برای انجام کارهایی که میدانید برای بهترین بودن درزمینهٔ کاری خود باید انجام دهید منظم باشید. قبل از شناخت 7 گام موفقیت ، نظم داشتن اولویت اصلی را دارد.
شاید بهترین تعریف از نظم و خود انضباطی این باشد: " خود انضباطی، توانایی این است که خود را مجبور کنید کاری را که باید انجام دهید، در زمانی که باید انجام دهید، خواه دوست داشته باشید یا نه."
وقتی کاری را دوست دارید انجام دادن آن آسان است. زمانی است که شما کاری را دوست ندارید و بههرحال خود را مجبور به انجام آن میکنید و زندگی و حرفه خود را به مسیر بهتر و سریعتر سوق میدهید.
امروز چه تصمیماتی باید بگیرید تا بتوانید به سمت هدف خود حرکت کنید؟ هر چه هست، یا انجام دهید یا انجام ندهید، همین امروز تصمیم بگیرید و سپس شروع کنید.
همین عمل بهتنهایی میتواند کل مسیر زندگی شما را تغییر دهد و شما را برای رسیدن به هدفتان کمک کند.
یک فرمول قدرتمند هفت مرحلهای وجود دارد که شما میتوانید از آن برای تعیین و رسیدن به اهداف خود تا آخر عمر استفاده کنید.
هر فرد موفقی از این فرمول یا برخی دیگر از انواع این فرمول برای دستیابی به اهداف برنامهریزیشده خود، بسیار بیشتر از افراد معمولی استفاده میکند.
پس شما هم میتوانید از آن استفاده کنید. این مراحل اینجا هستند:
1- تصمیم بگیرید که چه میخواهید
در اوین گام موفقیت ، دقیقاً تصمیم بگیرید که در هر بخش از زندگی خود چه میخواهید و برای آنچه هدفی در سر دارید.
تصمیمات خود را بهجای یک «تصمیم عمومی و سرگردان» به یک «تصمیم معنادار خاص» تبدیل کنید.
2- آن را بنویسید
دوم، آن را بهطور واضح و با جزئیات کامل بنویسید. همیشه فکر کنید و روی کاغذ آن را بنویسید. هدفی که مکتوب نباشد اصلاً هدف نیست.
این فقط یک آرزو است و هیچ انرژی پشت آن نیست.
3-یک مهلت تعیین کنید
سومین گام موفقیت ، یک ضربالاجل برای هدف خود تعیین کنید. ضربالاجل بهعنوان یک "سیستم اجباری" در ضمیر ناخودآگاه شما عمل میکند.
به شما انگیزه میدهد تا کارهای لازم برای تحقق هدفتان را انجام دهید. اگر هدف بهاندازه کافی بزرگ است، ضربالاجلهای فرعی را نیز تعیین کنید.
این را به شانس واگذار نکنید و با خود نگویید یک روزی آن را انجام خواهید داد.
[caption id="" align="aligncenter" width="750"] یک گام موفقیت با طراحی چک لیست[/caption]4- یک چکلیست تهیه کنید
چهارم، فهرستی از همه چیزها و کارهایی که فکر میکنید باید انجام دهید تا به هدف خود برسید تهیه کنید.
هنگامیکه به کارها و فعالیتهای جدید فکر میکنید، آنها را در لیست خود بنویسید تا لیست شما کامل شود.
5- فهرست خود را سازماندهی کنید
پنجمین گام موفقیت ، فهرست خود را در یک طرح سازماندهی کنید. تصمیم بگیرید که ابتدا باید چه کاری انجام دهید و در مرحله دوم چه کاری انجام دهید.
تصمیم بگیرید که چه چیزی مهمتر است و چه چیزی کمتر اهمیت دارد.
و سپس نقشه خود را روی کاغذ بنویسید، این عمل را به همان روشی که طرحی برای ساخت خانه رؤیایی خود ایجاد میکنید انجام دهید.
6- برای انجام برنامه خود اقدام کنید
قدم ششم این است که شما در مورد برنامه خود اقدام کنید و کاری بکنید. انجام هر کاری که باید برای موفقیت خود انجام دهید.
اما نه اینکه فقط خودتان را مشغول کنید و بگویید تمام شد، نه!
کارهای شما باید در راستای تحقق اهداف شما باشد.
7- هر روز کاری را انجام دهید
هر روز کاری انجام دهید که شما را در جهت مهمترین هدفتان در لحظه حرکت دهد و برای شما انگیزه ایجاد کند.
نظم و انضباط و مدیریت زمان را برای انجام کاری در 365 روز سال که شما را به جلو میبرد، توسعه دهید.
وقتی هر روز از این فرمول در زندگی خود استفاده میکنید، از اینکه چقدر به موفقیت میرسید و رو به پیشرفت هستید، کاملاً شگفتزده خواهید شد.
تمرینات عملی
در اینجا دو کار وجود دارد که میتوانید برای عملی کردن سریع این ایدهها انجام دهید.
ابتدا، دقیقاً تصمیم بگیرید که چه میخواهید، آن را با یک ضربالاجل یادداشت کنید، برنامهای بسازید و دستکم برای یک هدف خودتان امروز اقدام کنید!
اگر به انگیزه نیاز دارید، جملات انگیزشی عالی که در سایتها موجود است و افراد بزرگ آن را گفتهاند را برای شروع بخوانید.
دوم، بهایی را که باید برای رسیدن به این هدف بپردازید، تعیین کنید و سپس مشغول پرداخت آن بها شوید.
بهای پرداختی هر چه که هست از زمانی که باید برای آن صرف کنید تا هزینه مالی باید آن را پرداخت کنید.
نوشتهای از برایان تریسی