آیا میدانید چطور در بازاریابی اینستاگرام خوب عمل کنید؟ پروفایل بیزینسی اینستاگرام شما امکان دسترسی به معیارهای ارزشمندی را فراهم میکند.
این معیارها در استراتژی بازاریابی اینستاگرام به شما کمک میکند. همچنین به شما در درک عملکردتان کمک میکند.
در این مقاله، ما پنج روش برای تجزیهوتحلیل عملکرد پروفایل بیزینسی اینستاگرام را معرفی کردهایم.
اینستاگرام ابزاری قدرتمند برای مشاغل کوچک و اینفلوئنسرهایی است که میخواهند محصولات و خدماتشان را به نمایش بگذارند.
وقتی اینستاگرام اعلام کرد که پنهان کردن like را آزمایش میکند، افرادی که از پروفایل شخصی اینستاگرام برای کسبوکارشان استفاده میکردند نگران شدند.
اگرچه اینستاگرام رسماً این تغییر را اعمال نکرده است.
اما احتمال پنهان شدن لایک ها مورد مهمی برای انتقال حضور اینستاگرام شما از یک پروفایل شخصی به یک پروفایل بیزینسی است.
چرا؟ چون با داشتن پروفایل بیزینسی، حتی اگر اینستاگرام با پنهان کردن لایک از دید فالوورها کنار رود، همچنان میتوانید لایک های خود را از طریق Insights مشاهده کنید.
معیارهای دیگری نیز در Instagram Insights وجود دارد که باید مشاهده کنید.
معیارهای مشخصشده در زیر به شما کمک میکند تا عملکرد محتوا را بسنجید.
بنابراین میتوانید محتوای بیشتری ایجاد کنید که الهامبخش مردم است و سبب میشود مردم پست را دوست داشته باشند و نه صرفاً به خاطر لایک زیاد، آن را دوست داشته باشند.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] تجزیهوتحلیل بازاریابی اینستاگرام با کمک بررسی لینک بیو اینستاگرام[/caption]
هنگام استفاده از اینستاگرام برای بیزینس خود، یکی از مهمترین معیارها برای تجزیهوتحلیل بازاریابی اینستاگرام این است که چه تعداد از افراد روی وبسایت شما کلیک میکنند.
اینستاگرام به شما امکان میدهد یک URL به بیوگرافی خود اضافه کنید.
بنابراین مهم است که این کلیکها را تجزیهوتحلیل کنید تا ببینید آیا مخاطبان آدرس لینک شمارا قانعکننده میدانند.
برای استفاده بیشتر از این آدرس خود، استفاده از سرویس لینک دهی را در نظر بگیرید. این سرویسها به شما امکان میدهد صفحه ویژهای با چندین لینک ایجاد کنید.
درواقع با یک کلیک به تمام لینکها ازجمله آدرس، شماره تلفن و لینکهای شما در شبکههای اجتماعی دیگر و سایت وصل خواهند شد.
استفاده از کلیک لینک میتواند یک تاکتیک قدرتمند باشد اما شما میخواهید کلیکها را پیگیری کنید تا ببینید آیا برای شما مناسب است یا خیر.
اگر لینکهای زیادی در آن صفحه ارائه دهید، ممکن است افراد گیج شوند و درنهایت روی هیچچیزی کلیک نکنند.
همچنین ممکن است توضیحات لینک موجود در بیوگرافی شما بسیار عمومی باشد و افراد را مجبور کند روی آن کلیک کنند.
روش دیگر برای به حداکثر رساندن کلیکهای لینک شما، ایجاد یک صفحه فرود یا landing page در وبسایت خود است که فقط برای کاربران اینستاگرام است.
پس از کلیک، آنها به صفحه وب اختصاصی شما منتقل میشوند که میتواند تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد.
بهاحتمالزیاد آنها اقدامی انجام میدهند و حتی برای بهروز بودن در خبرنامه شما ثبتنام میکنند. شاید بخواهید هر هفته لینکهای مختلف بیو را آزمایش کنید.
برای بازاریابی اینستاگرام لینکی را بگذارید تا مانند یک آهنربا در پروفایل شما عمل کند.
هفته بعد آن را به یک لینک دیگر، پیشنهاد یا پادکست متفاوت تغییر دهید و ببینید کدامیک بیشتر موردتوجه مخاطبان شما است.
این کلیکها را بر روی لینک بهصورت هفتگی پیگیری کنید تا در هر هفته ببینید آیا پیوند شما بیشتر کلیک میشود یا کمتر.
برای دانستن تعداد کلیکهای وبسایت خود، با ضربه زدن روی منوی همبرگر در گوشه بالا سمت راست پروفایل بیزینسی اینستاگرام خود شروع کنید.
در فهرست بازشده، روی Insights ضربه بزنید.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] اهمیت بررسی کلیک ها در تجزیهوتحلیل بازاریابی اینستاگرام[/caption]
اکنون روی تب Activity ضربه بزنید و به پایین صفحه بروید تا معیار کلیکهای وبسایت را پیدا کنید.
بعدازاینکه این عدد را یادداشت کردید، یکی از روشهای بالا را به کار بگیرید و یک هفته بعد برگردید تا ببینید آیا این معیار بهبودیافته است.
ذخیره و اشتراک دو معیار مهم برای ارزیابی عملکرد محتوای شما در اینستاگرام است.
چه نوع محتوایی باعث میشود فالوورهای شما بخواهند پستی را ذخیره کنند؟
محتوای آموزشی، نقلقولهای الهامبخش، نکات آموزشی، ترفندها یا نحوه استفاده از چیزهای مختلف؟
مدتی را صرف ایده پردازی محتوایی کنید که مخاطبان اینستاگرام شما احتمالاً میخواهند آن را ذخیره کنند.
به اشتراک گذاشتن پستهای شما نیز همین است.
افراد میخواهند محتوایی سرگرمکننده یا شوخ طبعانه به اشتراک بگذارند یا به نظر میرسد دارای برخی از این تواناییها هستند.
چه نوع محتوایی میتوانید بهعنوان بخشی از برند خود ایجاد کنید که کسی را ترغیب کند آن را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارد؟
به انواع مختلف پستهایی که منتشر کردهاید نگاه کنید تا ببینید کدام پستها ذخیره و به اشتراک گذاشتهشدهاند.
این یک معیار مهم برای بازاریابی اینستاگرام میباشد. ممکن است متوجه شوید که برخی از تصاویر لایک زیادی دارند اما ذخیره یا اشتراک ندارند.
درحالیکه تصاویر دیگر لایک کمی دارند اما ذخیره یا اشتراک زیادی دارند. این اطلاعات میتواند به شما کمک کند محتوایی ایجاد کنید که بیشتر موردتوجه مخاطبان قرار گیرد.
برای مشاهده ذخیرهها و اشتراکهای یک پست، پست را باز کنید و روی View Insights ضربه بزنید.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] بررسی پست ها تجزیهوتحلیل بازاریابی اینستاگرام[/caption]
در تصویر زیر، اطلاعات مربوط به یکی از پستها را مشاهده میکنید. تعداد آن صفر است اما پنج ذخیره دارد.
این پست ماهیت آموزشی بیشتری داشت. بنابراین پنج ذخیره نشانگر این است که باید در آینده بیشتر از این نوع مطالب منتشر شود.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] تجزیهوتحلیل بازاریابی اینستاگرام با بررسی ذخیره و اشتراک محتوای شما[/caption]
شما میخواهید افراد محتوای شمارا ذخیره یا به اشتراک بگذارند زیرا آنها احتمالاً دوباره به خواندن آن بازمیگردند و دفعه دیگر که در اینستاگرام هستند اکانت شمارا برای محتوای مشابه جستجو میکنند.
در بازاریابی اینستاگرام بازدیدهای هفتگی پروفایل معیار مهمی است که باید به آن توجه کنید.
وقتی مردم از پروفایل اینستاگرام شما بازدید میکنند، مسئله بزرگی است.
پس از دیدن پست شما در جایی از گوشی خود، آنها تلاش بیشتری میکنند تا روی آن کلیک کنند و از پروفایل شما بازدید کنند.
پروفایل خود را بهعنوان دعوت به مهمانی در نظر بگیرید.
وقتی افراد روی پروفایل شما میآیند، از آنها دعوت میشود که بیوگرافی شمارا بخوانند و به وبسایت شما مراجعه کنند.
همچنین از آنها دعوت شده است تا داستانهای شمارا مشاهده کنند، موارد برجسته کار شمارا مشاهده کنند و در پستها و کپشن های شما عمیق شوند.
وقتی شخصی برای بازدید وقت میگذارد، مطمئن شوید که با یک نگاه میتواند شمارا بشناسد، اینکه چهکاری انجام میدهید و به چه مخاطبی خدمات میدهید.
برای مشاهده بازدیدهای هفتگی از پروفایل خود، بهسادگی به صفحه پروفایل اینستاگرام خود بروید.
شماره را در بالای صفحه خواهید یافت و یا این مورد نیز در قسمت activity آمده است.
به بازدیدهای هفتگی پروفایل خود نگاهی بیندازید و این تعداد را پایین بیاورید.
سپس محتوای جدید را تولید و آزمایش کنید و یک هفته دیگر دوباره بررسی کنید.
ببینید آیا این تعداد افزایش مییابد یا خیر.
در اینجا چند ایده برای ایجاد محتوای جذاب آورده شده است که به افزایش این تعداد کمک میکند:
• کپشن هایی بنویسید که فالوورها را تشویق به تعامل میکند
کپشن های اینستاگرام شما فرصتی برای افزایش آگاهی از محصولات و خدمات شما به روشی سرگرمکننده و جذاب است.
برای تشویق افراد به تعامل با محتوای شما، سؤال بپرسید، داستانهای شنیدنی تعریف کنید و نقش مشتریان را در کپشن های خود برجسته کنید
• تصاویر مختلف را آزمایش کنید
پس از تجزیهوتحلیل پستهای فردی خود، به پستهایی که بیشترین ذخیره، اشتراک، نظر و غیره دارند نگاه کنید و ببینید آیا این تصویر ارتباطی با آن دارد؟
آیا محتوای تصاویری که بیشترین تعامل را گرفته درباره حیوانات است؟
تصویر و خط اول عنوان شما همان چیزی است که ادامه مطالعه و دیدن پست را متوقف میکند.
• همپوشانی متن را امتحان کنید
در مورد استفاده از کاور متنی بر روی تصاویر خود چند آزمایش انجام دهید.
اگر در حال ارسال محتوای آموزشی یا فهرست هستید، مقداری متن به تصویر خود اضافه کنید تا فالوئرهای شما بدانند از خواندن پست شما چه انتظاری باید داشته باشند.
این روش کمک شایانی به بازاریابی اینستاگرام شما میکند.
• ایجاد محتوا با امضای شخصی خودتان
اگر نوع خاصی از محتوایی را برای برند خود ایجاد کردهاید، این فرصت را دارید که سبک متفاوتی را برای این پستها در نظر بگیرید.
برای هر نوع پست سبکهای اختصاصی ایجاد کنید. برای مثال، برای هر پست نقلقول از همان سبک پیروی کنید.
اینستاگرام به شما امکان میدهد ببینید کدام پستهای جداگانه به افزایش تعداد دنبال کنندگان شما کمک میکنند.
تجزیهوتحلیل این اطلاعات به شما کمک میکند تا محتوایی را نه برای لایک خوردن، بلکه برای به دست آوردن فالوور ایجاد کنید.
برای دیدن مواردی که از یک پست خاص دریافت کردهاید، پست را باز کنید، روی View Insights ضربه بزنید و به پایین به قسمت Discovery بروید.
معیار دنبال کردن به شما میگوید که چه تعداد فالوور از این پست خاص به دست آوردهاید.
ممکن است از تعداد کم اینجا تعجب کنید اما نکته مهم مقایسه این عدد با آنچه از سایر پستها میبینید است.
ببینید کدام پستها بیشترین دنبال کننده را برای شما آورده است. از مطالبی که یاد میگیرید برای ارتقای محتوای خود استفاده کنید.
محتوایی ایجاد کنید که نشاندهنده نام تجاری و برند شما باشد بهگونهای که بیزینس شمارا تداعی کند.
استراتژی هشتگ اینستاگرام شما چیست؟ آیا در هر پست از هشتگ های مشابه استفاده میکنید؟
آیا برای بیشتر دیده شدن از هر 30 هشتگ در هر پست استفاده میکنید؟
تعداد بازدیدهایی که از هشتگ ها دریافت میکنید به شما کمک میکند تا تأثیر رویکردی را که استفاده میکنید ارزیابی کنید.
برای دیدن این دادهها، پستی را باز کنید و روی View Insights ضربه بزنید. به پایین صفحه بروید و تعداد کل نمایشها را پیدا کنید.
قسمت از home به شما میگوید که چه تعداد نمایش از فید شخصی بهدستآمده است (این بدان معناست که افرادی هستند که قبلاً شمارا دنبال کردهاند)
و از هشتگ نشاندهنده بازدیدهایی است که درنتیجه هشتگی که استفاده کردهاید به وجود آمده است.
در بسیاری از موارد، شما از گروههای هشتگ در پستهای خود استفاده میکنید.
این مسئله دشوار خواهد بود که بفهمید کدام هشتگ های شخصی بیشتر در پستهای شما دیده میشوند.
بنابراین ممکن است بخواهید آزمونوخطا کنید و هشتگ های خود را تست کنید.
یک استراتژی برای بازاریابی اینستاگرام این است که برای هر هفته یک هشتگ در هر پست تست کنید و ببینید کدام هشتگ ها بیشترین بازدیدکننده را ایجاد میکنند.
سپس میتوانید بهترین هشتگ ها را برای نمایش بیشتر برای پستهای بعدی خود گروهبندی کنید.
مدتی را به مطالعه هشتگ های مورداستفاده در کار خود اختصاص دهید.
نگاه کنید به اینکه هشتگ های تأثیرگذار در صنعت و کار شما چه چیزی هستند.
سپس درباره هر یک از هشتگ ها تحقیق کنید و حتی هشتگ های بیشتری را که میتوانید در پستهای بعدی استفاده کنید کشف کنید.
اگر یک هشتگ خاص را جستجو کنید، اینستاگرام هشتگ های مرتبط را به شما نشان میدهد.
در مدتزمان کوتاهی میتوانید لیستی از 100 هشتگ یا بیشتر را برای شروع استفاده در پستهای خود تهیه کنید.
هشتگ های خود را در دستههای 30 تایی در برنامه یادداشتهای خود قرار دهید و در مورد استفاده از آنها استراتژی داشته باشید تا پستهای شما در مکانهای مختلف و درعینحال مرتبط در اینستاگرام نمایش داده شوند.
نتیجهگیری
تجزیهوتحلیل بازاریابی اینستاگرام به شما کمک میکند محتوای موردنظر مخاطبان اینستاگرام خود را به دست آورید، که بهطور طبیعی فالوورها و لایک های شمارا از روشی که کسب میکنید افزایش میدهد.
حتماً هر بار فقط یک معیار را تست کنید تا بدانید دقیقاً کدام فعالیتها بیشترین تأثیر را روی اکانت شما دارند.
اهداف مشخصی را برای هفته یا ماه ایجاد کنید و رشد حساب اینستاگرام خود را مشاهده کنید.
شما چگونه فکر میکنید؟ آیا نگران تأثیر لایک های پنهان در حساب اینستاگرام خود هستید؟
آیا برخی از این معیارها را برای حساب خود تجزیهوتحلیل خواهید کرد؟ آیا مورد دلخواهی دارید که تست میکنید؟