"متاورس" فقط یک کلمه رایج نیست. ارتباط بین دنیای فیزیکی و آنلاین برای کسبوکارها و بازاریابان معنی زیادی دارد.
بهعنوان یک برند، باید به این فکر کنید که چگونه بازاریابی را در متاورس انجام میدهید و چه معنایی برای برند شما دارد.
برندهایی مانند گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و چندین مورد دیگر همگی در حال بررسی و ورود عمیق در دنیای متاورس هستند و دلیلی وجود ندارد که بازاریابان و کسبوکارها از آن دوری کنند.
این تغییر پارادایم پیامدهایی برای همه و همه چیز خواهد داشت - ازجمله بازاریابی و بازاریابی رشد.
اینکه متاورس چگونه بازاریابی را تحت تأثیر قرار میدهد و چگونه میتوانید از آن برای رشد به بهترین شکل استفاده کنید، سؤالات کلیدی هستند که برندها باید روی آنها تمرکز کنند. بیایید همین موارد را مرور کنیم.
متاورس یک اصطلاح گسترده و پیچیده است که شبکهای از جهانهای مجازی سهبعدی را توصیف میکند که از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پشتیبانی میکنند که هم دنیای آنلاین و هم دنیای فیزیکی را به هم متصل میکند.
این نوع دنیای مجازی بهطور خاص از طریق واقعیت مجازی و چرخدندههای واقعیت افزوده قابلدسترسی نیست، اما میتوانید از طریق رایانه، لپتاپ یا حتی گوشی هوشمند به آن دسترسی داشته باشید.
در اینجا نمونهای از یک پلتفرم رویدادهای سهبعدی است که در آن میتوانید بهصورت مجازی در رویدادهای زنده شرکت کنید:
بهعنوانمثال، Fortnite در حال حاضر درحالتوسعه یک متاورس است و بازیکنان میتوانند از طریق کنسولهای بازی و رایانه به دنیای مجازی آن دسترسی داشته باشند.
کاربران آواتارهای دیجیتالی ایجاد میکنند که به آنها اجازه میدهد در دنیای مجازی زندگی کنند.
افراد میتوانند در متاورس تعامل داشته باشند، ارتباط برقرار کنند، خرید کنند، تجارت کنند و کارهای زیادی انجام دهند.
برای اینکه ایده بهتری به شما بدهد، Fortnite کنسرتهای درون بازی را برای کاربران خود ایجاد کرد. و این تازه اولشه.
متاورس پدیدهای پیچیده است و بهسرعت در حال تکامل است.
دنیای جدیدی در حال شکلگیری است و این فرصتی هیجانانگیز برای برندها و بازاریابان است تا در آن غوطه ور شوند و شروع به سرمایهگذاری بر روی متاورس برای رشد کسبوکار کنند.
اما قبل از اینکه به این پاسخ دهیم که متاورس چگونه بر بازاریابی رشد تأثیر میگذارد، اجازه دهید به اصول اولیه بازگردیم.
بازاریابی رشد رویکردی برای جذب و حفظ مشتریان با استفاده از دادههای مشتری، آزمایش و بازاریابی بین کانالی برای مقیاسپذیری نمایی کسبوکار شما است.
این یک تکنیک بازاریابی است که به موازات بازاریابی سنتی شما اجرا میشود.
نکته مهم این است که بازاریابی رشد بهجای اینکه صرفاً سرنخ ایجاد کند و بر بالای قیف متمرکز شود، بر تمام مراحل قیف فروش تمرکز میکند.
یک استراتژی بازاریابی رشد دارای چند جزء اساسی است که عبارتاند از:
1. یک رویکرد داده محور برای بازاریابی و رشد 2. آزمایش و آزمایش مداوم 3. تجزیهوتحلیل زمان واقعی و بهینهسازی کمپینهای بازاریابی و استراتژی در تمام کانالهای بازاریابی 4. تطبیقپذیری
متاورس اینجاست و بهسرعت در حال رشد است درنتیجه آن را مکانی ایدهآل برای برندها و بازاریابان برای ارتباط با مخاطبان خود میکند.
درست مانند پلتفرمهای شبکههای اجتماعی که در سطح جهانی توسط میلیاردها نفر استفاده میشود و بازاریابی رسانههای اجتماعی در حال حاضر برای برندها در هر اندازه یکی از ضروریات است، جهانهای سهبعدی نیز بهزودی حاکم خواهند شد.
اما متاورس چگونه بر بازاریابی تأثیر میگذارد و چگونه میتوانید از آن برای بازاریابی رشد استفاده کنید (یا امکان استفاده از آن وجود دارد)؟
در اینجا روشهایی وجود دارد که انتظار میرود متاورس بر بازاریابی رشد در آینده تأثیر بگذارد:
متاورس یک معدن طلا برای بازاریابان رشد است. زیرا صرفاً مبتنی بر داده است. دنیای مجازی حول دادهها ساخته شده است که فضای زیادی را برای رشد بازاریابی ایجاد میکند.
ابزارهای مورد استفاده برای تعامل در متاورس (مانند عینک واقعیت مجازی) انبوهی از دادهها را تولید میکنند.
دادههای متاورس را میتوان برای تبلیغ برند شما برای مخاطبان خود، هم در متاورس و هم خارج از متاورس استفاده کرد.
برای مثال، اگر شخصیت خریدار شما با متاورس تعامل داشته باشد، میتوانید رفتار را در آنجا دنبال کنید و از آن برای ارتباط با همان شخصیت در کانالهای بازاریابی سنتی استفاده کنید.
از این منظر، متاورس تأثیر زیادی بر رشد بازاریابی خواهد داشت.
حتی اگر قصد ندارید از متاورس بهعنوان یک پلتفرم بازاریابی استفاده کنید، همچنان میتوانید از دادههای متاورس برای تقویت استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید
تعامل و حفظ دو عنصر اساسی در بازاریابی رشد هستند و در متاورس یافت میشوند. نرخ تعامل برای متاورس بسیار بالا است.
تحقیقات نشان میدهد که 65 درصد از ابزارهای مجازی که فقط در یک بازی استفاده میشوند، پول خرج کردهاند. این نشاندهنده سطح درگیری متاورس است.
متاورس میتواند یک پلتفرم ایدهآل برای بازاریابی رشد باشد.
اگر میخواهید مشتریان ایدهآل خود را جذب کرده و حفظ کنید، یک دنیای مجازی برای آنها ایجاد کنید که در آن جذب میشوند.
این یکی از راههایی است که برندها میتوانند از متاورس برای ارتقای تعامل به سطح کاملاً جدیدی در هر صنعتی استفاده کنند.
هم بازاریابی متاورس و هم بازاریابی رشد بر قابلیتهای متقابل کانالی تکیه دارند.
به گفته متیو بال، یکی از ویژگیهای کلیدی متاورس این است که از ترکیبی از پلتفرمهای مختلف تشکیل شده است که شامل شبکهها و پلتفرمهای آنلاین و فیزیکی، خصوصی و عمومی، و شبکهها و پلتفرمهای باز و بسته است.
برترین پلتفرمهای متاورس شامل Decentraland، The Sandbox و Somnium Space هستند.
بنابراین، میتوانید در پلتفرمهای مختلفی که ممکن است شامل یک پلتفرم سهبعدی و یک پلتفرم واقعیت مجازی باشد، به مخاطبان هدف خود بازاریابی کنید و به آنها دسترسی پیدا کنید.
این امر متاورس را به یک تغییردهنده بازی تبدیل میکند، زیرا ثابت میکند که یک کانال اضافی است که میتوانید برای ارتباط با مخاطبان خود از آن استفاده کنید.
بهعنوان یک بازاریابی در حال رشد، باید مطمئن شوید که همان تجربه را در دنیای مجازی به مخاطبان خود ارائه میدهید که با برند شما سازگار است.
به نظر میرسد که درعینحال چالشبرانگیز و همچنین جالب است.
این فراجهان، جدید و در حال تکامل است. قوانین هنوز تنظیم نشدهاند و هیچکس نمیداند چگونه و به کجا منجر خواهد شد.
این بدان معناست که جهانهای مجازی در حال تجربه مداوم هستند که یکی از ویژگیهای کلیدی بازاریابی رشد است.
آزمایش به شما کمک میکند تا متغیرهای بازاریابی را بهبود بخشید و بهینه کنید.
هرچه آزمایش بیشتری انجام دهید، در موقعیت بهتری برای یافتن مواردی که کار میکند، قرار خواهید گرفت و چیزهایی را که باعث بهبود بازاریابی و رشد میشوند را بهتر خواهید شناخت.
مزیت حرکت زودهنگام: درحالیکه سایر برندها هنوز در حصار هستند و بهسرعت در حال حرکت نیستند، اگر شروع به آزمایش و بهینهسازی کمپینهای خود کنید، از رقبای خود بسیار جلوتر خواهید بود.
واقعیتهای مجازی و افزوده انواع جدیدی از محتوا هستند که در حال ساختن هستند، زیرا ما به سمت فراجهان حرکت میکنیم.
به گفته گوگل: واقعیت افزوده محتوای دیجیتال و اطلاعات را بر روی دنیای فیزیکی پوشش میدهد.
گوگل تجارب سهبعدی را از فهرستهای محلی و محتوایی که قبلاً در دسترس است، مانند فهرستها و تصاویر محلی ایجاد میکند.
این محتوای جدید دنیای جدیدی از بازاریابی محتوا و بازاریابی درونگرا را باز کرده است. به جستجوی بصری، پردازش تصویر و فراتر از آن فکر کنید.
محتوای سهبعدی تولیدشده توسط متاورس فرصت جدیدی برای رشد بازاریابی ایجاد کرده است.
این تأثیر زیادی بر رشد بازاریابی و بازاریابی درونگرا خواهد داشت زیرا آنها بهشدت به محتوا و سئو متکی هستند.
باید به آن بهعنوان فرصتی برای رشد کسبوکار خود و سرمایهگذاری بر روی سئوی تصویر و محتوای سهبعدی فکر کنید.
نتیجهگیری نهایی
بازاریابی در متاورس به امری عادی تبدیل خواهد شد. متاورس بدون در نظر گرفتن صنعت و اندازه کسبوکار بر بازاریابی و رشد بازاریابی تأثیر میگذارد.
این یک دنیای کاملاً جدید است که دنیای فیزیکی و آنلاین را به هم متصل میکند و تعداد زیادی داده، محتوا، تعاملات و موارد دیگر را ایجاد میکند.
مردم در حال حاضر در حال حرکت به این جهانهای سهبعدی هستند و برندها بهزودی باید برای ارتباط با مشتریان ایدهآل به دنیای متاورس حرکت کنند.
این در حالی است که قوانین بازاریابی رشد در متاورس ممکن است متفاوت باشد. بهترین استراتژی بازاریابی رشد برای متاورس چیست؟
هنوز کسی نمیداند و استراتژی مشخص برای آن تعیین نشده است. تنها راه برای فهمیدن این موضوع، آزمایش و آزمایش است.
قبل از اینکه دیر شود حرکت کنید.