
استراتژی شرکتی
استراتژی شرکتها برای رقابت در چند کسبوکار است و برای دو گروه از شرکتها اهمیت دارد. اول شرکتهایی که چند کسبوکار دارند. همچنین برای شرکتهایی که کسبوکار دارند، اما میخواهند آن را گسترش دهند و چند کسبوکار داشته باشند.
استراتژی شرکتی، استراتژی استفادهشده توسط شرکتها، برای کسبوکارهای مختلف است. مثال: یونیلیور را در نظر بگیرید، که یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده محصولات مصرفکنندگان است. شاید اسمش را شنیده یا نشنیده باشید، اما حتماً محصولات آنها را امتحان کردهاید. در کسبوکارهای زیادی فعال هستند. شاید بستنی خورده باشید یا از محصولات بهداشتی و شامپو آنها استفاده کرده باشید. این کار را در همه جای دنیا انجام میدهند، از آسیا تا آمریکای لاتین فعال هستند. چگونه میتوانند در اینهمه کسبوکار رقابت کنند و از قدرتهای هرکدام از آنها استفاده کنند؟ این سؤالی است که در دوره استراتژی شرکتی به شما پاسخ داده میشود. این سؤال فقط برای شرکتهای بزرگ نیست، برای شرکتهای کوچک نیز مهم است.
بارت فنستا، استادیار دانشکده مدیریت UCL در دوره استراتژی شرکتی بر روی تصمیمگیری تمرکز میکند، چون قرار است، ایدههای این دوره را در عمل استفاده کنید. بهطور مشخص، با تصمیمات کلیدی در استراتژی شرکتی آشنا میشوید. 1- باید وارد چه کسبوکارهایی شوید و چگونه؟ 2- باید از چه کسبوکارهایی خارج شوید و چگونه؟ 3- چگونه میتوانید دفتر مرکزی را سازماندهی کنید تا در کسبوکارهای مختلف ارزش ایجاد کنید؟ خواهید دید که این تصمیمات پیچیده هستند. چگونه میتوانیم پیشرفت کنیم؟ بارت فنستا به شما جواب نمیدهد، بلکه ابزارها و چارچوبهایی ارائه میدهد که در کنار قدرت تصمیمگیری و تخصص شما، کمک میکند، مناسبترین جواب را برای خودتان پیدا کنید. در بین تصمیمات متعددی که یک شرکت باید بگیرد، تصمیمات استراتژی شرکتی، بیشترین پیامدها رادارند.
