندازید، نگاهی به شرکتهایی بیندازید که ایدههای خوب و محصولات عالی داشتهاند ولی ورشکسته شدهاند و منحل شدهاند، به اهمیت و لزوم توجه به مسائل حقوقی در ابتدای کار پی میبرید.
در اولین قدمهای راهاندازی یک کسبوکار جدید، معمولاً کارآفرینان با حداکثر توان خود به دنبال پیدا کردن مشکلات موجود در بازار و حل مشکلاتی که شناسایی کردهاند و یا توسعه محصول یا تأمین خدمت جدید هستند و بدون توجه به جنبههای حقوقی و شفافسازی حقوق و تکالیف طرفین، به جلو پیش میروند، اما پس از مدتی همکاری جایی که استارتاپ به موفقیت نزدیک میشود، بحثهای حقوقی شکل میگیرد.
در دوره اصول راهاندازی کسبوکار آنلاین، توسط مربی برجسته حوزه کسبوکار میآموزید، چگونه ایده خود را عملی کنید؟ آیا شرکت تأسیس کنید یا خیر؟ آیا شریک داشته باشید یا خیر؟ روش تدوین یک شراکتنامه چگونه است؟ روش راهاندازی یک کسبوکار بدون مشکل حقوقی و قانونی چگونه است؟ چه شرکتی تأسیس کنید؟ چگونه یک تیم شرکای مؤسس داشته باشید؟.
برای راهاندازی و رشد و توسعه کسبوکارهای جدید و استارتاپها در کنار مسائل مدیریتی و فنی که دارد، باید از مسائل حقوقی و چالشهای پیش رو حتماً آگاهی داشته باشید.
استارتاپ چیست؟ یک یا چند شخص کارآفرین در کنار هم با سرمایهای اندک و با تکیهبر توان و انگیزه خود، ایده پردازی میکنند و سپس با تبدیل ایده به محصول یا خدمت منحصربهفرد جدید، یک مشکل یا نیاز قدیمی بدون پاسخ را حل میکنند. با توجه به این تعریف مشخص میشود تا چه حد استارتاپها برای پایهگذاری و رشد و توسعه خود نیازمند اطلاعات و آگاهیهای حقوقی هستند.
چالشهای حقوقی در حوزه تجارت الکترونیک و کسبوکارهای اینترنتی، دارای الزامات قانونی است که عدم توجه به آنها ممکن است، فیلتر شدن سامانه یا مواجهشدن با احکام قضایی و منع فعالیت استارتاپ شود.
هرکسی که وارد امور کسبوکارتان میکنید، کاملاً بشناسید و در مورد پیشینه او تحقیق کنید. این مقوله بهخصوص در مورد شریک تجاریتان صادق است. شناخت ویژگیهای شریک کسبوکار و اعتماد به او، یکی از بهترین راهها برای حفظ کسبوکارتان هنگام ورود به مرحله مشارکت است.
از این دوره میتوانید بهعنوان یک راهنمای کامل و جامع و عملیاتی که حاصل تجارب ارزشمند خود مدرس است، برای راهاندازی یا استارتاپ یا کسبوکار نوپای خودتان استفاده کنید.
اساتید دوره

محمد مهدی ربانی
او هشت سال پیش وقتی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه اصفهان بود، با سه تن از دوستانش یک پارکینگ در خیابان استاد مطهری اجاره می کنند و با سرمایه صفر مجله پنجره خلاقیت را تاسیس می کنند. او هم اکنون مدیرمسئول مجله است. این مجله هم اکنون یکی از موفق ترین رسانه ها در زمینه کارآفرینی در کشور است. این مجله یکی از اهدافی بوده که مدرس این دوره با استفاده از همین استراتژی ها در جوانی به آن دست یافته است. دکتر ربانی همچنین مدیرمسئول انتشارات نگاه نوین (مالک برند ثروتمندان خودساخته) است که کتاب های منتشر شده توسط این انتشارات جزو پرفروش ترین کتاب های ایران هستند. حتما با کتاب اثر مرکب دارن هاردی آشنا هستید که اولین بار انتشارات ثروتمندان خودساخته آن را به مردم ایران معرفی کرد. محمد مهدی ربانی با اینکه علاقه زیادی به تدریس دارد و مدرس دانشگاه است، عقیده دارد که امروزه به افرادی نیز نیاز داریم که هم دانشگاهی باشند و هم در کف بازار، تجارت کنند تا دانش کاربردی را بتوانند به دیگران آموزش دهند. به همین دلیل او از 18 سالگی به کار ویزیتوری کتاب و دارو در داروخانه ها مشغول شد و هم اینک موسس داروسازی دیموند، یکی از نوآورترین داروسازی های کشور است. شرکت تینو که در زمینه اختصاصی استارتاپ ها مشغول به کار است، یکی دیگر از فعالیت های اجرایی اوست. به اندام دکتر کرمانی، سالم باش و ... استارتاپ هایی هستند که دکتر ربانی مستقیما در به وجودآمدن شان نقش داشته است. دکتر ربانی قبل از 30 سالگی، ده ها برنامه زنده تلویزیونی داشته و خدمت گذار عموم مردم ایران بوده است. ده ها مقاله و کتاب به صورت مکتوب به مخاطب خود ارایه داده است و ماموریت خود را کمک به دیگران برای رسین به اهداف خود می داند. او به صورت مستقیم در دانشگاه های داخلی و خارجی از جمله زوریخ و مادرید درس خوانده است و هم اکنون استاد ارشد آکادمی صادرات آلمان واقع در اشتوتگارت وابسته به دانشگاه اشتاین بایس است. او نماینده انحصاری موسسه آموزش عال سوئیس SSHE در ایران است. دکتر ربانی سالها بدون واسطه از اساتیدی مانند جک کنفیلد، برایان تریسی، جان دمارتینی، مک دونالد و ... تعلیم دیده است و جایزه های متعددی از آن ها دریافت نموده است.