استراتژی شرکتی

فرض کنید در یک شرکت کوچک کار می‌کنید و می‌خواهید وارد یک کسب‌وکار جدید شوید، در چه کسب‌وکاری وارد می‌شوید؟ چگونه؟ استراتژی شرکتی شما چیست؟

استراتژی شرکت‌ها برای رقابت در چند کسب‌وکار است و برای دو گروه از شرکت‌ها اهمیت دارد. اول شرکت‌هایی که چند کسب‌وکار دارند. همچنین برای شرکت‌هایی که کسب‌وکار دارند، اما می‌خواهند آن را گسترش دهند و چند کسب‌وکار داشته باشند.

استراتژی شرکتی، استراتژی استفاده‌شده توسط شرکت‌ها، برای کسب‌وکارهای مختلف است. مثال: یونیلیور را در نظر بگیرید، که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات مصرف‌کنندگان است. شاید اسمش را شنیده یا نشنیده باشید، اما حتماً محصولات آن‌ها را امتحان کرده‌اید. در کسب‌وکارهای زیادی فعال هستند. شاید بستنی خورده باشید یا از محصولات بهداشتی و شامپو آن‌ها استفاده کرده باشید. این کار را در همه جای دنیا انجام می‌دهند، از آسیا تا آمریکای لاتین فعال هستند. چگونه می‌توانند در این‌همه کسب‌وکار رقابت کنند و از قدرت‌های هرکدام از آن‌ها استفاده کنند؟ این سؤالی است که در دوره استراتژی شرکتی به شما پاسخ داده می‌شود. این سؤال فقط برای شرکت‌های بزرگ نیست، برای شرکت‌های کوچک نیز مهم است.

بارت فنستا، استادیار دانشکده مدیریت UCL در دوره استراتژی شرکتی بر روی تصمیم‌گیری تمرکز می‌کند، چون قرار است، ایده‌های این دوره را در عمل استفاده کنید. به‌طور مشخص، با تصمیمات کلیدی در استراتژی شرکتی آشنا می‌شوید. 1- باید وارد چه کسب‌وکارهایی شوید و چگونه؟ 2- باید از چه کسب‌وکارهایی خارج شوید و چگونه؟ 3- چگونه می‌توانید دفتر مرکزی را سازمان‌دهی کنید تا در کسب‌وکارهای مختلف ارزش ایجاد کنید؟ خواهید دید که این تصمیمات پیچیده هستند. چگونه می‌توانیم پیشرفت کنیم؟ بارت فنستا به شما جواب نمی‌دهد، بلکه ابزارها و چارچوب‌هایی ارائه می‌دهد که در کنار قدرت تصمیم‌گیری و تخصص شما، کمک می‌کند، مناسب‌ترین جواب را برای خودتان پیدا کنید. در بین تصمیمات متعددی که یک شرکت باید بگیرد، تصمیمات استراتژی شرکتی، بیشترین پیامدها رادارند.

استراتژی‌های شرکتی بالاترین سطح استراتژی یک سازمان به شمار می‌روند. استراتژی شرکتی مسیر کلی حرکت سازمان و برنامه‌های سطح بالای آن را تعریف می‌کند. این برنامه‌ها معمولاً توسط یک گروه استراتژی منتخب که از مدیرعامل و مدیران رده‌بالا تشکیل‌شده، ایجاد می‌شوند. تصمیم‌گیری‌ها به عهده این گروه است، چراکه اعضای آن درک عمیقی از شرکت داشته و دانش استراتژیک موردنیاز برای هدایت سازمان در مسیر درست را در اختیاردارند.

 برنامه استراتژیک شرکتی تعیین می‌کند سازمان در چه بازارهایی به رقابت بپردازد که به ایجاد استراتژی‌های کسب‌وکار و وظیفه‌ای کمک می‌کند. این استراتژی‌ها به‌نوبه خود در تصمیم‌گیری‌های کارکنان در تمامی سطوح تأثیر می‌گذارند. بنابراین هر تصمیم یا فعالیتی که در سازمان انجام می‌شود باید به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با اهداف شرکتی موجود در استراتژی هم‌راستا باشد. اگر هنوز اهمیت استراتژی شرکتی برایتان مشخص نشده است باید بدانید که هر سازمانی به استراتژی شرکتی نیاز دارد. همه سازمان‌ها، چه کوچک و چه بزرگ، باید اهداف خود و مسیر دستیابی به آن‌ها را تعریف کنند. دوره استراتژی شرکتی، دوره‌ای است که می‌توانید به کمک آن تصمیمات استراتژی شرکتی، خوبی بگیرید.

موضوعات دوره استراتژی شرکتی عبارت‌اند از: تعریف استراتژی شرکتی، مثال‌هایی از شرکت‌هایی با چند کسب‌وکار، تفاوت استراتژی شرکتی و استراتژی کسب‌وکار چیست؟ تحلیل جمع اجزا چیست و چگونه انجام می‌شود؟ گوناگونی چیست؟ مثال‌های گوناگونی، مبانی گوناگونی چیست؟ مبانی برون‌رفت چیست؟ مثال‌هایی از برون‌رفت، رویکرد 3 مرحله‌ای به تصمیم برون‌رفت چگونه است؟ مبانی دفاتر مرکزی و مثال‌هایی از آن، تخصیص منابع چگونه است؟

13
درس
37
فایل
184
دقیقه
269000 تومان
75%
67250 تومان

پیش گفتار

play_arrow
آنچه در این دوره خواهیددید.
-
play_circle_outlinepause_circle_outline

هفته اول | خوش آمدید

play_arrow
به استراتژی شرکتی خوش آمدید
2:56 - 9.9 مگابایت

هفته اول | مقدمه

play_arrow
مثالهایی از شرکتهایی با چند کسب و کار
4:42 - 15.7 مگابایت
play_arrow
تعریف استراتژی شرکتی
2:23 - 8.0 مگابایت

هفته اول | تفاوت بین استراتژی شرکتی و استراتژی کسب و کار

play_arrow
تفاوت 1 - تعداد کسب و کارها
4:09 - 14.0 مگابایت
play_arrow
تفاوت 2 - مزیت شرکتی
7:32 - 29.2 مگابایت
play_arrow
تفاوت 3 - رقابت
7:27 - 26.6 مگابایت

هفته اول | تحلیل جمع اجزا

play_arrow
انجام تحلیل جمع اجزا
12:35 - 42.6 مگابایت
play_arrow
چرا نمی توان از تحلیل جمع اجزا به مزیت شرکتی رسید
4:29 - 15.4 مگابایت

هفته دوم | مقدمه

play_arrow
مثالهایی از گوناگونی
4:20 - 15.4 مگابایت

هفته دوم | مبانی گوناگونی

play_arrow
روش های اولیه گوناگونی
6:58 - 23.6 مگابایت
play_arrow
آزمون گوناگونی
5:24 - 15.7 مگابایت
play_arrow
هم افزایی
8:27 - 30.3 مگابایت

هفته دوم | رویکرد 5 مرحله ای به تصمیم گوناگونی

play_arrow
رویکرد 5 مرحله ای به تصمیم گوناگونی
2:07 - 7.1 مگابایت
play_arrow
اجرای رویکرد 5 مرحله ای به تصمیم گوناگونی
1:41 - 5.9 مگابایت
play_arrow
یافتن هم افزایی
6:31 - 24.3 مگابایت
play_arrow
تشخیص کمبود منابع
4:10 - 13.3 مگابایت
play_arrow
شناسایی کاندیداها
3:26 - 11.3 مگابایت
play_arrow
ارزیابی هم پیمانی یا خرید
7:12 - 27.3 مگابایت
play_arrow
ارزیابی رشد ارگانیک یا غیرارگانیگ
5:45 - 27.1 مگابایت

هفته سوم | مقدمه

play_arrow
مثالهایی از برون رفت
4:13 - 14.4 مگابایت

هفته سوم | مبانی برون رفت

play_arrow
روش های اولیه برون رفت
3:50 - 12.9 مگابایت
play_arrow
آزمون برون رفت
7:15 - 28.4 مگابایت
play_arrow
دیدگاه های منطقه ای
3:10 - 10.6 مگابایت

هفته سوم | رویکرد سه مرحله ای به تصمیم برون رفت

play_arrow
رویکرد سه مرحله ای به تصمیم برون رفت
00:55 - 3.7 مگابایت
play_arrow
یافتن هم افزایی
5:20 - 19.1 مگابایت
play_arrow
شناسایی والد بهتر
5:43 - 19.8 مگابایت
play_arrow
انتخاب روش برون رفت
1:55 - 6.7 مگابایت
play_arrow
جمع بندی رویکرد سه مرحله ای به برون رفت
1:31 - 5.1 مگابایت

هفته چهارم | مقدمه

play_arrow
مثالهایی از دفاتر مرکزی
2:38 - 8.6 مگابایت

هفته چهارم | مبانی دفاتر مرکزی

play_arrow
چه کسی دفاتر مرکزی را کنترل می کند
6:10 - 21.8 مگابایت
play_arrow
چطور کنترل بیشتر از مالکیت داشته باشید
2:52 - 10.4 مگابایت
play_arrow
مدل های نفوذ دفاتر مرکزی
5:25 - 19.2 مگابایت

هفته چهارم | تخصیص منابع

play_arrow
دیدگاه مالی
3:13 - 10.9 مگابایت
play_arrow
دیدگاه عدم قطعیت
4:16 - 15.2 مگابایت
play_arrow
دیدگاه هم افزایی
9:19 - 32.5 مگابایت
play_arrow
دیدگاه اجتماعی
3:43 - 13.2 مگابایت
play_arrow
استفاده از چارچوب هم افزایی مجموعه
6:31 - 23.0 مگابایت

اساتید دوره

بارت وانسته

بارت وانسته، استادیار استراتژی در گروه استراتژی و کارآفرینی داشکده مدیریت دانشگاه UCL است. تحقیقات بارت، متمرکز بر استراتژی شرکتی است. انتشارات زیادی داشته که از جمله آن می توان به کتاب استراتژی شرکتی: ابزارهایی برای تحلیل و تصمیم گیری و مقالاتی در ژورنال های معتبر همچون Academy of Management Review، Organization Science، Strategic Management Journal و Strategy Science اشاره کرد. بارت در آموزش مدیریت نیز فعال است و جایزه بهترین استاد مدیریت را از دانشکده مدیریت دانشگاه UCL دریافت کرده است. دکترای مدیریت استراتژیک و بین المللی از دانشکده کسب و کار لندن دارد و عضو هیات علمی INSEAD بوده است.

person
mail