مدیریت پروژه استارتاپی

به‌منظور راه‌اندازی یک استارتاپ، نیازی به یک مدرک دانشگاهی، سرمایه کلان یا حتی سال‌ها تجربه در تجارت نیست. بااین‌حال اگر می‌خواهید یک استارتاپ راه‌اندازی کنید، باید مهارت‌های موردنیاز خود را پروش دهید و بر هدفی معین تمرکز کنید تا به موفقیت در کسب‌وکارتان دست‌یابید.

راه‌اندازی یک استارتاپ بسیار هیجان‌انگیز است، اما هم‌زمان می‌تواند بسیار استرس‌زا هم باشد. کارآفرینان اغلب در کار غرق می‌شوند، دلیل این موضوع نه حجم زیاد کار، که عدم اولویت‌بندی وظایف و برنامه‌ریزی کارهاست. هیجان راه‌اندازی یک استارتاپ نباید چشمان مؤسسین آن را بر روی خطرات و مشکلات پیش رو ببندد. مدیریت درست هزینه‌ها، مدیریت زمان و مدیریت منابع به همراه استفاده از تجربه دیگران در این مسیر می‌تواند باعث نجات استارتاپ شما از مرگ شود.

محمدمهدی ربانی در دوره مدیریت پروژه استارتاپی که آخرین جلسه، از دوره جامع صفر تا 100 راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین است، در رابطه با نکات اجرایی استارتاپ ها صحبت می‌کند. در این دوره روی بلوک اول کسب‌وکار شما صحبت می‌شود، چه اقدامی انجام دهیم تا کارمان را شروع کنیم؟ تفاوت استارتاپ ها و کسب‌وکارهای سنتی گفته می‌شود. چرا استارتاپ ها متفاوت هستند؟ استارتاپ ها با چه چالش‌هایی روبرو هستند؟ چرا استارتاپ ها شکست می‌خورند؟ 3 مرحله یا 3 فاز انجام یک پروژه چیست؟ کنترل پروژه چگونه است؟ این دوره حاوی آموزش‌های بسیار مفید و کاربردی است.

تفاوت پروژه و استارتاپ چیست؟ استارتاپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود. درواقع، استارتاپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی می‌کند و تمامی مراحل را به‌صورت آزمون‌وخطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می‌دهد. حال ممکن است شروع مفهوم استارتاپ به‌صورت یک کار علمی خیلی پیچیده مانند یک اختراع سخت در حوزه نرم‌افزاری باشد، یا یک گروه بازاری تصمیم به تغییر در یک محصول خیلی ساده بگیرند و زمینه ورود آن به بازار به‌عنوان یک محصول جدید را فراهم کنند. استارتاپ تاریخ تمام شدن ندارد، پایانی ندارد. اما پروژه چیزی است که شروع و پایان دارد. قسمت اول راه‌اندازی کسب‌وکار را به‌عنوان پروژه باید نگاه کرد. مثال: راه‌اندازی وب‌سایت، این راه‌اندازی در قالب یک پروژه است، ولی خود کسب‌وکار یک پروسه است و همیشگی است.

کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ‌ها) همواره در مسیر و رشد تعالی خود با چالش‌های متعددی روبرو هستند. چالش‌هایی که می‌توانند درنهایت منجر به فروپاشیدن کسب‌وکارهای آن‌ها در بلندمدت شوند. ازاین‌رو آموزش، شناسایی و درک این چالش‌ها پیش و حین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین اهمیت بسیاری دارد تا بتوانیم با ریشه‌یابی و شناسایی علل ایجاد آن، برای حل این موانع و چالش‌ها راه‌حلی پیداکرده و از این چالش‌ها عبور کنیم و به اهداف خود برسیم.

مهم نیست چه نقشی بر عهده‌دارید، به‌هرحال باید در مقاطعی از کارتان یک پروژه را مدیریت کرده یا نقش فعالی در آن ایفا کنید. برای انجام درست این کار، مهارت‌های زیادی لازم است، اما بدانید زمانی که صرف کسب مهارت‌های مدیریت پروژه می‌کنید، تا حد زیادی جبران خواهد شد. وقتی بدانید چطور باید با چند نفر، وظیفه، مهلت تحویل، و مسئولیت سروکله بزنید، اعتبارتان را تقویت نموده و چشم‌اندازهای ارتقای شغلی خود را بهبود خواهید داد. شما با انجام پروژه‌ها در زمان معین و با بودجه مشخص، به تأمین اهداف سازمان کمک می‌کنید. این مسئله می‌تواند نتایج مشهودی را در کسب‌وکار به بار آورده و اعتبار شمارا افزایش دهد. به‌علاوه، زمانی که می‌دانید چطور باید کارها را سازمان‌دهی، زمان‌بندی و تفویض کنید، استرس خودتان و اعضای تیمتان کاهش خواهد یافت.

3
درس
9
فایل
56
دقیقه
250000 تومان

اساتید دوره

محمد مهدی ربانی

او هشت سال پیش وقتی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه اصفهان بود، با سه تن از دوستانش یک پارکینگ در خیابان استاد مطهری اجاره می کنند و با سرمایه صفر مجله پنجره خلاقیت را تاسیس می کنند. او هم اکنون مدیرمسئول مجله است. این مجله هم اکنون یکی از موفق ترین رسانه ها در زمینه کارآفرینی در کشور است. این مجله یکی از اهدافی بوده که مدرس این دوره با استفاده از همین استراتژی ها در جوانی به آن دست یافته است. دکتر ربانی همچنین مدیرمسئول انتشارات نگاه نوین (مالک برند ثروتمندان خودساخته) است که کتاب های منتشر شده توسط این انتشارات جزو پرفروش ترین کتاب های ایران هستند. حتما با کتاب اثر مرکب دارن هاردی آشنا هستید که اولین بار انتشارات ثروتمندان خودساخته آن را به مردم ایران معرفی کرد. محمد مهدی ربانی با اینکه علاقه زیادی به تدریس دارد و مدرس دانشگاه است، عقیده دارد که امروزه به افرادی نیز نیاز داریم که هم دانشگاهی باشند و هم در کف بازار، تجارت کنند تا دانش کاربردی را بتوانند به دیگران آموزش دهند. به همین دلیل او از 18 سالگی به کار ویزیتوری کتاب و دارو در داروخانه ها مشغول شد و هم اینک موسس داروسازی دیموند، یکی از نوآورترین داروسازی های کشور است. شرکت تینو که در زمینه اختصاصی استارتاپ ها مشغول به کار است، یکی دیگر از فعالیت های اجرایی اوست. به اندام دکتر کرمانی، سالم باش و ... استارتاپ هایی هستند که دکتر ربانی مستقیما در به وجودآمدن شان نقش داشته است. دکتر ربانی قبل از 30 سالگی، ده ها برنامه زنده تلویزیونی داشته و خدمت گذار عموم مردم ایران بوده است. ده ها مقاله و کتاب به صورت مکتوب به مخاطب خود ارایه داده است و ماموریت خود را کمک به دیگران برای رسین به اهداف خود می داند. او به صورت مستقیم در دانشگاه های داخلی و خارجی از جمله زوریخ و مادرید درس خوانده است و هم اکنون استاد ارشد آکادمی صادرات آلمان واقع در اشتوتگارت وابسته به دانشگاه اشتاین بایس است. او نماینده انحصاری موسسه آموزش عال سوئیس SSHE در ایران است. دکتر ربانی سالها بدون واسطه از اساتیدی مانند جک کنفیلد، برایان تریسی، جان دمارتینی، مک دونالد و ... تعلیم دیده است و جایزه های متعددی از آن ها دریافت نموده است.

person
mail