10 پله برای تبدیل‌شدن به متخصص محتوا

10 پله برای تبدیل‌شدن به متخصص محتوا

دیگر محتوا پادشاه نیست، متخصص محتوا پادشاه است.

با دیجیتال شدن تقریباً همه‌چیز در عصر جدید و به‌خصوص در دروان کرونا، ظهور و بروز رسانه‌های اجتماعی و اینترنت در زندگی ما پررنگ‌تر از همیشه شده است و کم‌کم همه کسب‌وکارها در حال اینترنتی شدن هستند و حتی ما با سیر نزولی عجیبی وارد متاورس می‌شویم که آینده فضای مجازی است.

و این حجم از حضور در رسانه‌ها و فضای مجازی نیازمند بازاریابی محتوا و تولید محتوا می‌باشد.

و از طرف دیگر تکنولوژی هم باعث عجول شدن مردم شده است و دیگر حاضر نیستند زمان و انرژی و تمرکز خود را برای هر چیزی صرف کنند مگر ارزشش را داشته باشه اینجاست که محتوای جذاب متولد می‌شود.

دیگر مثل قدیم نیست که هر محتوایی خواستار داشته باشد.

بحث محتوا نویسی تخصصی شده و متخصص شدن افراد را می‌طلبد.

در این بازار پررونق تولید محتوا دیگر جایی برای محتوای کم‌ارزش و کلیشه‌ای وجود ندارد. باید شما اهل محتوا و محتوا نویسی باشید تا موفق شوید.

در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که چه کسانی اهل محتوا هستند و چطور می‌توانند در آن متخصص شوند.

تا پله سوم خود را ارزیابی کنید که دقیقاً اهل محتوا هستید یا نه و اگر جوابتان مثبت بود تا پله دهم ادامه دهید که راه پیدا کردن تخصص در محتوا را توضیح داده‌ایم.

10 گام تا تبدیل شدن به یک متخصص محتوا:

1. پله نیت:

شما برای محتوا نویسی باید متعهد باشید و تعهد به معنای صرف زمان و انرژی و تمرکز می‌باشد، اگر شما می‌خواهید یک محتوای سطحی تولید کنید و فقط به فکر کمیت بدون کیفیت و انتشار این کمیت در تعداد بالا باشید مطمئناً راه به‌جایی نخواهید برد.

اگر عاشق محتوا نباشید و دوستش نداشته باشید به‌احتمال‌زیاد شما به درد محتوا نویسی نمی‌خورید، باید به محتوا و محتوا نویسی علاقه‌مند باشید و هر بار که محتوای تولیدی خود را می‌بینید لذت ببرید.

کسانی می‌توانند محتوای خوبی تولید کنند که عاشق اثرگذاری باشند، چراکه یک فرد اثرگذار وقتی محتوایی تولید می‌کند قطعاً زندگی دیگران را کامل و کامل‌تر می‌کند

و یک جمله صادقه هم اینکه در کار تخصصی محتوا برای کسانی که جزو تاپ‌ها نیستند پول زیادی نریخته است، پس تمام تمرکز و تلاشتان را بگذارید که جزو تاپ‌ها شوید اگر حتی متوسط رو بالا هم باشید حذف خواهید شد.

پله ذهنیت2. پله ذهنیت:

طرز تفکر یا مایندست شما به‌عنوان متخصص محتوا بسیار مهم است که به محتوا و محتوا نویسی چگونه می‌نگرید.

مدل ذهنی یک متخصص محتوا به این صورت است که او عاشق تجربه کردن است. عاشق تحقیق کردن است و در اصطلاح عامیانه عاشق کارآگاه بازی است.

یک متخصص محتوای واقعی برای تولید محتوا، کتاب می‌خواند، مقاله می‌خواند، مجلات مربوطه را مطالعه می‌کند و سایت‌های مرتبط با محتوای تولیدی را ساعت‌ها بررسی می‌کند، چون متخصص محتوا عاشق جامعیت در تولید محتواست و عاشق موضوعات جدید است چراکه می‌خواهد ارزش تولید کند نه یک محتوا و متن بیهوده مثلاً 1500 کلمه‌ای که فقط بگوید محتوا را تولید کردم و حالا این را در سایت قرار دهم درواقع نمی‌خواهد کار را از سرش باز کند و میل به کار ریشه‌ای دارد

یک متخصص محتوا عاشق منتشر کردن است، وقتی ببیند که محتوای تولیدشده او در جایی منتشر شده است خجالت‌زده و نگران نمی‌شود بلکه هرلحظه از انتشار این محتوا لذت می‌برد.

یک متخصص محتوا عاشق کمک کردن است و همین ارزش وجودی کمک کردن در نهاد او به شکل یک محتوا درمی‌آید و باعث کمک کردن به دیگران می‌شود و این خصیصه کمک کردن متخصص محتوا نمی‌گذارد که او یک محتوای سرسری را منتشر کند، و یک محتوای کارشده و پرطمطراق زندگی خیل عظیمی از افراد را دگرگون می‌کند.

یک متخصص محتوا عاشق دانستن و یاد دادن است، او همواره از یک محتوا می‌آموزد و به کمک محتوا به دیگران آموزش می‌دهد، اگر عاشق علم و دانش و آموزش و یادگیری و یاد دادن نباشید هیچ‌وقت نمی‌توانید در تولید محتوا متخصص شوید و همواره محتوای کم‌ارزش و سطحی تولید خواهد کرد، یک متخصص محتوا چندین برابر زمان تولید محتوا را صرف یادگیری و آموزش می‌کند تا درنهایت بتواند یک محتوا باارزش را تولید کند که آن محتوای تولیدشده سالیان سال مورداستفاده قرار می‌گیرد

تولیدکننده محتوای باکیفیت جهان را جای بهتری برای زندگی کردن می‌کند.

3. پله شخصیت:

اولین ویژگی متخصص محتوا سلیقه است.

سلیقه به معنای برخورداری از ذوق برای انتخاب یا ترجیح چیزی از چیز دیگر است

او با سلیقه‌ای که دارد می‌فهمد بالفرض برای این محتوا ویدئو بهتر است یا موشن گرافیک

و باسلیقه بودن یک متخصص محتوا هم از نوع طراحی خانه‌اش، از نحوه چیدمان سفره‌اش یا از داخل ماشین اش و ... مشخص می‌شود.

البته این موارد برای تشخیص سلیقه قطعی نمی‌باشد ولی ما را در فهم سلیقه کمک می‌کند.

سلیقه هم یعنی اینکه هر چیزی سر جای خودش باشد و اجزا باهم هماهنگ و همگون باشند.

دومین ویژگی متخصص محتوا حوصله است.

جملاتی مثل: حالا انشاالله سر فرصت، تو هم گیر دادیا، ولش کن، خودش درست میشه، ریزه کاریا زیاد مهم نیست، تو هم حوصله داریا، خیلی ریز نشو، حالا انگار چه خبره، هیشکی به این چیزا توجه نمی کنه و...

اگر شما از این جملات بسیار زیاد استفاده می‌کنید احتمالاً به درد تولید محتوا نمی‌خورید.

برای تخصص در محتوا باید مو را از ماست بیرون بکشید و بتوانید یک غلط املایی را بین 1000 کلمه پیدا کنید.

یک اصطلاحی است که می‌گوید: خدا در جزئیات خوابیده است، یعنی اگر می‌خواهید کاری به عظمت کارهای خداوند انجام دهید، باید به جزئیات درنهایت ظرافت توجه نمایید.

این جزئیات است که تفاوت ایجاد می‌کند و یک نفر را از دیگری برتری می‌دهد

آدم‌های باحوصله به جزئیات توجه می‌کنند و می‌توانند محتوای خوب تولید کنند.

اگر هیچ‌یک از ویژگی‌های 3 پله‌ای را که گذشت در خود نمی‌بینید به‌احتمال‌زیاد شما به درد تولید محتوا نمی‌خورید. برگردید ... 4. پله مهارت در متخصص محتوا

4. پله مهارت:

مهارت اول: کارآگاه بازی

متخصص محتوا باید اهل تحقیق، جستجو، مطالعه، مشاهده، مصاحبه و ... باشد

باید درک از محیط اطراف داشته باشد و ادراکش از محیط را افزایش دهد

مهارت دوم: خوانندگی

یک متخصص محتوا می‌داند که باید بسیار بخواند تا بتواند بنویسد، ذهن بایستی پر از اطلاعات پخته باشد تا بتوان محتوای پخته تولید کرد.

مهارت خواندن کتاب را می‌توانید از لینک‌های زیر کسب کنید:

پادکست فارسی بی پلاس: https://bpluspodcast.com/

ایی پلاس در کست باکس: https://castbox.fm/

به اقیانوس مطلب و محتوا متصل شوید، کسی که به اقیانوس وصل نباشد نمی‌تواند محتوا و حتی متن جذاب تولید کند.

خوانش هر روزه شما باعث می‌شود قوه محتوا و مطلب در شما شکل بگیرد و بعد از شکل‌گیری این ملکه در شما می‌توانید از این قوه مثل یک چشمه جوشان استفاده کنید و بعدازاین مرحله شما وارد فضای خلاقیت می‌شوید، بله یکی از راه‌های خلاق بودن این است که شما مغز خود را در حیطه‌ای که دلخواه شماست بپزید به این معنی که آن‌قدر در آن فضا باشید و مطالعه و فعالیت کنید که انرژی‌های نهفته مغزتان آزاد شود.

شبیه همین موضوع در شعر و شاعری اتفاق می‌افتد، افراد بسیاری را می‌بینیم که قوه شاعری ندارند اما از کثرت شعرخوانی در کمال ناباوری می‌توانند چند بیتی شعر بگویند و اگر در این کار استمرار و پشتکار داشته باشند و عاشق شعر و شاعری باشد نهایت این مسیر به شاعری ختم خواهد شد.

از نکات دیگری که باید به آن عادت کنیم دفترچه واژه است.

ما باید یک دفترچه داشته باشیم که هر آنچه از واژه‌های ناب را که استعمال می‌شود چه در کوچه و بازار و اخبار و محافل و ... را می‌شنویم و ما آن را فراموش کرده‌ایم یا اصلاً نشنیده‌ایم را یادداشت کنیم تا محتوای خود را جذاب و جذاب‌تر کنیم چون دنیای ما را کلمات و واژه‌ها تشکیل می‌دهند و ما حتماً باید واژه‌های خود را آپدیت کنیم.

مهارت سوم: نویسندگی

به قول یکی از اساتید از (قلم نیافتید) تا از قلم نیافتید.

بسیار قلم باید تا پخته شود محتوا

بسیار زیاد باید بنویسید تا جزء اصلی‌ها به‌حساب بیاید و محتواهای ناب تولید کنید

کتاب‌های آموزش نویسندگی: • کتاب بهتر بنویسیم، رضا بابایی • کتاب اصول شکسته‌نویسی، علی صلح‌جو • کتاب به زبان آدمیزاد، رضا بهاری • کتاب مهارت نوشتن، نعمت‌الله ایران زاده و مریم شریف نسب • کتاب 28 اشتباه نویسندگان، جودی دلتون ترجمه محسن سلیمانی • آموزش نویسندگی به روش فندک زیپو • کتاب مزخرفات فارسی هم هستش

به کمک لینک زیر هم می‌توانید 40 کتاب اصلی حوزه محتوا را مطالعه کنید.

www.yooseffarahani.com/content-marketing

مهارت چهارم: ویراستاری

بیایید و با خانواده سجاوندی وصلت کنید

و با آن‌ها روابط حسنه‌ای برقرار نمایید

کسب مهارت ویراستاری حتی در ابتدایی‌ترین حالت آن باعث می‌شود شما در تولید محتوا و متن از دقت لازم برخوردار شوید و وارد گود تولید محتوا شوید.

خانواده سجاوندی: فاصله، نیم‌فاصله، نقطه، ویرگول، نقطه‌ویرگول، دونقطه، علامت سؤال، علامت تعجب (علامت عاطفه)، گیومه، خط فاصله، پرانتز، سه‌نقطه و...

کتاب‌های آموزش ویراستاری: • کتاب راهنمای ویراستاری و درست‌نویسی، دکتر حسن ذوالفقاری • کتاب راهنمای نگارش و ویرایش، محمدجعفر یاحقی و محمدمهدی ناصح • کتاب نکته‌های ویرایش، علی صلح‌جو • کتاب غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی • کتاب آیین نگارش علمی، دکتر عباس حری مهارت پنجم: سئوی محتوایی • کلمه کلیدی‌هایم چیست؟ • چگونه از آن‌ها استفاده کنم؟ سعی کنید این دو مورد بالا را یاد بگیرید که اولاً کلمه کلیدی چیست و چگونه از آن باید استفاده کنید، با یک جستجوی ساده در وب‌سایت‌ها و با زمان حدودی 3 ساعته شما می‌توانید این مهارت را به‌صورت ابتدایی کسب نمایید و در ادامه راه به‌مرور حرفه‌ای‌تر خواهید شد. مهارت ششم: ادیت اولیه تصویر و ویدئو شما می‌توانید از فتوشاپ برای ادیت عکس و از برنامه filmora برای ادیت فیلم استفاده کنید خب قاعدتاً در اینجا آموزش‌های اولیه مدنظر است و حرفه‌ای شدن در این برنامه‌ها لازم نیست منظور ما در این بخش هم این است که شما لنگ کسی نباشید و بتوانید کارهای محتوایی خود را پیش ببرید و البته که استفاده از افراد بامهارت در این زمینه می‌تواند شمارا در تولید محتوای حرفه‌ای‌تر کمک کند 5. پله فعالیت: اگر می‌خواهید متخصص محتوا شوید لطفاً اول برادری خودتون را ثابت کنید مهارت خودتان را در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها و مجلات و روزنامه‌ها نشان دهید. برای اولین قدم هم می‌توانید برای سایت و شبکه‌های اجتماعی خودتان محتوا تولید کنید و خودتان را نشان دهید. در این قسمت می‌خواهم یک معیار به شما بدهم: محتوای دلی و محتوای پولی اگر تولید محتوای دلی‌تان زیاد است به شما تبریک می‌گویم شما یک محتوا دوست هستید. ولی اگر کسی بگوید که من محتوا را فقط به خاطر پول تولید می‌کنم نمی‌تواند بگوید من محتوا را دوست دارم چون آگه دوست داشته باشد باید به‌صورت شخصی هم محتوا تولید کند. و یک محتوا دوست می‌تواند به قله‌های تخصص در محتوا برسد و از قِبل رسیدن به قله به تمام لوازم آن قله ازجمله دیده شدن، شهرت، محبوبیت، پول و ... خواهد رسید.   پله کیفیت در متخصص محتوا

6. پله کیفیت:

از کمیت به کیفیت برسید آن‌قدر بنویسید و بنویسید و تمرین کنید و تمرین کنید و مطالعه کنید و مطالعه کنید و آن‌قدر محتوای جذاب ببینید و وسواس به خرج دهید تا به کیفیت برسید.

برای تمرین نوشتن با سایت و شبکه‌های اجتماعی و ویرگول و چطور و... شروع کنید

7. پله جسارت: (کار) دست خودتان بدهید، پروژه بگیرید و کارکنید. اگر منتظر بمانید تا متخصص شوید به شما قول می‌دهم که هیچ‌وقت این اتفاق نخواهد افتاد با اقدام‌های روزانه است که شما به موفقیت و تخصص خواهید رسید. به‌جای انتظار و تست کردن عمق استخر با یک جسارتی ستودنی به درون استخر شیرجه بزنید و شنا کردن را یاد بگیرید، با انتظار و کتاب خواندن صرف، کسی موفق نمی‌شود باید اقدام کنید و پروژه بیافرینید

می‌توانید کار خود را از سایت‌های زیر شروع کنید و پروژه بگیرید:

پونیشا: https://ponisha.ir/

نویسش: https://nevisesh-com

انجام میدم: https://www.anjammidam.com/

مسئولیت‌پذیری خود را به اوج برسانید

8. پله مسئولیت:

مسئولیت‌پذیری خود را به اوج برسانید

برخی افراد می‌روند و مسئولیت کار فول تایم را در یک سازمان یا شرکتی را قبول می‌کنند و چالش‌های سازمانی را هم یاد می‌گیرند که یک دور کار تولید محتوا یا یک فریلنسر تولید محتوا هیچ‌وقت آن‌ها را درک نخواهد کرد.

اصلاً باید رفت و در جایی استخدام شد تا کار تیمی را یاد گرفت اکثراً ما کار تیمی را بلد نیستیم، کار تیمی را باید یاد گرفت، چراکه موفقیت عمیق و اصیل از کار تیمی حاصل می‌شود نه تک

روی‌هایی که ره به‌جایی ندارند و موفقیت‌های مقطعی را در بر دارند.

سایت‌هایی که می‌توانیم رزومه خودمان را ارائه دهیم برای شروع یک کاری تیمی و شروع یک تکامل در شخصیتمان:

jobinja: https://jobinja.ir/ irantalent: https://www.irantalent.com/ job vision: https://jobvision.ir/ کار بوم: https://karboom.io/

9. پله موفقیت:

بعد از گذراندن تمامی این پله‌ها شما موفق می‌شوید و به‌اصطلاح سری تو سرها در می‌آورید، در این مرحله دیگر شناخته شده‌اید و آرام می‌شوید و از کار و زندگی خود لذت خواهید برد.

10. پله هدایت:

هیچ‌وقت این پله را فراموش نکنید.

به جوان‌ترها کمک کنید که تا راهشان را پیدا کنند.

دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند.

کمک کنید تا همه باهم رشد کنیم که موفقیت و کامیابی به‌تنهایی به ارزنی نیارزد.

زکات علم نشر دادن آن است.

نویسنده: جناب آقای مهدی روشن از دانش پذیران دوره دوم تربیت کوچ حرفه‌ای کسب‌وکار ویدان

دیدگاه کاربران (0)