طریقه نوشتن بیزینس پلن
پیش گفتار
آنچه در این دوره خواهیددید.
مقدمه
خوش آمدید
استفاده از فایلهای تمرین
تعریف کسب و کارتان
مشخص کنید چرا به بیزینس پلن نیاز دارید
تعریف مشکلی که حل میکنید
برآورد اندازهی بازار
تعریف محصول یا راهحلتان
تعیین الگوی سودآوریتان
توضیح دهید چرا در بازار پیروز خواهید شد
درک بازارتان
درک مشتریان و تمایلات
چگونه رقبا را دستهبندی کنیم
شناخت تهدیدات جایگزینها
ساخت استراتژی ارائه به بازار (GTM)
تعریف محصولتان
گزاره ارزش خود را شرح دهید
نقاط تمایز را تعریف کنید
از بازارتان محافظت کنید
محصولتان را توسعه دهید
محصولتان را تحویل دهید
محصولتان را بفروشید
برندسازی و بازاریابی محصولتان
قیمتگذاری محصولتان
فروش محصولتان
پشتیبانی محصولتان
عملیاتهای خودتان را اجرا کنید
مشخص کنید به چند نفر نیاز دارید
مدیریت تولید
مدیریت تامینکنندگان
مدیریت کسب و کارتان
رهبری سازمان
مشاوره گرفتن
رهبری جبرانکننده
مدیریت
طرحریزی مالی
مفروضات مالی
پیشبینیهای مالی
سرمایهی مورد نیاز
ریسکهای مالی
خروج از کسب و کار
نتیجهگیری
مشکلات بیزینس پلن
گامهای بعدی
آیا میخواهید کسبوکاری را شروع کنید، ولی نمیدانید از کجا شروع کنید؟ آیا نگرانید که در مسیر شروع و انجام کارتان ممکن است با ریسکهایی روبرو شوید؟ یک بیزینس پلن، روش خوبی برای شروع کار و همچنین برنامهریزی برای مواجهه با برخی ریسکهایی است که ممکن است با آنها روبرو شوید.
بیزینس پلن چیست؟ بیزینسپلن سندی است که در آن شرح یک تجارت، محصولات یا خدمات آن، نحوه کسب درآمد، رهبری و نیروی انسانی، تأمین اعتبار آن، مدل عملکرد آن و بسیاری دیگر از جزئیات ضروری برای موفقیت درج میشود. یک بیزینس پلن آماده در سادهترین شکل، بهعنوان یک راهنما و یک نقشه راه برای کسبوکار شما است که اهداف و جزئیات نحوه برنامهریزی شمارا برای دسترسی به اهدافتان مشخص میکند.
مایک فیگلیولو مدیرعامل شرکت Thought Leaders و مشاور شرکتهایی در سراسر جهان در رابطه با پیشبرد کسبوکارشان، در دوره طریقه نوشتن بیزینس پلن به شما یاد میدهد، چگونه کسبوکارتان را تعریف کنید و بعد بازاری را که قرار است در آنجا رقابت کنید را بشناسید. یاد میگیرید که چگونه محصولات و خدمات خودتان را تعریف کنید و آنها را به طریقی که توجه مشتری را به خودش جلب کند، به آنها بفروشید. همچنین یاد میگیرید که عملیات کاری برای حمایت از کسبوکارتان را چگونه اداره کنید و همچنین عملکردهای اجرایی سازمان خودتان را مدیریت کنید. اساسیترین روند این فرایند انعکاس نتایج مالی شرکت است. ایجاد یک بیزینس پلن فرایند ترسناکی نیست. این روند با یک سری نکات پایه، یک فرایند روبهجلو است.
اگر شما فقط قصد دارید که یک برنامهریزی کوچک کنید که طی آن به درآمد بیشتر برسید و کسبوکار خود را رونق دهید، لازم نیست که از یک نمونه بیزینس پلن استفاده کنید؛ اما اگر قصد دارید که میزان قابلتوجهی از زمان، پول و منابع خود را صرف کسبوکار خود کنید تا به نتایج ارزشمندی دست بیابید، شما به یک نمونه بیزینس پلن نیاز خواهید داشت تا تمامکارهای لازم برای کسب حمایت سرمایهگذاران را بهوسیله آن انجام دهید. زمانی که شما درک نمیکنید که به چه میزان پول نیاز دارید و نمیتوانید هزینهها و زمان پرداخت را تخمین بزنید، آن موقع است که احساس میکنید به بیزینس پلن نیاز دارید؛ و این اتفاق برای تمام تازهکارها میافتد و باید بهگونهای سرمایهگذاران و بانکها و دوستان و خانواده خود را متقاعد کنند تا در کسبوکار آنها سرمایهگذاری کنند.
بیزینس پلن فقط برای کسبوکارهای تازه تأسیس کاربرد ندارند. اکثر کسبوکارهای موجود برای مدیریت، هدایت، تغییر بازارهای خود و استفاده از فرصتهای جدید، از بیزینس پلن استفاده میکنند. صاحبان کسبوکارها از این برنامهها برای تقویت استراتژی، ایجاد معیارها، مدیریت مسئولیتها و اهداف، پیگیری نتایج و مدیریت منابع، استفاده میکنند. آنها همچنین به یک برنامه برای تنظیم برنامههای خود و تجدیدنظر بر روی تصمیمات خود، نیاز دارند. برای کسبوکارهای موجود، یک فرآیند برنامهریزی قوی میتواند بهعنوان یک مزیت رقابتی باشد که باعث رشد و نوآوری آن کسبوکار شود. بهجای یک سند استاتیک (ثابت، ایستا)، بیزینس پلن ابزار دینامیکی (پویا) است که برای رشد مشکلات بالقوه کسبوکار مورداستفاده قرار میگیرد.
کسبوکارهایی که از بیزینس پلن استفاده میکنند، ۳۰ درصد سریعتر از کسبوکارهای عادی برنامهریزی و پیشرفت میکنند. با در نظر گرفتن این گامهای ساده برای حرکت روبهجلو، مطمئناً کسبوکار شما با مزایا و پیشرفتهای قابلتوجهی مواجه خواهد شد. بهترین راه برای استفاده از فواید بیزینس پلن این است که از آنها بهعنوان یک ابزار مدیریتی استفاده کنید. برای انجام این کار، بیزینس پلن استارتاپ شما باید بهطور مداوم بازبینی و تجدیدنظر شود تا منعکسکننده شرایط فعلی و اطلاعات جدیدی باشد که شما در هنگام کار در شرکت خود، از آنها استفاده کردهاید.
اساتید دوره

مایک فیگلیولو
مایک فیگلیولو بنیانگذار و مدیر عامل شرکت ThinkLEADERS ، LLC ، یک شرکت خدمات حرفه ای است که متخصص در توسعه رهبری است. او نویسنده One Piece of Paper: The Simple Approach to قدرتمند ، رهبری شخصی است و یک سخنران و وبلاگ نویس شناخته شده ملی است.