استراتژی شرکتی

  • جمعه 10 فروردين 1403
  • 83
  • 0
  • 0.0
توضیحات دوره

فرض کنید در یک شرکت کوچک کار می‌کنید و می‌خواهید وارد یک کسب‌وکار جدید شوید، در چه کسب‌وکاری وارد می‌شوید؟ چگونه؟ استراتژی شرکتی شما چیست؟

استراتژی شرکت‌ها برای رقابت در چند کسب‌وکار است و برای دو گروه از شرکت‌ها اهمیت دارد. اول شرکت‌هایی که چند کسب‌وکار دارند. همچنین برای شرکت‌هایی که کسب‌وکار دارند، اما می‌خواهند آن را گسترش دهند و چند کسب‌وکار داشته باشند.

استراتژی شرکتی، استراتژی استفاده‌شده توسط شرکت‌ها، برای کسب‌وکارهای مختلف است. مثال: یونیلیور را در نظر بگیرید، که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات مصرف‌کنندگان است. شاید اسمش را شنیده یا نشنیده باشید، اما حتماً محصولات آن‌ها را امتحان کرده‌اید. در کسب‌وکارهای زیادی فعال هستند. شاید بستنی خورده باشید یا از محصولات بهداشتی و شامپو آن‌ها استفاده کرده باشید. این کار را در همه جای دنیا انجام می‌دهند، از آسیا تا آمریکای لاتین فعال هستند. چگونه می‌توانند در این‌همه کسب‌وکار رقابت کنند و از قدرت‌های هرکدام از آن‌ها استفاده کنند؟ این سؤالی است که در دوره استراتژی شرکتی به شما پاسخ داده می‌شود. این سؤال فقط برای شرکت‌های بزرگ نیست، برای شرکت‌های کوچک نیز مهم است.

بارت فنستا، استادیار دانشکده مدیریت UCL در دوره استراتژی شرکتی بر روی تصمیم‌گیری تمرکز می‌کند، چون قرار است، ایده‌های این دوره را در عمل استفاده کنید. به‌طور مشخص، با تصمیمات کلیدی در استراتژی شرکتی آشنا می‌شوید. 1- باید وارد چه کسب‌وکارهایی شوید و چگونه؟ 2- باید از چه کسب‌وکارهایی خارج شوید و چگونه؟ 3- چگونه می‌توانید دفتر مرکزی را سازمان‌دهی کنید تا در کسب‌وکارهای مختلف ارزش ایجاد کنید؟ خواهید دید که این تصمیمات پیچیده هستند. چگونه می‌توانیم پیشرفت کنیم؟ بارت فنستا به شما جواب نمی‌دهد، بلکه ابزارها و چارچوب‌هایی ارائه می‌دهد که در کنار قدرت تصمیم‌گیری و تخصص شما، کمک می‌کند، مناسب‌ترین جواب را برای خودتان پیدا کنید. در بین تصمیمات متعددی که یک شرکت باید بگیرد، تصمیمات استراتژی شرکتی، بیشترین پیامدها رادارند.

استراتژی‌های شرکتی بالاترین سطح استراتژی یک سازمان به شمار می‌روند. استراتژی شرکتی مسیر کلی حرکت سازمان و برنامه‌های سطح بالای آن را تعریف می‌کند. این برنامه‌ها معمولاً توسط یک گروه استراتژی منتخب که از مدیرعامل و مدیران رده‌بالا تشکیل‌شده، ایجاد می‌شوند. تصمیم‌گیری‌ها به عهده این گروه است، چراکه اعضای آن درک عمیقی از شرکت داشته و دانش استراتژیک موردنیاز برای هدایت سازمان در مسیر درست را در اختیاردارند.

 برنامه استراتژیک شرکتی تعیین می‌کند سازمان در چه بازارهایی به رقابت بپردازد که به ایجاد استراتژی‌های کسب‌وکار و وظیفه‌ای کمک می‌کند. این استراتژی‌ها به‌نوبه خود در تصمیم‌گیری‌های کارکنان در تمامی سطوح تأثیر می‌گذارند. بنابراین هر تصمیم یا فعالیتی که در سازمان انجام می‌شود باید به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با اهداف شرکتی موجود در استراتژی هم‌راستا باشد. اگر هنوز اهمیت استراتژی شرکتی برایتان مشخص نشده است باید بدانید که هر سازمانی به استراتژی شرکتی نیاز دارد. همه سازمان‌ها، چه کوچک و چه بزرگ، باید اهداف خود و مسیر دستیابی به آن‌ها را تعریف کنند. دوره استراتژی شرکتی، دوره‌ای است که می‌توانید به کمک آن تصمیمات استراتژی شرکتی، خوبی بگیرید.

موضوعات دوره استراتژی شرکتی عبارت‌اند از: تعریف استراتژی شرکتی، مثال‌هایی از شرکت‌هایی با چند کسب‌وکار، تفاوت استراتژی شرکتی و استراتژی کسب‌وکار چیست؟ تحلیل جمع اجزا چیست و چگونه انجام می‌شود؟ گوناگونی چیست؟ مثال‌های گوناگونی، مبانی گوناگونی چیست؟ مبانی برون‌رفت چیست؟ مثال‌هایی از برون‌رفت، رویکرد 3 مرحله‌ای به تصمیم برون‌رفت چگونه است؟ مبانی دفاتر مرکزی و مثال‌هایی از آن، تخصیص منابع چگونه است؟

درس های دوره
  • به استراتژی شرکتی خوش آمدید

  • مثالهایی از شرکتهایی با چند کسب و کار

  • تعریف استراتژی شرکتی

  • تفاوت 1 - تعداد کسب و کارها

  • تفاوت 2 - مزیت شرکتی

  • تفاوت 3 - رقابت

  • انجام تحلیل جمع اجزا

  • چرا نمی توان از تحلیل جمع اجزا به مزیت شرکتی رسید

  • مثالهایی از گوناگونی

  • روش های اولیه گوناگونی

  • آزمون گوناگونی

  • هم افزایی

  • رویکرد 5 مرحله ای به تصمیم گوناگونی

  • اجرای رویکرد 5 مرحله ای به تصمیم گوناگونی

  • یافتن هم افزایی

  • تشخیص کمبود منابع

  • شناسایی کاندیداها

  • ارزیابی هم پیمانی یا خرید

  • ارزیابی رشد ارگانیک یا غیرارگانیگ

  • مثالهایی از برون رفت

  • روش های اولیه برون رفت

  • آزمون برون رفت

  • دیدگاه های منطقه ای

  • رویکرد سه مرحله ای به تصمیم برون رفت

  • یافتن هم افزایی

  • شناسایی والد بهتر

  • انتخاب روش برون رفت

  • جمع بندی رویکرد سه مرحله ای به برون رفت

  • مثالهایی از دفاتر مرکزی

  • چه کسی دفاتر مرکزی را کنترل می کند

  • چطور کنترل بیشتر از مالکیت داشته باشید

  • مدل های نفوذ دفاتر مرکزی

  • دیدگاه مالی

  • دیدگاه عدم قطعیت

  • دیدگاه هم افزایی

  • دیدگاه اجتماعی

  • استفاده از چارچوب هم افزایی مجموعه

دیدگاه کاربران (0)
490٬000تومان
  • 37ویدیو
  • 0فایل
  • 180دقیقه
اطلاعات کلی دوره
  • مدرس بارت وانسته
  • تعداد درس‌ها 13 درس
  • زمان دوره 180 دقیقه
  • سطح دوره متوسط