تأثیر سحرخیزی و عادت‌های خوب، جهت ساخت برند شخصی کوچینگ موفق
۱۴۰۰-۰۹-۲۸ 1

صبح زود زمان طلایی و فوق‌العاده است که اکثر ما از دستش می‌دهیم ولی یک کوچ موفق برای ساخت برند شخصی کوچینگ از سحرخیزی و عادات خوبی که اشاره خواهم کرد بهره‌مند شده و هرروزش را بهتر از روز قبل می‌سازد.

تمام افرادی که عادت سحرخیز بودن را به یک عادت دائمی تبدیل کرده‌اند، جز افراد ثروتمند و یا موفق درزمینهٔ کاری خود هستند.

مدیران اجرایی، ورزشکاران، هنرمندان و بسیاری از افرادی که به نظر اشخاص موفقی می‌رسند، یک سلاح مخفی دارند که اغلب افراد از میزان فواید آن خبر ندارند.

آن سلاح مخفی این است: سحرخیزی!

سحرخیزی یکی از موضوعاتی است که در اغلب فرهنگ‌ها به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم توصیه می‌شود.

در فرهنگ ما ضرب‌المثل‌هایی از قبیل «سحرخیز باش تا کامروا باشی» نیز وجود دارد.

لابد از افراد مسن‌تر و باتجربه‌تر هم شنیده‌اید که «روزی را اول صبح تقسیم می‌کنند»

به‌خصوص اگر همه انسان‌ها و خصوصاً کوچ‌ها بتوانید از این سحرخیز بودن به بهترین شکل استفاده کنید.

 

مقدمه:

مطالعات علمی نشان می‌دهد که نتایج کاری و فردی کوچ‌هایی که سحرخیزند، نسبت به بقیه افراد هم‌رده خود به میزان قابل ملاحظه‌ای بالاتر و بهتر است.

آن‌ها در زندگی احساس رضایت و آرامش بیشتری دارند.

یکی از مواردی که کوچ‌ها و افراد ثروتمند خودساخته به آن پایبند هستند همین گام سحرخیزی و برنامه‌ریزی فردی است که برند شخصی کوچینگ را می‌سازد.

کوچ‌ها معمولاً ساعاتی در اول صبح را به برنامه‌ریزی اختصاص می‌دهند.

آن‌ها می‌دانند که اختصاص دادن ساعتی برای برنامه‌ریزی هفتگی یا روزانه خود و برنامه‌ریزی برای دیدار حضوری یا آنلاین با کوچی‌ها و تماس سر وقت و آن تایم بودن، می‌تواند هم ساعت‌ها وقت برایشان بخرد و «تبرشان را تیز کند» و هم مسئولیت‌پذیری و تعهد و برند شخصی کوچینگ را ارتقا دهد.

 

تأثیر سحرخیزی و عادت‌های خوب - انگیزه دهنده‌ها و ساخت عادت

انگیزه دهنده‌ها و ساخت عادت

موفقیت یکی از بهترین انگیزه‌ها برای سحرخیزی است و ۵ صبحی شدن کمک شایانی به موفقیت می‌کند.

یک کوچ در قدم اول باید روی برند شخصی کوچینگ خود کار کند، برند قابل‌قبول و منحصربه‌فرد خودش را بیدار کند و عادات درست و قوی بسازد زیرا کوچ باید از نظر خود و دیگران فرد نمونه و خودساخته‌ای باشد.

برای انجام این کار مهم در جهت عادت سازی ابتدا عادات صبحتان را بسازید و نهادینه کنید سپس سایر عادات را تقویت نمایید.

انگیزه دیگر اینکه بیدار شدن در اول صبح معجزه می‌کند؛ به زندگی نظم می‌بخشد و باعث می‌شود همیشه نسبت به افرادی که دیر بیدار می‌شوند، یک قدم جلوتر باشیم.

می‌توانیم با خیالی آسوده صبحانه بخوریم، کمی نرمش کنیم، برنامه‌ریزی کنیم و کتاب بخوانیم.

 

راه‌حل برای بیدار شدن در پنج صبح

بیدار شدن در صبح‌های سرد و بدون نور می‌تواند سخت و غیرقابل‌تحمل باشد؛ برای آنکه راحت‌تر به سحرخیزی عادت کنید، بهتر است با افراد سحرخیز ارتباط برقرار کنید.

در این شرایط می‌توانید صبح‌ها از طریق پیام با آن‌ها در ارتباط باشید و پیشنهادهای صبحگاهی خلاقانه و مختلفی به هم بدهید.

شما اگر با جمع کوچینگی های سحرخیز در ارتباط باشید و هر روز با پیامک یا تماس یکدیگر را بیدار کنید، ۵ صبح بیدار شدن تبدیل به یک سرگرمی عالی و عادت خوب می‌شود.

مانند من که هر روز با دوستان کوچینگی ام در محیط اسکایپ یک ساعت تبادل آگاهی و کتاب‌خوانی داریم و روزمان را عالی می‌سازیم.

ما باید ساعت پنج صبح هر روز بیدار شویم بله پنج صبح، به چه دلایلی؟ به دلایل زیر:

پنج صبح و هنگام اذان بالاترین فرکانس در جهان جاری است و انرژی بسیاری موجود می‌باشد.

مهم‌ترین و اولین اتفاق اینکه کاملاً احساس می‌کنیم از بقیه جلوتر هستیم چون ساعتی که همه خواب هستند ما داریم تلاش می‌کنیم، کار می‌کنیم و کاملاً این احساس جلو بودن در ما شکل می‌گیرد و اعتمادبه‌نفس مارا بسیار زیاد می‌کند.

مورد بعدی بحث هورمون‌هایی هست که در مغز ما و بدن ما ترشح می‌شود و اثرات فوق‌العاده‌ای که دارد، بازدهی ما بالاتر است، بسیار کمتر خسته می‌شویم، چون تصمیمی تابه حال نگرفتیم ذهنمان سطح هوشیاری بالاتری دارد و می‌توانیم کارهای خیلی خیلی خوبی انجام بدهیم.

کسی به ما پیغام نمی‌دهد… نمی‌توانیم با کسی اس ام اس بازی کنیم… نمی‌رویم سراغ شبکه‌های اجتماعی… فایده سوم بحث تمرکز

بنابراین تمرکز بسیار بالایی داریم و ضمناً کسی هم مزاحم ما نمی‌شود.

پس یک زمانی داریم که کاملاً برای خودمان هست و می‌توانیم کارهای بسیار عالی را انجام بدهیم.

و نکته آخر اینکه تقریباً اکثر انسان‌های بزرگ از این ساعت‌ها به‌خوبی استفاده می‌کردند.

شاعرها، نویسنده‌ها، عارف‌ها، مدیران بزرگ همه و همه اعتقاددارند که بیدار بودن صبح آدم را واقعاً جلو می‌اندازد.

من با یکی از ثروتمندترین مردان ایران که صحبت می‌کردم همیشه این مورد را از ایشان می‌شنیدم که می‌گفتند من همیشه سعی می‌کنم زودتر از همه بیدار باشم و به خاطر همین هست که همیشه جلوتر از دیگران هستم و خب خیلی خوبه که ماهم این عادت را در خودمان نهادینه کنیم و تا حد ممکن سعی کنیم که ساعت پنج صبح بیدار شویم.

 

تأثیر سحرخیزی و عادت‌های خوب - چطور این عادت را بسازیم؟

 

چطور این عادت را بسازیم؟

یک اینکه معمولاً آدم‌ها یک روز این کار را انجام می‌دهند و بعد رها می‌کنند، همین که به این موضوع آگاه باشیم و مسلماً تصمیم می‌گیریم تو این دام نیفتیم و فردی نباشیم که یک روز این کار رو انجام می‌دهد و دیگه از فردا می‌گوید: «حسش نیست، حالش نیست، خوابمون میاد یا کم خوابیدم» یا بهونه های دیگه، پس نکته اول که این رو باید بدانیم.

نکته دوم اینکه این کار را نکنیم که بگوییم من همیشه ساعت شش پا می‌شوم خب فردا پنج دقیقه به شش، پس‌فردا ده دقیقه به شش، سه روز بعد پانزده دقیقه به شش و همین‌طور زمان رو ببریم عقب بلکه رأس همون ساعت باید بیدار بشویم.

از همان اول به مدت شصت‌وشش روز اگر عادت بکنیم که این کار را انجام بدهیم مسلماً عادت ما می‌شود و حتی بدون ساعت هم می‌توانیم تحت هر شرایطی از خواب بیدار شویم.

پس این باید عادت کوچ‌ها باشد. از فردا دقیقاً تصمیم بگیریم رأس ساعت پنج بیدار شویم نه پنج دقیقه زودتر نه پنج دقیقه دیرتر باید عادت ما بشود که رأس ساعت این اتفاق برای ما محقق شود.

ممکن هست باز افراد تنبل بگویند: «اوه! شصت‌وشش روز، نمیشه دیگه جمعه‌ها رو حداقل از ما نگیرید» نه، این باید عادت ما بشود تحت هر شرایطی این کار را انجام بدهیم.

البته بگویم ممکن است که برخی فکر بکنند که یک جمعه را استراحت کنیم یا دیگه این یه جمعه را از ما نگیر حداقل، نه وقتی این کار یک عادت شود، لذت بسیار زیادی دارد و این حس فوق‌العاده را با هیچ‌چیزی نمی‌خواهید عوض کنید.

 

ما پنج صبح بیدار شدیم حالا چه‌کار کنیم؟

یکی از کلیدی‌ترین و اثربخش‌ترین آموزش‌ها برای برخاستن از خواب، قانون ۲۰ و ۲۰ و ۲۰ است که آقای رابین شارما در کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها مطرح کرد

به برنامه فوق‌العاده را میخوام با شما اشتراک بگذارم خیلی سادست اما نتایج وحشتناک عجیبی برای من داشت و امیدوارم این نتایج فوق‌العاده برای شما هم محقق بشه که مطمئنم این اتفاق میوفته اگر شما بخواهید.

ما برنامه صبح را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم ابتدا که بیدار شدیم مسلماً اولین کارمون نوشیدن یک لیوان کامل آب ولرم هست، نه آب خیلی سرد نه خیلی گرم «آب ولرم»، تا سیستم ما یه مقدار منظم بشه و بدنمون یه مقدار سرحال بیاد و سم‌زدایی بشه، بیست دقیقه اول صبح یعنی پنج تا پنج و بیست دقیقه مختص به ورزش هست ورزش ما باید به‌گونه‌ای باشد که متناسب ما باشد اونقدری نباشد که خسته شویم و هیچ جونی نداشته باشیم یا انقدر سطحی نباشه که اصلاً بهمون هیچ فشاری نیاد.

یک سطح بهینه متناسب با خودمون و برنامه خودمون را پیدا کنیم حالا برخی دوست دارند بیرون بدوند، برخی دوست دارند روی تردمیل بدوند، برخی دوست دارند طناب برنند، هرکاری که فکر می‌کنید متناسب با شرایط شماست را انتخاب بکنید و حدود پانزده تا بیست دقیقه اینکار را انجام بدهید، بعد از اون؛ بیست دقیقه دوم رو به دو قسمت تقسیم می‌کنیم ده دقیقه اول از خداوند شکرگزاری می‌کنیم برای تک‌تک نعمت‌های بی‌کرانی که خداوند به ما ارزانی داشته همچون سلامتی، خانواده، کار، درآمد خوب و …

اینو بدونید با شکرگزاری می‌توانید کلی انرژی خوب از جهان دریافت کنید کوچ‌های موفق همیشه قدردان نعمت‌های زندگی‌شان هستند شکرگزاری به‌مرور زمان باعث خوش‌بین شدن و بهبود روحیه شما می‌شود.

ده دقیقه دوم زمان بازنگری هست، بازنگری به اهداف زندگی خودمون، بازنگری به برنامه‌های اون روزمون و اولویت‌بندی کارها، همه این‌ها باید نوشته‌شده باشد و بدین شکل سناریوی روزمون رو می‌نویسیم و تجسم می‌کنیم و خلق‌شده می‌بینیم چون خداوند بزرگی که ما رو خلق کرده و از خودش در ما دمیده، به ماهم قدرت خلق‌کنندگی داده.

هر چیزی که در زندگی و دنیای بیرون ما خلق میشه از دنیای درون ما و باور هامون نشات گرفته و کوچ‌ها هم خالق زندگی‌شان هستند چون با خداوند در ۵ صبح خلوت کرده راز و نیاز می‌کنند و هر آنچه می‌خواهند از خدای عز و جل می‌خواهند و فقط بر او توکل می‌کنند که در طرفه‌العینی خواسته‌ها رو هویدا می‌کند و خداوند قادر و تواناست.

یعنی ۵:۲۰ تا ۵:۴۰ دقیقه شکرگزاری کرده اهداف زندگیمان را مرور می‌کنیم. اگر بلدیم تصویرسازی ذهنی را انجام می‌دهیم و بعد می‌رویم سراغ نوشتن اولویت‌هایمان که من باید امروز این کارها را انجام بدهم حالا مهم‌ترین کار که اولین کار هست چی هست دومین کار چی هست، به ترتیب کارها را اولویت‌بندی می‌کنیم.

بازم تاکید می‌کنم که این موضوعات باید مکتوب باشد.

و نکته سوم ساعت ۵:۴۰ تا ۶ هست.

بیست دقیقه ویژه یادگیری از هر طریقی که دوست دارید یاد بگیرید فرقی نمی‌کند میتونه دیدن ویدئوهای سایت تد باشه، میتونه خوندن یک کتاب الکترونیکی باشه، میتونه مرور یک صفحه آموزشی در اینترنت باشه «نه اخبار»، میتونه خوندن یک کتاب باشه که مسلماً من خواندن یک کتاب فیزیکی را توصیه می‌کنم.

این سه کار را انجام بدید بیست دقیقه اول ورزش، بیست دقیقه دوم شکرگزاری، بازنگری، اولویت‌بندی و نوشتن کارها و اهداف و سناریوی روز و بیست دقیقه سوم بحث یادگیری.

 

نتیجه‌گیری تأثیر سحرخیزی و عادت‌های خوب

نتیجه‌گیری:

برای تمام کوچ‌هایی که تمایل به سحرخیز بودن دارند و علاقه به اینکه در زندگی و کارهای خودشان بتوانند رشد کافی داشته باشند و بتوانند به‌تمامی ظرفیت‌های خود دست پیدا بکنند و آن‌ها را پرورش دهند یک پیشنهاد ساده داریم.

سحرخیز بودن را برای خود به صورت یک عادت دائمی دربیاورند و آن را جزوی جدانشدنی از زندگی خود کنند.

اگر امکان بیدار شدن و سحرخیز بودن برای آن‌ها در اولین روزها به نظر سخت و نشدنی هست، دلیلی بر غیرممکن بودن آن نیست.

کافی است که ساعتی که همیشه از خواب بیدار می‌شوند را مبدأ قرار دهند و بعدازآن هر روز و یا هر هفته ۱ ساعت زمان بیدار شدن را به عقب بکشند تا به ساعت مخصوص خود برسند.

این نکته را یاد اوری می‌کنم که میزان خواب برای هر فردی متفاوت است.

ولی استاندارد آن‌که توسط پزشکان مورد تأیید است بین ۴ تا ۷ ساعت است پروسه خواب یک ساعت و نیم می‌باشد که هر شخص از خواب سبک به خواب نیمه سبک، نیمه عمیق و نهایتاً عمیق می‌رود، توصیه می‌کنم برای بیدار شدن ۵ صبح، ساعت را طوری تنظیم کنید که با توجه به ساعات موردنیاز خوابتان ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه،۶ ساعت یا ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه خواب مفید داشته باشید.

هر صبح و شب باید ساعت مشخصی برای خواب و بیداریتان انتخاب نموده و هر روز طبق آن عمل نمایید در صورتی که طی روز احساس خستگی و خواب‌آلودگی داشتید می‌توانید ۲۰ دقیقه در طول روز استراحت کنید.

 

پیشنهادات:

یک توصیه دوستانه به کوچ‌های عزیز برای داشتن زندگی شاد و سر زنده:

هیچ چیز «خانواده» نمی‌شود.

هرگز نمی‌توانید نسخه دومی از خانواده‌تان را در این جهان پیدا کنید.

اهمیت دادن به خانواده یکی از کلیدی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید .

بنابراین همان‌قدر که رسیدگی به کارها، ورزش یا پیشرفت شغلی مهم است، خانواده هم مهم است.

کوچ‌های موفق همان‌قدر که به پیشرفت شغلی خود اهمیت می‌دهند، به‌وقت گذراندن با خانواده خود نیز اهمیت می‌دهند.

وقت گذاشتن با خانواده در ابتدای روز می‌تواند کل روزتان را بسازد.

توصیه می‌کنیم دسته جمعی و به صورت خانوادگی این عادت را ایجاد کنید که کسی در خانه نباید تا دستکم یک ساعت بعد از بیدار شدن به سراغ تلفن همراهش برود.

یک صبحانه عالی و البته ساده در کنار خانواده صرف کنید.

با آن‌ها گفتگو کنید و درباره مسائل روز، نظرشان را جویا شوید. بدانید چه نیازهایی دارند و به آن‌ها ابراز عشق کنید.

نویسنده: سرکار خانم لیلا نجفی از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]

نظر بدهید

نظرات

  1. خیلی بود 👍

امتیاز این:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]