جلسه دوم برنامه آموزشی بیزینس کوچینگ(کد8)

جلسه دوم برنامه آموزشی بیزینس کوچینگ(کد8)

جلسه دوم برنامه بیزنس کوچینگ در هتل استقلال تهران برگزار شد. این برنامه با راهبری دکتر ربانی، مدیرعامل ویدان، بیزنس کوچ موفق، برگزار می‌شود.

هدف اصلی این برنامه، کمک به رهبران و مدیران برای به دست آوردن مهارت‌ها و دانش لازم برای تبدیل شدن به رهبران موفق و داشتن کسب‌وکارهای پربازده است.

 

این دوره یک برنامه جامع یکساله برای تحول در کار و زندگی است. هر ماه یک جلسه برگزار می‌شود و در هر جلسه، یک موضوع مهم در زمینه موفقیت کسب و کار مورد بحث قرار می‌گیرد. موضوع جلسه دوم این برنامه، "منابع انسانی نوین" بود.

 

مدیریت منابع انسانی نوین

به طور قطع، یکی از مهمترین منابع در دسترس یک رهبر، تیم او است. در حقیقت، افراد و توانمندی‌هایشان می‌توانند مزیت رقابتی بزرگی برای سازمان شما باشند.

 

گزینش افراد شایسته 95% موفقیت است

 گزینش افراد شایسته و متناسب، بسیار حیاتی است و به موفقیت تیم و سازمان کمک می‌کند. در واقعیت، این مرحله می‌تواند به بازدهی مدیران مرتبط باشد. بنابراین، باید زمان کافی برای انتخاب افراد متناسب و شایسته اختصاص داد.

انتخاب افرادی که با مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز سازمان سازگار هستند، می‌تواند به ایجاد یک تیم خوب کمک کند. برای این منظور، می‌توانید از روش‌های گزینش موثری استفاده کنید.

 

فرایند استخدام افراد مناسب:

  • شرح شغل مورد نیاز
  • جذب داوطلبان
  • بررسی رزومه ها
  • مصاحبه
  • ارزیابی
  • پیشنهاد کار
  • قرارداد
  • آماده سازی
  • منتورینگ
  • ارائه بازخورد

 

شرح شغل مورد نیاز:

در فرایند استخدام، باید شرح شغلی مناسبی بنویسید که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  1. عنوان شغل: ابتدا باید عنوان شغل مورد نظر را مشخص کنید. این عنوان باید شغل را به طور کامل و دقیق توصیف کند.

 

  1. وظایف و مسئولیت‌ها: در این قسمت باید توضیح داده شود که فرد استخدام شده چه وظایف و مسئولیت‌هایی را بر عهده خواهد داشت. بیان کنید که چه فعالیت‌هایی از او انتظار می‌رود و چه اهداف خاصی باید دنبال کند.

 

  1. مهارت‌ها و تجربه: در این قسمت باید مهارت‌ها و تجربه‌هایی که فرد باید داشته باشد را ذکر کنید. این شامل تحصیلات، دوره‌های آموزشی، مهارت‌های فنی، تجربه کاری و سایر موارد مرتبط است.

 

  1. ویژگی‌های شخصیتی: ممکن است برخی ویژگی‌های شخصیتی مثل خلاقیت، توانایی همکاری در گروه، مهارت‌های ارتباطی و رهبری مورد نیاز باشند. در این قسمت باید این ویژگی‌ها را توضیح دهید.

 

  1. گزارش دهی: باید مشخص شود که فرد استخدام شده به چه کسی گزارش خواهد داد و کی از او گزارش دریافت می‌کند.

 

  1. ارزش‌ها و اخلاقیات: باید مشخص شود که در این شغل، نیازمند چه ارزش‌ها و اخلاقیات خاصی است.

 

با استفاده از این موارد، می‌توانید یک شرح شغل جامع و دقیق ارائه دهید که به کمک آن می‌توانید افراد مناسب را برای جایگاه شغلی خود جذب کنید.

جذب داوطلبان:

جذب داوطلبان و یافتن نیروی مناسب بر اساس سطح سازمانی می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی مانند: (مشاوران جذب، مراکز کاریابی، آگهی، توصیه همکاران، مجلات معتبر، انجمن‌های حرفه‌ای، سایت‌های استخدامی، کارآموزی، همکاری با دانشگاه‌ها و نمایشگاه‌های کار)  انجام شود و دکتر ربانی، به بررسی هر کدام از این روش ها پرداختند.

 

برند کارفرمایی

 یک برند کارفرمایی قوی و جذاب می‌تواند باعث شهرت و محبوبیت در بین کارکنان شود و افراد را ترغیب کند که در سازمان شما کار کنند. داشتن برند کارفرمایی حرفه‌ای، باعث می‌شود تا ارزوهای هرکسی باشد که در سازمان شما، کار کند.

اگهی جذاب، شرکت در نمایشگاه‌ها، مجلات تخصصی، سایت و رسانه‌های اجتماعی، فضای کار، شیوه جذب و رفتار در مصاحبه، کارهای اجتماعی، محصولات، برند سازمان، نرخ ترک کار یا اخراج و فرهنگ سازمان، از مواردی است که می‌تواند در برند کارفرمایی یک سازمان اثر‌گذار باشد.

 

بررسی رزومه‌ها

دکتر ربانی در ادامه، معیار‌هایی دررابطه با نحوه بررسی رزومه‌ها ارائه کردند. مهارت مناسب، تجربه مناسب و شخصیت متناسب از مواردی بود که ایشان پرداختند.

 

نشانه‌های ضعف در رزومه

  1. شرح طولانی تحصیلات و مدارک

 

  1. عدم وجود آموزش بعد از تحصیلات آکادمیک

 

  1. وجود فاصله در دوره‌های کاری

 

  1. ترک زودهنگام کارها

 

  1. عدم وجود پیشرفت منطقی در کارها

 

  1. شرح سمت‌ها بدون شرح نتایج و دستاورده

 

 مصاحبه

  • مصاحبه تلفنی: در این روش، توجه بیشتری به کلام فرد داشته باشید، زیرا کلمات انتخاب شده می‌توانند سطح شخصیت فرد را نشان دهند.

 

  • مصاحبه حضوری اولیه: در مصاحبه حضوری اولیه، باید فرد را دعوت کنید تا به سازمان شما مراجعه کند و در جلسه‌ای رو‌در‌رو با او صحبت کنید.

 

  • مصاحبه ثانویه: برای سطوح مدیریتی، باید علاوه بر دو جلسه مصاحبه در محیط سازمان، یک مصاحبه خارج از محیط شرکت نیز برگزار ‌شود. در این مصاحبه‌ها توجه بیشتری به جزئیات شغلی و نتایج حاصل از تجربه کاری فرد صورت می‌گیرد.

 

  • توجه به شخصیت: در این مصاحبه‌ها، توجه به شخصیت و رفتار فرد متقاضی بسیار اهمیت دارد. این معیار ارزشمند، برای انتخاب فردی است که با ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی شما سازگاری داشته باشد.

 

  • مورد پژوهی و تحلیل سناریو: در این نوع مصاحبه، یک موقعیت مشخص به فرد متقاضی ارائه می‌شود و از او خواسته می‌شود که آن را تحلیل کند.

 

  • 80 درصد گوش کنید: دکتر ربانی توصیه کردند که در مصاحبه‌ها، بیشتر گوش بدهید و کمتر صحبت کنید و اجازه دهید شخص متقاضی، بیشتر صحبت کند. این روش به شما کمک می‌کند تا بیشتر از شخصیت، مهارت‌ها، و تجربه فرد آگاه شوید و تصمیم‌گیری مناسب‌تری درباره استخدام او داشته باشید.

 

  • سوال درباره دستاورد‌ها: این سوال می‌تواند معیاری برای سطح عملکرد و توانایی فرد باشد و به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از تجربه و موفقیت‌های او داشته باشید.

 

 

ارزیابی بر اساس علایق درونی شخص:

علایق شخصی یک فاکتور مهم در انتخاب و استخدام افراد است. اگر علاقه فرد به کاری که در نظر دارید انجام دهید، با سلایق شخصی او مطابقت نداشته باشد، احتمالاً او در طول زمان احساس رضایت کمتری خواهد کرد و بعد از مدتی، از سازمان خارج خواهد شد. در نتیجه، سرمایه‌گذاری شما در این فرد به خطر می‌افتد و ممکن است منجر به اتلاف منابع شما شود.

 

ارزیابی 

پس از مصاحبه، بررسی صحت رزومه می‌تواند یک مرحله مهم در فرآیند انتخاب و استخدام باشد. در ادامه دکتر ربانی مراحل ارزیابی (بررسی صحت و قابلیت اثبات اطلاعات، تماس با معرف‌ها و تحقیق درباره سابقه کاری) را توضیح دادند.

 

پیشنهاد کار

در ادامه برنامه، دکتر ربانی به قسمت بعدی فرایند استخدام، یعنی "پیشنهاد کار" پرداختند. اکنون، به دست شماست که یک نامه رسمی به فرد  مدنظر خود بنویسید و دعوت به شروع کار کنید.

نامه رسمی باید شامل موارد زیر باشد:

  • عنوان شغلی
  • تاریخ شغلی
  • مسئولیت‌ها و انتظارات
  • حقوق و مزایا
  • قوانین
  • مهلت پاسخ به ییشنهاد
  •  

قرارداد:

قبل از شروع به کار، همواره ضروری است، برای هر فردی که قصد دارد در شرکت شما کار کند، یک قرارداد بسته شود. دکتر ربانی تاکید کردند که هیچ کس بدون قرارداد، کاری را شروع نکند.

 

آماده سازی:

آماده‌سازی شامل معارفه و جامعه‌پذیری است، که هر دو عامل مهم، در حفظ نیروها وجذب در یک سازمان هستند.

هدف‌های والای یک سازمان، تأثیر بسزایی در حفظ نیروها دارد و نقش مهمی در انگیزه‌بخشی و رشد حرفه‌ای اعضا نیز دارند.

همچنین، در برند کارفرمایی نیز تأثیر گذار است.

 

منتورینگ:

هنگامی که موفق به جذب نیروی مد نظر شده‌ایم، باید به عنوان منتور او نیز عمل کنیم. افرادی که به تیم ما پیوسته‌اند، به مدت 3 ماه کنارشان باشیم و آن‌ها را در مسیر شروع کار، یاری دهیم.

این اتصال نزدیک، باعث می‌شود که فرد با محیط کار و فرآیندهای ما آشنا شوند و در صورت بروز مشکل یا نیاز به راهنمایی، بدانند که یکی کنارشان است.

این تعامل مثبت به توسعه‌ی مهارت‌های آن‌ها کمک کرده و از تعداد نیروی کارمندانی که در مدت کوتاهی از شرکت ما جدا می‌شوند، کاسته می‌شود.

 

ارزیابی مکرر و ارائه بازخورد

ارزیابی مکرر و ارائه بازخورد به نیروها، بسیار مهم است. این عمل به توسعه و افزایش انگیزه آن‌ها کمک می‌کند. بازخورد باید هم مثبت و هم منفی باشد تا به عملکرد و رشد شخصی افراد کمک کند.

در طول برنامه، تبادل نظرات سازنده و شبکه‌سازی بین افراد رخ داد. این نشان می‌دهد که برنامه دکتر ربانی به خوبی طراحی شده و به ارتقای همکاری و تعامل بین شرکت کنندگان کمک کرده است. این امر به بهبود درک و یادگیری شرکت کنندگان کمک می‌کند و باعث ارتقای کیفیت برنامه می‌شود.

 

در پایان هر بخش، از حضار در جلسه با انواع میوه، شیرینی و نوشیدنی‌های گرم و سرد پذیرایی شد که مهمانان از این فرصت‌ها هم برای آشنایی با یکدیگر و شبکه‌سازی استفاده می‌کردند.

 

دیدگاه کاربران (0)