تأثیر هوش مالی در کسب‌وکار

تأثیر هوش مالی در کسب‌وکار

هوش مالی چیست؟

هوش مالی یا financial IQ به زبان ساده یعنی داشتن توانایی برای حل مشکلات مالی. رابرت کیوساکی از معروف‌ترین افراد حوزه کسب‌وکار، هوش مالی را رابطه فرد با پول می‌داند.

یعنی میزان درامد، نوع کسب‌وکار، سرمایه ثابت، پولی که به دست شخص می‌رسد و پولی که از حسابش خارج می‌شود.

وی معتقد است اگر شما بتوانید مشکلات مالیتان را حل کنید به افزایش هوش مالیتان کمک خواهید کرد. افراد ثروتمند به دلیل یادگیری این موضوع پولدارتر می‌شوند.

هوش مالی انواع مختلفی دارد که آشنایی و استفاده از آنها روند بسیار مثبتی در زندگی مالی افراد ایجاد خواهد کرد.

 

انواع هوش مالی به‌اختصار عبارتند از:

۱-کسب پول بیشتر ۲-بودجه‌بندی پول ۳-حفظ پول موجود ۴-بهبود اطلاعات مالی ۵-سرمایه‌گذاری یا تقویت پول

 

تفاوت افراد با هوش مالی بالا و پایین

افراد دارای ذهنیت‌های متفاوتی نسبت به پول هستند و این موضوع نشان می‌دهد موفقیت‌های مالی تا حد زیادی تحت کنترل باورهای ما نسبت به پول هست.

مهم‌ترین و قدرتمندترین دارایی یک فرد ذهن اوست که اگر آموزش درست ببیند بیش از هر دارایی دیگری پولساز خواهد بود.

افراد با هوش مالی پایین هنوز استعدادهایشان را پیدا نکرده‌اند، همیشه بهانه می‌آورند که یا کار نیست یا ما سرمایه نداریم، معمولاً ناامید و افسرده هستند، دیگران و شرایط را مقصر فقر خود می‌دانند و رؤیای استقلال مالی دارند.

ولی افراد با هوش مالی بالا ایده دارند، سرمایه‌گذاری را بلد هستند، برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دارند، کسب مهارت برایشان اولویت دارد، در هر حوزه‌ای با متخصصین مشورت می‌کنند و مدیریت پول را به‌خوبی اجرا می‌کنند.

  راه‌های تقویت هوش مالی

راه‌های تقویت هوش مالی:

چرا باید هوش مالی خود را افزایش دهیم؟

یادگیری هوش مالی ضرورتی است که باید جزو برنامه‌های زندگی‌مان قرار دهیم، زیرا در صورت نداشتن این آگاهی با مشکلاتی نظیر نداشتن درآمد کافی باوجود ساعات کاری طولانی، گرفتاری‌های زیاد مالی روبرو شویم.

 

پول و هوش مالی:

ازآنجایی‌که پول یک محرک قوی برای بسیاری از افراد است که احساساتی مانند هیجان یا غرور را در آنها ازدیاد می‌بخشد و وسیله‌ای است برای رسیدن به اهداف و آرزوهای بشر، لذا این ارزش‌ها سبب گردیده پول مهم‌ترین اولویت اکثر مردم دنیا باشد.

البته داشتن پول به‌تنهایی راه‌حل مسائل و مشکلات مالی نیست بلکه مهم‌تر از آن داشتن علم سرمایه‌گذاری است و در اینجاست که نقش هوش مالی بسیار روشن می‌گردد.

 

اشتباهاتی که نشان‌دهنده نداشتن هوش مالی است

۱-افراد خود کنترلی ندارند: به‌عنوان‌مثال هنگام خرید مایحتاج وسوسه شده و مواردی که هیچ نیازی ندارید را فقط به خاطر زیبایی یا قیمت حراج شده خریداری می‌کنید.

۲-تقلید از دیگران: این مورد بخصوص در خانواده‌ها بسیار مهم است که فرزندان تمام رفتار والدین را یاد گرفته و انجام می‌دهند، و بهتر است بجای تقلید در بالا بردن هوش مالی خود و فرزندانمان سعی کنیم.

۳-نداشتن استراتژی مالی: اگر هیچ برنامه‌ای برای دخل‌وخرج خود ندارید، به‌احتمال‌زیاد هنگام بروز یک بحران مالی دچار شکست خواهید شد و این هم یکی از علائم نداشتن هوش مالی است.

 

گرفتن وام

۴-گرفتن وام: یکی از اشتباهاتی که به‌طورمعمول در جوامع رایج هست گرفتن وام بخصوص با بهره‌های بالاست، چراکه بسیاری از افراد فکر می‌کنند گرفتن وام نوعی برد اقتصادی است که باعث افزایش ثروت آنها شده، درحالی‌که اینطور نیست و علاوه بر ایجاد استرس زیاد برای بازپرداخت وام و سود و بهره‌های اعمال‌شده بر آن، افراد مجبور می‌شوند بیشتر از پولی که گرفتند پس بدهند.

از بعد روانشناسی هم شما در ابتدا ممکن است از گرفتن وام زیاد لذت برده و شاد باشید ولی بعد از گذشت چند صباحی که از مصرف وام گذشت تازه سختی‌های باز پس دادنش بروز می‌کند. بهتر است بجای گرفتن وام، افراد با بالا بردن هوش مالی خود از راه‌های بهتری کسب درآمد و ثروت کرده تا نیازی به گرفتن وام نباشد.

تنها داشتن پول به معنی ثروتمند بودن نیست و اگر انسان راه‌های مصرف درست پول و افزایش دادن آن را نداند امکان از دست دادن ثروتش وجود دارد. هوش مالی زیرمجموعه‌ای از هوش انسان است که در همه افراد وجود دارد و می‌توان با تمرین و آموزش به میزان بالایی از آن دست یافت.

نویسنده: سرکار خانم مهناز اخوت از دانش پذیران دوره سوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

 

دیدگاه کاربران (0)