افزایش کیفیت ارتباطات در مورد پول و مسائل مالی

افزایش کیفیت ارتباطات در مورد پول و مسائل مالی

پول یک مشکل رایج برای یک خانواده بدون توجه به درآمد، سن و تحصیلات اعضای خانواده است. گاهی اوقات کمبود درآمد برای رفع نیازهای اولیه باعث دردسر می‌شود. اما اغلب، ارتباط ناکافی در مورد پول ریشه مشکلات مالی است.

زمانی که اعضای خانواده ارزش‌ها و نگرش‌های متفاوتی نسبت به خرج کردن و پس‌انداز پول دارند، یا زمانی که خانواده‌ها برای اهداف غیرواقعی تلاش می‌کنند، احتمال درگیری بین اعضای خانواده وجود دارد.

هنگامی‌که اعضای خانواده "در مورد مسائل صحبت نمی‌کنند"، حتی بهترین برنامه هزینه ممکن است کارساز نباشد.

برقراری ارتباطات بین اعضای خانواده همیشه ساده‌ترین کار نیست، اما اگر می‌خواهید بیشترین رضایت را از منابع مالی بگیرید، مهم است.

به‌طورکلی، هرچه ارتباطات در مورد مسائل مالی خانواده بازتر باشد، کیفیت آن تصمیمات بهتر است.

 

دستورالعمل‌های ارتباطات

پیشگیری و غلبه بر مشکلات مالی نیازمند ارتباطات صادقانه و راحت است. همچنین به زمان و تلاش نیاز دارد.

مایل باشید زمان خاصی را ترتیب دهید که همه اعضای خانواده بتوانند در مورد پول صحبت کنند.

به‌جای اینکه منتظر بمانید تا مشکلات پیش بیاید، به‌طور منظم با هم گفت‌وگو کنید.

مکانی را انتخاب کنید که صحبت‌های شما در آن قطع نشود و مزاحمتی برای شما پیش نیاید.

در اینجا چند پیشنهاد برای افزایش کیفیت ارتباطات در مورد مسائل مالی در خانواده ارائه‌شده است:

• بدانید که هرکسی که پول به دست می‌آورد، حق تعیین نحوه خرج کردن آن را نیز به دست نمی‌آورد. اعضای خانواده، ازجمله کودکان به‌اندازه کافی برای درک این مطلب بزرگ هستند. باید در مورد پول به‌عنوان یک تیم تصمیم بگیرند. به همه اجازه دهید در تصمیم‌گیری‌های مالی نقش داشته باشند. اگر اعضای خانواده به تصمیم‌گیری کمک کنند، رضایت بیشتری خواهند داشت.

• موضوع موردنظر را به‌وضوح شناسایی کنید. نکات دیگری را که مشکل، نگرانی یا نارضایتی را حل نمی‌کند، وارد بحث نکنید. آیا مشکل خرج کردن بیش‌ازحد پول، خرج کردن آن در زمان نامناسب یا خرج کردن آن برای چیزی است که شما آن را غیرضروری یا بی‌اهمیت می‌دانید؟

• اجازه دهید هر یک از اعضای خانواده آزادانه خواسته‌ها، نیازها و احساسات شخصی خود را بیان کند. از قضاوت یا انتقاد دیگران بپرهیزید. ارتباطات را تشویق کنید که با «من فکر می‌کنم» یا «احساس می‌کنم» شروع شود. در مورد حال صحبت کنید. از عباراتی مانند «تو همیشه» و «تو هرگز» اجتناب کنید.

• با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید. به اظهارات دیگران با چیزها و نشانه‌هایی که متوجه هستید پاسخ دهید. یا تا زمانی که متوجه نشدید سؤال بپرسید تا کامل موضوع را درک کنید.

• مایل به مذاکره برای حل‌وفصل واقع‌بینانه اختلافات باشید. در بسیاری از موارد، اعضای خانواده باید مصالحه کنند. بستن قرارداد یا توافق‌نامه کتبی ممکن است به جلوگیری از سوءتفاهم کمک کند تا این مشکلات پیش نیاید.

 

تأثیر ارزش‌ها بر تصمیم‌گیری‌ها با کمک ارتباطات

ارزش‌ها بر تصمیم‌گیری‌ها تأثیر می‌گذارند

ارتباطات در مورد پول را با شناسایی ارزش‌های شخصی و خانوادگی شروع کنید.

ارزش‌ها نمایانگر آن ویژگی‌ها، موقعیت‌ها و چیزهای مادی هستند که یک فرد بیشتر از همه آن را گرامی می‌دارد.

ارزش‌ها محصول تجربیات گذشته، وضعیت فعلی و انتظارات شما برای آینده هستند. برخی از ارزش‌ها و نگرش‌ها نسبت به پول را می‌توان در دوران کودکی جستجو کرد.

نگرش والدین شما نسبت به پول چه بود؟ آیا پول یک نقطه ثابت درگیری و بحث و مشاجره بود، یا شاید موضوعی که هرگز آشکارا موردبحث قرار نمی‌گرفت؟

ارزش‌ها تصمیمات را هدایت می‌کنند. نحوه استفاده از زمان و نحوه خرج کردن پول نشان‌دهنده ارزش‌های شماست.

همچنین، اهدافی که تعیین می‌کنید منعکس‌کننده چیزهایی هستند که به‌عنوان چیزهای مهم زندگی انتخاب کرده‌اید.

پاسخ به سؤالات زیر ممکن است به شما کمک کند برخی از ارزش‌های خود را شناسایی کنید:

خانواده: آیا می‌خواهید بچه‌دار شوید؟ اگر چنین است، چند تا؟ چه نوع سبک زندگی بیشتر شمارا راضی می‌کند؟ آیا برای مسئولیت‌های مالی یک خانواده آماده هستید؟

کار: آیا از شغل خود راضی هستید؟ آیا به‌اندازه‌ای که دوست دارید درآمد کسب می‌کنید؟

در مورد کار زن و شوهر در خارج از خانه چه اخانه: آیا می‌خواهید خانه‌ای اجاره کنید یا صاحب‌خانه شوید؟ آیا می‌توانید به‌راحتی خانه خود را آن‌طور که دوست دارید مبلمان کنید؟

  حمل و نقل و تاثیر آن در ارتباطات خانواده

حمل‌ونقل: آیا می‌توانید فقط با یک ماشین کنار بیایید؟ آیا حاضرید کمتر رانندگی کنید؟ آیا مایل به استفاده از سرویس حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر هستید؟ آیا به یک ماشین کوچک‌تر راضی هستید؟

تفریح: برای تفریح چه‌کار می‌کنید؟ آیا از صرف هزینه کمتر برای تفریح یا سرگرمی راضی هستید؟

امنیت آینده: آیا اکنون با خرید و پرداخت بعداً راحت هستید؟ پس‌انداز چقدر مهم است؟ آیا برنامه‌ریزی برای بازنشستگی را شروع کرده‌اید؟ چه تمهیداتی برای تأمین هزینه‌های خانواده خود در صورت فوت یا ازکارافتادگی در نظر گرفته‌اید؟

 

زندگی با تغییر

تغییر، سردرگمی و تضاد بخشی عادی از زندگی هرکسی است.

تغییر الگوها و نقش‌های شغلی مردان و زنان در کنار شرایط نامطمئن اقتصادی باعث شده است تا درباره نحوه درآمد و هزینه‌های خود تجدیدنظر کنیم.

برای اعضای خانواده آسان است که با پیام‌هایی که از دنیای اطرافشان شنیده می‌شود راهنمایی شوند.

اغلب، نتایج می‌تواند از دست دادن دانستن آنچه واقعاً برای هر فرد و خانواده به‌عنوان یک کل مهم است باشد.

پیش‌بینی و مقابله با تغییر، زیرا بر نحوه استفاده از پول تأثیر می‌گذارد، یک جنبه چالش‌برانگیز از مدیریت مالی است.

شفاف‌سازی ارزش‌ها، تجزیه‌وتحلیل علل بالقوه مشکلات مالی، و توسعه برخی مهارت‌ها در ارتباطات می‌تواند مدیریت پول را به تجربه رضایت بخشی برای خانواده شما تبدیل کند.

خلاصه مشکلات پول

اکثر خانواده‌ها به دلیل عدم برنامه‌ریزی و ارتباط با مشکلات مالی روبرو هستند. این مشکلات به‌طورکلی در چهار دسته قرار می‌گیرند.

تضادهای ارزشی

پس‌انداز یا خرج کردن، خرید بیمه عمر یا ماشین جدید، پرداخت شهریه دانشگاه یا تجهیزات استریو - این انتخاب‌ها ارزش‌ها و تضادهای احتمالی را منعکس می‌کنند.

هیچ دو نفری ارزش‌های کاملاً یکسانی ندارند، اما وقتی تفاوت‌های شدیدی در ارزش‌ها در خانواده وجود دارد، مذاکره حیاتی است.

ارزش‌های متفاوت بین همسران یا منجر به تعیین اهداف و اولویت‌های مختلف می‌شود.

اهداف غیرواقعی

تلاش فوری برای خانه، اثاثیه و ماشین با کیفیتی که 30 سال طول کشید تا والدینتان به دست آورند، یک مشکل رایج است.

اصرار بر استانداردهای غیرواقعی اغلب منجر به ناامیدی و بدتر از آن، بدهی بیش‌ازحد می‌شود.

تعیین اولویت‌ها، مقاومت در برابر فشارهای خارجی تبلیغات و دوستان و آشنایان و رضایت از جنبه‌های زندگی که بدون هزینه هستند می‌تواند کمک کند.

استفاده عاطفی از پول

خرید موقعیت، دوستی یا عشق؛ کنترل یا تنبیه دیگران با نگه‌داشتن پول؛ و خرج کردن بیش‌ازحد برای بازگشت به یکی دیگر از اعضای خانواده همه استفاده عاطفی از پول است.

برای شناسایی و جلوگیری از استفاده عاطفی از پول تلاش کنید.

 

عدم برنامه‌ریزی

عدم برنامه‌ریزی

خرید بی‌رویه با کارت‌های اعتباری، رفتن و خرید روزانه از فروشگاه، بیمه درمانی ناکافی و سرمایه‌گذاری‌های کم بازده همگی نشان‌دهنده عدم برنامه‌ریزی مالی است.

تعیین اهداف جدید و جستجوی جایگزین برای مدیریت مالی موفق ضروری است. در زمان تورم و تغییرات سریع، تکیه بر عادات قدیمی می‌تواند پرهزینه باشد.

راهنمایی‌هایی برای صحبت درباره پول

وقتی با همسر یا یکی دیگر از اعضای خانواده در مورد پول صحبت می‌کنید، سؤالات زیر را بپرسید.

1. در مورد نحوه ارتباطات خانواده در مورد پول چه احساسی دارید؟

2. "ایده‌آل" خود را به اشتراک بگذارید دوست دارید شرایط شما چگونه باشد؟

3. جایی که می‌خواهید کمک کنید را مشخص کنید. آیا در موردنیاز به کمک موافق هستید یا مخالف؟

4. برخی از منابع کمکی در دسترس شما چیست؟

5. آیا می‌توانید با شخص دیگری در مورد اشتباهات مالی او صحبت کنید (مانند خرج کردن بیش‌ازحد، خرید بزرگ بدون مشورت با شما)؟

6. آیا می‌توانید در مورد مشکلات مالی احتمالی قبل از وقوع آنها صحبت کنید؟

 

تصمیم‌گیری مالی چالش هر خانواده‌ای است. اگر در تصمیم‌گیری با مشکل مواجه شدید، این مراحل ممکن است به شما کمک کند تا به راه‌حل قابل قبولی برسید.

مرحله 1. مشکل را تعریف کنید و آن را مشخص کنید. هر بار فقط یک مشکل را لیست کنید.

مرحله 2. راه‌هایی را فهرست کنید که مشکل را می‌توان حل کرد. تمام راه‌حل‌های ممکن که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. در این مرحله ارزش آنها را قضاوت نکنید.

مرحله 3. اکنون هر یک از راه‌حل‌های ذکرشده در مرحله 2 را ارزیابی کنید. آیا آنها برای همه افراد خانواده که درگیر هستند قابل‌اجرا، عملی و قابل‌قبول هستند؟ آیا می‌توانید چندین جایگزین را ترکیب کنید؟

مرحله 4. یک راه‌حل را انتخاب کنید. مراحل لازم برای رسیدن به این راه‌حل را مشخص کنید.

مرحله 5. چه چیزی ممکن است مانع رسیدن به هدف شما شود؟ چگونه می‌توانید از این موانع اجتناب کنید؟ برای حل این مشکل حاضرید چه چیزی را قربانی کنید؟ به حمایت چه کسانی نیاز دارید؟

  دوره پولسازی

دوره پولسازی

در این دوره کن هوندا به شما یاد می‌دهد به‌جای اینکه هر زمان که به پول فکر می‌کنید احساس ترس، استرس و نگرانی داشته باشید و یا منفی‌بافی کنید، ذهنیت خود را به‌گونه‌ای تغییر دهید که پول را به‌عنوان دوست عزیز خود ببینید. تا زمانی که پول را دوست عزیز خودتان ندانید به‌صورت کاملاً ناخودآگاه از آن دوری خواهید کرد.

باید پول را یک دوست و متحد وفادار بدانید که رفاه و شادی بیشتری را در زندگی‌تان به ارمغان می‌آورد. این پایه و اساس داشتن چیزی است که کن هوندا آن را «پول شاد» می‌نامد.

یکی از اصلی‌ترین عوامل مواجه‌شدن با مشکلات مالی، عادت‌های بد مالی است. عادت‌هایی مانند ولخرجی باعث می‌شود همواره مقروض و بی‌پول باشید. این عادت‌های مخرب در اعماق ذهن شما نهفته هستند و خیلی از آنها ریشه در مشکلات مالیِ دوران کودکی شما دارند.

در دوره پولسازی خواهید آموخت که چگونه از عادات مخربی مانند ولخرجی و یا خرید کردن ناگهانی دست بکشید و عادت‌های جدیدی را جایگزین آن‌ها کنید تا بتوانید پول خود را بهتر در جیبتان نگهداری نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این دوره فوق‌العاده اینجا را کلیک کن

 

دیدگاه کاربران (0)