حفاظت از کسب و کار
مقدمه
خوش آمدید
حفاظت از کسب و کار
چرا ایده اصلی را نمی توان پنهان نگه داشت؟
مالکیت فکری در استارتاپ ها
ثبت اختراع
کپی رایت
برند و علامت تجاری
اسرار تجاری و قرارداد عدم افشای اطلاعات
قرارداد عدم رقابت در استارتاپ
منابع تکمیلی
جزوه
قرارداد عدم رقابت استارتاپ
قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات یک جانبه
قرارداد محرمانگی و عدم افشا اطلاعات دو جانبه
قرارداد کار
خلاصه دوره حفاظت از کسب و کار
توضیحات قرارداد عدم افشای اطلاعات
توضیحات قرارداد عدم رقابت استارت آپ
قدم بعدی
آنچه در جلسه بعدی خواهید آموخت
چگونه از ایده کسبوکار خود محافظت کنیم؟ ایده اصلی در برخی موارد، تنها سرمایه یک استارتاپ است و در بسیاری موارد ما باید ایده اصلی خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم.
در عصر جدید، سرمایههای کسبوکار قابلدیدن نیستند، بلکه سرمایههای معنوی هستند مثل علم و دانش، ایده، روش، نشان تجاری کسبوکار. در حال حاضر داراییهای اصلی، داراییهای فکری هستند. بنابراین باید از داراییهای فکری خود محافظت کنیم، همیشه نمیتوان ایده را در ذهن نگه داشت، روزی میرسد که دیگران زودتر ایده را پیاده و اجرا میکنند و فقط حسرت برای ما میماند، روزی میرسد که نیاز به سرمایهگذار یا شرکای تجاری دارید، یا نیاز به پیمانکار و کارمند دارید، بنابراین باید با جزئیات ایده خود را تشریح کنید. حتی اگر سرمایهگذار و دانش فنی نخواهید، باز به محافظت از ایده نیاز دارید، چون باید ایده به محصول تبدیل شود و به دست مشتری برسد. شما به مشتری نیاز دارید و وقتی محصول شما وارد بازار شد، ایده شما را همه متوجه میشوند. دزدیده شدن ایده یکی از نگرانیهای صاحبان کسبوکار است، رقبا میتوانند ایده را بربایند و برای خودشان بهکارگیرند.
حفاظت از کسبوکار، سرعت بخشیدن به موفقیتهای بزرگ است. در دوره حفاظت از کسبوکار توسط دکتر محمدمهدی ربانی میآموزید: چرا ایده اصلی را نمیتوان نگه داشت؟، با مالکیت فکری استارتاپها آشنا میشوید. تفاوت بین ثبت اختراع، مالکیت معنوی و اسرار تجاری و روشهای حفاظت از آنها چیست؟، چگونه از ایده کسبوکار خود محافظت کنید؟، با چه سازمانهایی باید همکاری کرد؟، چگونه برند خود را ثبت کنید؟، قرارداد عدم افشای اطلاعات و قرارداد عدم رقابت در استارتاپ چیست؟
وقتی صحبت از حفاظت از برند میشود، نه روح کارآفرینی شما و نه قوی بودن در بازاریابی، هیچکدام جای احتیاط را نمیگیرند، بسیاری از صاحبان کسبوکار وقتی سراغ محافظت از برند میروند که خیلی دیر است، و اغلب درواکنشی به سرقت، خرابکاری یا تخلف به اهمیت محافظت از کسبوکار پی میبرند و این امر میتواند به قیمت از دست دادن کسبوکار، وقت و پول باارزش شما شود.
وقتی شما دارایی فکری محافظتشده دارید، ارزش شرکتتان در دید سرمایهگذار چند برابر میشود. وقتی برندهای ثبتشده را به سرمایهگذار نشان میدهید، ارزش شرکت بالا میرود. اگر بخواهید روزی استارتاپ خود را بفروشید، ارزشگذاری شرکت بالاتر میرود، هنگامیکه دارایی فکری شما ارزشمند و محافظتشده باشد.
اگر میخواهید سریعتر در کسبوکار خود موفق شوید، اگر ترس از دزدیده شدن ایده کسبوکارتان را دارید، اگر میخواهید در زمان و پول و انرژی خود صرفهجویی کنید، حتماً این دوره را ببینید و از کسبوکار خود محافظت کنید.
اساتید دوره

محمد مهدی ربانی
او هشت سال پیش وقتی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه اصفهان بود، با سه تن از دوستانش یک پارکینگ در خیابان استاد مطهری اجاره می کنند و با سرمایه صفر مجله پنجره خلاقیت را تاسیس می کنند. او هم اکنون مدیرمسئول مجله است. این مجله هم اکنون یکی از موفق ترین رسانه ها در زمینه کارآفرینی در کشور است. این مجله یکی از اهدافی بوده که مدرس این دوره با استفاده از همین استراتژی ها در جوانی به آن دست یافته است. دکتر ربانی همچنین مدیرمسئول انتشارات نگاه نوین (مالک برند ثروتمندان خودساخته) است که کتاب های منتشر شده توسط این انتشارات جزو پرفروش ترین کتاب های ایران هستند. حتما با کتاب اثر مرکب دارن هاردی آشنا هستید که اولین بار انتشارات ثروتمندان خودساخته آن را به مردم ایران معرفی کرد. محمد مهدی ربانی با اینکه علاقه زیادی به تدریس دارد و مدرس دانشگاه است، عقیده دارد که امروزه به افرادی نیز نیاز داریم که هم دانشگاهی باشند و هم در کف بازار، تجارت کنند تا دانش کاربردی را بتوانند به دیگران آموزش دهند. به همین دلیل او از 18 سالگی به کار ویزیتوری کتاب و دارو در داروخانه ها مشغول شد و هم اینک موسس داروسازی دیموند، یکی از نوآورترین داروسازی های کشور است. شرکت تینو که در زمینه اختصاصی استارتاپ ها مشغول به کار است، یکی دیگر از فعالیت های اجرایی اوست. به اندام دکتر کرمانی، سالم باش و ... استارتاپ هایی هستند که دکتر ربانی مستقیما در به وجودآمدن شان نقش داشته است. دکتر ربانی قبل از 30 سالگی، ده ها برنامه زنده تلویزیونی داشته و خدمت گذار عموم مردم ایران بوده است. ده ها مقاله و کتاب به صورت مکتوب به مخاطب خود ارایه داده است و ماموریت خود را کمک به دیگران برای رسین به اهداف خود می داند. او به صورت مستقیم در دانشگاه های داخلی و خارجی از جمله زوریخ و مادرید درس خوانده است و هم اکنون استاد ارشد آکادمی صادرات آلمان واقع در اشتوتگارت وابسته به دانشگاه اشتاین بایس است. او نماینده انحصاری موسسه آموزش عال سوئیس SSHE در ایران است. دکتر ربانی سالها بدون واسطه از اساتیدی مانند جک کنفیلد، برایان تریسی، جان دمارتینی، مک دونالد و ... تعلیم دیده است و جایزه های متعددی از آن ها دریافت نموده است.