آیا تابهحال گفتهاید، "من مطمئناً دوست دارم این کار را انجام دهم، اما فکر نمیکنم بتوانم؟"
آیا آرزوهایی وجود دارد که سالها آنها را دیدهاید اما به دلیل اینکه عملی به نظر نمیرسیدند، به آنها عملنکردهاید؟
آیا اجازه دادهاید که کمبود تجربه، بهانه شما برای شروع نکردن آن ایده تجاری باشد؟ آیا از آرزویی که خیلی سخت به نظر میرسد دست کشیدهاید؟
تو تنها نیستی!
من به سراسر جهان سفرکردهام و با هزاران زن صحبت کردهام. خبر خوب این است که این زنان آرزوپردازان بزرگی هستند! مطمئنم شما هم همینطور هستید.
خبر بد این است که بسیاری از زنان به دلایل مختلف آرزوهای خود را دنبال نکردهاند. شاید بتوانید آنها را درک کنید؟ اینطور نیست؟
اگر فکر میکنید نمیتوانید به آرزوهای خود برسید، میخواهم شما با ایزابلا رز تیلور آشنا شوید.
وقتی ایزابلا 8 ساله بود، در یک اردوی خیاطی شرکت کرد و عاشق طراحی مد شد.
پس از اردو، او شروع به دوخت لباسهایی کرد که توجه دوستان و خانوادهاش را به خود جلب کرد و از او خواستند برای آنها لباس بدوزد.
چند ماه بعد لباسهایش را در یک بوتیک فروشی به نمایش گذاشتند.
در سن 13 سالگی، او جوانترین طراح تاریخ در هفته مد نیویورک بود.
در سن چهاردهسالگی، لباسهای او روی قفسه نوردستروم بود!
او در سن 16 سالگی از دانشکده طراحی پارسون فارغالتحصیل شد و امروز در دانشگاه نیویورک در حال تحصیل درزمینهٔ تجارت بینالمللی است.
راز موفقیت او درحالیکه بسیاری دیگر شکستخوردهاند، چیست؟ چهار درس وجود دارد که من فکر میکنم او را از گروه شکستخوردهها، متمایز میکند.
ایزابلا در مصاحبهای گفته که چگونه اشتیاق او به فرآیند خلاقیت- چه نقاشی، طراحی یا خلق لباس - کاتالیزور کار او است.
این دلیلی است که او کاری را که انجام میدهد را واقعاً با عشق و علاقه انجام میدهد.
مانند بسیاری از کارآفرینان، ایزابلا مدتها قبل از اینکه کسی به او اهمیت دهد یا هزینهای برای آن بپردازد، خودش لباس طراحی میکرد و فعالیتهای هنری انجام میداد و به این فکر نمیکرد که چرا برای آن هزینهای پرداخت نمیکنند.
با تمرین و اشتیاقی که داشت، او در حرفه خود متخصص شد و دیگران نیز به او توجه کردند.
اشتیاق شما چیست؟ اگر به شما دستمزد نمیدادند چهکار میکردید؟ چگونه میتوانید با انجام این کار درآمد کسب کنید؟
آیا قبول دارید که دختر نوجوانی که سعی میکند لباسهایش را به نوردستروم برساند مسیری پر از ناملایمات را طی کرده است؟
بااینحال، ایزابلا به اهداف خود دستیافت. زیرا از مصیبت فرار نکرد، بلکه بهطور مستقیم با آن مقابله کرد.
نهتنها او یک امپراتوری نوپای مد را اداره میکند، بلکه ایزابلا همچنین در کالج شرکت میکند، مرتب سفر میکند و در رویدادهای TED سخنرانی میکند.
کمی نابخردانه به نظر میرسد که بگوییم آنقدر مشغول هستید که نمیتوانید آرزوهای خود را دنبال کنید، درست است؟
وقتی مشخص شد که ایزابلا میتواند با اشتیاق و استعدادهایش شغلی ایجاد کند، او و والدینش کاری بسیار عاقلانه انجام دادند – آنها برای ایزابلا یک مربی، لیزا دیرمنجیان، کهنهکار صنعت را پیدا کردند که او را در این مسیر همراهی کند.
Fast Company مینویسد: «دیرمنجیان بهعنوان یک صاحبنظر در صنعت، تیلور را در مورد چیزهایی مانند چرخه مد، نحوه خرید خردهفروشان، نحوه فروش عمده و نحوه استفاده از یک نمایش تنه راهنمایی کرد.
او به تیلور کمک کرد سالی دو بار به مدت سه سال مجموعهای را منتشر کند و بهآرامی برند خود را بسازد.
4- خوشبین باشید
این میتواند وسوسهانگیز باشد که فکر کنیم ایزابلا فردی دور از ذهن با استعدادی شگفتانگیز است.
اما اگر اینکه فکر میکنید او نوعی اعجوبه است، مربی او صحبتهای چالشبرانگیزی برای شما دارد: "ازنظر استعداد، ایزابلا اصلاً با سایر مشتریان من تفاوتی نداشت.
سن او درواقع یک مزیت بود؛ زیرا او جوان بود و فرصت داشت." خسته بود و هیچ ترسی نداشت. چشمانداز او واضح بود و او یک طراح باورنکردنی است."
اغلب ترس ما از شکست، ما را از تعقیب آرزوهایمان بازمیدارد و اجازه نمیدهد به دنبال آرزوهایمان برویم.
ما باید خوشبینی جوانان خود را در زمانی که هر چیزی ممکن است، دوباره کشف کنیم و حتی زمانی که شرایط سخت میشود یا شکست میخوریم، باید همچنان به آن جایگاه خوشبینی برسیم تا دوباره به جلو حرکت کنیم.
توصیه نهایی ایزابلا به فدراسیون ملی خردهفروشی، ارزش به خاطر سپردن را دارد که آرزوهای خود را دنبال میکنید:
"راستش را بخواهید، هرگز برای فروش زود نیست، برای فروش ایدههای خود، خودتان و محصولتان.
من فکر میکنم شما باید خود را در زمینهای که میخواهید در آن باشید، غرق کنید، در کلاس و دوره شرکت کنید و سپس شروع به انجام آن کنید.
فقط به ایجاد پروژهها ادامه دهید. اگر واقعاً این کار را نکنید، هرگز به موفقیت و جایگاهی که دوست دارید، نخواهید رسید.
بهترین راه برای انجام یک کار سخت این است که تازه شروع کنید.»
من درک میکنم که راهاندازی یک کسبوکار میتواند بهخصوص برای زنان ترسناک باشد.
یکی از سرمایهگذاران ریسکپذیر میگوید که این موضوع به این دلیل است که زنان باید قبل از راهاندازی یک کسبوکار، ۸۰ درصد از کارهایی را که باید انجام دهند، بدانند درحالیکه مردان تنها باید ۲۰ درصد را بدانند.
چه این آمار درست باشد یا نه، این نکته قابلملاحظه است که زنان بهطورکلی کمتر از مردان مایل به ریسک کردن هستند.
اما، همانطور که این سرمایهگذار ریسکپذیر اشاره میکند، واقعیت این است که بیشتر زنان از قبل میدانند که برای راهاندازی یک تجارت به چه چیزی نیاز دارند.
هنگامیکه آنها این را درک میکنند، اعتمادبهنفس لازم برای جهش و حرکت به سمت موفقیت را پیدا میکنند.
ما لحظاتی پیش در مورد یافتن علایق خود صحبت کردیم.
اما هنگامیکه آنها را پیدا کردید، باید یکقدم جلوتر بروید و درواقع آنها را دنبال کنید. از این طریق پول درمیآورید و به درآمد میرسید.
مدتی قبل، در مورد کوری اولافلین و نینا ویتالینو خواندم که در سال 2013، زمانی که کسبوکار خود را با نام Prep Obsessed شروع کردند، این کار را انجام دادند.
لوازم جانبی و جواهرات رایج میفروختند.»
این دو خانم در آن زمان کسبوکار خود را به روشی بسیار غیر سنتی شروع کردند.
با نمایش مواردی که دوست داشتند در صفحه فیسبوک و اینستاگرام. قبل از اینکه حتی یک محصول را بفروشند، 1000 فالوور فیسبوک داشتند.
امروزه آنها بیش از 400000 طرفدار فیسبوک و تقریباً 60000 دنبال کننده اینستاگرام دارند و ویترینی در Palm Beach Gardens فلوریدا دارند.
همانطور که O'Loughlin به Entrepreneur گفت: "ما هرگز نمیپرسیم که [مشتریان ما] چه چیزی میخواهند که به آنها پیشنهاد دهیم.
در عوض، آنها مطمئن هستند که ما میدانیم آنها چه میخواهند زیرا مطمئن هستند که ما چیزهای مشابهی را دوست داریم."
این بحث آخر نکته جالبی را نشان میدهد. واضح است که یکی دیگر از کلیدهای موفقیت برای Prep Obsessed این بود که آنها مشتری خود را میشناختند.
همانطور که Entrepreneur به اشتراک میگذارد، «Prep Obsessed یک نمایه کاربری نسبتاً محدود را هدف قرار میدهد: زنان ایالاتمتحده بین سنین 20 تا 50 سال که به مارکهای خاص (Tory Burch، Lilly Pulitzer) و دستهها (ازجمله مد، خانه و باغ) ابراز علاقه کردهاند.
این شرکت همچنین به دنبال دوستان آن کاربران است که مشتریان خود را افزایش دهد.
برای شرکای کارآفرین، مهمتر است که بهجای تلاش برای دسترسی به همه، روی یک جایگاه متمرکز شوند.
این تمرکز نتیجه داده است. بهترین بخش این است که آنها شغل خود را رها کردهاند و تماموقت در تجارت خود کار میکنند.
Prep Obsessed یک مثال عالی از این است که چگونه شروع یک تجارت بهطور اساسی تغییر کرده است.
اینترنت روش کسبوکار ما و دسترسی ما به یادگیری نحوه شروع و ایجاد یک کسبوکار موفق را تغییر داده است.
امروز، تنها با چند ساعت وقت، میتوانید کسبوکاری آنلاین بسازید که میتواند شمارا در مسیر دنبال کردن آرزوها و آزادی مالیتان همراهی کند.
نوشتهای از کیم کیوساکی