سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟ کدامیک برای کسب‌وکار بهتر است؟

سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟ کدامیک برای کسب‌وکار بهتر است؟

یکی از بحث‌های جاری در یک تیم بازاریابی این است که شرکت باید بیشتر روی کدام‌یک تمرکز کند، سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟

سؤالاتی که به دنبال آن مطرح می‌شوند عبارت‌اند از: کدام یک از این دو، بیشترین مشتریان بالقوه را ایجاد می‌کند؟ کدام کانال ROI (بازگشت سرمایه) بیشتری فراهم می‌آورد؟ یا کدام یک از آنها به رشد سریع‌تر شرکت کمک می‌کند؟

اگر می‌خواهید پاسخ این پرسش‌ها و دیگر سؤالات مرتبط را بدانید، به خواندن این مطلب ادامه دهید! در این مقاله ما به تجزیه‌وتحلیل هر دو پلتفرم پرداخته و آنها را با هم مقایسه می‌کنیم.

 

رسانه‌ اجتماعی چیست؟

شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. این رسانه‌ها اغلب برای برقراری ارتباط یا تعامل آنلاین با دیگران استفاده می‌شود.

محبوبیت رسانه‌های اجتماعی در دهه گذشته نه‌تنها در بین افراد، بلکه در بین مشاغل نیز به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

بیایید برای درک بهتر شبکه‌های اجتماعی یا Social Media، ابتدا نام آن را تجزیه‌وتحلیل کنیم:

«Social »، از واژه لاتین «socius» به معنای «دوست» گرفته‌ شده است. پس اجتماعی بودن به معنای دوستانه بودن است.

«Media» نیز از کلمه لاتین «mediu» به معنای میانی آمده است؛ بنابراین رسانه یک ابزار میانجیگری ارتباطی است که برای ذخیره و انتشار اطلاعات یا داده‌ها استفاده می‌شود.

با بررسی تعاریف اولیه، به این نتیجه می‌رسیم که «شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ها یا پلتفرم‌هایی هستند که در آن افراد یا گروه‌هایی از مردم (کسب‌وکار) با مخاطبان خود معاشرت می‌کنند».

درواقع این بهترین راه برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. بسیاری از شرکت‌ها این اشتباه را مرتکب ‌می‌شوند که محتوای طولانی و همچنین غیردوستانه در رسانه‌های اجتماعی خود قرار می‌دهند.

اکنون ممکن است از خود بپرسید: چگونه می‌توانم در رسانه‌های اجتماعی دوستانه رفتار کنم؟

برای اینکه محتوای شما دوستانه یا اجتماعی باشد، باید این 3 معیار را دارا ‌باشد:

  1. تعاملی یا جذاب باشد،
  2. افراد را به هم متصل یا ارتباطات را حفظ کند،
  3. برای همه طرف‌های این تبادل اجتماعی، ارزش قائل شود.

اگر هر سه مورد را رعایت می‌کنید، پس از رسانه‌های اجتماعی دقیقاً برای آنچه ایجاد شده است، استفاده می‌کنید.

مانند هر چیز دیگری، هم رسانه‌های اجتماعی و هم وب‌سایت‌ها، مزایا و معایب خود را دارند:

 

مزایای رسانه‌های اجتماعی

رایگان

مزیت اصلی شبکه‌های اجتماعی این است که می‌توانید از اکثر آنها به‌صورت رایگان استفاده کنید. برعکس وب‌سایت‌ها، جایی که لازم است برای توسعه و نگهداری، هزینه پرداخت کنید.

نه‌تنها می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی به‌صورت رایگان استفاده کنید، بلکه می‌توانید محتوای خود را نیز به‌صورت رایگان با طیف وسیعی از مخاطبان به اشتراک بگذارید.

آماده

تنها کاری که در رسانه‌های اجتماعی برای شما وجود دارد این است که یک «رسانه» به‌دلخواه خود آپلود کنید. شما نیازی به نگرانی در مورد ساخت آن ندارید؛ زیرا همه چیز برای شما آماده است.

 

معایب شبکه‌های اجتماعی

به طور متناقض، معایب رسانه‌های اجتماعی، از مزایای آن ناشی می‌شود. پس عجله و گمان نکنید که ما اشتباهاً یک مطلب را دو بار نوشته‌ایم. نه.

بنابراین، معایب شبکه‌های اجتماعی نیز عبارت‌اند از:

رایگان

علی‌رغم این واقعیت که می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی به طور رایگان استفاده کنید، الگوریتم آنها طوری است که شما باید محتوای خود را در معرض دید قرار دهید.

شما می‌توانید از طریق کمپین تبلیغاتی و تبلیغات پولی به این امر کمک کنید. سال‌به‌سال، این شکل از بازاریابی پولی پرهزینه‌تر می‌شود.

شما می‌توانید به‌صورت رایگان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، اما برای ایفای نقش باید هزینه پرداخت کنید!

آماده

شبکه‌های اجتماعی صفحات استاندارد، ازپیش‌ساخته شده و از پیش مدل‌سازی شده‌ای هستند که محتوا را ذخیره می‌کنند و تغییرات کوچکی مانند شخصی‌سازی عکس‌های کاور، پروفایل و محتوا را امکان‌پذیر می‌سازند.

اینها فقط یک تبلیغ سطحی از برند شما ارائه می‌دهند. رسانه‌های اجتماعی لزوماً در افزایش آگاهی یا وفاداری به برند کار زیادی نمی‌کنند، و اگر به‌درستی استفاده نشوند، حتی می‌توانند باعث آسیب یا ازدست‌دادن هویت کسب‌وکار شما شوند.

مقایسه سایت و شبکه اجتماعی برای کسب وکار

وب‌سایت چیست؟

صفحه وب، مجموعه‌ای از صفحات اینترنتی درهم‌تنیده با نام دامنه مشابه است که برای بازدیدکنندگان قابل‌دسترسی است.

وب‌سایت‌ها را می‌توان توسط یک فرد، یک گروه، یک کسب‌وکار یا یک سازمان ایجاد و نگهداری کرد و برای اهداف مختلف از آن استفاده نمود.

همه وب‌سایت‌ها در کنار هم وب جهانی را تشکیل می‌دهند که به‌عنوان شبکه وب جهانی یا WWW شناخته می‌شود.

وب‌سایت‌ها دارای تنوع به‌ظاهر بی پایانی هستند، از جمله وب‌سایت‌های آموزشی، خبری، تجارت الکترونیک و دیگر موارد.

محتوای صفحه وب معمولاً ترکیبی از متن به همراه رسانه‌های دیگر است. بنابراین هیچ قانونی وجود ندارد که ساختار یک صفحه وب را در اینترنت دیکته کند.

اولین وب‌سایت در سال 1990 توسط تیم بِرنِرز لی، متخصص کامپیوتر بریتانیایی ایجاد شد. 3 سال بعد، در سال 1993، CERN  اعلام کرد که همه می‌تواند به‌صورت رایگان به وب جهانی دسترسی داشته باشد.

در ابتدا، وب‌سایت‌ها بر اساس حوزه‌های عملکردشان طبقه‌بندی می‌شدند:

وب‌سایت‌های سازمان‌های دولتی =.gov

وب‌سایت‌های مؤسسات آموزشی = .edu

وب‌سایت‌های سازمان‌های غیردولتی=   .org

وب‌سایت‌های تجاری=  .com

وب‌سایت‌های اطلاعاتی=  .info

اگرچه این افزونه‌های دامنه هنوز وجود دارند، اما در مورد محتوای فعلی صفحات وب در اینترنت اطلاعات کمی ارائه می‌دهند.

در اینترنت امروزی، افزونه «.com» محبوب‌ترین دامنه است. به دنبال آن افزونه‌هایی که کشورها را نشان می‌دهند محبوب هستند، مانند  .it، .de، .co.uk، .fr، و غیره.

یک وب‌سایت بدون شک برای کسب‌وکار شما مفید است و به جز ایجاد یک شمای کلی از کسب‌وکار، به افزایش آگاهی و وفاداری برند و در نتیجه فروش شما نیز کمک می‌کند.

تمام پروژه‌های بازاریابی شما را در یک نقطه جمع‌آوری می‌کند. همچنین می‌تواند مانند یک کارمند مجازی، 24 ساعته برای شما کار کند.

وب‌سایت باید مقصد مخاطبان شما باشد. انتهای قیف، مثل یک دفتر کار مجازی. تمام بازاریابی‌هایی که به‌صورت آنلاین انجام می‌دهید (تبلیغات، محتوا، حتی ویدیوها و پادکست‌ها) باید مخاطبان شما را به سمت وب‌سایتتان هدایت کند.

 

مزایای وب‌سایت

دارایی آنلاین

این وب‌سایت به این منظور راه‌اندازی شده تا همه با جستجو آن را بیابند و از این طریق نیازهای خود را برآورده کنند.

اگر سئو را به‌درستی انجام دهید، وب‌سایت شما می‌تواند در موتورهای جستجو، مانند گوگل، رتبه بالایی کسب کند و حتی به میلیاردها نفر دسترسی یابد.

ساخت سفارشی

شما می‌توانید یک وب‌سایت را از ابتدا ایجاد کنید. برخلاف رسانه‌های اجتماعی، در اینجا می‌توانید تصمیم بگیرید که به دیگران چه خدماتی ارائه دهید.

همچنین می‌توانید نرم‌افزاری را برای کارهای مختلفی که می‌خواهید روزانه انجام دهید، در سایت بارگذاری کنید.

 

معایب وب‌سایت

باز هم این یک اشتباه تایپی نیست... معایب وب‌سایت نیز از مزایای آن نشأت می‌گیرند:

دارایی آنلاین

قوانین سئو دائما در حال تغییر است. اگر اشتباه کنید، در موتورهای جستجو در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرید و در نتیجه فروش خود را از دست می‌دهید. شما باید مهارت‌های سئو را یاد بگیرید یا یک متخصص را استخدام کنید.

اگرچه برای این کار پول خرج می‌کنید، اما به‌احتمال زیاد این یک نعمت برای شما خواهد بود. استخدام یک متخصص سئو می‌تواند تصمیمی باشد که منجر به بزرگ‌ترین بازگشت سرمایه‌ای که تاکنون تجربه کرده‌اید، شود.

ساخت سفارشی

بله شما می‌توانید وب‌سایت سفارشی خود را ایجاد کنید، اما آیا می‌دانید چگونه؟ بار دیگر، کمبود مهارت و آموزش در اینجا هم مشکل ایجاد می‌کند.

در مورد وب‌سایت می‌توانید تمام آزادی‌های ممکن را داشته باشید، اما اگر طراحی بلد نیستید یا هیچ مهارت فنی برای توسعه وب‌سایت موردنظر خود ندارید، ناچارید یا مقدار زیادی پول و تلاش برای توسعه مهارت‌های خود خرج کنید، یا ... می‌توانید حدس بزنید؟! بله یک فرد حرفه‌ای را استخدام کنید.

 

سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟ چه چیزی برای کسب‌وکار شما بهتر است؟

پاسخ این است که شما باید از هر دو استفاده کنید. ثابت شده است که ترکیبی از این دو بهترین نتایج را برای مشاغل، در همه زمینه‌ها، به ارمغان می‌آورد.

استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی برای هدایت دیگران به سمت برندتان عالی هستند.

بااین‌حال، از طریق وب‌سایت است که شما می‌توانید آن‌ها را به سمت پایین قیف بازاریابی هدایت کنید. به‌این‌ترتیب، کنترل کاملی بر برند و تجربه مخاطبان خود دارید.

به رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان راهی برای دستیابی به اهداف بالقوه خود و رسیدن به آنها نگاه کنید.

درحالی‌که، وب‌سایت، برای رویدادهای مختلف است و در آن اطلاعات موردنیاز یا آنچه که می‌خواهید را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید. همچنین وب‌سایت جایی است که مشتریان می‌توانند محصولات و خدمات شما را خریداری کنند.

اگر از هر دو ابزار ارتباطی به‌درستی استفاده کنید، مخاطبان خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی جذب و درگیر برند خود خواهید کرد و با استفاده از وب‌سایت به فروش خواهید رسید.

منبع

دیدگاه کاربران (0)