طراحی مدل کسبوکار و تدوین طرح کسبوکار
مقدمه
آنچه در این دوره می آموزید
طرح کسب و کار
طرح کسب کار یا بیزینس پلن
بوم مدل کسب و کار
بوم مدل کسب و کار چیست؟
اجزای بوم کسب و کار | بخش مشتریان
اجزای بوم کسب و کار | ارزش پیشنهادی (1)
اجزای بوم کسب و کار | ارزش پیشنهادی (2)
اجزای بوم کسب و کار | کانال های ارتباطی
اجزای بوم کسب و کار | ارتباط با مشتریان
اجزای بوم کسب و کار | فعالیت های کلیدی
اجزای بوم کسب و کار | منابع کلیدی
اجزای بوم کسب و کار | شرکای کلیدی
اجزای بوم کسب و کار | ساختار هزینه ها
اجزای بوم کسب و کار | جریان درآمد
بوم ناب
طراحی بوم ناب
منابع تکمیلی
منابع دوره
بوم مدل کسب و کار (Canvas)
اسلایدهای دوره
قدم بعدی
آنچه در جلسه بعدی خواهید آموخت
شاید شما بهعنوان یک کارآفرین و یا صاحب کسبوکار بر این عقیده باشید که نوشتن طرح کسبوکار، فقط برای شرکتهای بزرگ و استارتاپهای بزرگ و موفق است و کسبوکار قدیمی شما و یا استارتاپی که قصد راهاندازی دارید، نیازی به طرح کسبوکار ندارد. اگر اینگونه فکر میکنید، در اشتباهید. متأسفانه پیامدهای مربوط به فقدان برنامهریزی در نرخ بالای شکستی که بسیاری از شرکتهای کوچک تجربه میکنند، کاملاً مشهود است.
برای هر کاری که میخواهیم انجام دهیم، باید برنامهای داشته باشیم، تدبیر کلید پیروزی است. راهاندازی کسبوکار بدون برنامه محکومبه شکست است. آیا با وجود سرعت زیاد تغییرات، نیازی به مدل کسبوکار است؟ بلی نیاز است، کسانی که برنامه ندارند، برنامه شکست خوردن دارند. طرح کسبوکار هنوز دارای اهمیت است، اما روش نوشتن آن و تمرکز آن، امروزه نسبت به گذشته متفاوت است. نگاه امروز نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. طرح کسبوکار را امروزه کوتاهتر، شفافتر، باقابلیت دسترسی بیشتر مینویسیم، طرح کسبوکار امروزه بر روی بازاریابی، فروش و مشتری و بازار هدف متمرکز است.
در دوره طراحی مدل کسبوکار و تدوین طرح کسبوکار توسط محمدمهدی ربانی، یاد میگیرید: طرح کسبوکار چیست؟، مدل کسبوکار چیست؟، بوم کسبوکار چیست؟، بوم ناب چیست؟، طرح کسبوکار آنلاین چگونه است؟، چگونه ارزش پیشنهادی رد نشدنی بنویسید؟، چگونه مشتریان هدف را دستهبندی کنید؟
نوشتن طرح کسبوکار کمک میکند، چشمانداز کسبوکار را ببینید، برای توسعه در آینده آماده شوید، سرمایهگذار جذب کنید، اگر کسبوکارتان قدیمی است، راههای جدیدی برای بازاریابی یا تولید محصول جدید بیابید و درآمد خود را بالا ببرید.
تفاوت طرح کسبوکار و مدل کسبوکار چیست؟ مدل کسبوکار در واقع شروع طرح کسبوکار است. مدل کسبوکار یک اصطلاح نسبتاً جدید محسوب میشود. طرح کسبوکار در حدود دو قرن قدمت دارد، ولی قدمت اصطلاح مدل کسبوکار، تقریباً به دو دهه میرسد. مدل کسبوکار به سه دسته سؤال پاسخ میدهد که عبارتاند از: این کسبوکار چه ارزشی ایجاد میکند و چگونه ایجاد میکند؟، چگونه ارزش را به پول تبدیل میکند؟، چهکار میکند که پایدار بماند و همیشه بتواند بقا داشته باشد؟
با گذراندن این دوره متوجه میشوید، راهاندازی کسبوکار نو و نوآوری در کسبوکارهای موجود، کار سختی نیست. اگر در حال حاضر کسبوکاری دارید که با تغییرات محیطی همخوانی ندارد و قدیمی شده است. با یادگیری مباحث این دوره، که شبیه کارگاه آموزشیست، شما میتوانید قدمبهقدم همراه مربی، بیزینس پلن خود را طراحی کنید، در کسبوکارتان نوآوری ایجاد کنید و شناسنامه کسبوکارتان را استخراجکنید.
اساتید دوره

محمد مهدی ربانی
او هشت سال پیش وقتی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه اصفهان بود، با سه تن از دوستانش یک پارکینگ در خیابان استاد مطهری اجاره می کنند و با سرمایه صفر مجله پنجره خلاقیت را تاسیس می کنند. او هم اکنون مدیرمسئول مجله است. این مجله هم اکنون یکی از موفق ترین رسانه ها در زمینه کارآفرینی در کشور است. این مجله یکی از اهدافی بوده که مدرس این دوره با استفاده از همین استراتژی ها در جوانی به آن دست یافته است. دکتر ربانی همچنین مدیرمسئول انتشارات نگاه نوین (مالک برند ثروتمندان خودساخته) است که کتاب های منتشر شده توسط این انتشارات جزو پرفروش ترین کتاب های ایران هستند. حتما با کتاب اثر مرکب دارن هاردی آشنا هستید که اولین بار انتشارات ثروتمندان خودساخته آن را به مردم ایران معرفی کرد. محمد مهدی ربانی با اینکه علاقه زیادی به تدریس دارد و مدرس دانشگاه است، عقیده دارد که امروزه به افرادی نیز نیاز داریم که هم دانشگاهی باشند و هم در کف بازار، تجارت کنند تا دانش کاربردی را بتوانند به دیگران آموزش دهند. به همین دلیل او از 18 سالگی به کار ویزیتوری کتاب و دارو در داروخانه ها مشغول شد و هم اینک موسس داروسازی دیموند، یکی از نوآورترین داروسازی های کشور است. شرکت تینو که در زمینه اختصاصی استارتاپ ها مشغول به کار است، یکی دیگر از فعالیت های اجرایی اوست. به اندام دکتر کرمانی، سالم باش و ... استارتاپ هایی هستند که دکتر ربانی مستقیما در به وجودآمدن شان نقش داشته است. دکتر ربانی قبل از 30 سالگی، ده ها برنامه زنده تلویزیونی داشته و خدمت گذار عموم مردم ایران بوده است. ده ها مقاله و کتاب به صورت مکتوب به مخاطب خود ارایه داده است و ماموریت خود را کمک به دیگران برای رسین به اهداف خود می داند. او به صورت مستقیم در دانشگاه های داخلی و خارجی از جمله زوریخ و مادرید درس خوانده است و هم اکنون استاد ارشد آکادمی صادرات آلمان واقع در اشتوتگارت وابسته به دانشگاه اشتاین بایس است. او نماینده انحصاری موسسه آموزش عال سوئیس SSHE در ایران است. دکتر ربانی سالها بدون واسطه از اساتیدی مانند جک کنفیلد، برایان تریسی، جان دمارتینی، مک دونالد و ... تعلیم دیده است و جایزه های متعددی از آن ها دریافت نموده است.